Toon posts:

[vochtige ruimte] PC valt spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mn vader kwam net ff vertellen dat de bedrijfspc die 24/7 draaid (om de melkrobots in de gaten te houden) plotseling spontaan uitvalt. Op zich is dat niet vreemd, maar volgens hem gaat ie pas weer aan als de stekker een aantal keer in en uit de stekkerdoos is geweest. (zonder de aanknop te gebruiken) De overige apparaten aan dezelfde stekkerdoos blijven wel aan (lamp geloof ik en nog wat dingen). Apparaten verwisselen helpt niet.

En bovendien doet de muis vaag, af en toe beweegt ie plotseling. Muis is een standaardmuis met draad. (heeft waarschijnlijk met bovenstaande te maken, hiervoor nooit voorgekomen)

Het bakkie draait Windows 98 SE en is behalve met de robots dus niet verbonden met internet of het intern netwerk. Het staat in het kantoor dat zich bevind in de schuur. Een vochtige, stoffige ruimte dus.

Specs voor zover ik weet:
- Intel Celeron 433 Mhz (mhz is zeker, weet niet zeker of het ook een Celeron is)
- sound onboard/word niet gebruikt
- Video onboard (geen idee wat voor chip)
- standaard muis/tobo (beide met draad)
- Win 98 SE (SE weet ik voor 99 % zeker)

De PC is ongeveer 2 jaar geleden in elkaar gezet door een bedrijf (Smilie ofzo heet dat, werkt samen met Lely, merk van de robots) en heeft altijd goed gedraaid.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, meer info heb ik op dit moment niet. Maar het is erg belangrijk dat dat ding zo snel mogelijk weer fulltime aan het werk kan gaan :)

Mogelijke oorzaak lijkt me de voeding dus, maar ik kan dat ding momenteel niet vervangen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 22:42 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ja idd, voeding.

haal een andere.

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op 18 May 2003 @ 21:10:
ja idd, voeding.

haal een andere.
Ervaring mee (dus echt dat je een paar keer de stekker eruit moet halen) of wilde gok?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 21:12 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

smvs schreef op 18 May 2003 @ 21:10:
ja idd, voeding.

haal een andere.
vindt het een beetje onzin om direct te roepen voeding hoor.. :/

Kan moederbord zijn, geheugen (:?) kan echt vanalles zijn. Denk niet dat je hier een antwoord zal krijgen dat je zal helpen :z

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Owja, dr zit ook nog een oude HD in, van enkele GB's. Die komt uit de vorige pc, een 486 die dood ging. Die HD word nu gebruikt als backup geloof ik. Kan het daar aan liggen?

• smvs
  • Niet online
dual-zip schreef op 18 mei 2003 @ 21:13:
[...]

vindt het een beetje onzin om direct te roepen voeding hoor.. :/

Kan moederbord zijn, geheugen (:?) kan echt vanalles zijn. Denk niet dat je hier een antwoord zal krijgen dat je zal helpen :z
het kan idd van alles zijn. maar het eerste waar ik aan denk is de voeding.

wat je eerst eens kan doen zonder dat je hardware moet gaan vervangen is www.memtest86.com

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En kloppen de temperaturen wel een beetje? Het kan zijn dat de CPU wat te warm wordt (de heatsink kan onder het stof zitten, de FAN kan wat brakjes doen -> te warm), en dat de processor onderwijl het in- en uitstoppen van de stekker een beetje kan afkoelen. Kijk dus even alles na in de BIOS.

Je kan ook nog even de hangen & opstarten FAQ doornemen die in PMG staat.

smvs: Hoezo dan al direct roepen om een andere voeding te halen? Voor het zelfde geld koopt de topicstarter een nieuwe voeding van 100 euro, en blijkt dat helemaal niet het probleem te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 18 May 2003 @ 21:43:
En kloppen de temperaturen wel een beetje? Het kan zijn dat de CPU wat te warm wordt (de heatsink kan onder het stof zitten, de FAN kan wat brakjes doen -> te warm), en dat de processor onderwijl het in- en uitstoppen van de stekker een beetje kan afkoelen. Kijk dus even alles na in de BIOS.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Ga zometeen ff kijken :)
Je kan ook nog even de hangen & opstarten FAQ doornemen die in PMG staat.
Doe ik!

