modem-router-router-hub (kan dit?)

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 14:08

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste mensen,

Sinds een paar weken woon ik op kamers, en daar was standaard nog geen internet. Nu krijg ik natuurlijk al flink wat afkick verschijnselen, dus moet dat maar snel geregeld worden. Mijn huurbaas heeft wel @home op zijn werkplek liggen. Ze hebben daar een @home modem, dan een router en van daar uit naar hun pc's. Nu moet ik van de ICT'er die er werkt nog een router kopen om niet op hun pc's te kunnen kijken. En daarna nog een hub om naar de andere huisgenoten te kunnen gaan. Ik heb voor de duidelijkheid ook effe een schema gemaakt. De Xbox (in het rood) en mijn pc (in het groen) moeten zowieso online kunnen, maar ik wilde graag ook een FTP server kunnen draaien op mijn pc (groen) die dan van de buitenwereld te berijken is. (lijkt me zeer moeilijk). En ook de Xbox moet online kunnen om tegen de rest van de wereld te kunnen spelen. (dus die moet ook door die hub en 2 routers heen kunnen "kijken".

Hier het schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz/netwcrijns.jpg

Mijn wensen dus:

PC (in het groen) moet:

- FTP server kunnen draaien
- vanaf afstand met VNC bestuurbaar zijn
- kunnen internetten

(het verkeer moet dus door die hub en routers heen)

En de Xbox moet gewoon online kunnen spelen.

Iemand die weet of dit uberhaubt kan?

Verwijderd

waarom zou je 2 routers gebruiken
Het kan ook met 1

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 19:15:
waarom zou je 2 routers gebruiken
Het kan ook met 1
Ja, dat weet ik. Maar dat wilt die ICT'er dus niet :(

(het zou veel makkelijker gaan met 1)

[edit]
Hij is dus bang dat ik op die andere 3 pc's kan kijken...

[ Voor 14% gewijzigd door Atmoz op 19-05-2003 19:18 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
Wat voor besturingssyteem draaien de andere pc's? Als die c's verder zo open staan dat jij in belangrijke zaken kunt zonder wachtwoord/login o.i.d. dan vraag ik me toch f wat voor niveau ict'er het is ;)

Waarom hang je niet gewoon 1 pc aan het lijntje van de baas, dan heb je dus geen router nodig, dat is niet nodig voor 1 pc en dan deel je die verbinding naar de andere pc's toe. Dat kun je doen door bijvoorbeeld te poortmappen enzovoorts.

[ Voor 40% gewijzigd door djluc op 19-05-2003 19:23 ]

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 12:40

BachW

Tweaker in Noorwegen

Het is even opletten met instellen maar het kan wel degelijk... over die ftp-poorten moet je maar effe met die ICT'er hebben...

Edit: die poorten moet op een goede manier via de routers geforward worden..

[ Voor 26% gewijzigd door BachW op 19-05-2003 19:24 . Reden: forwarden ]

BOINC stats

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
djluc schreef op 19 May 2003 @ 19:21:
Wat voor besturingssyteem draaien de andere pc's? Als die c's verder zo open staan dat jij in belangrijke zaken kunt zonder wachtwoord/login o.i.d. dan vraag ik me toch f wat voor niveau ict'er het is ;)
Windows 98* Atmoz of 2000 denk ik.
Ze hebben er meer, dus het zal wel 2000 en ME zijn ofzo.

Ik maak me gewoon een beetje zorgen dat mijn FTP server niet meer door die 2 routers en die hub geen komt. En precies hetzelfde met me'n xbox...

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
BachW schreef op 19 mei 2003 @ 19:22:
Het is even opletten met instellen maar het kan wel degelijk... over die ftp-poorten moet je maar effe met die ICT'er hebben...

Edit: die poorten moet op een goede manier via de routers geforward worden..
Wat ik dan niet snap:

als ik van buiten af met VNC wil gaan werken. Dat moet ik toch het IP invullen van de eerste router (die hangt aan het @home modem) maar hoe komt het dan door die andere router heen, en nog eens door de hub?

En ik mag hem dus niet direct aan hun router hangen. Ook niet als het maar 1 pc is...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/netwcrijns.jpg

Meeste icters moet je niet veel van aantrekken, 1x een game of computer opstarten en ze zijn al systeembeheerder...

Als je een router achter de router hangt kan je nogsteeds op de computers van de rest komen, ze gruiken waarschijnlijk allebij dezelfde ip range (192.168.1.x) wat jij doet, lekker in dezelfde range zitten, GEEN guest acounts aanzetten en in een andere werkgroup gaan zitten, welliswaar zie je zijn werkgroep, maar je komt er niet zo in... als ie echt o bang is moet hij wat geen leren over berveiligingen, user acountje met password, bestanden en printers delen om mee te beginnen..

