Hoi, laat ik meteen maar even zeggen dat ik geen zin heb in een flamewar dus laat dat!
Ik zit met het volgende probleem, hier op bedrijf ontwerp ik vooral de interne webpagina. (systeem voor de gebruikers dus) Dit gaat perfect, ik gebruik hiervoor ASP icm MSQL. Ik kan er goed mee werken en het bevalt me perfect.
Waarom ik het in ASP doe weet ik eigenlijk niet, maar die taal licht me gewoon wat meer dan PHP. (PHP is dus ook zeer goed)
Nu moet er echter een website worden gebouwd voor een project wat we hier lopen hebben. Nu wil een extern bureau ons ene PHP applicatie aan smeren, iets waar ik op zich niets op tegen heb, omdat ik ook PHP wel zou willen leren. Maar helaas gaat het hier om een kant-en-klaar pakket waarin ik dan alleen de content zou kunnen invullen. (daar heb ik dus eigenlijk niets aan, te weinig functies) Nu heb ik voorgesteld dat we dan beter wat zelf maken kunnen, hier ziet men wel wat in.
De zelfgemaakte applicatie zou ik dan in APS schrijven. (werk ik gewoon graag mee) Nu heeft het extern bureau echter in een laatste reddingspoging het op de zoekmaschines gegooid. (en zoekmaschines werken magisch op niet ict mensen) Ze zeggen het volgende: (Smartsite hebben ze zelf maar even verzonnen btw)
Ik heb op Google het volgende gevonden:
http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/facts.html
(nogmaals, ik ben dus zeker niet tegen PHP maar tegen de applicatie, die had net zo goed in ASP geschreven kunnen worden.)
Ik zit met het volgende probleem, hier op bedrijf ontwerp ik vooral de interne webpagina. (systeem voor de gebruikers dus) Dit gaat perfect, ik gebruik hiervoor ASP icm MSQL. Ik kan er goed mee werken en het bevalt me perfect.
Waarom ik het in ASP doe weet ik eigenlijk niet, maar die taal licht me gewoon wat meer dan PHP. (PHP is dus ook zeer goed)
Nu moet er echter een website worden gebouwd voor een project wat we hier lopen hebben. Nu wil een extern bureau ons ene PHP applicatie aan smeren, iets waar ik op zich niets op tegen heb, omdat ik ook PHP wel zou willen leren. Maar helaas gaat het hier om een kant-en-klaar pakket waarin ik dan alleen de content zou kunnen invullen. (daar heb ik dus eigenlijk niets aan, te weinig functies) Nu heb ik voorgesteld dat we dan beter wat zelf maken kunnen, hier ziet men wel wat in.
De zelfgemaakte applicatie zou ik dan in APS schrijven. (werk ik gewoon graag mee) Nu heeft het extern bureau echter in een laatste reddingspoging het op de zoekmaschines gegooid. (en zoekmaschines werken magisch op niet ict mensen) Ze zeggen het volgende: (Smartsite hebben ze zelf maar even verzonnen btw)
Ik ben het hier dus niet mee eens. (de voorbeelden vind ik alleen al dom, op die manier kan ik alles wel willekeurig opzoeken en zo beargumenteren.)Zoekmachinegebruik en ASP vs. PHP
Smartsite is een z.g. ASP applicatie. ASP genereert url's die zoekmachines niet kunnen lezen c.q. volgen, bijvoorbeeld: http://www.sitenaam.nl/smartsite.asp?id=2939. Tekens als #&*!?% ziet een zoekmachine als spidertraps. Zoekmachines kunnen hierbij niet zien hoe groot de database is die er achter zit. Uit angst voor te grote databases en of “loops” gaan ze ASP site niet indexeren. Door de “loop” moeten de servers bij de searchengine opnieuw worden opgestart en dat is te tijdrovend. Ook bestaat er kans dat de eigen server crashed doordat de zoekmachine erin blijft "hangen".
PHP (bijvoorbeeld Ariadne) werkt wel met leesbare url’s en geeft dus minder of geen problemen. Zie bijvoorbeeld hieronder het verschil tussen de gemeente Apeldoorn (ASP) en de gemeente Coevorden (PHP).
Een paar voorbeelden:
Gemeente Apeldoorn gebruikt Smartsite/ASP.
Zoek in Google op “paspoort Apeldoorn”.
De gemeente komt niet voor in de eerste 10 resultaten.
Gemeente Coevorden gebruikt PHP.
Zoek in Google op “paspoort Coevorden”.
De gemeente staat op de 2e plaats in Google.
Woningbouwvereniging Mitros in Utrecht gebruikt ASP.
Bij huurwoning Utrecht niet bij eerste 10 resultaten
Bij Mitros niet bij eerste 10.
Kliq werkt met ASP
Letterlijke zin uit site ingevoerd in Google: “KLIQ werkt met respect voor de individuele cliënt en op een maatschappelijk verantwoorde wijze” niet bij eerste 10.
Ik heb op Google het volgende gevonden:
http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/facts.html
Ik hoop dus dat er mensen zijn die hier meer over weten, ik heb de search en Google gebruikt, maar kon niet echt iets bruikbaars vinden. (of ik zoek verkeerd)Onzin: ASP-pagina's en andere niet-HTML-pagina's worden niet in de Google-index opgenomen.
Feit: Google kan verreweg de meeste pagina- en bestandstypen in de index opnemen. Google indexeert onder andere de volgende bestandstypen: pdf, asp, jsp, hdml, shtml, xml, cfm, doc, xls, ppt, rtf, wks, lwp en wri.
(nogmaals, ik ben dus zeker niet tegen PHP maar tegen de applicatie, die had net zo goed in ASP geschreven kunnen worden.)