Coating spiegel van beamer

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:58

EntonoX

Team leider

Topicstarter
even een vraag,

ik heb een oude infocus beamer (lp 210), en daarvan is een spiegeltje gebroken :'(
nu heb ik bij de locale glasboer wel een spiegeltje laten maken (nog niet binnen) van de juiste afmetingen en dikte, alleen is deze zonder coating.

het oude spiegeltje bevat een soort groen achtige coating laag (vooral zichtbaar als je met je vinger over het spiegeltje beweegt). en nu heb ik mij laten vertellen dat dit of voor anti-schittering is of voor anti-warmte straling.

de spiegel staat na de LCD en voor de lens van de beamer. dus als de nieuwe spiegel zo`n laagje NIET heeft is dit dan een ramp??? en wat voor betekenis heeft die laag op een spiegel na het LCD van de beamer???

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

als die spiegel pas na de lcd komt dan is het in iedergeval geen anti hite coating die bestaan trouwens ook niet

heb je wel een front surface mirror genomen ?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 17:59 ]

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
geen id, moet het front surface zijn dan??? die vent bij die glaszaak had het wel over een zilvere coatlaag, dus ik neem aan dat je dat bedoeld...

[ Voor 55% gewijzigd door EntonoX op 19-05-2003 18:05 ]

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 09:10
Bij een gewone spiegel zit de reflecterende laag achter het glas, bij spiegels voor optische toepassingen ervoor. Anders krijg je een dubbele reflectie: eentje van de lucht-glas overgang en eentje van de zilverlaag. Gewone spiegels zijn hierdoor voor de meeste optische toepassingen ongeschikt. Misschien dat er eerst wel een gewone spiegel in zat, en dat de coating de transmissie van lucht naar glas verhoogde. Een front surface mirror is dan nog steeds beter. Met een zo'n spiegel kun je namelijk een reflectie tot 99% halen (is wel duur, overigens), met een gewone spiegel hooguit 85%.

[ Voor 13% gewijzigd door Kurgan op 19-05-2003 18:08 ]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
mocht de nieuwe spiegel dan niet toereikend zijn, weten jullie waar je dan zulk soort front surface mirrors kan krijgen??? spiegel is 2mm dik. hier in de buurt kan ik daar niks van vinden namenlijk.

• Kurgan
Hoe groot is die spiegel? Hij zal wel niet zo erg groot zijn denk ik, dus waarschijnlijk kun je hem krijgen in een winkel die *goede* telescopen verkoopt. Anders kun je een gewoon glasplaatje laten aluminiseren, kijk eens op http://www.dekoepel.nl/levprgr-spiegels.html. De glasplaat moet dan wel goed vlak zijn natuurlijk.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
dus mocht de spiegel die ik morgen krijg niet goed zijn, dan kan ik die spiegel ook laten aluminiseren daar???? (aan de voorkant dan)

• Kurgan
Ja, mits de voorkant vlak genoeg is, anders krijg je een vervormd beeld. Er zijn nog wel meer zaken die dit soort spullen verkopen, verspreid over heel Nederland. Er zijn ook kant en klare spiegels te koop, Ganymedes in Amstelveen verkoopt bijvoorbeeld een spiegel van 21mm voor 20 Euro (http://www.ganymedes.nl/ondmar.html , dan onderaan bij "vangspiegel")

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
iemand nog een idee waar ik een front surface mirror kan halen??? kheb een normale spiegel op maat laten maken, maar ik krijg nu een dubbel beeld te zien.

ik moet dus een front surface spiegel hebben, maar waar kan ik die krijgen????

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12 09:33

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ja, sloop een spegelreflexcamera mits die spiegel een beetje de juiste afmetingen heeft

Beste film ooit

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
spiegel is groter dan één in een normale spiegelreflex camera (105mm x 114mm). dus ik zal hem echt moeten laten. maar waar??? zou een fotospeciaal zaak mij kunnen helpen??

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

deze zaak heeft denk ik wel spiegeld he? ;)
http://www.ganymedes.nl/

staat al in dit topic dus :).

Issie vierkant trouwens? Dan kan je 'm bij 'de koepel' laten aluminiseren dus, heb alleen geen idee of dat met die spiegel goed werkt

[ Voor 41% gewijzigd door JvS op 20-05-2003 22:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
JvS schreef op 20 May 2003 @ 22:40:
deze zaak heeft denk ik wel spiegeld he? ;)
http://www.ganymedes.nl/

staat al in dit topic dus :).
ja, maar dat is een bestaande spiegel laten aluminiseren, maar ik neem aan dat front surface spiegels ook gewoon te koop zijn??? moet toch niet al te moeilijk zijn?

tevens is dat een ander soort spiegel denk ik. Mijn spiegel is een normale platte spiegel, met alleen de spiegellaag op de voorkant, das alles.... verder is die site ook veels te prijzig. 79 euro voor een stukje van 71 mm terwijl ik een stukje nodig heb van 105mm x 114mm.

[ Voor 29% gewijzigd door EntonoX op 20-05-2003 22:45 ]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12 09:33

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Ik denk dat een fotospeciaalzaak niet zomaar losse spiegeltjes heeft liggen...ze moetten hem zowieso bestellen...ook worden die dingen altijd op maat voor dat produkt gemaakt.

het enige wat ik denk dat zou kunnen werken is dat je naar een fotospeciaalzaak gaat en daar met hun hulp een spiegel uitzoekt die minstens die afmetingen heeft (als ze daar al aan kunnen komen..hijs best groot..mischien teleskopen ????)
en als ie te groot is daarna naar een glashandel/speciaalzaak gaan en hem op maat laten maken.

OF........ik heb ooit eens een artikel gelezen over iemand die zijn eigen zonneoven fabriceerde. het probleem daarmee was dat ie geen (betaalbare) holle spiegel (lens) kon kopen.. toen heeft ie iets bedacht met een schotel en "dampte" daarop het reflecterende materiaal.
Ik zou je alleen niet kunnen vertellen wat dat was maar het was wel heel mooi speigelend ( oftewel laat en stukkie glas in de juiste afmetingen snijden en "damp" dat spul erop

Beste film ooit

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Topicstarter
ik zal morgen is langs de fotospeciaalzaak gaan, kijken of ze me daar kunnen helpen.

Pagina: 1