Zoekmachinegebruik en ASP vs. PHP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, laat ik meteen maar even zeggen dat ik geen zin heb in een flamewar dus laat dat! ;)

Ik zit met het volgende probleem, hier op bedrijf ontwerp ik vooral de interne webpagina. (systeem voor de gebruikers dus) Dit gaat perfect, ik gebruik hiervoor ASP icm MSQL. Ik kan er goed mee werken en het bevalt me perfect.

Waarom ik het in ASP doe weet ik eigenlijk niet, maar die taal licht me gewoon wat meer dan PHP. (PHP is dus ook zeer goed)

Nu moet er echter een website worden gebouwd voor een project wat we hier lopen hebben. Nu wil een extern bureau ons ene PHP applicatie aan smeren, iets waar ik op zich niets op tegen heb, omdat ik ook PHP wel zou willen leren. Maar helaas gaat het hier om een kant-en-klaar pakket waarin ik dan alleen de content zou kunnen invullen. (daar heb ik dus eigenlijk niets aan, te weinig functies) Nu heb ik voorgesteld dat we dan beter wat zelf maken kunnen, hier ziet men wel wat in.

De zelfgemaakte applicatie zou ik dan in APS schrijven. (werk ik gewoon graag mee) Nu heeft het extern bureau echter in een laatste reddingspoging het op de zoekmaschines gegooid. (en zoekmaschines werken magisch op niet ict mensen) Ze zeggen het volgende: (Smartsite hebben ze zelf maar even verzonnen btw)
Zoekmachinegebruik en ASP vs. PHP

Smartsite is een z.g. ASP applicatie. ASP genereert url's die zoekmachines niet kunnen lezen c.q. volgen, bijvoorbeeld: http://www.sitenaam.nl/smartsite.asp?id=2939. Tekens als #&*!?% ziet een zoekmachine als spidertraps. Zoekmachines kunnen hierbij niet zien hoe groot de database is die er achter zit. Uit angst voor te grote databases en of “loops” gaan ze ASP site niet indexeren. Door de “loop” moeten de servers bij de searchengine opnieuw worden opgestart en dat is te tijdrovend. Ook bestaat er kans dat de eigen server crashed doordat de zoekmachine erin blijft "hangen".
PHP (bijvoorbeeld Ariadne) werkt wel met leesbare url’s en geeft dus minder of geen problemen. Zie bijvoorbeeld hieronder het verschil tussen de gemeente Apeldoorn (ASP) en de gemeente Coevorden (PHP).
Een paar voorbeelden:

Gemeente Apeldoorn gebruikt Smartsite/ASP.
Zoek in Google op “paspoort Apeldoorn”.
De gemeente komt niet voor in de eerste 10 resultaten.

Gemeente Coevorden gebruikt PHP.
Zoek in Google op “paspoort Coevorden”.
De gemeente staat op de 2e plaats in Google.

Woningbouwvereniging Mitros in Utrecht gebruikt ASP.
Bij huurwoning Utrecht niet bij eerste 10 resultaten
Bij Mitros niet bij eerste 10.

Kliq werkt met ASP
Letterlijke zin uit site ingevoerd in Google: “KLIQ werkt met respect voor de individuele cliënt en op een maatschappelijk verantwoorde wijze” niet bij eerste 10.
Ik ben het hier dus niet mee eens. (de voorbeelden vind ik alleen al dom, op die manier kan ik alles wel willekeurig opzoeken en zo beargumenteren.)

Ik heb op Google het volgende gevonden:
http://www.google.nl/intl/nl/webmasters/facts.html
Onzin: ASP-pagina's en andere niet-HTML-pagina's worden niet in de Google-index opgenomen.
Feit: Google kan verreweg de meeste pagina- en bestandstypen in de index opnemen. Google indexeert onder andere de volgende bestandstypen: pdf, asp, jsp, hdml, shtml, xml, cfm, doc, xls, ppt, rtf, wks, lwp en wri.
Ik hoop dus dat er mensen zijn die hier meer over weten, ik heb de search en Google gebruikt, maar kon niet echt iets bruikbaars vinden. (of ik zoek verkeerd)

(nogmaals, ik ben dus zeker niet tegen PHP maar tegen de applicatie, die had net zo goed in ASP geschreven kunnen worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29
http://www.codeproject.com/aspnet/URLRewriter.asp

welliswaar ASP.net, maar het doet volgens mij wel wat jij wil...

[ Voor 41% gewijzigd door Ramon op 19-05-2003 09:53 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Waar zij op doelen is het gebruik van MultiViews dmv mod_rewrite. Dit heeft echt NIETS, maar dan ook helemaal NIETS met PHP te maken, maar met de webserver. Zover ik weet kan IIS dit ook (meestal wordt dit dmv Apache gedaan), zoek maar eens op GoT ([search=asp multiviews iis] ?)

