Toon posts:

[freebsd] mount/mount_smbfs

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van alle win2k clients die aan mijn fileserver (OS = FreeBSD) hangen wil ik 1 keer in de week (automatisch) een backup draaien, voordat ik een backup van de fileserver draai.

Dit is het idee:

Alle D-schijven van de clients worden geshared voor de backup user. In een scriptje wil ik dus van alle clients die online zijn de D-schijf mounten zodat de Fileserver erbij kan, een backup draaien, en vervolgens de D-schijf weer unmounten. En zo alle clients langlopen.

Bij het mounten van de schijven loop ik tegen een probleem:

optie 1:
code:
1
mount -t smbfs //Client/Dschijf /tempshare

Er volgt een prompt voor een password. Deze kan volgens veel posts op GoT en op andere plaatsen op i-net opgelost worden door de optie -o username=backup,password=dinges mee te geven. Dit werkt echter niet met FreeBSD

optie 2:
code:
1
mount_smbfs //backup@Client/Dschijf /tempshare

Weer volgt er een prompt voor een password. Deze kan volgens i-net op 2 manieren opgelost worden

1)
code:
1
mount_smbfs //backup[b]:MyPassword[/b]@client/Dschijf /tempshare

Dit wordt niet door FreeBSD geaccepteerd

2)
code:
1
mount_smbfs [b]-N[/b] //backup@client/Dschijf /tempshare

Alle passworden enzo zouden dan uit /usr/local/etc/nsmb.conf gehaald moeten worden. Dit werkt (ook) niet.

mijn nsmb.conf:
[default]
workgroup=MyWorkgroup

[server]
addr=192.168.1.1

[server:backup]
password=<gecrypte versie van password>
Bij beide opties zoals hierboven genoemd lukt het mounten wel als ik een password opgeef op het moment dat daarom wordt gevraagd. Dus daar is verder geen probleem mee. Ik zoek alleen een manier om 1 van bovenstaande opties in een script te kunnen gebruiken, zonder dat een gebruiker een wachtwoord hoeft in te vullen.

Ben dus niet op zoek naar iemand die ff een scriptje voor me in elkaar flanst, dus ga er niet van uit dat dit in de categorie script-request valt.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
kijk eens naar de optie 'credentials' voor samba.
In smbmount( 8 ) staat het volgende:
credentials=<filename>

specifies a file that contains a username and/or password. The format of the file is:

username = <value>
password = <value>

[ Voor 9% gewijzigd door miniBSD op 19-05-2003 23:03 ]

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

In de manpage van mount_smbfs staat dat bij de optie -N er wordt gekeken in ~/.nsmbrc.
Dat is dus wat anders dan /usr/local/etc/nsmb.conf (dat zou onlogisch zijn, wat moet die config in /usr/local, mount_smbfs hoort bij base, niet bij een port).

Probeer eens?

Verwijderd

Topicstarter
serkoon schreef op 19 May 2003 @ 20:17:
In de manpage van mount_smbfs staat dat bij de optie -N er wordt gekeken in ~/.nsmbrc.
Dat is dus wat anders dan /usr/local/etc/nsmb.conf (dat zou onlogisch zijn, wat moet die config in /usr/local, mount_smbfs hoort bij base, niet bij een port).

Probeer eens?
Dit heb ik allereerst geprobeerd. Later heb ik ergens op internet gelezen (kan zo snel ff niet meer vinden waar) dat de instellingen in /usr/local/etc/nsmb.conf boven de instellingen van ~/.nsmbrc staan.

Maar ja, in beide gevallen werkt het niet

Verwijderd

Topicstarter
miniBSD schreef op 19 mei 2003 @ 19:51:
kijk eens naar de optie 'credentials' voor samba.
In smbmount( 8 ) staat het volgende:
Ik ben al tijden op zoek naar smbmount. Dit commando is onbekend op mijn systeem, en ik heb geen idee waar ik deze vandaan kan halen.

Tevens vraag ik me af of ik deze uberhaupt moet gaan gebruiken omdat ik op diverse sites heb gelezen dat de betrouwbaarheid e.d. niet echt geweldig is

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

smbmount is een linux-tool. Je moet echt mount_smbfs hebben.

Verwijderd

Topicstarter
mount_smbfs doet volgens mij een beetje raar, en het lijkt er ook op dat het gedrag niet overeenkomt met 'man mount_smbfs'
-N Do not ask for a password. At run time, mount_smbfs reads the
~/.nsmbrc file for additional configuration parameters and a
password. If no password is found, mount_smbfs prompts for it.
als ik alle .nsmbrc en nsmb.conf bestanden verwijder en dan opgeef (als root):

mount_smbfs -N //backup@client/D$ /tempshare

krijg ik:
Warning: no cfg file(s) found.
mount_smbfs: unable to open connection: syserr = Authentication error
Dus geen prompt die vraagt naar het password.

Als ik vervolgens in /root een .nsmbrc bestand maak
# First, define a workgroup.
[default]
workgroup=WORKGROUP

[CLIENT]
addr=192.168.1.2

[CLIENT:backup]
# passwd gehashed met smbutil crypt
password=$$1595143713c1c0811a2

[SERVER]
addr=192.168.1.1

[SERVER:backup]
# password gehashed met smbutil crypt
password=$$1595143713c1c0811a2
dan krijg ik deze foutmelding:
mount_smbfs: unable to open connection: syserr = Authentication error
het .nsmbrc bestand wordt dus wel degelijk gezien, maar er wordt niets of weinig mee gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Of loop ik (weer eens) tegen het probleem aan dat er hier geen gebruik van encrypted passworden kan worden gemaakt. Heb hierover (nog) geen uitsluitsel kunnen vinden

De server is namelijk ook gelijk PDC gebaseerd op samba 2.2.8. In de smb.conf file heb ik 'encrypted passwords' op true staan. Ben er niet voor om alle passworden maar plaintext het netwerk over te sturen.
Pagina: 1