Bestanden delen binnen LAN; risico?

Pagina: 1
Acties:

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 12:19
Ik heb een LAN thuis; bestaande uit 2 PC's en een XBox; een Linksys router zorgt voor de verbinding tussen de hardware. Nu wil ik graag bestanden delen tussen de PC's; maar die bestanden mogen natuurlijk niet toegankelijk zijn voor mensen op het internet..

Hoe doe ik dit? Loop ik überhaupt een risico op internet als ik bestanden deel tussen 2 PC's [die beiden uiteraard op internet zitten]?

OS: Ik draai winXP op de ene PC en Win98se op de ander. Internet delen gaat perfect; geen problemen verder.

" Play the violent strings of my symphony "

Verwijderd

zolang je niks anonymous doet is het allemaal niet zo'n probleem... je staat ook niet direct open naar inet... je nat routertje houdt het zowieso al tegen...

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29

chromeeh

the Gnome

Volgende poorten blocken op de router: 138,139 & 140 :) ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

chromeeh schreef op 19 mei 2003 @ 15:48:
Volgende poorten blocken op de router: 138,139 & 140 :) ;)
Maak daar 135, 137, 138 en 139 van; zowel TCP als UDP

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• chromeeh
  • Laatst online: 14:29

chromeeh

the Gnome

Argh |:( Ik was te snel en was nie helemaal aant opletten....
Je hebt gelijk!

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Symphony-X
Okay mensen, dank u voor de replies. Nu heb ik een vervolgvraag op het bovenstaande en wel:

HOE deel ik de bestanden?
- Ik heb bestanden delen aangevinkt bij allebei de PC's
- Ze gebruiken allebei de firewall 'Norton internet security'
- Ze hebben krijgen allbei een IP-adres automatisch aangewezen (idem de DNS servers)
- Allebei in de werkgroep '@home'
- Beide een andere computernaam
- De stations zijn ingesteld op delen, die ik wíl delen

PROBLEEM:
Er zijn 2 pc's; een PIII en een Athlon. Nu kan ik op de PIII de Athlon wél pingen [en de PIII zelf natuurlijk ook], maar op de Athlon kan ik de PIII níet pingen. Doe ik een netwerktest op de Athlon [bij systeemwerkset/systeeminfo] dan geeft hij aan dat alles in orde is.
Wat doe ik fout? De Athlon is overigens de 1e PC die ik aansloot op het netwerk, daarna volgde de PIII. De Athlon heeft een IP van 192.168.1.201 en de PIII van 192.168.1.102...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Brahiewahiewa schreef op 19 May 2003 @ 16:35:
[...]

Maak daar 135, 137, 138 en 139 van; zowel TCP als UDP
en 445 zie bv. ook http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/w32delodera.html

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Mischien rare vraag: Waar draait XP op? En waar 98?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Ik heb een edimax wireless lan router - weet iemand hoe ik de bovengenoemde poorten kan blocken?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Firewall onderdeel van je webbased configuration utility.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

tweakerbee schreef op 20 May 2003 @ 12:04:
Firewall onderdeel van je webbased configuration utility.
Thanks.. Maar kan iemand ook vertellen wat ieder bovengenoemde poort eigenlijk dan tegenhoudt?

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 11:12

Freehumor

koekwous

Symphony-X schreef op 19 mei 2003 @ 20:29:
- Ze gebruiken allebei de firewall 'Norton internet security'
Heb jij NIS goed geconfigureerd? Je kan daar namelijk een range instellen die wel toegang tot je computer mogen hebben. Stel jij bent 192.168.2.5 en die andere pc 192.168.2.9 stel dan een range van 0 tot 10 in.

Bij XP kan de firewall ook aanstaan, maar dan moet je wel kunnen pingen. Dus dat is het probleem denk ik niet.

Zoek eerst eens goed in Norton.

• Symphony-X
Freehumor schreef op 20 mei 2003 @ 13:12:
[...]

Heb jij NIS goed geconfigureerd? Je kan daar namelijk een range instellen die wel toegang tot je computer mogen hebben. Stel jij bent 192.168.2.5 en die andere pc 192.168.2.9 stel dan een range van 0 tot 10 in.

Bij XP kan de firewall ook aanstaan, maar dan moet je wel kunnen pingen. Dus dat is het probleem denk ik niet.

