Computer valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:13
Ik heb sinds kort een paar nieuwe onderdelen in mijn pc hangen, maar af en toe valt mijn pc compleet uit: de harde schijf slaat met een tik uit, en m'n computer reboot dan automatisch. Ook heb ik heel regelmatig last van vastlopers, met spellen (A serious error has occurred), maar ook met bv TMPGenc (spontane reboot).

Systeem:
- Asus A7N8X deluxe, rev 1.04
- AMD XP 2600+
- 2x Corsair PC3200 XMS cas2
- Enermax 350W
- Asus Geforce 3 TI200

Verder 1 dvdspeler + 1 dvdwriter, WD800JB harde schijf, de casefans die bij de Thermaltake Xaser II 6000 horen (stuk of 6), en een netwerkkaart.

De spanning op de verschillende voltages heb ik alleen met MBM5 gemeten (http://members.lycos.nl/ludovanderheijden/MBM5.html) en die blijven stabiel, ook tijdens verschillende burn-in tests (sisoft en koe).

Mijn systeem is niet overclocked, geheugen draait op 166 ipv 200 mhz, en ook de losse timings heb ik al geprobeerd. (zelfs processor langzamer laten draaien helpt niet).

De bios van mijn moederbord is 1004 (de nieuwste versie, maar daar lijkt het zelfs erger mee te worden dan met 1003).

De spontane reboots gebeuren totaal onwillekeurig, tijdens een spel, tijdens het surfen, of net nadat de pc is opgestart (in windows xp en in windows 98).

Mijn pc is geaard, en ik heb al geprobeerd zonder de extra fans en dvd-spelers te draaien, maar het probleem blijft bestaan. De temperatuur van mijn cpu komt volgens MBM5 niet boven de 40 graden uit (stressed).

Ook mijn videokaart is niet overclocked.

Het probleem doet zich pas voor sinds de inbouw van het geheugen, processor en moederbord. Nu dacht ik eerst aan het moederbord, aangezien gewoon niets stabiel werkte, als ik een poging deed om over te clocken naar de geweldige snelheid van 170 fsb postte het al niet eens meer, maar misschien kan het toch ook aan de voeding of iets anders liggen. (alhoewel volgens de schema's op www.firingsquad.com ik genoeg Ampere en watt heb om mijn systeem te laten draaien, 26A op de 12 voltlijn terwijl ik 18 nodig zou hebben, en ik zat mensen ken die het prima redden met een 350 watt voeding).

Mijn geheugen heb ik getest met Memtest, maar deze gaf geen fouten, zelfs niet met de strakste timings en op 200MHz, de testtool van western digital gaf ook geen fouten, en het lijkt me niet voor de hand liggend dat opeens mijn videokaart kapot is.

Wat dus eigenlijk over blijft zijn mijn moederbord en de voeding, maar het kan misschien ook een combinatie van onderdelen zijn.

Kan iemand mij misschien hiermee helpen, om zeker vast te stellen waar het aan ligt?

Alvast bedankt.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Irby
offtopic:
Alvast bedankt voor de gigantische aantallen reacties die ik tot nu toe gekregen heb :+

Mijn systeem loopt nu gewoon helemaal niet meer stabiel, zelfs met alle normale timings geeft hij de bovengenoemde problemen, en steeds vaker achter elkaar. De lucht die uit de voeding komt is overigens vrij koel, dus een geval van overhitting kan het ook niet zijn.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik denk dat het aan de mobo ligt. Zie de A7N8X topics in PMG, daarin worden ook zo nu en dan onverklaarbare problemen gemeld met de eerste revisies (rev1.xx) van dit moederbord. Rest jou nog om dit plankje in te ruilen voor een revv2.xx plankje :)

• Irby
BalusC schreef op 19 mei 2003 @ 19:49:
Ik denk dat het aan de mobo ligt. Zie de A7N8X topics in PMG, daarin worden ook zo nu en dan onverklaarbare problemen gemeld met de eerste revisies (rev1.xx) van dit moederbord. Rest jou nog om dit plankje in te ruilen voor een revv2.xx plankje :)
Ja, ik had inmiddels al weer een dappere poging ondernomen om verder te gaan lezen waar ik gestopt was in de A7N8X topics, en ik begon al een vermoeden te krijgen.
Ik vond het eerlijk gezegd al zo raar dat het mijn voeding zou zijn, aangezien die volgens de specs toch behoorlijk veel Ampere's levert, in ieder geval veel meer dan bv de brakke Q-tec voedingen (maar da's ook appels met peren vergelijken :P)

Ik ga dan morgen maar eens Yorcom bellen, of ze me een ander exemplaar kunnen geven als ik daar kom. (tenzij iemand anders nog een tip oid heeft).