Toon posts:

Witte horizontale streep

Pagina: 1
Acties:
  • 436 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Net als gisteren kreeg ik opeens een felle horizontale streep over m'n beeldscherm. (17 inch non-flatpanel :o) Gisteren deed ik m'n beeldscherm uit en daarna weer aan en toen was ie weg. Maar nu wil ie niet weg |:(
De bovenste helft is zwart en de onderste helft is "normaal".
Kan het iets te maken hebben met een gebroken pinnetje? Een tijd geleden kwam ik erachter dat deze op een of andere manier voor de helft gebroken was, maar hij deed het nog altijd.

Can anyone help meh? _/-\o_

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Monitor defect. In je monitor zitten 2 platensets die de elektronen afbuigen. De set die voor de verticale afbuiging zorgt is bij jou kaduuk. Ik heb hier geen ervaring mee, maar je probleemomschrijving lijkt erop te wijzendat hij niet meer omhoog kan mikken". Dat zou de witte lijn ook verklaren want dat zou dan de hele bovenste beeldhelft zijn die op de "neutrale" hoogte gericht wordt.

Dit zou inhouden dat steed aan-uitzetten/degauss/klap geven/uit het raam gooien mogelijke handelingen zijn.

Ik heb weinig ervaring op dit gebied, dus commentaar graag van iedereen die het (on)eens is met mijn diagnose :)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor je reply

Aan/uit, degaus, meppen, schudden, smeken werkt niet :/
Dan is uit het raam gooien de enige optie?

• Voutloos
  • Niet online
Het is altijd handig met monitorproblemen om te kijken of hij precies hetzelfde doe als je hem op een andere PC hangt... dus doe dat eerst.
Check ook de kabel opnieuw uiteraard...

Daarna kan je hem altijd nog uit het raam kieperen. (maak wel foto's aub)

{signature}

Verwijderd

Conclusie van Voutloos lijkt me de juiste. Hoewel het waarschijnlijk in de electronica zit voor de vertikale afbuiging.

Meldingen over afgebroken pinnetjes maken de zaak overigens niet duidelijker als je niet zegt om welke connector het gaat (het zou zelfs de net-stekker kunnen zijn |:( ) en om welke pin

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
gezien de symptomen lijkt het er idd op dat het voedingscircuit van de afbuigplaten gaar is. garantie? je kunt het altijd proberen, ik heb bij LG wel eens na 3 jaar 'uit coulance' een vervangend exemplaar gekregen (gewoon een beetje zeggen van 'ik vond het altijd zo'n goed ding, jammer, snif, huil - even bellen)

een andere kabel kan je proberen bijvoorbeeld, heel kleine kans dat het daar aan ligt. ook al andere monitor geprobeerd?

ja fotos van uit het raam gooien lijkt mij ook wel wat! :))

[ Voor 10% gewijzigd door BuG2FiX op 20-05-2003 08:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is een of ander vaag OEM model :/
Dus van garantie zal er wel niks komen...

Ik zal kijken welk pinnetje het is... (op school nu)

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Hmmz ik had zoiets met mijn oude tv. Leek net op een osilliscoop zonder geluidssignaal (en dan een witte ipv groene streep).
Deze heb ik weggegooit ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Topicstarter
Heb vga kabel in laptop gestopt.. en het bleef.. het waarschijnlijke

VGA connector:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 ____
/____\

. . . x .
 . - . . .
. . . . .

" " -> niets
. -> pinnetje
- -> gaatje maar geen pinnetje
x -> kaput :/

• Voutloos
  • Niet online
De kapotte pin is pin 2. Deze pin wordt gebruikt voor de groene info richting monitor.
Oftwel: Bekabeling heeft (misschien wel helaas) niets met probleem te maken.

Test op ander systeem toonde ook defect monitor aan.

=> Monitorelectronica gaar.

Mijn condoleances.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
aaaw :/ meh p00r monitor :'(

mmm, ik zat net om de onderste helft van m'n scherm routing op te zetten naar m'n flaptap en opeens *flits*
normaal beeld \o/
Kwartiertje later ging ik weg, en toen ik terug kwam was ie weer kaput :/

Kan het trouwens door langdurige blootstelling aan magnetisme komen? m'n boxjes stonden namelijk een tijd naast m'n monitor, een tijdje erop, en nu "ver" er vanaf.

