Van alle win2k clients die aan mijn fileserver (OS = FreeBSD) hangen wil ik 1 keer in de week (automatisch) een backup draaien, voordat ik een backup van de fileserver draai.
Dit is het idee:
Alle D-schijven van de clients worden geshared voor de backup user. In een scriptje wil ik dus van alle clients die online zijn de D-schijf mounten zodat de Fileserver erbij kan, een backup draaien, en vervolgens de D-schijf weer unmounten. En zo alle clients langlopen.
Bij het mounten van de schijven loop ik tegen een probleem:
optie 1:
Er volgt een prompt voor een password. Deze kan volgens veel posts op GoT en op andere plaatsen op i-net opgelost worden door de optie -o username=backup,password=dinges mee te geven. Dit werkt echter niet met FreeBSD
optie 2:
Weer volgt er een prompt voor een password. Deze kan volgens i-net op 2 manieren opgelost worden
1)
Dit wordt niet door FreeBSD geaccepteerd
2)
Alle passworden enzo zouden dan uit /usr/local/etc/nsmb.conf gehaald moeten worden. Dit werkt (ook) niet.
mijn nsmb.conf:
Ben dus niet op zoek naar iemand die ff een scriptje voor me in elkaar flanst, dus ga er niet van uit dat dit in de categorie script-request valt.
Dit is het idee:
Alle D-schijven van de clients worden geshared voor de backup user. In een scriptje wil ik dus van alle clients die online zijn de D-schijf mounten zodat de Fileserver erbij kan, een backup draaien, en vervolgens de D-schijf weer unmounten. En zo alle clients langlopen.
Bij het mounten van de schijven loop ik tegen een probleem:
optie 1:
code:
1
| mount -t smbfs //Client/Dschijf /tempshare |
Er volgt een prompt voor een password. Deze kan volgens veel posts op GoT en op andere plaatsen op i-net opgelost worden door de optie -o username=backup,password=dinges mee te geven. Dit werkt echter niet met FreeBSD
optie 2:
code:
1
| mount_smbfs //backup@Client/Dschijf /tempshare |
Weer volgt er een prompt voor een password. Deze kan volgens i-net op 2 manieren opgelost worden
1)
code:
1
| mount_smbfs //backup[b]:MyPassword[/b]@client/Dschijf /tempshare |
Dit wordt niet door FreeBSD geaccepteerd
2)
code:
1
| mount_smbfs [b]-N[/b] //backup@client/Dschijf /tempshare |
Alle passworden enzo zouden dan uit /usr/local/etc/nsmb.conf gehaald moeten worden. Dit werkt (ook) niet.
mijn nsmb.conf:
Bij beide opties zoals hierboven genoemd lukt het mounten wel als ik een password opgeef op het moment dat daarom wordt gevraagd. Dus daar is verder geen probleem mee. Ik zoek alleen een manier om 1 van bovenstaande opties in een script te kunnen gebruiken, zonder dat een gebruiker een wachtwoord hoeft in te vullen.[default]
workgroup=MyWorkgroup
[server]
addr=192.168.1.1
[server:backup]
password=<gecrypte versie van password>
Ben dus niet op zoek naar iemand die ff een scriptje voor me in elkaar flanst, dus ga er niet van uit dat dit in de categorie script-request valt.