Toon posts:

60hz monitoren op school en ARBO

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Samen met bijna de volledige Informatica afdeling van het ROC Ter-AA te Helmond heb ik ook last van de 60hz monitoren bij ons in de localen waar we regelmatig achter zitten.
De meeste pc's hebben 15" schermen en sommige 17", alle type monitoren hebben standaard het 60hz probleem.
Sommige pc's kunnen wel meer aan, maar is dit niet instelbaar voor ons.
sommige zijn wel intelbaar, maar moet je het elke keer opnieuw doen (reborn-kaart)
maar een hoop pc's kunnen het gewoon niet.

Omdat deze 60hz bij velen voor frustraties en hoofdpijn zorgen vragen we ons af of het uberhaupt wel is toegestaan door de ARBO en school inspectie. Zijn er mensen die me hierin kunnen helpen wat de best te nemen stappen zijn en of dit is toegestaan.
of mensen die hier ervaring mee hebben en hoe het in hun geval is gegaan.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:35
60hz is idd niet echt lekker, zie het zelf altijd meteen

heb even gegoogled naar arbo en beeldschermwerken, en vond dit:
http://www.kub.nl/personeel/arbo/beeld.html
daar hebben ze het over minimaal 70hz

quote:
2. Het beeldscherm

Kantel het beeldscherm zodanig dat er geen licht van boven invalt. U kunt dit controleren door het beeld op zwart te zetten.
Plaats het beeldscherm dwars ten opzichte van het raam. Hierdoor wordt de kans op reflectie verminderd.
Plaats het scherm op ooghoogte.
Stel helderheid en contrast opnieuw in, wanneer de verlichting in de werkkamer verandert.
Stel uw computer zo in dat u met donkere letters op een lichte ondergrond werkt en met een frequentie van tenminste 70 herz.
Wanneer u voor uw werk veel teksten moet overtypen, werk dan met een concepthouder. U kunt dan de over te typen teksten op ooghoogte recht voor u hebben.
De minimale afstand tussen uw ogen en het beeldscherm: 50 cm.

geeft misschien wat richtlijnen, ik weet niet of dit specifiek voor de kub is oid...

[ Voor 126% gewijzigd door Emcee op 19-05-2003 11:56 ]

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:17
Het is niet toegestaan volgens de Arbo,
en de snelste manier om er iets aan te doen is een aangetekende brief aan het afdelingshoofd te geven waarin je aangeeft dat dit echt niet te doen is. Als ze geen actie ondernemen schakel je de Arbo in. Stel een duidelijke periode voor verbetering, bijvoorbeeld 1 maand na ontvangs van de brief.

Een gemiddeld afdelingshoofd heeft geen idee wat er zich op de "werkvloer" afspeelt, en zal deze brief serieuze aandacht geven.

Ik heb hetzelfde probleem eens gehad op mijn oude school (ROC Friesepoort, Drachten), en dat hebben ze toen wel veranderd.
Systeembeheer lag wel dwars, omdat ze een nieuw image moesten maken. Ze hadden het imagebestand op 60 Hz gezet, zodat ook de oudere 15" monitoren, en bijgaande pc's met hetzelfde imagebestand konden worden gere-imaged.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

ff polkill.zip downloaden en de refreshrate/resolutie aanpassen...

doe ik ook altijd op school!
ze moeten het alleen niet zien anders lynchen ze je :P

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

waar is dat polkill.zip te downloaden dan?

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:35
ook te vinden met google, heb em zelf net gedownload, kan altijd van pas komen

Verwijderd

Topicstarter
ik kan het wel telkens zelf doen, maar het moet gewoon door de school worden gecorrigeerd als het dus inderdaad niet is toegestaan.

is hetzelfde als dat de trap fout zou zijn, dan neem je toch ook geen eigen ladder mee???

Verwijderd

trouwens...
de systeembeheerders kunnen op je Home schijf in het netwerk kijken he!

Die gasten vinden het zachtjes gezegd "minder fijn" als je dat soort dingen flikt op hun netwerk.

Pas dus wel op... (en maak geen misbruik hiervan!) ;)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 01:09

DinX

Motormuis

Ik heb een programma'tje wat ik hier in school gebruik. Ik kan het nu niet uploaden, maar ik heb het naar wdekreij gemailed. Misschien dat die het even ergens op wat webspace kan zetten :)

Het zou me ook verbazen dat ze er moeilijk rond gaan doen op school. En als ze het toch doen haal je even de ARBO-regels aan.

[ Voor 27% gewijzigd door DinX op 19-05-2003 12:08 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Lekker 100HZ op school, is ook een progje waar je dat kan regelen

Verwijderd

hier zijn ook alle monitoren ingesteld op 60 hz (HRO) inderdaad erg irritant, eerste wat ik ook altijd doet is de freq verhogen.. Ja hier kan dat gelukkig nog.

Snap niet waarom ze alle monitoren niet gewoon standaard op 75 zetten.. dat moet toch elk scherm hier op school makkelijk aankunnen..