Er waren ook wel vaak:
code:
1
2
3
4
5
6
| / /         \ \  |
|__________________|

te zien -> niet goed merkbare trillingen, maar toch merkbaar... eeeh... jah ;)

Of kan het door een ritje op de achterbank (gordel om) van 240 km zijn?

En tjah.. was altijd wel erg heet bovenop :/ nog net geen pijngrens bereikt...
Wordt denk ik dus een crematie... :'(

Sorry.. ik kan het ff niet meer hebben.. . :'( :'( :'(

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik het niet fixen door de monitor van binnen schoon te maken ofzo?

Of eeh, wordt ik dan door de monitor mee de dood ingesleurd? ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 15:37:
Kan ik het niet fixen door de monitor van binnen schoon te maken ofzo?

Of eeh, wordt ik dan door de monitor mee de dood ingesleurd? ;)
Zo te horen heb ik toch geen garantie meer is het dan verstandig om het open te maken?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Als je echt samen met je monitor een einde aan het leven wilt maken wel, ander zou ik dat alleen door gekwalificeerd personeel of mensen die echt weten wat ze doen laten doen. De hoogspanningen binnen een monitor zijn niet prettig voor je lichaam.

Nieuwe monitor kopen is dus de beste optie. Leuke 22" of zo ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou eerst eens gewoon langs de reparatieshop lopen

Iperf

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Je kunt em best openmaken hoor...

Als je maar zorgt dat in elk geval de stekker eruit is, er staat wel een flink hoog voltage op, maar er lopen weinig amperes, waardoor je alleen een flinke oplawaai kunt krijgen door de stroom die nog in de condensatoren zit :)

Uitblazen wil nog wel eens helpen, loshalen van kabeltjes, schoonblazen en weer vastmaken... Weetikhet...

Enneuhm, voordat je zeker weet dat je geen garantie krijgt zou'k er toch maar niet aanzitten :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Ik ga het denk ik toch nog opsturen ter reparatie. Dit gaat me denk ik toch zo'n 150 euro kosten (misschien wel meer) maar ja ik ben nu eenmaal 22inch gewend. Wel triest dat een merk als iiyama niet langer volhoudt als drie jaaar.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 23:28:
Ik ga het denk ik toch nog opsturen ter reparatie. Dit gaat me denk ik toch zo'n 150 euro kosten (misschien wel meer) maar ja ik ben nu eenmaal 22inch gewend. Wel triest dat een merk als iiyama niet langer volhoudt als drie jaaar.
Ja triest inderdaad. Ik verbaasde er me ook al over. Kennelijk verschilt de levensduur per serie of model.

Ik heb zelf toch al meer dan vier jaar een Iiyama (ok, geen 22 inch, Vision Master Pro 410) staan en ik hoop er nog een paar jaar mee te doen.

Expanding the inexpandable

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 13:53

kodak

FP ProMod
Volgens de branch organisatie mag je er als consument van uitgaan dat een crt monitor ruim 8 jaar zonder defecten meegaat. Alleen moet je dan wel zelf na he verstrijken van de garantieperiode aantonen dat het defect niet jou schuld is.
Dus of openmaken vanuit dat oogpunt zo verstandig is...
Maargoed, in bij nowthatsit.nl Den Haag heb je voor +/- EUR 100 al een leuke 17" trinitron.

• Voutloos
  • Niet online
kodak schreef op 25 May 2003 @ 23:45:
Volgens de branch organisatie mag je er als consument van uitgaan dat een crt monitor ruim 8 jaar zonder defecten meegaat. Alleen moet je dan wel zelf na he verstrijken van de garantieperiode aantonen dat het defect niet jou schuld is.
Maargoed, in bij nowthatsit.nl Den Haag heb je voor +/- EUR 100 al een leuke 17" trinitron.
Onzin. 3 jaar garantie geven doen de meeste monitor fabrikanten. Meer is niet nuttig ivm het opvolgen van modellen. Het is fijn om te weten dat je meestal 8 jaar ergens plezier van hebt, maar dat s geen garantie.
De branche orginisatie bepaalt de garantie van IIyama niet hoor en IIyama (en de andere fabrikanten ook) leveren een garantieperiode die voldoet aan de wetseisen.

Ontopic: Zelf klussen is gevaarlijk. Repareren kan duur zijn dus vraag om een specificatie en denk anders goed na over een nieuwe.

