Misschien een beetje een onduidelijk topictitel, maar ik kon een beter geschikt even niet vinden.
Ik wil even bij voorbaat zeggen dat ik weldegelijk search heb gebruikt!
Ik werk op m'n werk als dtp'er, samen met 3 anderen. We hebben alle 3 een dell pc aan het netwerk (100mbit) gekoppelt met een dell server. Nu hebben we enorm veel bestanden, deze werden eerst opgelagen op één van de 3 pc's, en van een aantal bestand werd af en toe een cdtje gemaakt, dus er was eigelijk 0,0 backup. Sinds kort hebben we een apparte server (alla huis, tuin en keuken). Deze zit rechtstreeks in onze eigen 100mbs switch, specs:
AMD TBIRD 1133
512MB Kingston SDRAM PC133
ASUS AV133-RAID
2x 80GB MAXTOR 7.200 (data) RAID-1 op een onboard Promise raid controller
1x 20GB Seagate 5.400 (OS)=Win2k Pro op de standaard ide aansluiting
3COM 3C905-TX Netwerkaart
En een usb 2.0 kaartje, videokaartje & cdromspeler.
& Iomega USB 2.0 80GB Externe HD om naar huis te nemen als backup.
Nu is in 2 maanden tijd de data van +/- 30GB opgelopen naar 41GB. De snelheid is absoluut niet om naar huis te schrijven
. De systeembeheerder had ook nog schijfcompressie aan staan, en zijn er (denk ik) daardoor nu een hoop bestanden die wij niet meer kunnen openen
. Vanwege de traagheid/betrouwbaarheid zijn we nu aan het kijken voor een nieuwe oplossing. Het probleem is dat de mensen die het geld hebben, verstand hebben ter grootte van wat er in de kont van een koe zich bevind
. We hebben overigens een contract met dell, dus met andere woorden, als er iets aangeschaft moet worden zal het daar gekocht worden. Ik heb zelf al rondgekeken daar (en hier gezocht). Een goede oplossing zou volgens mij een PowerEdge server zijn, met 2x of 4x 73GB SCSI RAID-1 oplossing, met tape unit. Het probleem is dat dit best duur word. tussen de 3000 en 4000 €, en daarmee hoef ik niet bij de directie te komen, alhoewel dit een fractie van de kosten zijn die we kwijt zouden zijn als we de data kwijt zouden raken.
Mijn vraag is, wat is julllie ervaring met het veilig bewaren van bestanden. Hoeveel moet/mag je hier aan uitgeven. Wat voor oplossingen raden jullie mij aan? Ik ben wel bekend met hardware, maar op dit gebied toch best een n00b, m'n systeembeheerder is echt een complete
. Als eis is dat we volgende capaciteit is (gezien de groei van de data), dat veilig opgeborgen word (moet eigelijk op 2 locatie bewaard worden) en dat zeer snel toegankelijk is. (ik wil geen halfuur wachten wanneer coreldraw een bestandje van 100mb aan het openen is.)
bijvoorbaat, tnx
Ik wil even bij voorbaat zeggen dat ik weldegelijk search heb gebruikt!
Ik werk op m'n werk als dtp'er, samen met 3 anderen. We hebben alle 3 een dell pc aan het netwerk (100mbit) gekoppelt met een dell server. Nu hebben we enorm veel bestanden, deze werden eerst opgelagen op één van de 3 pc's, en van een aantal bestand werd af en toe een cdtje gemaakt, dus er was eigelijk 0,0 backup. Sinds kort hebben we een apparte server (alla huis, tuin en keuken). Deze zit rechtstreeks in onze eigen 100mbs switch, specs:
AMD TBIRD 1133
512MB Kingston SDRAM PC133
ASUS AV133-RAID
2x 80GB MAXTOR 7.200 (data) RAID-1 op een onboard Promise raid controller
1x 20GB Seagate 5.400 (OS)=Win2k Pro op de standaard ide aansluiting
3COM 3C905-TX Netwerkaart
En een usb 2.0 kaartje, videokaartje & cdromspeler.
& Iomega USB 2.0 80GB Externe HD om naar huis te nemen als backup.
Nu is in 2 maanden tijd de data van +/- 30GB opgelopen naar 41GB. De snelheid is absoluut niet om naar huis te schrijven
Mijn vraag is, wat is julllie ervaring met het veilig bewaren van bestanden. Hoeveel moet/mag je hier aan uitgeven. Wat voor oplossingen raden jullie mij aan? Ik ben wel bekend met hardware, maar op dit gebied toch best een n00b, m'n systeembeheerder is echt een complete
bijvoorbaat, tnx