Dynamisch IP adres Duitsland

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Bij beheer hebben we 1 klant waarvan deze in Duitlsand zit en daar via de providers geen vaste ip adressen worden vergeven.
Dit is niet zo fijn, aangezien je iedere keer de klant moet bellen voor het ip op het moment dat je een nieuwe rpd sessie wilt aanmaken.
Nou hoorde ik dat het via een truucje mogelijk was met een draytech 2200e etc om dit door te tunnelen naar een vast ip en hiervanuit altijd in te loggen.

IK ben wel redelijk thuis in netwerken, maar hiervan weet ik te weinig om verder te kunnen, overigens kon ik er ook niks zo 123 over vinden.

Mocht dit niet werken, dan zou misschien een scriptje moeten maken om het nieuwe ip elke dat door te mailen of iets in die richting.

Mochten jullie opmerkingen hebben of mij verder helpen, graag :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
met dyndns kan je gratis een dns naam knopen aan een dynamisch ip adres. sommige routers hebben een ingebouwde dyndns-client.
www.dyndns.org

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Misschien een automated reply op een bepaalt mailtje waarna je uit de headerinfo het ip kan halen (tis maar een ideetje)

• Carel
paulhekje schreef op 19 May 2003 @ 15:27:
met dyndns kan je gratis een dns naam knopen aan een dynamisch ip adres. sommige routers hebben een ingebouwde dyndns-client.
www.dyndns.org
Juist !, alleen er was iets vreemds aan de hand, het was al eens gekoppeld, alleen zodra het ip veranderde muteerde de koppeling niet en bleef hetzelfde ip. Wat dus nu opeens eerst van dit bedrijf was met de naam, bleek dus gekoppeld te zijn aan een heel ander iets, het voorgaande ip wel, maar niet het veranderde ip.

Zoiets hoorde ik van mijn collega, ikzelf wil graag van dit hele gedoe af nu :)

IKzelf heb zo'n mn twijfels bij dit verhaal, graag jullie mening.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
als het ip veranderd moet de dyndnsclient de wijzigen doorgeven, dat ging blijkbaar niet goed, mischien was er wel helemaal geen actieve client?
of router firmware met een bug (lees: firmware update?)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Let bij dyndns op dat de client (dus de computer in .de) de update naar de dyndns nameservers moet regelen (zodra die merkt dat zijn eigen IP adres is veranderd)!

Overigens zijn daar voor diverse Unixen en -alikes tools voor die dit automatisch doen (voor windows weet ik het niet).

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-08 15:08
Gewoon de computer aan laten staan dan kan hij zijn ip adres niet vernieuwen :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Carel
winux schreef op 20 May 2003 @ 09:55:
Jawel, dat ding staat altijd aan en toch veranderd het daar gewoon.

Verwijderd

winux schreef op 20 May 2003 @ 09:55:
De lol van DHCP is dat het dus wel kan. Er staat niet voor niets een geldigheidsduur bij een door DHCP uitgedeeld IP adres.

Ik kan wel gaan uitleggen hoe het precies in elkaar zit, maar in RFC 1531 wordt het precies uitgelegd.

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:05
kan het anders niet op mac adress dat veranderd iig niet.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

kevinp schreef op 20 May 2003 @ 16:55:
kan het anders niet op mac adress dat veranderd iig niet.
Stuur jij even een mailtje naar de provider dat ze het op MAC-adres moeten doen :D

Inderdaad heb je niet veel mogelijkheden behalve DynDns.org. Ik gebruik laatstgenoemde zelf, en het werkt prima! Alleen heeft het weinig zin als die router er niks mee kan..

• Carel
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 16:58:
[...]

Stuur jij even een mailtje naar de provider dat ze het op MAC-adres moeten doen :D

Inderdaad heb je niet veel mogelijkheden behalve DynDns.org. Ik gebruik laatstgenoemde zelf, en het werkt prima! Alleen heeft het weinig zin als die router er niks mee kan..
In welke combinatie met welke router gebruik jij dit dan ?

Verwijderd

Carel schreef op 20 mei 2003 @ 17:18:
[...]

In welke combinatie met welke router gebruik jij dit dan ?
Dat is dus het probleem voor jou: ik gebruik een softwarematige router gebasseerd op Linux.
Maar zoals gezegd: er zijn routers die een ingebouwde client hebben (ik draai zo'n client dus als deamon, softwarematig) en dan kan je exact hetzelfde bereiken.
Zo'n client houdt je WAN-verbinding steeds in de gaten, en wanneer je een ander IP-adres krijgt, stuurt hij binnen een seconde een request naar de DNS-server van DynDns.org om je records te wijzigen naar je nieuwe IP-adres :)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 17:38 ]

• HamsterDance2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 16:11
Ik heb een Edimax router van 49 euro achter een ethernet adsl modem waar
zo'n DynDns automagisch inzit. Ook zit er TZO.COM in (is ook zoiets)

Misschien een idee?

