Aristona tv ineens stuk, doet niks meer + rook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
We waren net aan met de familie tv aan het kijken toen ineens de tv uitvloog.. Het maakte net zo geluid alsof je hem met de afstandsbediening uitdeed. Maar dat deden we dus niet met afstandsbediening, en controle lampje brande ook niet meer. Alles weg. En paar seconde later begon het ding te roken, dus toen maar snel de stekker eruit getrokken.
Ik heb de tv opengeschroeft, het eerste dat opviel was dat er ontzettend veel stof in zit, maar dit is wel normaal met aparaten die zo 10 jaar oud zijn en nooit zijn schoongemaakt vanbinnen.
Ik kan me trouwens ook vaag herinneren dat de tv 1 of 2 jaar geleden ook al wat problemen had dat hij ineens uitviel maar toen vanzelf weer enkele seconde later weer aansprong, maar dit is hierna weer hele tijd goed gegaan zonder problemen.

Ik kon nergens iets ontdekken waar kortsluiting is geweest of iets zwarts. Moet ook zeggen dat ik niet heel uitgebreid gezocht heb, maar ff schoon gemaakt en ff gekeken.
De zekering was nog goed, en er vielen me ook zo snel geen kapotte/doorgeslagen diodes op. Ik vermoed nu dus dat de lijntrafo overleden is. Heeft iemand ideen of dit zo is en of ik de tv dus maar bij grofvuil moet doen of dat er nog hoop is? Of misschien dat iemand weet of dit een veel voorkoment probleem is van deze tv?

Achter op de tv staat:
Aristona
63KD2623/23W
AG329116427492
106W

Op de lijntrafo:
37971
v9118CH
Philips

Een foto (sorry bij te weinig licht gemaakt):
http://www.geocities.com/robbertsmovies/aristona.JPG
Edit: Om foto te zien, link kopieeren in een nieuw browserscherm(dus niet klikken), wil niet vanaf hier :/

En ja de tv is wit, alleen digicam maakt er rose van bij dit licht :)

[ Voor 15% gewijzigd door robbertb op 19-05-2003 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 07:53
Foto werkt niet. Maar die rook die moet toch ergnes vandaan komen, bedoel waar rook is vuur :P. Dus er moet iets aangebrand zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83944

Waarschijnlijk wordt een reparatie duurder dan wat die TV kost, of wat een nieuwe zal kosten. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Als je een beetje lef hebt zet je de tv aan met de kap open en kijk je even waar de rook vandaan komt.
Wel met de stekker in de hand om hem meteen weer uit te zetten.
Wel eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80857

koop gewoon een nieuwe niet moelijk doen.... is het toch niet waard.... heb je toch tijd over maak er dan een aquarium van ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Een televisie van 10 jaar oud is meestal het repareren niet meer waard, tenzij het een hele goede was. Juist omdat de televisie van onder tot boven schoongemaakt moet worden en dat er gezocht moet worden naar het defecte onderdeel zal het een dure grap worden.

Ohja, het plaatje staat bij Geocities, dus ik heb even aan de mensen gedacht die niet willen copy/pasten. :)

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/aristona.jpg

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
bazs2000 schreef op 19 mei 2003 @ 23:19:
Een televisie van 10 jaar oud is meestal het repareren niet meer waard, tenzij het een hele goede was. Juist omdat de televisie van onder tot boven schoongemaakt moet worden en dat er gezocht moet worden naar het defecte onderdeel zal het een dure grap worden.

Ohja, het plaatje staat bij Geocities, dus ik heb even aan de mensen gedacht die niet willen copy/pasten. :)

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/aristona.jpg
achja maar als met een paar onderdeeltjes het te maken zou zijn, zou et mooi zijn als je het even uit kan stellen. Maar heb em dus zelf al schoongemaakt en ik ga em niet laten repareren oid vroeg me alleen af of dat zelf misschien te doen zou zijn. weggooien kan altijd nog.

btw kan ik ook uploaden bij the forum is down?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Iedereen kan uploaden daar, als het plaatje niet te groot is dan. :)

Maar goed, als je de onderdeeltjes kan vinden die kapot zijn dan moet het wel te doen zijn.
Er kwam rook uit zei je? Ook ging het controlelampje uit?
Dan zou ik bij het voedingsgedeelte kijken, wees wel een beetje voorzichtig als je jouw handjes daar zet want een opdonder heb je zo te pakken en met een lichte tinteling kom je er niet vanaf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Ik ben wat verder. Heb gevonden dat er een condensatortje kapot is, viel me op datter scheur in zat en dattie zwart is, heb em eruit gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tv4b.JPG
Maar nu kan ik de waarde niet lezen :/ Wat ik nog kan lezen is:
.....22K
en eronder: ......KV
(of er iets op de puntjes moet staan weet ik niet, dat is zwart:()

Dit condensatortje stond overigens met beide pootjes inverbinding met een to220, waarvan ik me heb laten vertellen deze ook door te meten omdat deze ook stuk kan zijn. Alleen weet ik niet hoe ik deze moet meten.

