Toon posts:

[RH9] Kde 3.1.0 ontzettend traag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs Red Hat 9.0 geinstalleerd en draai Kde 3.1.0.

Het probleem is dat wanneer ik xmms heb aanstaan en ik speel mp3'tjes af dat mijn computer ontzettend traag begint te lopen. Wanneer ik mozilla opstart kan ik langer als een minuut wachten. Als ik bijvoorbeeld Control Center op wil starten kan ik nog langer wachten. Het is niet zo dat mp3'tjes haperen of schokken, in tegendeel..., ze spelen goed af alleen kan ik 1 minuut wachten totdat mozilla opstart!

Ik vind multi-tasken toch wel een vereiste en ik moet toch op z'n minst mp3's kunnen luisteren als ik aan het serven ben?

Wanneer ik geen mp3s meer afspeel gaat alles weer op normale snelheid en is er niks aan de hand. Onder Mandrake 9.1 had ik hier nooit last van.

Mijn systeem configuratie staat onderaan de post.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Dingen zoals dit ook al geprobeerd? :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

DeMoN schreef op 19 mei 2003 @ 18:41:
Dingen zoals dit ook al geprobeerd? :)
O-M-G!!! Wat een uber handige link! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ @ DeMoN

Verwijderd

Topicstarter
interessant. Alleen wanneer ik hdparm wil installeeren zegt hij dat het er al opstaat. Maar als ik in de console hdparm commandos wil uitvoeren (als root natuurlijk):
code:
1
2
[root@h165234 sbin]# hdparm -Tt /dev/hda
bash: hdparm: command not found

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 18:51:
interessant. Alleen wanneer ik hdparm wil installeeren zegt hij dat het er al opstaat. Maar als ik in de console hdparm commandos wil uitvoeren (als root natuurlijk):
code:
1
2
hdparm staat in /sbin (welke uit veiligheidsoverwegingen niet in je $PATH staat):

code:
1
/sbin/hdparm -opties

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 18:55 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 18:50:
[...]

O-M-G!!! Wat een uber handige link! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ @ DeMoN
1e hit op google, maar idd, heb em wel altijd bewaard :P
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 18:51:
code:
1
2
#updatedb
#locate hdparm

Probeer eens, en als locate niet werkt ff slocate hdparm proberen... moet werken.

Als hij er al op staat maar je kan hem niet door alleen het commando openen staat ie gewoon niet in je PATH :)

Dan kan je hem alsnog opstarten door het volledige pad op te geven.. bijvoorbeeld: /sbin/hdparm als root te runnen :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

rpm met hdparm geinstalled? :z

Verwijderd

Topicstarter
Ok, het werkt nu... ik heb even wat geprobeerd maar na een aantal commandos runnen ben ik er zelfs iets op achteruit gegaan... (oeps)...
hier even wat info:
code:
1
2
Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.39 seconds =328.21 MB/sec
Timing buffered disk reads:  64 MB in  1.62 seconds = 39.51 MB/sec

en
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/dev/hda:
multcount    = 16 (on)
IO_support   =  3 (32-bit w/sync)
unmaskirq    =  1 (on)
using_dma    =  1 (on)
keepsettings =  0 (off)
readonly     =  0 (off)
readahead    =  8 (on)
geometry     = 4866/255/63, sectors = 78177792, start = 0

Vergeleken met wat er in het artikel staat (rekeninghoudende met de harde schijf etc) lijkt mij dit wel hoog genoeg! Ik vind het echt raar dat ik dit nu ineens moet aanpassen omdat dit probleem zich onder Linux Mandrake niet voordeed

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kun je eens in een terminal 'top' draaien en terwijl dat ding draait je MP3's beginnen te spelen? Vervolgens kijk je wat er plotseling processorkracht begint te vreten en dan weet je met wat geluk meer over de oorzaak :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Iknie ooknie volgnie. ;)

Hier op RH9 zonder wat te doen, zit het al op :
/dev/hde:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.88 seconds =145.45 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 1.47 seconds = 43.54 MB/sec
mhh??
Pagina: 1