Toon posts:

Windows XP Installeren op onboard SATA van GA-8IK1100

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Ik heb nu een week de GA-8IK1100 "875P chipset" met een 2,4Ghz FSB800 CPU - 2 * 512MB DDR400 "Dual Channel" en een Maxtor 120GB SATA disk.

Met deze configuratie wil ik graag Windows XP installeren, zodat ik met SATA kan opstarten. Het probleem is het volgende: Installeren en opstarten van Windows XP gaat alleen goed als ik de SATA schijf map naar de onboard ide-controller. In mijn geval wordt SATA_0 gemapt naar de Primarie IDE HDD0. Dit werkt verder prima, maar dan heb je niet de snelheid van SATA. (In plaats hiervan krijg je de snelheid van ATA100).

Ik heb al geprobeerd om de chipset drivers van de intel website te installeren met de F6 optie (tijdens de windows xp installatie). Dit lijkt goed te gaan maar wanneer windows de eerste keer wil opstarten zonder de installatie cdrom, "Het moment dat je de windows vlag ziet wapperen" wordt windows spontaan gereboot en lijkt het alsof de installatie in een lus terecht is gekomen. opstarten - rebooten etc..

Ook heb ik geprobeerd om eerst windows xp te installeren met de "gemapte optie" en vervolgens dit in de bios aan te passen naar opstarten via SATA_0. Ook hier lijkt windows in een lus te raken ? (Alleen als onboard SATA RAID enabled). Laat je SATA RAID op disabled staan dan krijg je de bekende melding van "can't find bootable device"

iemand een idee ?

Verwijderd

wat voor schijven heb je dan??

je moet windows installen met de raid driver die je bij je mobo gekregen hebt.. die staat op et cdrometje.. daar kun je dan een disk aan maken (zoniet kopier dan allus naar de disk)

ik heb hier zelf een raid draaien op sata en ata dit werkt opzich wel goed alleen echte snelheid winst heb je nie.. kan beter alleen sata raid gebruiken..

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Is een stom probleem, dat inderdaad door middel van de F6 optie zou moeten worden voorkomen.

Ik heb hetzelfde gehad, alleen dan met een Ultra controller. Met F6 ziet ie de schijf netjes, setup draait, maar zodra hij gaat rebooten om de setup af te ronden, ziet hij geen schijf en dus kan je WinXP de setup niet afmaken. :( Belachelijk dat zo'n bug in winXP zit.

Hoe dan ook dit is dus op te lossen, dat zei je zelf ook al, door te installeren met de hardeschijf op de onboard primaire IDE aansluiting.

Je kan zoals jij wil wel je HD weer terug op de S-ATA aansluiting hangen, en wel zo:
• Installeren van WinXP met je HD op de primaire IDE onboard.
• Na setup de basis dingen zoals videokaart enzo installeren, net wat je nodig vindt.
• Hoewel er waarschijnlijk niets aan je S-ATA aansluiting hangt, handmatig de drivers voor de S-ATA aansluiting installeren.
• Nu je HD overhangen naar de S-ATA aansluiting, in de BIOS de juiste boot-instellingen doorgeven (booten vanaf S-ATA)
• Rebooten, klaar is kees

Suc6

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Topicstarter
Helaas geen enkele poging heeft tot een bevredigend resultaat geresulteerd..

is het wel mogelijk om op te starten van SATA_0 zonder de raid functie te activeren ?

iemand andere suggesties :?

p.s. ik heb een HDD van Maxtor 120GB SATA model: 6Y120M0

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 09:47 ]

Verwijderd

De installatie van Windows XP verliep op mijn p4c800 (ook 875 chipset) zonder problemen. De WD Raptor op de S-ATA van de southbridge en installatie was zo gepiept. Trouwens, ook windows 2000 had geen extra drivers nodig om de disk aan te spreken.
Na installatie van win2k of XP de intel drivers installeren en klaar, geen gedoe met F6 om drivers te installeren, cd in de cd speler en gaan.

Hm, op de p4c800 zit natuurlijk wel de ICH5 en niet de ICH5R ... misschien dat dat verschil maakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat Gigabyte nog een bios update moet maken voor dit probleem.

Iemand anders al een GA-8IK1100 in handen gehad? En dezelfde problemen wel/niet tegengekomen ?

p.s. Wat wel vreemd is : Op de website van gigabyte "www.giga-byte.com" staat mijn moederbord nog steeds aangeduid met de status "Comming Soon" :?

Dus nog ook geen drivers voor te downloaden ... of faq's te bekijken ..

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 18:30
sorry voor het schopje, maar ik wilde graag de oplossing voor het probleem in dit topic deponeren.

Ik heb gisteren namelijk zitten worstelen met hetzelfde probleem.
Na aardig wat uurtjes klooien had ik een oplossing. Allereerst heb ik de bios geupdate naar versie F7 (final)

-> http://asia.giga-byte.com.../BIOS/bios_8ik1100_f7.exe

Deze heeft raid 1 mode support waardoor ik dus van een halve mirror kon booten :) (bij wijze van spreke). Ik had zelf alleen nog een probleem met de 180gig schijf die niet standaard herkend werd door windows dus die moest ik even loskoppelen tot na de installatie.

In de bios de sata raid enablen en handmatig de disk op sata0 zetten. Vervolgens de xp install starten en de intel raid driver installeren. Nu boot hij dus in raid1 modus met 1 enkele schijf en dat is een stuk sneller dan de ata100 compatible modus. Dit probleem heeft deels te maken met de (afwezige) native support voor sata. Hij herkent de schijf wel, maar wil na de 2de sessie er niets meer van weten. Door hem te forcen de raid driver te gebruiken kun je dit omzeilen. :)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

HEIL Kami _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 12:49 ]

Pagina: 1