Iemand nog idee hoe ik achter die waarde ga komen? Ik heb geen schema en op de print staat alleen 2457 bij die condensator, maar dat zal wel onderdeelnr zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door robbertb op 20-05-2003 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 02:22

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Die heeft zeker gerookt!!!
ga d'r es mee naar een electronika zaak en vraag of ze een nieuwe hebben :)

Misschien zegt ie wel van: ow is ie uit een tv? oe een ontstoorings condensator hmm zonder moet ie ook werken en anders deze (pakt ie een soort gelijke) ff proberen!

Kost je twee dubbeltjes en laat daar dan ook gelijk ff die to220 door meten :)

suc6!

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsfeenema op 20-05-2003 02:10 ]

die van hen is mooi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
sjorsfeenema schreef op 20 May 2003 @ 02:09:
Die heeft zeker gerookt!!!
ga d'r es mee naar een electronika zaak en vraag of ze een nieuwe hebben :)

Misschien zegt ie wel van: ow is ie uit een tv? oe een ontstoorings condensator hmm zonder moet ie ook werken en anders deze (pakt ie een soort gelijke) ff proberen!

Kost je twee dubbeltjes en laat daar dan ook gelijk ff die to220 door meten :)

suc6!
mja dies wel beetje uitgerookt, alleen net iets teveel :/
En ik denk dat de waarde van essentieel belang is.
Die to220 heb ik er nog niet uit kunnen krijge, had geen desoldeerpompje bij de hand, en zonder gaat het wat lastig en was laat. Maar ik vraag me af of ik hier wel een nieuwe voor kan krijge, in electronica-zaak kunnen ze er vast ook nix meej..
Heeft niet iemand toevallig zo tv en kan effe kijken? :P
Een schema zal ook wel niet zo eenvoudig aan te kome zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
robbertb schreef op 20 May 2003 @ 08:48:
[...]

mja dies wel beetje uitgerookt, alleen net iets teveel :/
En ik denk dat de waarde van essentieel belang is.
Die to220 heb ik er nog niet uit kunnen krijge, had geen desoldeerpompje bij de hand, en zonder gaat het wat lastig en was laat. Maar ik vraag me af of ik hier wel een nieuwe voor kan krijge, in electronica-zaak kunnen ze er vast ook nix meej..
Heeft niet iemand toevallig zo tv en kan effe kijken? :P
Een schema zal ook wel niet zo eenvoudig aan te kome zijn
Misschien dat een of ander reparatiebedrijf schema's hebben van die tv, maar dan moet je wel die tv meezeulen om te laten zien waar je die condensator hebt weggesoldeerd.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Japie_17 schreef op 20 May 2003 @ 08:53:
[...]
Misschien dat een of ander reparatiebedrijf schema's hebben van die tv, maar dan moet je wel die tv meezeulen om te laten zien waar je die condensator hebt weggesoldeerd.
type nummer + onderdeel nummer lijkt me ook voldoende.. maar vraag me af of er een bedrijf is dat de moeite zou willen nemen om dat voor mij uti te zoeke :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga gewoon naar een electronica boer en vroeg ff om zo'n condensator van 2 KV je kan aan de maat dan wel zien of bv 1n de goeie waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

robbertb schreef op 20 May 2003 @ 08:48:
Die to220 heb ik er nog niet uit kunnen krijge, had geen desoldeerpompje bij de hand, en zonder gaat het wat lastig en was laat.
Daar moet je zowiezo mee uitkijken want die dingen kunnen niet veel warmte hebben. Als je dan lekker met de bout erop gaat harken dan heb je de kans dat je hem frituurt. Zonder tinzuiger kan het dus niet. Ik heb nog een tip, wikkel de koperen kern van een snoer in elkaar en leg dit op de gesoldeerde pootjes van het onderwerp.

