Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
hoe is je +5v ?
Anoniem: 81753
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Want ik had het met mijn a7v333 ook en mijn broer met de a7v266
Na de flash gaf hij het goed aan.
Hoe was je voltage met je vorige voeding?
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Anoniem: 71531
mijn 5 volt is 4.865. te laag dus
4.865 niet slecht maar als je lager komt dan 4.70V dan zou ik voor een andere voeding kiezen. ik heb 4.90V mijn 5 volt. en mij 12 volt lijn is 12.54 deze waardes komen van mijn Enermax 350watt. En me cpu draait op 2.05 volt.
Anoniem: 62520
Kan ook een asus kwaaltje zijn, want de sensoren/aflezingen kloppen wel vaker niet. (ervaring)Anoniem: 62520 schreef op 19 May 2003 @ 14:04:
Ik heb ook een pc staan met een 300W Codegen voeding en daar is de 12V lijn ook veel te hoog. Pc Probe van Asus geeft pieken tot 13,5 volt aan. Dat is meer dan de afgesproken +/- 10%. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar vind het wel vreemd. Misschien een typisch Codegen kwaaltje?
Na een bios flash is het meestal wel goed.
Mijn enermax 431W had ook 13,xx volt, niet normaal voor een enermax. Na een biosflash zat ik ineens rond de 12.256, een stuk beter.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
dat ben ik dus vergeten te checken. maar biosflash moet ik dus doen. (kheb ook een a7v333)nhimf schreef op 19 mei 2003 @ 14:03:
Heb je al een bios flash gedaan?
Want ik had het met mijn a7v333 ook en mijn broer met de a7v266
Na de flash gaf hij het goed aan.
Hoe was je voltage met je vorige voeding?
wat hebbie daar in allemaal hangen? (behalve de spinnenwebben danAnoniem: 62520 schreef op 19 mei 2003 @ 14:04:
Ik heb ook een pc staan met een 300W Codegen voeding en daar is de 12V lijn ook veel te hoog. Pc Probe van Asus geeft pieken tot 13,5 volt aan. Dat is meer dan de afgesproken +/- 10%. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad maar vind het wel vreemd. Misschien een typisch Codegen kwaaltje?
k ik moet dus gaan flashennhimf schreef op 19 mei 2003 @ 14:07:
[...]
Kan ook een asus kwaaltje zijn, want de sensoren/aflezingen kloppen wel vaker niet. (ervaring)
Na een bios flash is het meestal wel goed.
Mijn enermax 431W had ook 13,xx volt, niet normaal voor een enermax. Na een biosflash zat ik ineens rond de 12.256, een stuk beter.
ik heb dit gemeten met asus probe 2 (staat in de openings post.) maar helaas heb ik geen voltmeter dus ja dan houd het opHansMij schreef op 19 mei 2003 @ 14:09:
Hoe heb je dit gemeten? als je alleen een voltmeter op de kale voeding hebt gezet (wat niet geheel ondenkelijk is), is het logisch dat de voeding een te hoge spanning geeft. Op het moment dat je de voeding belast zal die spanning iets inzakken, en dus netjes op ongeveer 12 volt uitkomen.
[ Voor 18% gewijzigd door Geckoo op 19-05-2003 14:11 ]
[...]
Wat hebbie daar in allemaal hangen? (behalve de spinnenwebben dan
Asus A7V266-E
Athlon 1000@1350mhz
512Mb PC2700
MatroxG550
1 x Hdd
1 x CD
1 x floppy
2 x 80mm fan (direct op voeding)
1 x 120mm fan (via moederbord aangesloten)
hmm ik dus 2x 80gig hdGeckoo schreef op 19 May 2003 @ 14:10:
[...]
Wat hebbie daar in allemaal hangen? (behalve de spinnenwebben dan)
Asus A7V266-E
Athlon 1000@1350mhz
512Mb PC2700
MatroxG550
1 x Hdd
1 x CD
1 x floppy
2 x 80mm fan (direct op voeding)
1 x 120mm fan (via moederbord aangesloten)
1x brander
1x dvd
ook 512
geforce 4
en een amd xp 2000+
denk dat ik dus iets te veel er in heb hangen voor 300 watt???