Zoek eerst eens goed in Norton.
Dank je voor deze tip! Er was inderdaad het één en ander aan de hand met de firewall. Ik heb de PC's in de 'trusted zone' gezet, en nu kunnen ze elkaar pingen :)

ALLEEN... ik kan nog steeds de files niet zien die ik share :? Ga ik naar netwerklocaties, dan zie geen mappen staan die ik share op de andere PC. Hoe kan dit dan? Ik kan immers wel pingen..

Verwijderd

Symphony-X schreef op 20 May 2003 @ 15:36:
[...]

Dank je voor deze tip! Er was inderdaad het één en ander aan de hand met de firewall. Ik heb de PC's in de 'trusted zone' gezet, en nu kunnen ze elkaar pingen :)

ALLEEN... ik kan nog steeds de files niet zien die ik share :? Ga ik naar netwerklocaties, dan zie geen mappen staan die ik share op de andere PC. Hoe kan dit dan? Ik kan immers wel pingen..
Wat gebeurt er als je \\<IP-adres>\<sharenaam> intypt? En weet je zeker dat de permissies voor toegang goed staan?
Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 12:07:
[...]

Thanks.. Maar kan iemand ook vertellen wat ieder bovengenoemde poort eigenlijk dan tegenhoudt?
Zoek even zelf op internet. Lijsten zat met poorten en hun functies :)

Maar ze zorgen er iig voor dat shares niet te benaderen zijn vanaf internet. Voor specifieke uitleg moet je maar even zoeken..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 15:43 ]

• Symphony-X
ik weet wat het is.. die firewall is niet goed in te stellen :(
Als ik op de ene PC de andere in de 'trusted zone' zet; dus met de IP's, kan ik wél pingen, maar geen bestanden delen.. Dan kan alleen als ik de firewall uitdoe bij 1 v/d 2 PC's. Dan werkt het perfect.. Hoe zou dit kunnen komen? Is er een oplossing?

DANK tot zo ver _/-\o_

Verwijderd

Heb je echt alle opties van je firewall doorgespit? Zou best kunnen dat je ergen een vinkje moet zetten om het delen van bestanden toe te laten. :)
En in het ergste geval kun je denken aan een andere firewall, eentje waarbij je per actie kan instellen of het wel of niet mag..

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 16:11 ]

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Ik denk dat het de XP firewall is. Het zelfde probleem heb ik ook eens gehad.

Schakel de XP firewall eens uit, probeer het dan nog eens.

Werkt het niet, kijk dan toch even of alle instellingen van NIS goed zijn. Waarschijnlijk heb je iets over het hoofd gezien.

• Symphony-X
- De firewall van winXP is altijd uitgeschakeld bij mij :)
- Beide PC's hebben nu winXP installed
- Ze kunnen elkaar pingen
- Files sharen gaat alleen als ik de firewall uitzet; maar dan gaat alles ook als een trein.
- Ik heb geen andere opties kunnen ontdekken in Norton Internet Security, geen van de opties werkt tegen het mankement

Ik denk dat ik maar es andere firewalls moet gaan zoeken.. :r

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Symphony-X schreef op 21 mei 2003 @ 09:35:
- Files sharen gaat alleen als ik de firewall uitzet; maar dan gaat alles ook als een trein.
- Ik heb geen andere opties kunnen ontdekken in Norton Internet Security, geen van de opties werkt tegen het mankement

Het ligt echt aaan een instelling van NIS. Ik zou vanavond even voor je kijken, wat je nu moet veranderen. Ben nu @stage.

[ Voor 5% gewijzigd door Freehumor op 21-05-2003 09:41 ]

Verwijderd

Symphony-X schreef op 21 May 2003 @ 09:35:

Misschien moet je even in de online FAQ ofzo van NIS kijken. Ik kan me niet voorstellen dat niemand dit eerder heeft willen proberen. Zal vast wel iets over instaan :)

Edit: Ik neem aan dat je dit helemaal geprobeerd hebt :? Volgens hen moet file- and printersharing dan ook gewoon werken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 11:50 ]

• Symphony-X
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 11:42:
[...]