• Carel
IIG bedankt voor de reacties, ik heb het aan de praat, maar alleen soms :?

Kan iemand mij vertellen hoevaak een nieuw ip wordt toegekend(In Duitsland) en hoe snel dit weer gekoppeld wordt aan het nieuwe ip met dtdns, want het gaat vaak mis en is weer een un-pingable :?

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Hoe vaak DHCP klooit met een IP kan je niet zo voorspellen: een lease kan alles zijn tussen 1 s. en eeuwig. Heeft de PC niet een hostname die gelijk blijft? Dat is meestal wel het geval bij dit soort constructies. @Home zit af en toe nog wel eens te spelen, maar mijn ccXXXXX-a.ensch1.ov.home.nl blijft bestaan.
behalve toen ik een week lang in een .nodemove.home.nl domein terecht kwam... onderhoud :(

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

De DHCP server geeft de waarden voor de leasetijd etc. door aan de client. De client is verantwoordelijk voor het renewen en refreshen. Het enige wat de server doet, is nadat de lease helemaal verstreken is, de betreffende lease uit z'n database verwijderen. De leasetijd is dus op de client te zien.

Overigens als
Heeft de PC niet een hostname die gelijk blijft? Dat is meestal wel het geval bij dit soort constructies
dit zo zou zijn, dan zou deze topic eigenlijk overbodig zijn.

Voor zover ik weet zouden de updates van dyndns.org best snel moeten zijn, ware het niet dat in ieder geval TCP sessies een wijziging in IP-adres normaal gesproken niet overleven.

Vrij vertaald: alle bestaande verbindingen worden (zijn?) verbroken, en moeten op basis van de hostnaaam opnieuw opgebouwd worden, met verlies van data als het bovenliggende protocol niet robuust genoeg is.

Overigens lijkt het me toch een verkeerde provider, als die geen vaste ip-adressen uit wil leveren, met name voor zakelijke klanten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:21

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Carel schreef op 26 May 2003 @ 10:43:
IIG bedankt voor de reacties, ik heb het aan de praat, maar alleen soms :?

Kan iemand mij vertellen hoevaak een nieuw ip wordt toegekend(In Duitsland) en hoe snel dit weer gekoppeld wordt aan het nieuwe ip met dtdns, want het gaat vaak mis en is weer een un-pingable :?
NOFI maar verdiep je eens in DHCP en kijk eens goed naar de reeds gegeven replys.
DHCP = Dynamic Host Configuration Protocol

Dynamisch dus, theorethisch kan dat elk half uur een ander IP adres geven als het een beetje ruk is.
Verder geef je erg weinig info over die provider daar (misschien hebben ze idd wel een vast hostadres ?).
En zoals gezegd .. het enig wat zal gaan werken is een client installeren van een gratis dienst als DynDNS oid.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 00:49:
Overigens als
[...bladiebla hostname...]
dit zo zou zijn, dan zou deze topic eigenlijk overbodig zijn.
Klopt, maar ik kom ook nergens info tegen die zegt dat de TS dat heeft geprobeerd, dat de hostname ook dynamisch is, of wat dan ook in die richting... ;)
Overigens lijkt het me toch een verkeerde provider, als die geen vaste ip-adressen uit wil leveren, met name voor zakelijke klanten.
Sja, als je er nu idd achter komt dat je die zaken (alsnog) nodig hebt, dan wordt het misschien tijd om over te stappen ja.

Zo scherp als een voetbal!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:23
DHCP is idd zo dynamisch als de pest. Op school heb ik nu al 3 maanden hetzelfde IP, ook DHCP. DHCP werkt daar zo: leasetijd van minder dan 10 minuten, niet vernieuwde lease? hoppa, ander IP :(

Manier die ik heb gekozen: andere DHCP client (ipv dhclient de dhcp3 versie van ISC genomen):
leasetijd nog steeds 10 minuten. Niet verlengd? Jammer dan, maar deze keer niet:
- client zoekt DHCP server
- client vraagt aan DHCP server of ie de vorige lease weer kan krijgen
- server kijkt of lease al is uitgegeven, zo nee -> zelfde IP weer

Heb heel vaak dat de concierge es een weekendje of een vakantietje de stroom van mn hok uitklapt, dan zit ik dus gewoon een week zonder IP voor dat ding. Leuke is dat ie elke keer toch weer hetzelfde IP krijgt.
Veel mensen zijn er trouwens ook niet die dat IP in kunnen pikken: alles op school is statisch geadresseerd, de DHCP server reageert niet in sommige lokalen en voor het wireless netwerk is er een andere DHCP server.
Pagina: 1