Zet er vervolgens de bout op en door de capilaire werking zal het soldeertin worden opgenomen in het koper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Ga gewoon naar een electronica boer en vroeg ff om zo'n condensator van 2 KV je kan aan de maat dan wel zien of bv 1n de goeie waarde is.
Daar dacht ik ook aan maar vraag me af of het werkelijk zo eenvoudig is, kan me voorstellen dat je heel wat verschillende waarde hebt die niet te onderscheiden zijn door alleen de grootte. Ongeveer maar precies kom ik er niet achter denk ik.
bazs2000 schreef op 20 mei 2003 @ 09:53:
[...]

Daar moet je zowiezo mee uitkijken want die dingen kunnen niet veel warmte hebben. Als je dan lekker met de bout erop gaat harken dan heb je de kans dat je hem frituurt. Zonder tinzuiger kan het dus niet. Ik heb nog een tip, wikkel de koperen kern van een snoer in elkaar en leg dit op de gesoldeerde pootjes van het onderwerp.

Zet er vervolgens de bout op en door de capilaire werking zal het soldeertin worden opgenomen in het koper. :)
oww das minder, maar heb wel regelmatig ff laten afkoelen nadat ik eraan gesoldeerd had, en gebruik een klein boutje van 15W geloof ik.. hopelijk zijn deze to220 ook te krijgen in de winkel.

Ik vraag me ook af hoe groot de kans is dat de tv het weer doet als ik de condensator vervang en evt deze to220

[ Voor 26% gewijzigd door robbertb op 20-05-2003 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Zo ben net naar de electronicazaak geweest, en hij was ervan overtuigd dat et ging om:
122K
3KV

Dat bepaalde hij aan de hand van de kleur en grootte geloof ik.. En het komt overeen met wat ik nog kon herkennen op et ding.
Maar ik dacht dat de waarde van condensatoren anders werd aan gegeven in F :?

Ik heb ook de TO220 eruit gehaald, het gaat om een:
Philips
BU508AF
m-048

Maar heb geen idee hoe ik kan meten of hij goed is, kan iemand me tips hoe ik deze moet doormeten ?
En is de kans groot dat er behalve deze 2 componenten in mijn situatie nog meer kapot is, zoals de lijntrafo o.i.d. ?

[ Voor 24% gewijzigd door robbertb op 20-05-2003 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kans dat je lijntransformator ook stuk als de bu508af stuk is.
bu508af is een npn transistor.

Zet de meter op diode stand en zet de min van je meter op het linker pootje (basis) als je de opdruk kan lezen.
Zet de plus op de middelste (collector) en je meter moet ongeveer 550 aangeven , deze staat dan voor 0.550 millivolt.
Zet de plus dan op de rechter poot (emittor) en deze zal ongeveer iets hoger liggen bv 560.
Dus de min op het linker pootje houden en dan de plus alleen switchen.
Mocht je niets meten is deze tor defect en ook als je 000 meet.
Waarde die je meet is van silicium halfgeleider overgang en kan dus ook iets hoger of lager liggen dan mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
robbertb schreef op 20 May 2003 @ 18:33:
Zo ben net naar de electronicazaak geweest, en hij was ervan overtuigd dat et ging om:
122K
3KV
Zou best kunnen zijn dat het een weerstand is, die heb ik ook wel eens gezien in zulke verpakkingen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is absoluut geen weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

122K uF denk ik, omdat de waarde standaard in uF wordt aangeduid, op weerstanden staat (als er tekst op staat) ook vaak alleen 3k oid

waarbij k staat voor kilo (1000)

[ Voor 12% gewijzigd door ColdSTone|IA op 20-05-2003 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 20 May 2003 @ 19:13:
Kans dat je lijntransformator ook stuk als de bu508af stuk is.
bu508af is een npn transistor.

Zet de meter op diode stand en zet de min van je meter op het linker pootje (basis) als je de opdruk kan lezen.
Zet de plus op de middelste (collector) en je meter moet ongeveer 550 aangeven , deze staat dan voor 0.550 millivolt.
Zet de plus dan op de rechter poot (emittor) en deze zal ongeveer iets hoger liggen bv 560.
Dus de min op het linker pootje houden en dan de plus alleen switchen.
Mocht je niets meten is deze tor defect en ook als je 000 meet.
Waarde die je meet is van silicium halfgeleider overgang en kan dus ook iets hoger of lager liggen dan mijn voorbeeld.
Maar ik las ook ergens dat het kan gaan om een 2.2nF
Heb ik nou de juiste of niet? want ik heb die uit de electronica zaak al ingebouwd.