Gekookt, gebraden, gegrillt en dood
De 12 volt hing (

[ Voor 37% gewijzigd door Glashelder op 19-05-2003 15:16 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Nogmaals 300W zegt niks. Belangrijker zijn de max. amperages op 5V en 3,3V. Dat zijn de spanningen die je systeem stabiel maken.Anoniem: 62520 schreef op 19 May 2003 @ 14:49:
[...]
hmm ik dus 2x 80gig hd
1x brander
1x dvd
ook 512
geforce 4
en een amd xp 2000+
denk dat ik dus iets te veel er in heb hangen voor 300 watt???
Een harddisk verbruikt ongeveer 2,5A op 12V = 30W
Een brander en dvd speler per stuk ongeveer 1,25A op 12V = 15W
Door brakke voedingen met schreeuwerige teksten denken veel tweakers een voeding nodig te hebben van 450W.
Koop gewoon een voeding met 2 of 3 gescheiden transformatoren (zie het bovenstaande bericht) erin van 300 of 350W en je hebt ruim voldoende power.
Koop alleen nooit een voeding met 1 gedeelde transformator voor 12V, 5V en 3,3V. Dat is vragen om problemen!
gescheiden transformatoren. en hoe zie ik dat?Geckoo schreef op 19 May 2003 @ 15:06:
[...]
Nogmaals 300W zegt niks. Belangrijker zijn de max. amperages op 5V en 3,3V. Dat zijn de spanningen die je systeem stabiel maken.
Een harddisk verbruikt ongeveer 2,5A op 12V = 30W
Een brander en dvd speler per stuk ongeveer 1,25A op 12V = 15W
Door brakke voedingen met schreeuwerige teksten denken veel tweakers een voeding nodig te hebben van 450W.
Koop gewoon een voeding met 2 of 3 gescheiden transformatoren (zie het bovenstaande bericht) erin van 300 of 350W en je hebt ruim voldoende power.
Koop alleen nooit een voeding met 1 gedeelde transformator voor 12V, 5V en 3,3V. Dat is vragen om problemen!
open schroeven?
Life goes as it goes.
Anoniem: 13308
Het is een 'schakel' voeding. Maar er zitten vaak 2 secties in, 1de ene zorgt voor de 3,3 en 5 volt, de andere voor de 12 Volt en de overige spanningen.
Alleen,
die Codegen heeft ook die twee secties, maar ze zijn nogal zwak en storten heel erg in. Daar staan ze nogal berucht om.
Eigenlijk zou ik je aanraden zo snel mogelijk van dat ding af te komen, en een ander merk te kopen. Niet dat ze vaak kaopt zouden gaan. Ze gaan (helaas bijna) juist lang mee. Alleen zorgen ze voor instabiliteit.
Vooral de 5 volt, waar over het algemeen de AMD CPU's uit gevoed worden, heeft de neiging om sterk in te storten. Terwijl dat gebeurt, zie je vaak dat de 12Volt omhoog schiet.
Dus wat zijn de waardes op de 5 volt lijn die je ziet, terwijl de 12 volt op 13,4 staat ? Wat gebeurt er als je de PC zwaar belast, gaat die 5 volt nog lager dan 4,85 en de 12 volt nog hoger?
Dan wordt het wat riskant, die 13,44 is wel een beetje de max die acceptabel is. Of eigenlijk al te hoog......
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 20-05-2003 03:02 ]
+12v = 13.31v
+5v = 5.59v
+3.3v = 3.01v
-5v = -5.51v
Brolvoeding, of slecht prog voor het te meten
Wat ik altijd gemerkt heb bij mindere voedingen is dat of de 5v inzakt, en de 12v stijgt. Of dat ze alle 2 stijgen. Zoals al eerder gezegt 10% mag het afwijken, maar zelfs dat vind ik al veel.