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

DinX schreef op 19 May 2003 @ 12:07:
Ik heb een programma'tje wat ik hier in school gebruik. Ik kan het nu niet uploaden, maar ik heb het naar wdekreij gemailed. Misschien dat die het even ergens op wat webspace kan zetten :)

Het zou me ook verbazen dat ze er moeilijk rond gaan doen op school. En als ze het toch doen haal je even de ARBO-regels aan.
.1 er zat geen bijlage bij

.2 dat is het mailadres van mijn vader dus voortaan svp mailen naar wdekreij AT hotmail.com (zonder spaties, maar dit doe ik vangwege spam ed dus waar nu AT staat hoort gwoon een @ voor diegene die het nog niet door hadden :D) ik zet het dan wel op internet dus wil je het nogmaals mailen?

[ Voor 11% gewijzigd door wdekreij op 19-05-2003 12:15 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:07

Pubbert

random gestoord

Ik zit daar ook op school :) (nu alleen stage) En ik kan me herinneren dat sommige 15" standaard op 1024x768 @ 75hz liepen. Of is dat na de verhuizing anders?

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Topicstarter
Dond3r, ik weet niet waar jij bedoelt dat je op school zit / zat, maar ik verwacht dat je het over die van mij (ROC Ter-AA te Helmond) bedoelt.
Ik ben nou 3de jaars leerling en pas sinds dit jaar zijn we oververhuist naar een nieuw gebouw (van 40.000.000 >:) ). het is sinds dat ik op de school ben gekomen een ramp met de monitoren, niet elk lokaal even erg maar toch.

verder ben ik direct na mijn vorig reply met de heer Aarts (hoogste persoon die op de school aanwezig is) een afspraak gemaakt voor een gesprek. Het gesprek heeft zich aan het eind van mijn schooldag direct plaatsgevonden.
In dit gesprek is na voren gekomen dat hij het met me eens was dat het niet fijn werkte en zoals Case heeft vermeld in z'n replay: "Een gemiddeld afdelingshoofd heeft geen idee wat er zich op de "werkvloer" afspeelt".
Dat was ook hier het geval.

Morge vroeg is er een vergadering waar hij en tevens het systeem beheer bij is en het wordt daarin besproken. Ik ben ook uitgenodigt om morge middag langs te komen om te horen wat er uit de vergadering is gekomen.

morge komt er dus een update van de stand van zaken.
ik raad mensen die het zelfde probleem op werk / school hebben om eens een vriendelijk en informeel gesprek te vragen aan de desbetreffende personen. ga er wel met z'n 2e heen zodat als er miscomminicatie is, 2 mensen het hebben gehoord ;)

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Bij mij op het werk is het zelfde gaande.
Op de afdeling staan ongeveer 40 pc's waarvan er een stuk of 8 zijn uitgerust met een oude 17" Dell of Tulipmonitor. Deze monitors kunnen dus geen refreshrate van >60Hz tonen omdat dan het beeld op zwart gaat. Lekker dan, je zal tegen zo'n brakke bak aan moeten kijken.

Een ander probleem is dat de standaard refreshrate is ingesteld variërend van 60~75 Hz, ook geen pretje want ook dan zie je alles nog knipperen. Goed, de mensen die wel een monitor hebben die een refreshrate aankan van tenminste 85Hz hebben het probleem dat na iedere reboot alles weer naar <60~75Hz gaat en ook dat de meeste mensen niet weten hoe ze het moeten aanpassen of ze vinden het teveel moeite om even aan te passen.

Alleen de mensen die de locale installatierechten hebben op hun machine (waaronder ik) kunnen dus blijvende aanpassingen doen aan hun instellingen. Voor de andere mensen blijft het behelpen en hebben vaak last van hun ogen of krijgen hoofdpijn. :{

Het management heeft al toegezegd de systeemconfiguraties te vernieuwen (nieuwe pc's of alleen de verandering van monitoren). Alleen is het niet duidelijk of dit op korte termijn gebeurt of over 30 jaar. De pc's zelf vind ik geen probleem, we typen wat of draaien wat andere applicaties maar geen zware programma's ofzo. Het enige wat zou moeten gebeuren is het vernieuwen van de beeldbakken.

Maarja, binnen een bedrijf of school blijven dit soort dingen altijd lastig. :{

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Topicstarter
hoezo lastig?
d'r bestaan arbo en school inspecties...

als er iets mis is stuur je hun er op af en dan krijgt de instantie / bedrijf een periode om het op te lossen (enkele weken) en anders een boete per gemaakte overtreding (en mischien zelfs per overtreding per dag). en eventjes grof geteld hebben wij op school 12 lokalen met gemiddeld +/- 25/30 pc's. die kosten lopen dus ERG snel op en het is negatieve reclame voor hun.

maar begin net als ik een met een rustig informeel en informatief gesprek met de betreffende werkgever of degene die erover gaat. stap desnoods direct na de directeur of chef als je denkt dat het afdelingshoofd nie werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 17:52 ]

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is meer een discussie voor SG, maar aangezien deze draad al redelijk offtopic gaat (en de foute kant op met het aanbieden van die programmaatjes) gaat dit topic dicht.

Mocht je nog niet genoeg info hebben dan kan je wmb een nieuw topic openen in SG :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.