En ik meet niks als ik doe wat je zegt, er is toch maar 1 diodestand of doe ik nou iets doms ofzo :/ op meter ziet et er zo uit: ->|-

DUs hij is stuk? Kan ook zijn dat ie doormezelf stuk isgegaan, omdat ik het zonder desoldeerpomp heb losgesoldeerd en dat ging niet in een keer.
Is de kans nu groot dat de lijntrafo ook stuk is? Want ik heb niet zo zin om die te gaan vervangen dat wordt te duur voor me.

Edit:
Als ik plus op de linker poot zet en:
-min op de middelste poot, meet ik 0,497
of
-min op de rechter poot, meet ik: 0,537

[ Voor 12% gewijzigd door robbertb op 20-05-2003 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja precies maar dan 2 x k en dat is dan 1000000 negatief.
Dus 12 N = 0.000000012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Edit:
of

Ja klopt foutje omdat het een NPN is , hij is dus nog heel
122k is 1,2 nF.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 60477 op 20-05-2003 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 20 mei 2003 @ 19:40:
Edit:
of

Ja klopt foutje omdat het een NPN is , hij is dus nog heel
122k is 1,2 nF.
Mooi thanx, die bu508 is uds nog goed, de lijntrafo dus ook? of kan je dat zo niet stellen?
Maar is 1,2 nf wel goed dan? Ik zat beetje te zoeken op itnernet en kwam toen ook vaak 220k tegen? OF is dat alleen bij bepaalde modellen? en is het verschil optisch te zien, dus niet aan de tekst, maar aan vorm/kleur/grootte van condensator?
Kan ik nu die nieuwe 120k erin laten of toch beter 220k halen?

En zijn er nog meer onderdelen die ik moet controleren?

iig al bedankt voor de reply's tot nu toe, of het gaat werken of niet, was iig leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee 1,2 n is goed en gewoon er in solderen en kijken wat er gebeurt .

EDIT: Kan ik nu die nieuwe 120k erin laten of toch beter 220k halen?

Je heb toch een 122k gekregen van de electronica boer???????

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 60477 op 20-05-2003 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56291

hoe lang heb je dat ding anders moet je ff contact op nemen me de philips consumenten lijn die kunne vaak nog wel wat voor je regelen
als dat ding niet ouder is dan 8 jaar tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 20 mei 2003 @ 20:56:
Nee 1,2 n is goed en gewoon er in solderen en kijken wat er gebeurt .

EDIT: Kan ik nu die nieuwe 120k erin laten of toch beter 220k halen?

Je heb toch een 122k gekregen van de electronica boer???????
uh ja 122K, sorry, foutje.. dus wordt het kan ik die 122k erin laten of of beter de 222k kopen morgen en inbouwen
Anoniem: 56291 schreef op 20 May 2003 @ 20:58:
hoe lang heb je dat ding anders moet je ff contact op nemen me de philips consumenten lijn die kunne vaak nog wel wat voor je regelen
als dat ding niet ouder is dan 8 jaar tenminste
hijs ong 10 jaar. en ik denk dat philips/aristona zo schema niet zomaar vrij geeft :/

Iemand btw idee hoe ik dat teerachtige spul eraf kan krijgen? dan kan ik misschien nog achterhalen wat de waarde is. Wat ik geprobeerd heb, haalt of niks weg of neemt ook gelijk de tekst mee :(

Vraag me af of er nog meer moet vervangen worden of dat dit alles is

[ Voor 46% gewijzigd door robbertb op 20-05-2003 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56291

nee klopt schema's kan je alleen kopen bij de handyman voor die tv normaal gesproken heeft philips een coulance regeling voor die tv's alleen dat loopt tot max 8 jaar helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uh ja 122K, sorry, foutje.. dus wordt het kan ik die 122k erin laten of of beter de 222k kopen morgen en inbouwen
------------------------------------------------------------------------------------
Zet gewoon die 122k erin en als het beeld dan te klein is of iets dergelijks zet je die 222k erin.
Van 1,2 n of 2,2 n zullen er verder geen vreemde dingen gebeuren.
Voor het zelfde geld vliegt hij erweer uit en heb je weer voor niets een andere gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 20 May 2003 @ 22:06:
------------------------------------------------------------------------------------
Zet gewoon die 122k erin en als het beeld dan te klein is of iets dergelijks zet je die 222k erin.
Van 1,2 n of 2,2 n zullen er verder geen vreemde dingen gebeuren.
Voor het zelfde geld vliegt hij erweer uit en heb je weer voor niets een andere gehaald.
ow okeej thanx dat wilde ik ff weten, of het dom zou zijn om nu te gaan testen :)