Ik heb zelf een Chieftec 360 watt voeding ( ik heb er ook nie veel verstand van, en het is ook niet altijd waar... Maar een voeding die zwaar aanvoelt, is beter als een voeding die je oma met haar pink optilt. Nogmaals niet altijd waar, maar bijna alle voedingen van goede merken zijn zwaar, en bijna alle noname 300watt voedingen wegen niks.)
In ieder geval, die chieftec geeft
+12volt = 11,66 (aan de lage kant, maar zeer stabiel)
+5volt = 5,00
+3,3 volt = 3,28
-5volt = -5,01
belangrijk dan die waardes op zich, is of ze stabiel zijn, en niet teveel schommelen.
Geen inspiratie
Aux Voltage : 1.66V
+3.3V Voltage : 2.59V
+5V Voltage : 4.76V
+12V Voltage : 12.40V
-12V Voltage : -13.10V
-5V Voltage : -6.51V
Standby Voltage : 4.85V
Battery Voltage : 3.04V
En ik heb dus een 'zware' 300W noname die bij mijn kast geleverd werd (wel temp-controlled)
Enige waardes waar ik niet helemaal blij mee ben is +3.3V, -12V & -5V
-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net
Geen inspiratie
CPU Core Voltage : 1.536V
+3.3V Voltage : 3.296V
+5V Voltage : 4.999V
+12V Voltage : 11.885V
Gemeten met Asus probe 2
CPU Core Voltage : 1.50V
VINR0 : 1.76V
+3.3V Voltage : 3.30V
+5V Voltage : 5.00V
+12V Voltage : 11.86V
-12V Voltage : -11.71V
-5V Voltage : -4.80V
Gemeten met Speedfan 4.08
lijken me allemaal wel redelijke waarden.
Snap alleen niet wat dat VINR0 is dat ie met speedfan ook aangeeft
LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38
Anoniem: 57130
Elke PC voeding heeft 1 of meerdere transformatoren in zich. Het nut van zulke trafo's is het omzetten van de gelijkgerichte spanning (230V*1.414) naar een lagere spanning. Een bijkomend voordeel is dat er een galvanische scheiding gemaakt kan worden tussen de "gevaarlijke" netspanning en de aanraakbare lage spanning.
Een schakelende voeding zet de energie met een hogere frequentie om dan de netfrequentie van 50Hz. Doordat dit met een hogere frequentie omgezet wordt, kan de transformator compacter zijn.
In een groot aantal voedingen zorgt de transformator (met de bijbehorende uitgangssectie en regeling) en voor een spanning van 12V, -12V en 5V. Uit deze 5V wordt middels een los convertortje 3.3V gemaakt.
Nogmaals 300W zegt niks. Belangrijker zijn de max. amperages op 5V en 3,3V. Dat zijn de spanningen die je systeem stabiel maken.
[/quote]
Hmmmm, volgens mij zegt het vermogen (Watts) wel degelijk wat over je voeding
Immers, stroom maal spanning is watts.
Alleen het merk wil de boel nog wel eens flessen.
Een goed merk leverd 300 echte watjes en dus een echte stabiele stroom.
Dus vermogen is zeker belangrijk.
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Wat ook nogal eens verkeerd begrepen wordt is de term PFC. Dit staat voor Power Factor Correctie. Een niet gecorrigeerde voeding trekt een hele "vieze" stroom uit het elektriciteitsnet. Om de netvervuiling in te dammen is er gesteld dat bepaalde apparatuur moet voldoen aan de normen vwb power factor. Een voeding met PFC zal dus zeker niet per definitie beter presteren dan een voeding zonder PFC. Hij zal echter wel voldoen aan bepaalde regelgevingen.
Dat kan dus echt niet he! Een gelijkgerichte spanning mag NOOIT aan een trafo worden gegeven. Er zitten dan ook geen trafo's in, maar spoelen. En die dienen inderdaad voor het doel dat je zegt. Het is een geschakelde voeding met spoelen.Anoniem: 57130 schreef op 20 May 2003 @ 15:41:
[...]