Maar op welke manier kan die muis er iets mee te maken hebben, afgezien van toeval?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 22:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op 18 mei 2003 @ 21:36:
[...]

het kan idd van alles zijn. maar het eerste waar ik aan denk is de voeding.

wat je eerst eens kan doen zonder dat je hardware moet gaan vervangen is www.memtest86.com
Connectie met internet, al dan niet indirect is not-done. Mn vader weet weinig van pc's en volgens hem is elke foutmelding van windows 98 een virus, dus ik begin daar echt niet aan ;) (of ik doe het een keer stiekem, als hij het niet door heeft, als laatste redmiddel :))

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 22:11 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hangt het ding aan een geaard stopcontact? Lijkt me sowieso wel van belang in een vochtige ruimte.

• smvs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 22:10:
[...]

Connectie met internet, al dan niet indirect is not-done. Mn vader weet weinig van pc's en volgens hem is elke foutmelding van windows 98 een virus, dus ik begin daar echt niet aan ;) (of ik doe het een keer stiekem, als hij het niet door heeft, als laatste redmiddel :))
ik bedoel dat je hem daarvandaan kan downloaden.

memtest werkt vanaf diskette

Verwijderd

Topicstarter
smvs schreef op 18 May 2003 @ 22:29:
[...]

ik bedoel dat je hem daarvandaan kan downloaden.

memtest werkt vanaf diskette
Ja ik weet hoe memtest werkt ;) Maar ik kan mn vader er nauwelijks van overtuigen dat het echt geen kwaad kan B) (en als win 98 dan weer een keer vast zit denkt ie gelijk dat het daar aan ligt etc :z)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben even bij de PC wezen kijken.

Ding ff uitgezet en toen ik in het BIOS probeerde te komen stond er doodleuk dat ik een wachtwoord in moest voeren, en je raad het al, die heb ik niet... Het is onmogelijk dat wachtwoord te achterhalen aangezien dat moederbord 2 jaar geleden 2e hands erin is gezet (samen met andere nieuwe hardware + oude HD).

Ik heb met mn hand bij de fans gezeten en daar kwam niet warme lucht uit, maar dat zegt weinig. (weet niet hoelang ie al aanstond)

Verder zijn de stopcontacten + stekkerdozen geaard (2 verschillende stekkerdozen zelfde probleem).

Ik zal nog even uitleggen hoe het gegaan is:
Mn vader kwam het kantoor binnen lopen en zag dat de PC uitstond, terwijl deze dus hoord te draaien. Hij ging toen aan de stekkerdoos zitten en haalde de stekker van de voeding eruit en deed deze er weer in. Na dat nog een keer te herhalen ging de pc plotseling weer aan. Dus zonder de PC met de knop aan te zetten.

Dat is nu al een aantal keer voorgekomen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 22:37:
Ik zal nog even uitleggen hoe het gegaan is:
Mn vader kwam het kantoor binnen lopen en zag dat de PC uitstond, terwijl deze dus hoord te draaien. Hij ging toen aan de stekkerdoos zitten en haalde de stekker van de voeding eruit en deed deze er weer in. Na dat nog een keer te herhalen ging de pc plotseling weer aan. Dus zonder de PC met de knop aan te zetten.