Maar verwacht je dat er meer kapot is ?
Ik bedoel kan die condensator zomaar openscheuren en verder niks kapot?
Of is bv de lijntrafo kapot en daardoor ook de condensator?
Of sluit het werken van de to220 uit dat de lijntrafo stuk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de wereld van de electronica is echt alles mogelijk......................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:32
offtopic:
Ik kreeg het complete schema gratis bij mijn Philips TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
robbertb schreef op 20 May 2003 @ 20:38:
[...]

Mooi thanx, die bu508 is uds nog goed, de lijntrafo dus ook? of kan je dat zo niet stellen?
Maar is 1,2 nf wel goed dan? Ik zat beetje te zoeken op itnernet en kwam toen ook vaak 220k tegen? OF is dat alleen bij bepaalde modellen? en is het verschil optisch te zien, dus niet aan de tekst, maar aan vorm/kleur/grootte van condensator?
Kan ik nu die nieuwe 120k erin laten of toch beter 220k halen?

En zijn er nog meer onderdelen die ik moet controleren?

iig al bedankt voor de reply's tot nu toe, of het gaat werken of niet, was iig leerzaam :)
Lijntrafo's gaan zelden door externe oorzaken stuk. Verder is de kans erg groot dat 2,2nf de juiste waarde is. Al mijn schema's van het D16 chassis vermelden 1,8 of 2,2nF. Je hoogspanning zou wat hoger op kunnen lopen, en je beeld is te smal als de waarde te klein is. Misschien schakelt het toestel dan zelfs in beveiliging. Verder zou ik controleren op slechte solderingen in de buurt van de lijntrafo, en bij twijfel nasolderen met een bout van ten minste 40W. Dit valt onder regulier door Philips voorgeschreven onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
mae-t.net schreef op 20 May 2003 @ 22:29:
[...]

Lijntrafo's gaan zelden door externe oorzaken stuk. Verder is de kans erg groot dat 2,2nf de juiste waarde is. Al mijn schema's van het D16 chassis vermelden 1,8 of 2,2nF. Je hoogspanning zou wat hoger op kunnen lopen, en je beeld is te smal als de waarde te klein is. Misschien schakelt het toestel dan zelfs in beveiliging. Verder zou ik controleren op slechte solderingen in de buurt van de lijntrafo, en bij twijfel nasolderen met een bout van ten minste 40W. Dit valt onder regulier door Philips voorgeschreven onderhoud.
Hm bedankt voor deze info.. wat ik zo hoor moet het dus echt 2,2nf zijn.
Maar het kan dus geen kwaad om te testen zoals hierboven stond met 1,2 nf?

Want dan ga ik dat zo maar even doen.

Zal die condensator gewoon versleten zijn, of door veel stof zijn gescheurd of door falen van andere componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal die condensator gewoon versleten zijn, of door veel stof zijn gescheurd of door falen van andere componenten
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan allemaal , gewoon ff die 1,2 erin en je weet het, als iemand met het schema zeker weet dat het 2,2 n moet zijn moet je gewoon die er later in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 20 May 2003 @ 23:02:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan allemaal , gewoon ff die 1,2 erin en je weet het, als iemand met het schema zeker weet dat het 2,2 n moet zijn moet je gewoon die er later in doen.
Nee ik ken niemand met het schema ervoor. Maar vraag me af of ik nou de boel verniel als ik te lage waarde erin laat zitten.. Et lijkt mij zo dat als de hoogspanning hoger wordt, dat dat nooit goed kan zijn :?

[ Voor 7% gewijzigd door robbertb op 20-05-2003 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
robbertb schreef op 20 mei 2003 @ 23:10:
[...]

Nee ik ken niemand met het schema ervoor. Maar vraag me af of ik nou de boel verniel als ik te lage waarde erin laat zitten.. Et lijkt mij zo dat als de hoogspanning hoger wordt, dat dat nooit goed kan zijn :?
Heb het nog nooit geprobeerd met een verkeerde condensator, ik zou liever het zekere voor het onzekere nemen. Te groot is in ieder geval ook gezonder dan te klein.

