Verschil tussen DVB kaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:59
Ik wil films gaan opnemen op dvd kwaliteit en we hebben al een schotel, dus ik heb nu alleen nog een dvb kaart voor in de computer nodig. Ik wil het wel legaal gaan gebruiken, dus er komt dan ook zo'n CI interface bij (oftewel een kaartlezer).

Nu zijn er 3 verschillende DVB kaarten en ik kan nergens het verschil tussen de kaarten ontdekken. Je hebt namelijk DVB-S, DVB-T en DVB-C. Wat is nu het verschil tussen deze kaarten? Het is namelijk niet zo dat de ene kaart een stuk duurder is, de prijs is ongeveer gelijk. Wat me wel opvalt is dat het assortiment DVB-S kaarten veel groter is. Moet ik die dan hebben?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:59
Ok, met het onderstaande is het me al iets duidelijker geworden:

DVB-T

Het huidige analoge TV-systeem is ongeveer vijftig jaar oud. Er zijn gedurende deze periode verschillende verbeteringen en vernieuwingen aan het systeem geweest zoals kleurentelevisie en teletekst. Via het analoge net zijn er geen ontwikkelingen meer mogelijk. Vandaar dat de laatste jaren er vooral op digitaal gebied ontwikkeld wordt.

Dit betekent dat er een compleet ander TV-systeem moet komen. Vanaf de uitgang van de TV-studio tot en met bij de kijker thuis moet de apparatuur worden vernieuwd. In Europa is hiervoor het Digital Video Broadcast (DVB) systeem ontwikkeld. Afhankelijk van de toepassing zijn er drie verschillende versies, die overeenkomstem hebben. Er bestaat nu:

DVB-S: voor het uitzenden via satelliet. Dit wordt onder andere gebruikt voor het uitzenden van de Nederlandstalige commerciële TV-programma’s
DVB-C: voor het doorgeven via een kabelnet
DVB-T: voor het uitzenden via aardse (Terrestial) zenders
Voor elk van de drie systemen is een aparte ontvanger nodig, meestal in de vorm van een Set-Top-Box. Dit kastje ziet er als een satelliettuner uit. Bij gebruik via de kabel wordt dikwijls gesproken over de digitale decoder.

Nozema is sinds 1993 actief in het ontwikkelen van DVB-T. Sinds december 1997 worden er testuitzendingen via een DVB-T zender in Lopik gedaan.

Hoe werkt het DVB-T systeem? Het beeld van de camera wordt in de studio digitaal gemaakt. Dit levert een signaal op met 270 Mbit/s. Deze informatie is niet op een economische manier over te dragen. Daarom wordt er MPEG2 codering toegepast. Door bepaalde coderingstechnieken, bijvoorbeeld door alleen de verschillen tussen de opeenvolgende beelden over te dragen, kan de bitstroom met een factor 50 tot 100 worden gereduceerd. De maximale reductie wordt bepaald door de vereiste beeldkwaliteit. Ook het geluid wordt gecodeerd, dit volgens MPEG1 layer 2. Hiermee wordt een reductie bereikt van 7 maal ten opzichte van een CD.

Nozema heeft voor het DVB-T systeem in de randstad vijf nieuwe zendernetten gepland. Per zendernet kunnen er vier tot vijf TV-programma’s worden uitgezonden. Totaal kunnen er dus circa twintig TV-programma’s worden uitgezonden. Er blijft dan nog ruimte over voor een vijftiental radioprogramma’s en een aantal nieuwe diensten zoals bijvoorbeeld een elektronische programmagids, verbeterde teletekst en achtergrondinformatie bij TV programma’s. Met de bouw van deze netten is al begonnen

De modulatiemethode maakt gebruik van vele duizenden draaggolven, waardoor een robuuste ontvangst mogelijk is. Met een simpele ontvangantenne in de kamer kan het signaal worden ontvangen. Door gebruik van de digitale techniek is bij voldoende signaal de ontvangst prima. Ruis (sneeuw) en reflecties (dubbele beelden) komen niet meer voor. Als er te weinig ontvangsignaal is bevriest het beeld of wordt het zwart.

Er bestaan er al TV’s waar het digitale systeem is ingebouwd. In de toekomst zullen er ook portable ontvangers beschikbaar komen.

Op vrijdag 26 mei 2000 is er een zender (Kanaal 9) in de lucht gegaan die het regionale TV-programma van Utrecht uitzendt op de digitale manier (DVB-T). Deze zender wordt ontvangen door de kabelnetten, die het signaal converteren naar een analoog TV-signaal en het daarna verspreiden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat wordt dus een DVB-S kaart dan. :) Daar zul je inderdaad wel mooie kwaliteit van krijgen, vooral als ie de MPEG2 stream zonder te re-encoden naar je schijf weg kan schrijven.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
De beeldkwaliteit van de verschillende DVB-s kaarten zal niet verschillen vermoed ik, omdat er geen DA conversie gedaan wordt en er geen verlies op kan treden. Tenzij je er gelijk een TV-out bij hebt voor na je TV ipv monitor.

De duurdere kaarten hebben idd een hardwarematige MPEG-2 decoder. Dit belast je CPU een stuk minder omdat die anders het werk moet doen. Maar als je PC snel genoeg is en niet op je PC werkt tijdens het kijken maakt het niet zoveel uit. Wel als je ook nog es gebruikt maakt van softwarematige encryptie-decoders zoals Multidec omdat die ook weer rekenkracht vergen.

Voordeel van softwarematige decoders is dat je geen CI kaart + cam + kaart nodig hebt. Nadeel is dat je ook C+ kaarten kan gebruiken.