Toon posts:

verdwijnende CD-Rom/DVD+schrijver door DMA??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HELP!!! :'(
Ik heb sinds gister een DVD+ schrijver van NEC (ND-1100A). Deze heb ik in me computer gehangen en heb de computer opgestart. Toen ik een DVD wou kijken ging het met veel gestotter en gehaper. Was vergeten DMA aan te zetten. Na dit aangezet te hebben en te hebben gereboot was me DVD schrijver verdwenen :? Nergens meer te vinden. Niet bij deze computer en niet bij configuratiescherm-->systeem. Zelfs Sandra 2003 kon hem niet vinden, maar hij laat wel zien dat ie erin zit als ik me PC opstart (nog voor dat windows start) Ik heb ook een cd schrijver van MEDION (40X20X48), Deze bleek ook geen DMA aan te hebben terwijl dat wel wordt ondersteund door dat ding en me mobo. Dus ook aangezet en gereboot. En toen was deze ook weg :( Ik d8 dat het misschien aan me windows lag (win 98 SE) dus heb ik als 2e stuurprogramma Win XP PRO geinstalleerd. Alle updates geinstalleerd. Nou ging ik daar kijken bij eigenschappen. Bleek het zo te zijn dat bij me harde schijven (allebei op kanaal 1) UDMA 5 aangezet was, maar bij me 2e ide kanaal, die met me cd en dvd schrijver daar gebruikte ie PIO mode 4. Ik heb toen aangeklikt dat ie op DMA moest, indien aanwezig (ik heb geen manier kunnen vinden dat je hem 'dwingt' om op DMA te gaan) dus weer gereboot, en nou staat er mooi van DMA indien beschikbaar, maar hij gebruikt nog steeds PIO (staat eronder).

Even wat config uitleg
Me Mobo is een MSI K7T266 Pro 2 (Via 266A)
primaire HD (1e IDE kanaal MASTER) Fujitsu MPG3409AT E (40 GB)
secundaire HD (1e IDE kanaal SLAVE) WDC WD800JB-00CRA1 (80 GB)
Primaire cd-rom (2e IDE kanaal MASTER) NEC ND-1100A (dvd schrijver)
Secundaire cd-rom (2e IDE kanaal SLAVE) Medion schrijver (type weet ik niet)
Allbei me IDE flatcables zijn van een heleboel heledunne kabeltjes en er hangt een kaartje aan van ULTRA DMA CERTIFIED (denk dat dit 80 polige zijn)

Me moederbord ondersteund DMA 33/66/100
me harde schijven gebruike allebei mode 5 (is 100 denk ik)
maar me cd-spelers ondersteunen allebei mode 2 (staat zo bij opstarten) Maar ze gerbuiken in WIN XP allebei PIO

Ik hoop dat ik zo genoeg info heb gegeven, en dat iemand me kan helpen, want iets met me CD spelers doen gaat echt heel traag.

BVD