Overigens gaan die condensatortjes vaak stuk, is eigenlijk een kwestie van slechte kwaliteit (weinig marge in het isolatiemateriaal, laag rendement, weinig oppervlak om warmte af te voeren). De 3kV exemplaren zijn wel beter, ik gebruik soms ook foliecondensatoren als het zo uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan haal je morgen toch ff die andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 20 May 2003 @ 23:39:
Dan haal je morgen toch ff die andere.
mja maar misschien helt et wel niet om em te vervange en dan heeft me dat 2x 2,70 euro voor niets gekost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan ruil je hem toch in als hij nog ongebruikt is inmiddels.
Zeg je dat het toch 2,2n moet zijn omdat iemand het schema had....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 21 May 2003 @ 00:58:
Dan ruil je hem toch in als hij nog ongebruikt is inmiddels.
Zeg je dat het toch 2,2n moet zijn omdat iemand het schema had....
Hm hijs al gebruikt, ik had em meteen erin gesoldeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Hij doet het weer :) :D
Gewoon de 122K laten zitten, was teruggegaan naar electronicazaak voor 222k, maar die was toch weer net een slag groter kwa omvang en was ander kleurtje.. En ook een andere medewerker dacht dat het 122k was..

Nou hopen dat hij het blijft doen:)

btw, het beeld is (en is al jaren) onscherp in de hoeken, zodat je dus bv rechtsboven in beeld niet meer kan lezen dat er "Avro" staat.. is hier ook nog iets aan te doen ? of puur ouderdom, en slijtage van scherm oid

---> P.S. Bedankt allemaal voor de tips en aanwijzingen! <---

[ Voor 11% gewijzigd door robbertb op 21-05-2003 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het beeld in het midden wel goed scherp of ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
robbertb schreef op 21 May 2003 @ 19:50:
Hij doet het weer :) :D
Gewoon de 122K laten zitten, was teruggegaan naar electronicazaak voor 222k, maar die was toch weer net een slag groter kwa omvang en was ander kleurtje.. En ook een andere medewerker dacht dat het 122k was..
Nou hopen dat hij het blijft doen:)

btw, het beeld is (en is al jaren) onscherp in de hoeken, zodat je dus bv rechtsboven in beeld niet meer kan lezen dat er "Avro" staat.. is hier ook nog iets aan te doen ? of puur ouderdom, en slijtage van scherm oid

---> P.S. Bedankt allemaal voor de tips en aanwijzingen! <---
Wel, mijn schema's zeggen nog steeds allemaal 2,2n (op een oudere versie na die 1,8n voorschrijft). Omdat er nog een grotere condensator min of meer parallell zit werkt je toestel kennelijk nog binnen de toleranties, maar het kan dat de levensduur negatief beinvloed wordt. Zolang de beeldbreedte niet zichtbaar kleiner is zal het met roentgenstraling door te hoge hsp nog wel loslopen.

Verder wat betreft de onscherpte: dit is inderdaad slijtage, maar valt bij te stellen met de focusregelaar (dit is de bovenste van de 2 stelknoppen op de lijntrafo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 60477 schreef op 21 mei 2003 @ 20:23:
Is het beeld in het midden wel goed scherp of ook niet helemaal.
Das stuk beter dacht ik... alleen aan de randen vooral de hoeken is het veel te wazig om te kunnen lezen, zo kan je dus logo vaak nie goed lezen (is niet belangrijk maar dan is de plek duidelijk) en bij voetbal staat linksboven in de stand, die is ook nauwelijks te lezen
mae-t.net schreef op 21 May 2003 @ 20:26:
[...]

Wel, mijn schema's zeggen nog steeds allemaal 2,2n (op een oudere versie na die 1,8n voorschrijft). Omdat er nog een grotere condensator min of meer parallell zit werkt je toestel kennelijk nog binnen de toleranties, maar het kan dat de levensduur negatief beinvloed wordt. Zolang de beeldbreedte niet zichtbaar kleiner is zal het met roentgenstraling door te hoge hsp nog wel loslopen.

Verder wat betreft de onscherpte: dit is inderdaad slijtage, maar valt bij te stellen met de focusregelaar (dit is de bovenste van de 2 stelknoppen op de lijntrafo).
Maar het is alleen aan de randen wat waziger, in midden is het nog wel redelijk goed. Is dit dan ook nog bij te te stellen?

Die 1,8 is het zowiezo niet, dat weet ik zeker, want ik kon dus nog lezen dat de waarde eindigde op 22K.
Maar moet ik alsnog de 2,2 erin solderen? Want heb die nu wel in huis.
Het beeld is goed, geen randen, terwijl ik dus de 1,2 er nu in heb zitten.

