Toon posts:

OpenSource vervanger voor Exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een Open Source vervanger voor Exchange, en dan vooral de 'gedeelde agenda' functie. Ik heb al het een en het ander afgezocht en kwam oa bij www.ximian.org bij ximian evolution. Nu is mij niet helemaal duidelijk of dat nou ook als een server voor de gedeelde agenda kan dienen, of gewoon een client is.

De bedoeling is dat de exchange server word vervangen door een opensource server (die gedeelde agenda doet er meer toe dan de evt mail functies). Het moet kunnen communiceren met Outlook.

Heeft iemand idee'en voor zo'n opensource server? Welk pakket kan ik hier voor gebruiken (het moet draaien onder FreeBSD)

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

DPLuS

Ik heb daar ook een tijdje geleden ook eens naar gezocht, misschien heb je hier iets aan:
http://www.ietf.org/html.charters/calsch-charter.html
en dit zou ook een handige site kunnen zijn:
http://www.livingwithoutmicrosoft.org/
vooral: http://www.livingwithoutmicrosoft.org/article.php?sid=20

[ Voor 35% gewijzigd door DPLuS op 19-05-2003 11:53 ]

Verwijderd

Ik ben zelf nu bezig met Exchange4linux.

www.exchange4linux.org

Verwijderd

Topicstarter
ik zie dat SuSe een aparte server distributie heeft die precies kan wat wij zoeken. Er zitten alleen nog wat onduidelijkheden aan. (misschien dat iemand het kan verhelderen voor me).

Er word gebruikt gemaakt van een Postgres database, en er staat dat er maximaal 5000 gebruikers kunnen zijn, terwijl wij er minimaal 11000 nodig hebben.

Kan je op de een of andere manier 2 of 3 van dat soort servers koppelen (clusteren , of met een load balancer ervoor)?

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01
... en zover ik weet gaat het bij OpenExchange om closed-source software. Het is overigens een totaal pakket (linux + OpenExchange). Een 'losse' versie van OpenExchange is het niet.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:46

peace, love & linux

www.kroupware.org
[copy&paste vanuit de faq]
What is the Kroupware project?
The companies Erfrakon, Intevation and Klarälvdalens Datakonsult have been contracted by the German Bundesamt für Sicherheit in der Informationstechnik (BSI) (Federal Agency of IT-Security) to provide a Free Software groupware solution accessible with Windows running Outlook and GNU/Linux running KDE clients. These companies do the develop in an open manner as much as possible and maximise the benefits for the Free Software community. Kroupware is the name for the activities done by this group under this contract.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 14:55:
ik zie dat SuSe een aparte server distributie heeft die precies kan wat wij zoeken. Er zitten alleen nog wat onduidelijkheden aan. (misschien dat iemand het kan verhelderen voor me).

Er word gebruikt gemaakt van een Postgres database, en er staat dat er maximaal 5000 gebruikers kunnen zijn, terwijl wij er minimaal 11000 nodig hebben.

Kan je op de een of andere manier 2 of 3 van dat soort servers koppelen (clusteren , of met een load balancer ervoor)?
eh, even een vraagje tussendoor

is het wel verstandig om in een omgeving met 11.000 mensen/mailboxen te gaan werken met 'houtje touwtje' (no offense aan de opensource movement!) te gaan werken ipv een 'enterprise proven' mail oplossing ala exchange 2000?

vanwaar de behoefte aan een opensource oplossing? zijn hier bepaalde religieuze redenen voor of financiele?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

zwelgje schreef op 19 mei 2003 @ 21:15:
[...]

eh, even een vraagje tussendoor

is het wel verstandig om in een omgeving met 11.000 mensen/mailboxen te gaan werken met 'houtje touwtje' (no offense aan de opensource movement!) te gaan werken ipv een 'enterprise proven' mail oplossing ala exchange 2000?

vanwaar de behoefte aan een opensource oplossing? zijn hier bepaalde religieuze redenen voor of financiele?
Argumenten voor Open Source:

1) inderdaad kostenbesparing (mits de interne know-how voor dergelijke producten uiteraard aanwezig is, en dat kost natuurlijk alsnog geld)

2) onafhankelijkheid (geen gezeik met gesloten standaarden, mogelijkheid je systeem zelf naar eigen wensen aan te passen

3) security-redenen (zelf inzage in de volledige sourcecode, geen angst voor "back doors" e.d., en uiteraard mogelijkheid bugs te fixen zonder op Microsoft of een andere leverancier te hoeven wachten)

4) compatibiliteit, interoperabiliteit en open standaarden (gezien Microsoft's track-record op deze gebieden behoeven deze punten volgens mij geen toelichting)

5) geen onduidelijkheid m.b.t. licenties (geloof me, bij Microsoft-producten is het echt geen pretje om het allemaal op orde te hebben of te krijgen)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 21:22:
[...]

Argumenten voor Open Source:

1) inderdaad kostenbesparing (mits de interne know-how voor dergelijke producten uiteraard aanwezig is, en dat kost natuurlijk alsnog geld)

2) onafhankelijkheid (geen gezeik met gesloten standaarden, mogelijkheid je systeem zelf naar eigen wensen aan te passen

3) security-redenen (zelf inzage in de volledige sourcecode, geen angst voor "back doors" e.d., en uiteraard mogelijkheid bugs te fixen zonder op Microsoft of een andere leverancier te hoeven wachten)

4) compatibiliteit, interoperabiliteit en open standaarden (gezien Microsoft's track-record op deze gebieden behoeven deze punten volgens mij geen toelichting)

5) geen onduidelijkheid m.b.t. licenties (geloof me, bij Microsoft-producten is het echt geen pretje om het allemaal op orde te hebben of te krijgen)
Inderdaad, daar sluit ik me bij aan. Het is vooral ook om wat meer onafhankelijk te worden van microsoft. (en ik denk ook financiele redenen).

Jammer dat de suse oplossing _nog_ niet met Oracle kan werken... Dat komt pas in 2004 las ik...

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 11:52:
Ik ben zelf nu bezig met Exchange4linux.

www.exchange4linux.org
Hoever is dit project ontwikkeld? Is de code klaar om gerbuikt te worden in productie-omgevingen?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
als je weet te achterhalen wat de issue is met de max van 5000 gebruikers met een opensource oplossing, dan moet het toch ook (zeker na die punten die je net opgaf) mogelijk zijn om hier zelf een oplossing voor te schrijven zodat je het wel voor de genoemde 11000 gebruikers of meer kan gebruiken?

Verwijderd

Misschien heb je iets aan dit artikel in Linuxjournal over dit thema:

http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=6734
Pagina: 1