{signature}

Verwijderd

kodak schreef op 25 May 2003 @ 23:45:
Ik ging er namelijk ook vanuit dat mijn 22 inch (aanschafwaarde 2300 gulden) ook minimaal acht jaar zou meegaan. Daarom koop je ook zo'n dure monitor. Terwijl het netjes op mijn bureau staat, nooit verplaatst sinds de aanschaf (lomp ding) dus mag je toch wel vanuit gaan dat ik niets verkeerds heb gedaan.

Ik ga denk ik toch mijn recht zoeken bij iiyama.

Verwijderd

Voutloos schreef op 25 May 2003 @ 23:50:
[...]

Ontopic: Zelf klussen is gevaarlijk. Repareren kan duur zijn dus vraag om een specificatie en denk anders goed na over een nieuwe.
Een nieuwe 22inch is voor mij geen optie. Dat gaat mij al gauw € 700 kosten. Trouwens het is gewoonweg belachelijk dat je ieder drie jaar een nieuwe 22inch moet aanschaffen! |:(

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 08:35:
[...]
Ik ga denk ik toch mijn recht zoeken bij iiyama.
Lukt je niet. Het is jammer dat je niet langer plezier aan het scherm hebt beleefd, maar de garantie is (en dat wist je bij aankoop ook al) 3 jaar.

Helaas.

Weet je wat een monitor zou kosten als ze er levenslange garantie op zouden geven? Dan moeten ze alle modellen van meer dan 3 jaar geleden ook nog produceren/repareren. Dat kost vel en dat zou ook in de aankoopprijs verwerkt worden. Kortom: Dat wil jij ook niet. Het is jammer dat die monitor niet het eeuwige leven had, condoleances, maar get over it.

EDIT:
Mijn mening is dus dat 3 jaar voldoende service is. En IIyama prutsmerk? Andere merken hebben dezelfde garantievoorwaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door Voutloos op 26-05-2003 22:10 ]

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op 26 May 2003 @ 11:54:
[...]

Lukt je niet. Het is jammer dat je niet langer plezier aan het scherm hebt beleefd, maar de garantie is (en dat wist je bij aankoop ook al) 3 jaar.

Helaas.

Weet je wat een monitor zou kosten als ze er levenslange garantie op zouden geven? Dan moeten ze alle modellen van meer dan 3 jaar geleden ook nog produceren/repareren. Dat kost vel en dat zou ook in de aankoopprijs verwerkt worden. Kortom: Dat wil jij ook niet. Het is jammer dat die monitor niet het eeuwige leven had, condoleances, maar get over it.
Get over it? :(
Als het een lullig 15" CRTje van de Aldi was OK misschien. Maar ik heb de iiyama prutzooi voor vier jaar lang aan mensen verkocht. Nu voelt het ongeveer als 'aangesmeerd' aan. Wat een prutservice!

• MrUfip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-08-2022
misschien de volgende keer bij een aankoop een aanvullende garantie verzekering te nemen, kost een paar procent van je aankoop bedrag en kan je je garantie mee verlengen tot iets van 5 a 6 jaar.

Verwijderd

edit:

Sorry

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 14:45 ]

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Misschien heb je een "handige"kennis die de hoogfrequent trafo kan inkopen en vervangen?
Zelf ook een keer gehad, en had voor 45 euro weer een goed werkende monitor.

Verwijderd

Gem1e schreef op 27 May 2003 @ 20:48:
Misschien heb je een "handige"kennis die de hoogfrequent trafo kan inkopen en vervangen?
Zelf ook een keer gehad, en had voor 45 euro weer een goed werkende monitor.
Is dat dan de oorzaak?

• Irby
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 19:26:
[...]

Get over it? :(
Als het een lullig 15" CRTje van de Aldi was OK misschien. Maar ik heb de iiyama prutzooi voor vier jaar lang aan mensen verkocht. Nu voelt het ongeveer als 'aangesmeerd' aan. Wat een prutservice!
Wat een prutservice?

