JanAlesi schreef op 18 May 2003 @ 21:41:
Dat is juist 1 van de problemen, de benamingen van de toetsen is eraf gesleten ov veel plaatsen
Ik zal morgen wel eens proberen of ik er nog iets op kan ontcijferen en een foto van maken.
Dat maakt het inderdaad een flink stuk lastiger. Op heel veel Sony TV-AB's is de "tuning-toets" namenlijk alleen een symbooltje gemarkeerd, vaak een tweetal horizontale in elkaar geschoven ruitjes, die samen iets weg hebben van zeg maar een soort van horizontaal ligende diamant/briljant. Als je zo'n toets kunt vinden, dan is dat meestal de eerste die je moet drukken om de tuning te starten.
Als deze gestart is, dan zie je meestal het kanaalnummer van je Sony-TV knipperen en de huidige frequentie in beeld (bij de meerderheid van de in West-Europa verkochte Sony's zal dat een "C" of "S" zijn gevolgd door een 2-cijferignummer).
Dan kan het zijn dat je daar in de buurt een aparte + en een - toets hebben om de frequentie band af te zoeken. Om de gevonden zender van kanaalnummer te veranderen kun je gewoon per nummertoetsen of per Channel Up & Down toetsen een ander kanaalnummer ingeven.
De volgende stap is om dit op te slaan, soms moet je de "tuning-toets" dan nog een keer drukken, soms is er in de buurt ook een toets met een sybool als een soort 'ruitje met een geopend hoekje en/of pijltje die naar binnen wijst, dat is dan de 'Memo' of "Memory" om de gevonden zender(s) op te slaan.
Verder hebben de meeste Sony TV's ook nog een aparte toets om de zenders handmatig in te stellen, dit is vaak een toets met als bij/onderschrift een grote C gevolgd door twee kleine
00, druk je deze dan zie je de huidige fequentie van het kanaal knipperen (weer een grote C of een S gevolgt met een dubbelcijferignummer), dan kun je met de nummertoetsen de nieuwe zenderfrequentie ingeven (zie info-kanaal en of zenderkaart van je lokale kabelboer), wil je van zenderband verwisseln (dus van Cxx naar Sxx of omgekeert), dan druk je deze toets "C
00 nog een keer.
Kun je dergelijke toetsen niet vinden maar wel een menu-toets met aparte cursor-toetsen en een "OK" of "Con' (=Confirm), dan moet je ergens in dat menu gaan puzelen tot een een (Auto)-tuning o.i.d. tegenkomt en deze bevestigen met "OK" of 'Confirm".
Heel veel succes gewenst, mocht het niet lukken, probeer dan inderdaad een betere picture en modelnummers van die Sony-AB te regelen. Morgenmiddag moet ik toch even buurten bij de Customer Care Center van dochteronderneming van mijn bedrijf, zij maken en supporten universele AB's en hoewel eigenlijk slechts de taak hebben om die universele AB's door en door te kennen en te supporten, weten zij vaak enorm veel van de bediening van de weet niet hoeveel duizenden en duizenden TV-AB's. 'k Zal eens kijken of zij deze Sony-AB ook kennen, maar zoals gemeld, dan heb ik absoluut een betere foto nodig en graag het modelnummer ("RM- gevolgd door een 3-cijferig nummer).
[
Voor 9% gewijzigd door
Verwijderd op 18-05-2003 22:23
]