Opleiding elektrotechniek/technische informatica

Pagina: 1
Acties:
  • 558 views sinds 30-01-2008

• ppotter10
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik weet niet of het topic hier goed staat, verbeter anders ff... :)

Ik heb een dilemma wat ik waarschijnlijk niet als enige heb: welke opleiding te kiezen? Gelukkig wil ik maar kiezen uit 2 opleidingen en dat is elektrotechniek en technische informatica. Zo ver ben ik al ;)
Ik zou graag willen weten wie één van deze studies heeft gekozen en waarom dan wel en of die persoon ook moeite had met deze keuze maar waarom die opleiding de doorslag gaf. Ik heb ook al met studenten op universiteiten gesproken, maar ik vraag het hier ook.

Alvast bedankt!

Intel Q9550, 4GiB, 250 GB SSD, HD7770

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04-2025
Technische informatica zou ik kiezen.

En heb ik ook gekozen. Ik heb deze opleiding op het MBO gedaan en ben nu bezig met de HBO variant. Ik had dan meer de keuze tussen Hogere Informatica en Technische informatica.
Maar het voordeel van TI vond ik, dat ik me dan niet beperkte tot 1 opleiding, omdat op de NHL te leeuwarden overgens, de opleding praktisch een 50/50 verdeling is van ET en HI. Je word dus meer allround opgeleid. Aangezien je dan breder opgeleid bent heb je het vermogen om met Informatica en Electro mensen op niveau te praten. Vervolgens kun je later in het bedrijfleven zelf kiezen of je je verder wilt verdiepen in 1 van de 2. En dit is alleen maar gunstig omdat er dan meer banen voor de oprapen liggen(ook al mocht 1 van de richtingen in elkaar vallen, qua werkgelegenheid dan.)

Een ander argument vind ik:
Ik vind het in mijn geval leuk om te programmeren. Alleen ik kom met HI niet verder dat wat er op mijn monitor staat. Maar als je dit vak gaat combineren met Electro. dan is hetgeen dat je maakt, veel tastbaarder en is het "De Monitor simulatie" overstegen. Maar zoals ik al eerder zei je kunt beide richtingen op met deze opleiding.

"De TI'er verteld de HI'er en de EL'er wat deze moet doen om een product te maken die een goede combinatie van beide is"

Dus Technische Informatica is wat mij betreft interresanter en heeft meer te beiden.

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025
Het zijn toch wel twee heel verschillende opleidingen.

Hou je van puur beheer en schrijven van wat software zou ik voor TI gaan (ik heb tenminste altijd begrepen dat het dit inhoud).

Kies je voor electrotechniek dan kan je later altijd nog kiezen (neem voor het gemak alleen de electronica varianten)

-Algemene electronica.- de naam zegt t eigenlijk al, zowel digitale als analoge techniek. Voor tv's ed.

-Telematica. -Wat digitale en analoge techniek, merendeel analoog. Verder moet je denken aan data/telecommunicatie en beheer van hard en software systemen. Eventueel krijg je hier nog klein beetje software.

-Computer Interface techniek - Digitale techniek, ook beetje analoge. Verder veel embedded systems (microcontrollers ed), schrijven van software hiervoor en het schrijven van windows software. Datacommunicatie. Hardware in de breedste zin van het woord, zowel losse chips en controllers als hardware van een moderne pc. Verder ook nog wat linux ed.

Ikzelf heb dus voor de laatste variant gekozen, nooit spijt van gehad. Kan je veel kanten mee op. Ben nu enkele jaren werkzaam als systeemontwerper (voornamelijk embedded systems), ook kan je met doorleren veel kanten op.

edit: ik dacht dat het om een MBO ging, sorry.
Maar goed in hoofdlijnen blijven de verschillen bestaan, iig wel op een HBO.

[ Voor 6% gewijzigd door joca op 19-05-2003 22:18 ]

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Ik studeer op dit moment Elektrotechniek aan de TU/e, eigenlijk Informatietechniek, dit was tot voorkort een richting die je kon kiezen na 1 jaar. Tegenwoordig met het bachelor systeem is het gewoon weer 1 studie dacht ik.

Ik heb ook overwogen om technische informatica te gaan. De reden dat ik hier niet voor heb gekozen heeft meerdere redenen. Ten eerste wilde ik graag leren programmeren, maar dan niet op een hele formele manier. Bij Technische informatica krijg je veel vakken waarbij je leert hoe je goed programmeert(Deze krijg je ook bij elektrotechniek, maar wel minder). Het gevolg is ook dat je bij Elektrotechniek veel eerder echt begint met programmeren. Als ze bij Informatica nog bezig zijn met Pascal hadden wij al C en assembler en later ook C++.

Ten tweede heb ik liever later ook geen baan waar ik non stop achter een computer zit, want ik wil thuis graag ook nog een beetje computeren later.

Naar mijn mening is Elektrotechniek breder dan technische informatica want bij elektro leer je ook programmeren. Al is het niet zoveel, je kan wel degelijk goed programmeren.

Verder moet je weten dat elektrotechniek erg theoretisch is en dat je dus veel wiskunde zult krijgen(waarschijnlijk bij informatica ook, maar precies weet ik dit niet). Je leert bijvoorbeeld niet solderen ofzo.

Je moet bij elektrotechniek niet meteen denken aan solderen enzo. De nadruk ligt vooral op het wiskundige. Er zijn wel practica waarbij je dingen moet maken, maar via rapporten moet je dan eerst de boel goed door rekenen. Natuurlijk kun je thuis er wel lekker op los knutselen. Ik zelf had liever ook wat meer practica gehad, want ik merk dat ik maar weinig ervaring heb met IC's. Als er bijvoorbeeld een probleem is heb je altijd van die mensen die thuis al veel knutselen en dus precies weten welke IC je nodig hebt.

Bij welke universiteit was je van plan te gaan studeren?

Als je op de TU/e wil gaan studeren kun je in iedergeval kijken op de websites van de faculteiten, want tegenwoordig kun je het hele vakkenpakket al op internet zien. Zo kun je zelf beslissen wat jou het meest interessant lijkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Unicron op 19-05-2003 22:20 ]

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Helaas. Dit soort topics hoort thuis in SG, en niet in W&L. Helaas heeft de TS nog geen toegang tot SG, dus ik sluit dit topic ipv het te verplaatsen. Veel succes met het vinden van een leuke opleiding!

Dit topic is gesloten.