Dat is nu al een aantal keer voorgekomen.
niet eens de aan/uit knop geprobeerd? :X 8)7 :+

Bios ==> Boot After Power Failure ;)
wachtwoord |:(

:+ erbij :o

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 18-05-2003 23:07 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
dual-zip schreef op 18 May 2003 @ 22:55:
[...]

niet eens de aan/uit knop geprobeerd? :X 8)7

Bios ==> Boot After Power Failure ;)
wachtwoord |:(
Ik bedoel, hij probeerde de aan/uitknop, maar dat hielp niet... Toen ging ie verder zoeken naar wat er mis kon zijn en kwam ie bij de stekker uit en nadat hij die er een paar keer in en uit had gehaald ging ie plotseling weer aan. (toen zat hij verder niet aan de aan/uitknop). Dit heeft zich meerdere malen voorgedaan met verschillende stekkerdozen... (en die zitten ook op verschillende draden naar het stroomhuis)

offtopic:
Kun je btw niet ff wat rustiger reageren? :/

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 23:05 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 23:00:
offtopic:
Kun je btw niet ff wat rustiger reageren? :/
offtopic:
was de " :+ " vergeten :+

:o

edit:
dat wachtwoord is toch stom van die verkoper of zie ik dat verkeerd :?

[ Voor 27% gewijzigd door Glashelder op 18-05-2003 23:08 ]

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 19:20

Giblet

Dingen

dat wachtwoord is toch eruit te krijgen... ff jumpertje opzoeken en voila.. it's magic: wachtwoord weg

Verwijderd

Topicstarter
Giblet schreef op 18 May 2003 @ 23:14:
dat wachtwoord is toch eruit te krijgen... ff jumpertje opzoeken en voila.. it's magic: wachtwoord weg
Mja maar dan ben ik gelijk al mn BIOS settings kwijt? IT profesionels waren een hele dag bezig om dat ding gereed te maken, dus ik waag me er maar niet aan ;) (zie ook hieronder)
dual-zip schreef op 18 May 2003 @ 23:06:
[...]

edit:
dat wachtwoord is toch stom van die verkoper of zie ik dat verkeerd :?
offtopic:
Ja, van dat wachtwoord is ook idd erg stom van die 'pc bouwer'. Die prutz0r was een hele dag met die pc bezig geweest en toen kwam ie er uiteindelijk achter dat hij een moederbord nodig had die DOS ondersteunde... Dus hij iemand laten komen (die ook nog eens anderhalf uur moest reizen met de auto) met een goed mobo en samen waren ze ook weer een aantal uren zoet. Uiteindelijk is het gelukt, maar sturen ze wel een rekening van 4000 (!) gulden voor een 2e hands pc (volgens hun was die nieuw, jaja). Maargoed die rekening is tot dusver niet betaald (inmiddels al 2 jaar geleden). En het was dus een erkend groot bedrijf !! (k noem expres geen naam)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 23:17 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is het niet mogelijk om de pc mee naar binnen te nemen, schoon te maken en evt. wat op te laten drogen(uurtje binnen staan)? Als ie het dan nog niet doet ligt het in ieder geval niet aan stof of vocht.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

offtopic:
DOS ondersteuning heb ik nog nooit van gehoord hoor. Dat zou op alle systemen moet draaien (x86) :?

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op 18 mei 2003 @ 23:18:
Is het niet mogelijk om de pc mee naar binnen te nemen, schoon te maken en evt. wat op te laten drogen(uurtje binnen staan)? Als ie het dan nog niet doet ligt het in ieder geval niet aan stof of vocht.
Zal dr morgen eens over hebben, maar t is niet de beste oplossing.
dual-zip schreef op 18 May 2003 @ 23:20:
offtopic:
DOS ondersteuning heb ik nog nooit van gehoord hoor. Dat zou op alle systemen moet draaien (x86) :?
offtopic:
2 jaar geleden was ik nog nieuw op ICT gebied, en wat ik toen opving was dat er een ander moederbord moest komen omdat dos programma's niet werkte. Gelieve ontopic verder gaan ;) Anders even nieuw topic openen mocht je het echt precies willen weten :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 23:24 ]

Pagina: 1