Elke PC voeding heeft 1 of meerdere transformatoren in zich. Het nut van zulke trafo's is het omzetten van de gelijkgerichte spanning (230V*1.414) naar een lagere spanning. [...]
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 57130 op 20-05-2003 16:02 ]
Een transformator werkt ook met spoelen en we bedoelen volgens mij hetzelfde.grizzlybear schreef op 20 May 2003 @ 15:58:
[...]
Dat kan dus echt niet he! Een gelijkgerichte spanning mag NOOIT aan een trafo worden gegeven. Er zitten dan ook geen trafo's in, maar spoelen. En die dienen inderdaad voor het doel dat je zegt. Het is een geschakelde voeding met spoelen.
Er zijn voedingen met 3 secundaire wikkelingen (spoelen) voor 12-5-3,3V
Er zijn ook voedingen met twee wikkelingen, eentje voor 12V en een gecombineerde voor 5V en 3,3V
Slechte voedingen halen hun voeding uit een enkele wikkeling.
Correct me if i am wrong
Anoniem: 13308
Goed, trafo's en regelaartjes. NIEt dus.
Het zijn gewoon spoelen die in een puls door schakelende Mosfets gestuurd worden.
Dat 'regel' circuit regelt de ingaande pulsbreedte terug bij lage, en op bij hoge belasting.
Normaal zitten er meerdere spoelen in.
(Plus nog een verzamel filter en regel electronica.)
Snappu U um een beetje nu..??
Die dingen noem je geen trafo maar een spoel. De belasting die er door gaat zou als pure wisselstroom veel te zwaar zijn, de kern zou bij 10 watt belasting al volledig verzadigd zijn.
Houdt dit tevens in dat voedingen met 3 gescheiden circuits aparte spoelen en aparte mosfets per voltage gebruiken?
In een schakelende voeding zit op de plaats waar de spanning omgevormd wordt van de gelijkgerichte netspanning (±325V) naar de uitgangsspanning een TRANSFORMATOR. Zo'n transformator heeft meerdere wikkelingen die magnetisch gekoppeld zijn door het ferriet (of kern).
In de uitgangssectie van een voeding, dus na de secundaire wikkeling van de TRANSFORMATOR en de diodes zitten spoelen. Het kan zo zijn dat elke uitgangsspanning een eigen spoel heeft, maar het kan ook zo zijn dat meerdere uigangen een gecombineerde spoel hebben. Hier liggen dus meerdere wikkelingen op 1 kern (vaak is dit een ronde kern of toroid).
@Hooi
"spoelen die in een puls door schakelende mosfets gestuurd worden"
Dit moet je me toch eens verklaren...
Ik ontwerp al 7 jaar schakelende voedingen voor een diversiteit aan applicaties, o.a. voeding voor medische PC's. Voor zover ik weet heb je een gelijkspanning van 230V*1.414. Tussen deze gelijkspanning heb je de primaire wikkeling van de transformator, in serie met de drain-source van de mosfet. De mosfet wordt gedurende een paar microseconden in geleiding gebracht waardoor er een stroom door gaat lopen en energie in de kern van de transformator opgeslagen wordt. Vervolgens wordt de mosfet uitgeschakeld en wordt de energie uit de kern naar de secundaire zijde overgetransformeerd (met inachtneming van de wikkelverhouding). Deze spanning wordt gelijkgericht middels een diode, spoel en elco. Het toegepaste principe is vaak het "forward" principe. Als je wilt kan ik je een gedetailleerde tekening toesturen. Hier is ook in te zien dat je op 1 transformator meerdere (verschillende) uitgangen kunt maken door meerdere wikkelingen met andere wikkelverhoudingen te plaatsen.
Zie daar maar eens een speld tussen te krijgen.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 57130 op 21-05-2003 10:28 ]
Een transformator kan enkel functioneren wanneer je een wisselstroom of puls als stuur spanning gebruikt.Anoniem: 13308 schreef op 20 mei 2003 @ 23:07:
LOLDie rooloo toch
![]()
Goed, trafo's en regelaartjes. NIEt dus.
