Toon posts:

[mandrake 9.1]login script

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu een script te maken dat ik overal vanaf de prompt kan uitvoeren om me automatisch in te loggen als root zonder dat ik passwoord etc moet invoeren maar ik kom er niet echt mee vooruit.. Kan iemand mij misschien een hintje geven in de goede richting want ik weet echt niet hoe ik dit moet realiseren.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Aangezien je zo te zien echt geen ideeen hebt : SSH met keys

• M4rk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 17:15

M4rk

Doet dingen met spullen

Zoiets moet ook met sudo te realiseren zijn, zoals ze in knoppix gedaan hebben

Sudo maakt het mogelijk om als een andere gebruiker (Lees: root) programma's uit te voeren.

Maar waarom zou je je rootpassword niet in willen tikken, als je de externe login via ssh uitschakeld hoeft hij niet eens lang en moeilijk te zijn,

[ Voor 62% gewijzigd door M4rk op 19-05-2003 17:29 ]

Plat dak opstelling met 9x 340W JA-Solar Panelen op een Goodwe GW3000-XS omvormer en schaduw op zuid-west

Verwijderd

sudo inderdaad.

• M4rk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 17:15

M4rk

Doet dingen met spullen

Wat eigenlijk vreemd is, is dat je het overal toegankelijk wil laten zijn, maar als je dan externe gebruikers krijgt? die kunnen met jouw commando ook root privileges krijgen, dus dan is het hele concept van passwords overbodig 8)7 , dan kan je beter je gebruiker meteen root rechten geven, of altijd inloggen via root }:O .

Plat dak opstelling met 9x 340W JA-Solar Panelen op een Goodwe GW3000-XS omvormer en schaduw op zuid-west

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
M4rk schreef op 19 mei 2003 @ 17:34:
dan kan je beter je gebruiker meteen root rechten geven, of altijd inloggen via root }:O .
Dit is niet waar. Al is je systeem minder veilig in de zin dat er makkelijker in te breken valt, het is alsnog voor jezelf wel veiliger, omdat je niet per ongeluk een verkeerd 'rm'-commando kunt intikken, en ook programma's die een foutje bevatten niet meteen een root-shell opleveren.

Je moet nooit standaard als root inloggen of een user die rechten geven, zelfs al zou je een user zonder wachtwoord aanmaken als alternatief (niet dat ik dat aanraad trouwens :) )

Anyway, dit kan dus met 'sudo' ja, en dit was denk ik ook zelf nog wel uit te vinden. Dit topic gaat daarom dicht, het zetje in de goede richting is nu denk ik wel gegeven :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.