SB16 onder Win98SE geeft reboot bij init

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Raar probleempje:

Ik heb een Soundblaster 16 (de originele versie, non-PnP en ook niet de 'value') in een Acer systeempje gestopt (Acer V55LA mobo m. ALi Aladdin III chipset, onboard ATi Mach64 VGA, verder een 3Com 900 NIC en een Videologic Apocalypse 3Dx accelerator).

In DOS werkt de SB16 perfect, maar als het in Windows 98SE geinstalleerd wordt, reset het systeem zich na de obligate reboot nog een keer, en wordt daarna de driver door de Automatic Skip Driver gedeactiveerd. Het 'advies' van Windows om een andere driver te proberen helpt niet (geprobeerd: default Windows SB16 driver en de meest recente van Creative).

IRQ conflict is het niet- de SB staat op IRQ 5, DMA 1 en 5 en x220, x330 en x388- dezelfde settings waar het onder DOS wel mee werkt, in BIOS heb ik gezorgd dat de PCI devices er niet mee conflicteren (lof overigens voor Acer, zo makkelijk heb ik het nog nooit meegemaakt :) )

Voor de zekerheid heb ik PnP aware OS op Yes gezet, maar dat heeft niet mogen baten.

Kortom, ik kom er niet uit wat hier aan de hand is. Het is een schone install van Win98, de kaart doet het gewoon onder DOS en ik heb geen incompatibiliteiten kunnen vinden met eea aan searchen. Ik heb wel andere geluidskaarten, maar om nou met een 8b Soundblaster te werken is ook minder en ik ben helemaal niet te spreken over de Win98 driver voor m'n Gravis Ultrasound, dus als iemand tips heeft voor hoe deze SB16 aan de praat te krijgen- graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 19-05-2003 02:06 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 19 May 2003 @ 02:05:
Raar probleempje:

Ik heb een Soundblaster 16 (de originele versie, non-PnP en ook niet de 'value') in een Acer systeempje gestopt (Acer V55LA mobo m. ALi Aladdin III chipset, onboard ATi Mach64 VGA, verder een 3Com 900 NIC en een Videologic Apocalypse 3Dx accelerator).

In DOS werkt de SB16 perfect, maar als het in Windows 98SE geinstalleerd wordt, reset het systeem zich na de obligate reboot nog een keer, en wordt daarna de driver door de Automatic Skip Driver gedeactiveerd. Het 'advies' van Windows om een andere driver te proberen helpt niet (geprobeerd: default Windows SB16 driver en de meest recente van Creative).

IRQ conflict is het niet- de SB staat op IRQ 5, DMA 1 en 5 en x220, x330 en x388- dezelfde settings waar het onder DOS wel mee werkt, in BIOS heb ik gezorgd dat de PCI devices er niet mee conflicteren (lof overigens voor Acer, zo makkelijk heb ik het nog nooit meegemaakt :) )

Voor de zekerheid heb ik PnP aware OS op Yes gezet, maar dat heeft niet mogen baten.

Kortom, ik kom er niet uit wat hier aan de hand is. Het is een schone install van Win98, de kaart doet het gewoon onder DOS en ik heb geen incompatibiliteiten kunnen vinden met eea aan searchen. Ik heb wel andere geluidskaarten, maar om nou met een 8b Soundblaster te werken is ook minder en ik ben helemaal niet te spreken over de Win98 driver voor m'n Gravis Ultrasound, dus als iemand tips heeft voor hoe deze SB16 aan de praat te krijgen- graag :)
Heb je ook (originele) SB16 drivers geïnstalleerd in Win98SE?
(Op een schoon systeem dus)

Dat zou moeten werken... Dus niet tevoren op DOS... Eerst gewoon Win98SE installen... dan de driver voor de SB16(orig). :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 13:17:
[...]

Heb je ook (originele) SB16 drivers geïnstalleerd in Win98SE?
(Op een schoon systeem dus)

Dat zou moeten werken... Dus niet tevoren op DOS... Eerst gewoon Win98SE installen... dan de driver voor de SB16(orig). :+
Dat heb ik geprobeerd (DOS draaide ik vanaf een andere HDD in dezelfde bak, zowel onder 6.22 als 7.0 (Win9x DOS) ging het prima). Na een schone install Win98SE (met alleen NIC, VGA en chipset drivers verder geinstalleerd) eerst met de default Win98SE drivers (dateerden uit 1997) en daarna met de drivers van de Creative site (uit 1999).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Geprobeerd om de kaart in een ander slot te steken? Dit helpt vaak ook om conflicten op te lossen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 20:23:
Geprobeerd om de kaart in een ander slot te steken? Dit helpt vaak ook om conflicten op te lossen.
Bij ISA meestal niet, maar ik heb het geprobeerd- het systeempje heeft 3 ISA sloten (waarvan 2 met PCI gedeeld) op een riser en ik heb alledrie geprobeerd.

Punt is dat dit gewoon niet als een conflict 'aanvoelt'- de IRQ, DMA's en addressen worden niet door iets anders gebruikt en met exact dezelfde instellingen onder DOS is er ook niets aan de hand.

* dion_b verdenkt een rare incompatibiliteit met de Win98 Aladdin III chipset drivers ofzo, maar kan er niets over vinden in de literatuur

Oslik blyat! Oslik!