Volgens mij haal je (zoals zoveel mensen) de begrippen service en garantie door elkaar. Service is dat binnen een bepaalde tijd (bv 6 maanden) je meteen een andere monitor meekrijgt (van iiyama of je leverancier). Val je daar buiten (ik ga nu even uit van de periodes waar we bij ons op het werk vanuit gaan), treedt de garantie in werking, of tewel: je monitor wordt opgestuurd naar de bouwer (iiyama) waar deze dan gerepareerd wordt, en je leverancier doet er verder niets meer mee. Val je ook nog eens buiten de garantieperiode, kan én de leverancier, én de fabrikant er niets meer aan doen, en heb je pech. Het klinkt hard, maar het is toch echt zo, je weet per slot van rekening bij aankoop al hoe lang de garantieperiode is, en er staat in de handleiding dat je binnen deze periode recht hebt op garantie, daarna niet meer.

Service is puur iets extra's, zoals ik al zei het direct omruilen oid.

Just my 2 cents......

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Get over it?

dit slaat natuurlijk nergens op......waar zou een bedrijf blijven als ze een garantie van veel meer dan 3 jaar over hun producten geven. logisch toch.... |:(

Verwijderd

I.R. Butcher schreef op 27 May 2003 @ 21:07:
[...]

Wat een prutservice?

Volgens mij haal je (zoals zoveel mensen) de begrippen service en garantie door elkaar. Service is dat binnen een bepaalde tijd (bv 6 maanden) je meteen een andere monitor meekrijgt (van iiyama of je leverancier). Val je daar buiten (ik ga nu even uit van de periodes waar we bij ons op het werk vanuit gaan), treedt de garantie in werking, of tewel: je monitor wordt opgestuurd naar de bouwer (iiyama) waar deze dan gerepareerd wordt, en je leverancier doet er verder niets meer mee. Val je ook nog eens buiten de garantieperiode, kan én de leverancier, én de fabrikant er niets meer aan doen, en heb je pech. Het klinkt hard, maar het is toch echt zo, je weet per slot van rekening bij aankoop al hoe lang de garantieperiode is, en er staat in de handleiding dat je binnen deze periode recht hebt op garantie, daarna niet meer.

Service is puur iets extra's, zoals ik al zei het direct omruilen oid.

Just my 2 cents......
Ik weet niet op welk niveau jij denkt maar zoiets accepteert een klant niet. Trouwens service is niets meer als een emotie wat een klant krijgt bij een aankoop. Een klant verwacht namelijk altijd vriendelijk te woord gestaan te worden en in ieder geval een oplossing voor zijn probleem. Ik ga mijn persoonlijke ervaring hier niet met iedereen delen over iiyama. Ik ben blij dat er ook tevreden gebruikers zijn. Wat ik hier zoek is een oplossing voor mijn probleem. Dus iedereen on-topic voortaan aub!

• Irby
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 21:33:
[...]

Ik weet niet op welk niveau jij denkt maar zoiets accepteert een klant niet. Trouwens service is niets meer als een emotie wat een klant krijgt bij een aankoop. Een klant verwacht namelijk altijd vriendelijk te woord gestaan te worden en in ieder geval een oplossing voor zijn probleem. Ik ga mijn persoonlijke ervaring hier niet met iedereen delen over iiyama. Ik ben blij dat er ook tevreden gebruikers zijn. Wat ik hier zoek is een oplossing voor mijn probleem. Dus iedereen on-topic voortaan aub!
Ja, ik zou zelf ook zoiets hebben, ik zou het ook belachelijk vinden als zo'n dure monitor kapot gaat na maar een paar jaar (ik heb zelf het kleinere broertje van de monitor, de 19inch), maar ik probeerde eigenlijk te zeggen dat hij niet hoeft te verwachten dat hij nog garantie krijgt, en dat dit dan niet meteen inhoudt dat de service slecht is. :)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 20:53:
[...]

Is dat dan de oorzaak?
In 9 van de 10 gevallen wel ja.
Maar als je een handigerd kent die monitoren kan repareren, kan die altijd de juiste konklusie trekken natuurlijk.
Ik kan dat van deze kant niet zien, maar heb exzakt hetzelfde gehad met mijn monitor, een trust 17 inch, die had ook 2 x een witte lijn in het midden van het beeld en een aantal dagen later alleen nog maar een knipperend aan-uit ledje.
En deze was ook nog maar anderhalf jaar jong en kon ook geen garantie meer claimen.
En niet iedere leverancier geeft een optie tot het aankopen van extra garantie trouwens.
:(

[ Voor 15% gewijzigd door Gem1e op 27-05-2003 23:07 ]

Pagina: 1