Misschien moet je even in de online FAQ ofzo van NIS kijken. Ik kan me niet voorstellen dat niemand dit eerder heeft willen proberen. Zal vast wel iets over instaan :)

Edit: Ik neem aan dat je dit helemaal geprobeerd hebt :? Volgens hen moet file- and printersharing dan ook gewoon werken :)
Dit heb ik inderdaad al geprobeerd, maar evengoed bedankt :)

• Symphony-X
[b]
Het ligt echt aaan een instelling van NIS. Ik zou vanavond even voor je kijken, wat je nu moet veranderen. Ben nu @stage.
Dat zou heel fijn zijn, dank je :>
Nu ben ik bang dat het zou moeten werken.. maar dat het ut dus gewoon niet doet. Als ik de computers in de 'trusted zone' plaats moet ik alles kunnen sharen, maar dit werkt dus niet

Verwijderd

TS begrijp ik het nou goed? :? Je hebt een linksys router, zit daar geen firewall in? In dat geval lijkt het mij zinloos om nog op beide machines NIS te draaien. Een firewall in een router kun je volledig configureren dat je dicht bent voor de buitenwereld maar dat je zelf in je Lan veilig en zonder problemen je files kunt sharen. :)

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Hierbij mijn beloofde instelling.

Verander de ip range naar je keuze. XP bak1: 192.168.0.10 en die andere bak(XP2): 192.168.0.20. Maak dan een range van 192.168.0.9/192.168.0.21. Werkt zeker.

Afbeeldingslocatie: http://www.freehumor.nl/jacqie/nis.png

Hopelijk kom je er nu uit.
Succes ermee!

Verwijderd

Blijft mijn vraag staan omtrent het nut van NIS als je al gebruik maakt van een firewall in de linksys router.

Indien er inderdaad sprake is van een firewall in de router dan kun je NIS gewoon de installeren zodat je van dat probleem af bent.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 20:51 ]

• Symphony-X
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 20:49:
Blijft mijn vraag staan omtrent het nut van NIS als je al gebruik maakt van een firewall in de linksys router.

Indien er inderdaad sprake is van een firewall in de router dan kun je NIS gewoon de installeren zodat je van dat probleem af bent.
ehm.. geen idee! Hier is de router:
http://www.linksys.com/pr...p?grid=34&scid=29&prid=20

alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

EDIT:
dit staat erbij:
Creates a NAT Firewall to Protect Your PCs From Outside Intruders
=> maar houdt dit in dat deze firewall altijd aanstaat en dat mijn PC's dus beschermd zijn.. ook zonder Norton Internet Security????

[ Voor 20% gewijzigd door Symphony-X op 22-05-2003 00:15 ]

• Symphony-X
oops dubbelpost; sorry :D

[ Voor 95% gewijzigd door Symphony-X op 22-05-2003 00:15 ]

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Ik vind persoonlijk het opzetten van 2x een FTP makkelijk. Dan heb je geen direct windows sharing, waardoor dus als hackers een gaatje vinden niet direct in je shared folders komen.

Ook zie ik hier de poorten van NTPass enzo langs komen, wel leuk en aardig maar dan kan je eigenlijk wel alle poorten dicht gaan gooien op 80 en 81 nah.

IIG zorgen dat je router goed ingesteld staat, en niet teveel porten geNAT zijn naar PC in netwerk. Als het een goede router is dan doet hij zijn werk wel ..

Suc6

• Symphony-X
Friedchicken schreef op 22 May 2003 @ 00:20:

IIG zorgen dat je router goed ingesteld staat, en niet teveel porten geNAT zijn naar PC in netwerk. Als het een goede router is dan doet hij zijn werk wel ..
Ik snap de helft van wat hier staat :?
Hoezo zorgen dat niet teveel poorten geNAT zijn naar PC in het netwerk?.. Hoe doe ik dat dan anders ofzow? ik weet ook nie of het een goede router is; tis een middenklasser denk ik..

Verwijderd

Friedchicken schreef op 22 May 2003 @ 00:20:
Ik vind persoonlijk het opzetten van 2x een FTP makkelijk. Dan heb je geen direct windows sharing, waardoor dus als hackers een gaatje vinden niet direct in je shared folders komen.
Dat is een beetje omslachtig als je regelmatig een bestandje overzet, vind je niet?
Ook zie ik hier de poorten van NTPass enzo langs komen, wel leuk en aardig maar dan kan je eigenlijk wel alle poorten dicht gaan gooien op 80 en 81 nah.
Ehh, ja :) Dat is ook wat je doet als je een firewall instelt :? Wat wou je dan openlaten?
Symphony-X schreef op 22 May 2003 @ 00:23:
[...]