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
atmoz schreef op 19 May 2003 @ 19:26:
[...]

Wat ik dan niet snap:

als ik van buiten af met VNC wil gaan werken. Dat moet ik toch het IP invullen van de eerste router (die hangt aan het @home modem) maar hoe komt het dan door die andere router heen, en nog eens door de hub?

En ik mag hem dus niet direct aan hun router hangen. Ook niet als het maar 1 pc is...
poorten doormappen, je stuurt de poorten van vnc van je 1e router door naar de 2e, en van de 2e weer naar je pc die je wilt overnemen...

Verwijderd

waarom geen router, met 4 poorten, kan je die hub weg gooien

als je nu zo doet router 1 > portforwarding naar router 2.
router krijgt immers via dhcp een lokaal ip adres.

op router 2 forward je naar jou computer.

of je moet in de zelfde range gaan zitten, maar dan zie je alsnog zijn pc's die je niet mag zien, en dan heeft die router ook natuurlijk geen meerwaarden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 19:31 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 11:59
Als je een paar aannames doet over het correct functioneren van de routers wat NAT betreft, zou dit gewoon moeten werken. Uiteraard moeten poorten voor (bv) de groene server op beide routers gemapt worden.

Hoe wil de 'ICTer' jullie router aansluiten? Immers, als we, vanuit jou bekenen, de router aansluiten met de 'buiten' poort aan de buitenkant, scherm je jouw interne netwerk af tegen de huisbaas, niet andersom...

Andersom wil je niet... kan je elke uitgaande sessie mappen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Ja ik wilde ook die laatste router weg, maarja... dat wilde die niet.

Ik laat hem deze topic zeker lezen!!!
Nu eerst effe een kabeltje trekken.

maar ik ben al blij dat het toch gaat werken!! (al kost het wat meer moeite en geld)

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Werken gaat het zoiezo. Dit is eigenlijk niets meer dan een netwerkje opzetten met een Modem + Router + HUB/Switch. Belangrijk is dat je straks een beetje fatsoenlijk gaat natten (porten forwarden) naar pc's.

Hoet het precies zit met die XBOX weet ik niet. Waarschijnlijk kan je gewoon iedere game joinen. Maar als je wil hosten met die XBOX (weet niet eens of het kan) dan zal je ook porten moeten fowarden.

Suc6

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Friedchicken schreef op 19 May 2003 @ 19:44:
Werken gaat het zoiezo. Dit is eigenlijk niets meer dan een netwerkje opzetten met een Modem + Router + HUB/Switch. Belangrijk is dat je straks een beetje fatsoenlijk gaat natten (porten forwarden) naar pc's.

Hoet het precies zit met die XBOX weet ik niet. Waarschijnlijk kan je gewoon iedere game joinen. Maar als je wil hosten met die XBOX (weet niet eens of het kan) dan zal je ook porten moeten fowarden.

Suc6
Nee, hosten hoeft niet. Als ik al eens wat kan joinen :)

Thanx allemaal in ieder geval..

(laat topic effe open please, waarschijnlijk komen binnenkort nog meer specefiekere vragen mbt dit verhaal) ;)

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
Ah en als je FTP, of TS wilt gebruiken op je server die dus achter die 2 routers zit, moet je op jouw router die poorten openzetten, en forwarden naar je server, en op de router van je kotbaas ook, en daar de poorten forwarden naar jouw router. Lijkt me alleen dat het niet echt gaat lukken met die ICT'r...

Je zult hem toch van het tegendeel moeten overtuigen, anders doe jij extra aankopen, door zíjn bedenkingen die nergens op slaan.

Ja kan al beginnen met hem uit te leggen, dat wanneer jij een router installeert, je zijn netwerk nog kan zien, maar niet omgekeerd.

Beste is dus om gewoon een switch te kopen, en 2 werkgroepen te maken. Verder laat je hem de shares (ook de $C' s en dergelijke) en printers die ze gebruiken afschermen met wachtwoorden.

En als dat niet goed is, laat hem dan gewoon een 2de lijn betalen :+

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Als je dat zou willen moet je maar de routing FAQ eens doornemen:
(Static) routing tutorial
Zie o.a. VB2

Je hoeft niet te NAT'n op de 2de router.

[ Voor 4% gewijzigd door Predator op 20-05-2003 13:39 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1