Als je met ASP de PATH_INFO variabele kan uitlezen van de webserver (dat is hoe Apache hem noemt), dan krijg je dit ook bij ASP voor elkaar.

Onzin, dus.

Wat trouwens ook onzin is, is je weerzin om een pakket te gebruiken waar je zelf niet in kan kloten. Ik weet niet waar je voor aangenomen bent :) maar data inkloppen hoort soms bij het werk.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28

Bosmonster

*zucht*

Precies.. wat hij noemt heeft nik met ASP/PHP te maken, maar simpelweg of je je URL's optimaliseert. Dit is zowel met ASP als PHP mogelijk (misschien met de een wat omslachtiger als de ander, maar dat hangt ook weer van dingen als webserver af).

Wat chem zegt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bosmonster op 19-05-2003 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tampie schreef op 19 mei 2003 @ 09:51:
http://www.codeproject.com/aspnet/URLRewriter.asp

welliswaar ASP.net, maar het doet volgens mij wel wat jij wil...
Ziet er goed uit. (zal eens kijken of onze host dat ondersteunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op 19 May 2003 @ 09:54:
Wat trouwens ook onzin is, is je weerzin om een pakket te gebruiken waar je zelf niet in kan kloten. Ik weet niet waar je voor aangenomen bent :) maar data inkloppen hoort soms bij het werk.
Hoi, de data inkloppen mag ik ook doen. :) Maar we zitten hier in een bedrijf waar de mensen nogal eens van mening veranderen. (zeer creatieve mensen zeg maar) Dus dan zou er aan de site ook het 1 en ander nogal eens compleet kunnen veranderen. Echter laat dit pakket het niet toe. (en het externe bureau blijft maar beweren van wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 10:00:
[...]

Hoi, de data inkloppen mag ik ook doen. :) Maar we zitten hier in een bedrijf waar de mensen nogal eens van mening veranderen. (zeer creatieve mensen zeg maar) Dus dan zou er aan de site ook het 1 en ander nogal eens compleet kunnen veranderen. Echter laat dit pakket het niet toe. (en het externe bureau blijft maar beweren van wel)
k, dat is wel een argument :)
Tekens als #&*!?% ziet een zoekmachine als spidertraps.
hahaha, de ? kan ik me voorstellen maar de andere zijn echt ZULKE onzin, dat ik een dergelijk buro niet in de arm zou willen nemen.. Als ze het URI-scheme niet eens kennen of begrijpen, who are they to judge ASP ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:28

Bosmonster

*zucht*

Hoi, de data inkloppen mag ik ook doen. Maar we zitten hier in een bedrijf waar de mensen nogal eens van mening veranderen. (zeer creatieve mensen zeg maar) Dus dan zou er aan de site ook het 1 en ander nogal eens compleet kunnen veranderen. Echter laat dit pakket het niet toe. (en het externe bureau blijft maar beweren van wel)
Met een goed CMS zou dat ook niet uit moeten maken.

[ Voor 78% gewijzigd door Bosmonster op 19-05-2003 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bosmonster schreef op 19 mei 2003 @ 10:03:
Met een goed CMS zou dat ook niet uit moeten maken.
Jup das waar, ik kan echter alleen maar de HTML code inrammen voor kleuren van letters enzo. De verkoper zegt dat het veel meer kan. (hij kon het echter niet laten zien omdat dat alleen een programmeur van hun kan/kon)

Even ter info, het gaat hier om een bedrijf dat de huisstijl ontwikkelt voor o.a. het papier van ons. (en het logo enzo) En nu proberen ze ons ook meteen z'n pakket aan te smeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigtree
  • Laatst online: 16-08 17:16
Even iets rechtzetten over het argument van de site van de gemeente Apeldoorn. De pagina met info over paspoorten is niet vindbaar bij google om deze en geen andere reden: er bestaat geen link naar.

De enige manier om er te komen is door op de site van de gemeente Apeldoorn te klikken op 'Producten en diensten' en hier te *zoeken* naar 'paspoort'. Ook op de sitemap bestaat geen directe link naar de paspoort-pagina.

Hoe zou een spider die moeten vinden dan? Die volgt alleen klikbare links.

Met een bedrijf dat dergelijk amateuristische uitspraken doet zou ik niet in zee gaan.

Nog een feit: de spiders van alle grote zoekmachines zijn prima in staat om pagina's met een ? in de url te indexeren.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bigtree schreef op 19 May 2003 @ 10:58:
Even iets rechtzetten.... .....klikbare links.
Das een hele goeie.... _/-\o_ (had ik zelf niet eens aan gedacht)
Nog een feit: de spiders van alle grote zoekmachines zijn prima in staat om pagina's met een ? in de url te indexeren.
Idd, daarom leek het me ook zo vreemd. Want van google wist ik het zeker en de anderen zoals b.v. Yahoo zullen het wel ook kunnen.
Pagina: 1