Het zijn gewoon spoelen die in een puls door schakelende Mosfets gestuurd worden.
Dat 'regel' circuit regelt de ingaande pulsbreedte terug bij lage, en op bij hoge belasting.
Normaal zitten er meerdere spoelen in.
(Plus nog een verzamel filter en regel electronica.)
Snappu U um een beetje nu..??
Die dingen noem je geen trafo maar een spoel. De belasting die er door gaat zou als pure wisselstroom veel te zwaar zijn, de kern zou bij 10 watt belasting al volledig verzadigd zijn.
In het geval van een (oudere) PC voeding is het gewoon de 230 volt AC spanning die op een Transformator wordt gezet.
Deze transformator converteerd de spanning van 230 volt naar iets meer dan 24V.
(+12 V en -12 V)
Vervolgens zorgt een gelijkrichter er voor dat de wisselspanning om wordt gezet naar een gelijkspanning, hierachter zitten een lading condensatortjes en voltage regelaars (mosfets) om de spanning constant te houden (lees maken).
Daarna wordt de 24 volt spanning onderverdeeld in de lagere voltages (-12,-5,-
3.3,0,12,5,3.3 etc.)
Dit is dus een voorbeeld van een HEEL OUDE simpele voeding.
Voedingen van tegenwoordig hebben meerdere gelijkrichters (voor ieder voltage één) en ook voor iedere voltage groep aparte condensators.
Het effect is dan wanneer je een groep overbelast dat de andere groepen niet (nauwlijks) in spanning dalen.
Een ding blijft echter, de spanning (230 V AC) moet getransformeerd worden naar een (veel) lager voltage waarna het gelijkgericht moet worden om gelijkspanning te krijgen.
Deze gelijkspannig moet constant worden gemaakt via o.a. condensators omdat de 50 Hz wisselstroom er overduidelijk met pieken uit te herkennen is.
Wanneer de Transformator wordt weggelaten ben ik benieuwd op welke manier er van 230 Volt naar 24 ~ 12 Volt wordt gegaan.
Het is best mogelijk dit via b.v. een flinke weerstand te doen maar over het algemeen zou dit enkel tot enorme warmte ontwikkeling leiden en een verhoogd stroomverbruik.
Ik sluit me aan bij het verhaal van roloo, echter
Voor zover ik weet is de spanning enkel met 4 diode'sDeze spanning wordt gelijkgericht middels een diode, spoel en elco. Het toegepaste principe is vaak het "forward" principe. Als je wilt kan ik je een gedetailleerde tekening toesturen. Hier is ook in te zien dat je op 1 transformator meerdere (verschillende) uitgangen kunt maken door meerdere wikkelingen met andere wikkelverhoudingen te plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Eric Oud Ammerveld op 21-05-2003 12:33 ]
-=@@D=- Macbook Pro 16"
Ik heb een mooi schemaatje in .gif formaat wat ik wil weergeven op GoT, maar hoe??
(Is dus gelukt :-))

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 57130 op 21-05-2003 13:40 ]
Gewoon het plaatje op een server zetten (desnoods thisforumisdown site) en danAnoniem: 57130 schreef op 21 mei 2003 @ 12:56:
Ik heb een mooi schematje in .gif formaat wat ik wil weergeven op GoT, maar hoe??
1
| [img]url plaatje[/img] |
C:\>_
Anoniem: 19701
ta dan leen je er even toch een... Verdere discussie is in my humble opinion niet erg zinvol als er geen concrete gegevens komen, die aan kunnen geven of Asus probe ernaast zit ipv alleen over ervaringszaken te praten want daar heb je weinig aan.Geckoo schreef op 19 May 2003 @ 14:10:
[...]
[...]
ik heb dit gemeten met asus probe 2 (staat in de openings post.) maar helaas heb ik geen voltmeter dus ja dan houd het op
Wat betreft de zwaarte v/e voeding: Intel adviseert voor een P4@2.4GHz minimaal een 250W maar bij voorkeur een 300W voeding. Wat adviseert AMD voor jouw systeem of een vergelijkbaar type?