Maar die 2,2 is wel slagje groter en in electronica zaak vonde ze de 1,2 er ook meest op lijken.. en weet je zeker dat het om een 2,2 gaat en dat ik een D16 chassis heb ? Want nu vind ik heti ets raarder om er nog aan te sleutelen nu ie het doet ;) maar als je 100% overtuigd ben kan ik beter die 2,2 erin zetten, die heb ik hier ook liggen. Inbouwen vind ik probleem niet, ben alleen bang dat ie et straks dan niet doet of ik iets opblaas?
En je schema is voor Philips ik heb een Aristona.. weet niet of dat verder nog uitmaakt? En ik weet dat Philips=aristona maar misschien toch verschil hierin oid?

[ Voor 39% gewijzigd door robbertb op 21-05-2003 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Nee, lijkt me niet. Voor zover ik weet klopt het wel als je zou zeggen Philips = Aristona = Erres (voor zover die laatste nog bestaat :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
robbertb schreef op 21 May 2003 @ 20:38:
[...]

Maar het is alleen aan de randen wat waziger, in midden is het nog wel redelijk goed. Is dit dan ook nog bij te te stellen?

Die 1,8 is het zowiezo niet, dat weet ik zeker, want ik kon dus nog lezen dat de waarde eindigde op 22K.
Maar moet ik alsnog de 2,2 erin solderen? Want heb die nu wel in huis.
Het beeld is goed, geen randen, terwijl ik dus de 1,2 er nu in heb zitten.

Maar die 2,2 is wel slagje groter en in electronica zaak vonde ze de 1,2 er ook meest op lijken.. en weet je zeker dat het om een 2,2 gaat en dat ik een D16 chassis heb ? Want nu vind ik heti ets raarder om er nog aan te sleutelen nu ie het doet ;) maar als je 100% overtuigd ben kan ik beter die 2,2 erin zetten, die heb ik hier ook liggen. Inbouwen vind ik probleem niet, ben alleen bang dat ie et straks dan niet doet of ik iets opblaas?
En je schema is voor Philips ik heb een Aristona.. weet niet of dat verder nog uitmaakt? En ik weet dat Philips=aristona maar misschien toch verschil hierin oid?
Nope, maakt geen verschil of het Philips of Aristona was. D16 chassis is ook heel zeker, uit het serienummer AG32 blijkt zelfs dat het een D16-III variant is. Enige mogelijkheid is dat jouw toestel recenter is dan mijn schema's en er een ontwerpwijziging is geweest. Is die 2,2n condensator die je hebt een 3kV type? Dat verklaart natuurlijk wel waarom hij groter is. Ik zou toch die 2,2n proberen. Als het beeld er dan nog steeds goed uitziet die dan erin laten zitten, is in ieder geval een veiliger gok dan de 1,2n (veilig in de zin van levensduur, met straling als gevolg van te hoge spanning zal het allemaal wel meevallen als de boel gewoon speelt, misschien had ik het beter niet eens kunnen noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Oh, en als ie na verwisselen van die condensator niet scherper is, gewoon aan de focuspotmeter draaien, en gaan voor een goeie overall-scherpte, lukt vaak nog wel. Ik neem trouwens aan dat je buis goed schoon is? Ik heb ook wel eens hoek-onscherpte gezien door vuil buitenop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 14:35

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mae-t.net schreef op 22 mei 2003 @ 01:06:
Oh, en als ie na verwisselen van die condensator niet scherper is, gewoon aan de focuspotmeter draaien, en gaan voor een goeie overall-scherpte, lukt vaak nog wel. Ik neem trouwens aan dat je buis goed schoon is? Ik heb ook wel eens hoek-onscherpte gezien door vuil buitenop :P
Inderdaad even een focus potmeter zoeken. Ik kwam er onlangs achter dat die dingen niet altijd even goed afgesteld worden in de faberik (bij Sony in ieder geval), het beeld was altijd mooi scherp, maar toen ik eens even aan dat ding draaide bleek het opeens nog veel scherper te kunnen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Johnny schreef op 22 May 2003 @ 01:17:
Inderdaad even een focus potmeter zoeken. Ik kwam er onlangs achter dat die dingen niet altijd even goed afgesteld worden in de faberik (bij Sony in ieder geval), het beeld was altijd mooi scherp, maar toen ik eens even aan dat ding draaide bleek het opeens nog veel scherper te kunnen.
Dat doen ze vaak om een goede reden. Als je heel erg scherp gaat afstellen zie je snel moiré patronen. Als je graag wilt knutselen moet je vooral de convergentie niet vergeten. Altijd goed voor je humeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
mae-t.net schreef op 22 May 2003 @ 00:52:
[...]

