[vaio] batterij capaciteit

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01
Het staat in vele topics op GoT, de slechte capaciteit van de toch wel dure Li-on sony batterijen voor een vaio laptop...
Er wordt ook wel eens gesporken over prgjes of speciale instellingen om een batterij daadwerkelijk "langer" mee te laten gaan...

zo heb ik dit probleem ook... van de netspanning af, en binnen 5 minuten ben je zomaar even 30% kwijt van de capaciteit, gewoon gotten, niets speciaals voor de rest...

weet iemand concreet of er nu echt iets bestaat waarmee je de capaciteit als het ware kunt rekken? Want een laptop is weinig handig als ik er met moeite een minutt of 45 a 50 me kan werken :(

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:42
45-50 minuten vind ik reden genoeg om die batterij op te sturen en om een vervangend exemplaar te vragen. Het lijkt me niet dat proggies dat veel op kunnen rekken. Mijn Vaio (GR214MP) houdt het dik 2.5 uur vol op een lading, dus lijkt me dat er met die van jou gewoon iets mis is?

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:28

reiker

dan jij!

Zit er niet een batterijspaarstand standaard ingebakken? Misschien kun je in je apparaatbeheer wat dingen uitschakelen als je ze niet gebruikt, dan kan al een hoop schelen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het komt wel meer bij laptops (vooral oude) voor dat de batterij echt niet lang mee gaat. Daar kan je volgens mij niet erg veel aan doen met programma's, speedstep enzo zorgt er wel voor dat je wat langer door kan werken, maar maakt de batterij capaciteit niet groter o.i.d..

Je kan verschillende topics hier op GoT vinden hoe je je batterij weer wat beter kan laten functioneren (zoek maar eens op 'vriezer batterij', ik weet alleen niet of die vriezer-theorie ook van toepassing is bij Li-on batterijen)

Wat je nog kan doen om wat langer met de laptop te doen is iig. (bijna) alle programma's die op de achtergrond draaien af te sluiten en/of evt. testen in DOS of het daar ook erg is (anders kan het zijn dat er in Windows een programma 100% CPU usage gebruikt, waardoor er meer vermogen wordt gebruikt)
En als laatste, dus als je niet aan de weer wilt gaan met die virezer e.d. kan je 'm nog opsturen naar Sony, of een nieuw aanschaffen. Dat lijkt mij eigenlijk het beste.

[ Voor 11% gewijzigd door Laurent op 18-05-2003 18:07 ]

• paQ
reiker schreef op 18 mei 2003 @ 18:04:
Zit er niet een batterijspaarstand standaard ingebakken? Misschien kun je in je apparaatbeheer wat dingen uitschakelen als je ze niet gebruikt, dan kan al een hoop schelen.
maar zoals wat dan en hoe laat ik het ding weten dat ie dat alleen moet doen als ik niet op netspanning werk :?
Solarsparc schreef op 18 May 2003 @ 18:04:
45-50 minuten vind ik reden genoeg om die batterij op te sturen en om een vervangend exemplaar te vragen. Het lijkt me niet dat proggies dat veel op kunnen rekken. Mijn Vaio (GR214MP) houdt het dik 2.5 uur vol op een lading, dus lijkt me dat er met die van jou gewoon iets mis is?
zo hier te lezen in de verschillende batterij topics is het meer regelmaat dan uitzondering

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 18-05-2003 18:08 ]

• Laurent
  • Niet online
paQ schreef op 18 May 2003 @ 18:07:
[...]

maar zoals wat dan en hoe laat ik het ding weten dat ie dat alleen moet doen als ik niet op netspanning werk :?
Ik weet niet welke Windows je draait? Op mijn laptop kan ik gewoon power-saving settings instellen voor het geval dat de laptop draait op netspanning en batterij apart. :o

• paQ
Aikeleer schreef op 18 mei 2003 @ 18:09:
[...]

Ik weet niet welke Windows je draait? Op mijn laptop kan ik gewoon power-saving settings instellen voor het geval dat de laptop draait op netspanning en batterij apart. :o
xp
maar ik kan net instellen dat de HD of het scherm na een bepaalde tijd moet uitschakelen

• Laurent
  • Niet online
En als welk type PC heb je Windows geinstalleerd? (Zie device manager -> computer) Hier werkt alles prima met als type ACPI PC, dit werkte ook al vanaf het begin zo. (niks aan veranderd)

Je kan dus wel netjes je batterij status uitlezen bij de power options?

Hier even een screenshot van mijn power options als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5485/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 18-05-2003 18:21 ]

Pagina: 1