Ik snap de helft van wat hier staat :?
Hoezo zorgen dat niet teveel poorten geNAT zijn naar PC in het netwerk?.. Hoe doe ik dat dan anders ofzow? ik weet ook nie of het een goede router is; tis een middenklasser denk ik..
Als je de firewall in je router instelt, en niet teveel poorten van buitenaf naar één van de PC's laat doorsturen, ben je ook veilig. Dat bedoelt-ie.
En in principe heeft-ie daar gelijk in. Je router zou, mits goed geconfigureerd, volledige bescherming moeten bieden. Mocht het dus niet lukken met NIS, kan je altijd nog zonder firewall draaien, en de router nog een keer helemaal configureren :)

• Symphony-X
Als je de firewall in je router instelt, en niet teveel poorten van buitenaf naar één van de PC's laat doorsturen, ben je ook veilig.
Hoe stel ik de firewall van mijn router in? De software die ik erbij kreeg was Norton Internet Security.. niks meer.

Verwijderd

Symphony-X schreef op 22 mei 2003 @ 10:46:
[...]

Hoe stel ik de firewall van mijn router in? De software die ik erbij kreeg was Norton Internet Security.. niks meer.
Je zou het gewoon eens moeten testen. De-installeer NIS en test je firewall met de site van Gibson, http://grc.com

Daar vind je De tool "shields-up" daarmee kun je testen of je kwetsbaar bent voor hacking van de buitenwereld. Je vind er ook de mogenlijkheid om je poorten te testen "Probe my ports", voor deze optie moet je even zoeken.

Als je poorten Stealth zijn dan hoef jij je geen zorgen te maken voor hacking van buitenaf. In het geval dat je poorten closed zijn dan moet je iets voorzichtiger zijn. Aangezien Gibson research centre de linksys router zelf adviseert zal deze router ervoor zorgen dat je poorten stealth zijn (verwacht ik).

Is dat inderdaad het geval dan heb je mijns inziens geen NIS meer nodig en kun je risicoloos intern je bestanden delen op je lan.

Ik zou zowiezo de site van grc eens rustig doorkijken, daar leer je erg veel van en dan weet je wat meer van hoe en wat.

Succes

Overigens, een firewall elimineert niet de noodzaak tot gebruik van een virusscanner. Vergis je daar niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 12:14 ]

• Symphony-X
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 12:11:
[...]

Je zou het gewoon eens moeten testen. De-installeer NIS en test je firewall met de site van Gibson, http://grc.com

Daar vind je De tool "shields-up" daarmee kun je testen of je kwetsbaar bent voor hacking van de buitenwereld. Je vind er ook de mogenlijkheid om je poorten te testen "Probe my ports", voor deze optie moet je even zoeken.

Als je poorten Stealth zijn dan hoef jij je geen zorgen te maken voor hacking van buitenaf. In het geval dat je poorten closed zijn dan moet je iets voorzichtiger zijn. Aangezien Gibson research centre de linksys router zelf adviseert zal deze router ervoor zorgen dat je poorten stealth zijn (verwacht ik).

Is dat inderdaad het geval dan heb je mijns inziens geen NIS meer nodig en kun je risicoloos intern je bestanden delen op je lan.

Ik zou zowiezo de site van grc eens rustig doorkijken, daar leer je erg veel van en dan weet je wat meer van hoe en wat.

Succes

Overigens, een firewall elimineert niet de noodzaak tot gebruik van een virusscanner. Vergis je daar niet in.
dank je! De computer blijkt helemaal beveiligd te zijn voor zo'n beetje alles.. SUPER dus >:)

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Werkte die oplossing van mij trouwens nog?

• Symphony-X
Freehumor schreef op 22 mei 2003 @ 15:08:
Werkte die oplossing van mij trouwens nog?
nee jammer genoeg niet.. Op de één of andere vage manier kan ik dan nog steeds geen files sharen. Mara zo is het goed hoor; de firewall van de router is goed zat en ik sharen.

THX 2 y'all :Y)

Verwijderd

Yes, mijn router en firewall werken bijzonder goed. Ik denk dat @home ook de poorten dicht houdt. In ieder geval Shields-up test uitgevoerd en mijn pc kwam er positief uit. :)
Pagina: 1