Hallo, ik wil en paar leuke samples maken en vroeg me af of het mogelijk is de muziek van het stemgeluid te scheiden. Zo ja, met welk programma kan ik dat het beste doen?
Verwijderd
het is wel mogelijk, nl. met Cool Edit (Pro), maar verwacht niet veel goeds van het resultaat. Het truuckje werkt als volgt: je verzwakt de signalen in een bepaald frequentiebereik waar de spraak het meest voorkomt...
het grote nadeel: je verzwakt ook de muziek binnen dat bereik...
Zo werkt het truucje niet. Stemgeluid is meestal mono opgenomen, muziek stereo. De truuc is nu om het monogeluid eruit te halen. Meestal gebeurt dat door een kanaal op te tellen bij -1*het andere kanaal. Eventueel kun je daarna nog wel filteren om het effect te verbeteren, maar dat heeft meestal wel bovengenoemde artefacten als gevolg.Op vrijdag 24 november 2000 15:53 schreef Silacoid het volgende:
het is wel mogelijk, nl. met Cool Edit (Pro), maar verwacht niet veel goeds van het resultaat. Het truuckje werkt als volgt: je verzwakt de signalen in een bepaald frequentiebereik waar de spraak het meest voorkomt...
Mark Steverink
Verwijderd
Er is een freeware proggie dat dit "kan".
Verwacht niet teveel ervan, het is een behoorlijk complex proces.
Hier neer te halen: http://www.analogx.com/contents/download/audio/vremover.htm
Check die site verder ook ff, want die gasten zijn koning op het gebied van handige, kleine, gratis apps.
Verwacht niet teveel ervan, het is een behoorlijk complex proces.
Hier neer te halen: http://www.analogx.com/contents/download/audio/vremover.htm
Check die site verder ook ff, want die gasten zijn koning op het gebied van handige, kleine, gratis apps.
mij lijkt nogsteeds dat dat op een hele andere manier gedaan moet worden dan door gewoon maar mono/stereo geluid uit elkaar te plukken ofbepaalde frequenties te filteren.
Spraak heeft zijn eigen sinus+frequentie.. dit verschilt natuurlijk bij man, vrouw en elk individu, maar zo kom je er wel veel dichter in de buurt.
Sinus van voice is d8 ik kartelig en lopen niet mooi rond.
Een beetje fatsoenlijk filter proggie zou dus ook moeten vragen om wat voor soort stem het gaat (hoog, laag, man, vrouw). Het aller beste is een gedeelte waar alleen spraak te horen is te laten scannen, en dit vervolgens te filteren op de plekken waar zich wel muziek bevind.
Ik weet absoluut niet of dit een betere methode is en heb het ook nog nooit gezien. Dit is puur mijn eigen id ervan... lijkt me toch de beste methode
Spraak heeft zijn eigen sinus+frequentie.. dit verschilt natuurlijk bij man, vrouw en elk individu, maar zo kom je er wel veel dichter in de buurt.
Sinus van voice is d8 ik kartelig en lopen niet mooi rond.
Een beetje fatsoenlijk filter proggie zou dus ook moeten vragen om wat voor soort stem het gaat (hoog, laag, man, vrouw). Het aller beste is een gedeelte waar alleen spraak te horen is te laten scannen, en dit vervolgens te filteren op de plekken waar zich wel muziek bevind.
Ik weet absoluut niet of dit een betere methode is en heb het ook nog nooit gezien. Dit is puur mijn eigen id ervan... lijkt me toch de beste methode
few, ik begrijp dat het dus mogelijk moet zijn. Ik ga eerst maar eens met die link aan de gang.
Bedankt.
Bedankt.
Pagina: 1