[UPS] Accu maakt geluid...

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb een APC Smart-UPS 650 waarvan de originele 11Ah "sealed-lead" accu dood was, die heb ik vervangen door een 28Ah "sealed lead-acid battery" en dat gaat allemaal prima, ik haal er ruim 40 minuten uptime mee :)

Ik had m dus gisteren getest, en me pc laten runnen tot die accu leeg was, en daarna weer aangezet. Ongeveer 6 uur later toen ik gisteren me pc uitzette en ik eens goed luisterde naar de accu, hoorde ik geborrel en luchtverplaatsingen in de accu :/

Nou hoor ik van verschillende kanten reacties, de ene zegt dat het geen probleem is, de ander zegt dat ik m meteen moet weg gooien omdat hij stuk is en weer een ander zegt dat de accu duidelijk word overladen door de UPS.

Nu wil ik dus even duidelijk advies, omdat het de bedoeling is dat deze accu onbeheerd op zolder word neergezet, en ik heb er geen zin in dat deze accu ontploft/lekt (met name vanwege dat "knalgas" waarover ik mensen hoor praten)

P.S. Ik heb nu de UPS al 30 minuten "offline" staan, dat wil zeggen dat hij niet aan staat, en dus onbelast is, maar hij laadt dan wel op. Als ik nu goed luister hoor ik heel zachtes was sputteren, alsof er belletjes knappen zegmaar.

Verwijderd

is de accu ook erg warm? Misschien TE warm..zodat hij gaat borrelen?? of kan dat niet?

• LeonM
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 18:11:
is de accu ook erg warm? Misschien TE warm..zodat hij gaat borrelen?? of kan dat niet?
Ja dat werd ook al gezegt, dat de inhoud zou koken door overlading, maar de accu blijft netjes op kamertemperatuur :)

Het is trouwens een hitachi HV28-12W
De PDF vind je hier hij staat daar onder het merk KOBE, maar de behuizing, type nummer en specs zijn precies hetzelf :)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
Voltmeter erbij pakken en effie meten?

• LeonM
Zo te horen komt het geluid alleen vanaf de kant waar de - pool zit. De UPS staat nu alweer wat langer en en maakt al meer geluid.

• LeonM
jvvv schreef op 19 May 2003 @ 18:21:
Voltmeter erbij pakken en effie meten?
:? En dan?

Ik heb een anologe meter, en die geeft 12~13V aan, dus dat is prima

Verwijderd

das normaal elke lood accu borrelt een beetje
tijdens het opladen
alleen wel oppassen dat ie niet te warm wordt

Verwijderd

De mogelijkheid bestaat dat hij goed is afgeschermd tegen de hitte van binnen omdat dat toch verwacht wordt.

Het kan dan zijn dat hij van binnen gaat koken, maar dan zou de isolatie hem netjes op kamertemperatuur houden.

Ik weet niet wat de standaard temperatuur van die dingen is. En misschien hoort hij wel te borrelen.

Maar uit mijn ervaring blijkt dat als dingen gekke geluiden gaan maken dat het niet goed kan zijn :?

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:15

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 18:41:
De mogelijkheid bestaat dat hij goed is afgeschermd tegen de hitte van binnen omdat dat toch verwacht wordt.

Het kan dan zijn dat hij van binnen gaat koken, maar dan zou de isolatie hem netjes op kamertemperatuur houden.

Ik weet niet wat de standaard temperatuur van die dingen is. En misschien hoort hij wel te borrelen.

Maar uit mijn ervaring blijkt dat als dingen gekke geluiden gaan maken dat het niet goed kan zijn :?
nou, van binne koken en van buiten op kamertemp, lijkt me sterk zulke isolatie bij een accu
en tja, dan moet je wel weten of t een gek geluid is of een normaal geluid :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
misschien dat dit je een beetje gerust stelt...
wanneer ik vroeger mijn accuutje van me scooter ging opladen, werd ie ook altijd wel wat warmer dan kamertemperatuur en hoorde ik 't ook borrelen van binnen, maar nooit geen ongelukken mee gebeurd ofzo... :P

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
Als zo'n ding overladen is, zit ie dan niet wat hoog boven zen max voltage? Dat kan je dan meten. Maar met een analoog ding ben je niet veel.

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

M'n motor accu begint ook altijd te borrelen zodra ik hem oplaad. Kan verder geen kwaad, het is gewoon een reactie van het water dacht ik. Ik heb ooit eens gehoord dat het water dan veranderd in waterstof, maar helemaal zeker weet ik dit niet meer.

• LeonM
jvvv schreef op 19 mei 2003 @ 18:51:
Als zo'n ding overladen is, zit ie dan niet wat hoog boven zen max voltage? Dat kan je dan meten. Maar met een analoog ding ben je niet veel.
Nee, de spanning in de cellen neemt niet zo sterk toe/af als deze word geladen/ontladen. Dus echt meetbaar is het niet.

Als ik me natuurkunde boek goed begrijp dan is de vloeistof al helemaal verzuurt (maximaal opgeladen) en kan het niet verder worden geladen waardoor de laadstroom word omgezet in warmte :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Pagina: 1