Nope, maakt geen verschil of het Philips of Aristona was. D16 chassis is ook heel zeker, uit het serienummer AG32 blijkt zelfs dat het een D16-III variant is. Enige mogelijkheid is dat jouw toestel recenter is dan mijn schema's en er een ontwerpwijziging is geweest. Is die 2,2n condensator die je hebt een 3kV type? Dat verklaart natuurlijk wel waarom hij groter is. Ik zou toch die 2,2n proberen. Als het beeld er dan nog steeds goed uitziet die dan erin laten zitten, is in ieder geval een veiliger gok dan de 1,2n (veilig in de zin van levensduur, met straling als gevolg van te hoge spanning zal het allemaal wel meevallen als de boel gewoon speelt, misschien had ik het beter niet eens kunnen noemen).
Nou recenter, me toestel is 10 jaar oud, dus denk het niet.. toch? :)

Het is inderdaad een 3kV die ik heb (de 1,2 en 2,2 zijn beide 3kv)
Johnny schreef op 22 May 2003 @ 01:17:
[...]

Is dat nou de bovenste potmeter op de lijntrafo zelf?
En als ik nou aan die focusknop draai, heb ik dan niet kans dat het beeld i het midde ook wazig wordt? want het lijkt dat het beeld alleen aan de randen niet zo scherp meer is.

Maar loop ik niet het risico dat ik de boel stuk maak als ik de 2,2n erin zet ? Want hij doet het nu.

[ Voor 36% gewijzigd door robbertb op 22-05-2003 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

robbertb schreef op 22 mei 2003 @ 09:29:
[...]

Nou recenter, me toestel is 10 jaar oud, dus denk het niet.. toch? :)

Het is inderdaad een 3kV die ik heb (de 1,2 en 2,2 zijn beide 3kv)

[...]

Is dat nou de bovenste potmeter op de lijntrafo zelf?
En als ik nou aan die focusknop draai, heb ik dan niet kans dat het beeld i het midde ook wazig wordt? want het lijkt dat het beeld alleen aan de randen niet zo scherp meer is.

Maar loop ik niet het risico dat ik de boel stuk maak als ik de 2,2n erin zet ? Want hij doet het nu.
Wat kan jij twijfelen zeg :). Gewoon die 1.2 laten zitten en als ie weer stuk gaat heb je nog een 2.2 liggen. En als je aan de focus gaat draaien kan je ook andere delen van het scherm beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
Anoniem: 2111 schreef op 22 May 2003 @ 09:49:
[...]

Wat kan jij twijfelen zeg :). Gewoon die 1.2 laten zitten en als ie weer stuk gaat heb je nog een 2.2 liggen. En als je aan de focus gaat draaien kan je ook andere delen van het scherm beinvloeden.
Hm ik wil gewoon het beste voor mijn tv :D Ben er heel erg gehecht aan..
En als jij een nieuw hart krijgt, dan wil je toch ook een hart dat zo goed mogelijk werkt, en niet een slechte dat je later alsnog dood gaat, dat je hersenen afsterven omdat ze te weinig bloed krijge ofzo :p

En het ging erom dat er wel eens meer kapot zou kunnen gaan dan alleen die condensator

[ Voor 8% gewijzigd door robbertb op 22-05-2003 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertb
  • Niet online
ehms Taco ik denk dat je ff wil groeten via GoT ofzo? met alle respect hoor, maar je reply voegt weinig toe :)
Het is toch wel van essentieel belang om em te vervangen als iemand toch zo schema heeft :)

Maargoed ik heb em ondertussen vervangen voor 222k en hij doet het nog steeds. Ook de focus is nu *iets* beter, maar scheelt niet veel. En het draaien aan de instelschroef had verder geen gevolgen voor andere aspecten van de beeldkwaliteit.
Hoe komen jullie btw aan die schema's? Zijn die gratis op internet te downloaden / kunnen jullie me ze sturen als jullie ze digitaal hebben en dit legaal is?

Verder bedankt allemaal, geloof dat nu alles goed weer is met de tv :)

[ Voor 9% gewijzigd door robbertb op 22-05-2003 21:20 ]

Pagina: 1