[FreeBSD] Laptop op klein beeld modus

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Howdi,

Misschien dat iemand hier een oplossing voor weet? Ik heb een compaq laptop hier draaien met FreeBSD 5.0. Het draait allemaal prima, echter in tekst-modus is mijn beeld altijd klein. Nou zit er op mijn laptop een knop om te wisselen naar monitor en lcd. In eerste instantie begint hij op mijn monitor ook klein, maar die kan ik (door nog een keer op de knop te drukken) wel groter zetten. Echter bij mijn lcd scherm lukt dit met geen mogelijkheid.

Het moet een instelling binnen FreeBSD/Linux zijn, aangezien het onder een ander OS wel goed gaat. Ik heb gezocht of er meer mensen waren met dit probleem, echter dit leverde geen hits op.

Kan iemand mij misschien verder helpen?

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 20:10
Als ik het me goed herinner had ik op mijn vorige laptop een instelling in mijn bios die dat regelde. Iets met 'stretch' oid. Omdat je beeldscherm een vast aantal pixels heeft, en de tekstmodus in een lagere resolutie werkt, doet dit fenomeen zich voor.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• -W0kk3L-
Helaas, een compaq laptop heeft geen BIOS. In ieder geval geen BIOS waar ik zo in kan komen :)

• EsCo
Als je laptop geen BIOS zou hebben zou hij niet eens op kunnen starten hoor...

Maar ik zal eens even kijken of ik kan vinden hoe je daar in kan komen.. :)

edit:

Als het goed is kan je met een ouder model met F10 tijdens het aanzetten inhouden in het BIOS komen, en met een nieuwe model F1.

Probeer het eens en neus eens rond zou ik zeggen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door EsCo op 18-05-2003 16:24 ]

• -W0kk3L-
Ik heb ondertussen wel wat gevonden over dat het in lilo zou moeten zitten. Echter ik heb geen lilo geinstalleerd (aangezien de pc dedicated freebsd is)... Misschien dat hier nog een andere oplossing voor is...

zie dit:
[rml][ linux] grotere letters ???[/rml]

[ Voor 15% gewijzigd door -W0kk3L- op 18-05-2003 16:31 ]

Verwijderd

Ik ben het helemaal met Esco eens. Het is een instelling in je bios.
Ook jij moet in je bios kunnen komen, ik heb zelf (vooral bij notebooks) ook vaak problemen met de goeie handeling vinden om er in te komen. Maar als dat eenmaal is gelukt kun je idd 'stretch' oid aan zetten. Soms kun je vanuit de software een API call doen naar je bios waardoor je kunt swichen tussen groot en klein scherm maar of dat er ook voor fbsd is betwijfel ik.

• -W0kk3L-
Ik heb de bios van dit kreng nog nooit kunnen vinden. Het is een Compaq Armada 1700. Als iemand weet hoe ik de BIOS kan benaderen, dan ben ik hem eeuwig dankbaar.

• EsCo
-W0kk3L- schreef op 18 mei 2003 @ 18:22:
Ik heb de bios van dit kreng nog nooit kunnen vinden. Het is een Compaq Armada 1700. Als iemand weet hoe ik de BIOS kan benaderen, dan ben ik hem eeuwig dankbaar.
De mogelijkheden die ik je heb aangereikt al geprobeerd? Dus lappie uitzetten, F1 of F10 indrukken (een van de twee), en terwijl je de toets vasthoudt, de laptop aanzetten. Knop nog ff ingedrukt blijven houden.

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
wees creatief,.... leun met zowel je beide handen als je ellebogen en armen tijdens het opstarten op de knopjes van je laptop, probeer een zo groot mogelijk dekkingspercentage te bereiken... zodra je een blauw scherm krijgt is het gelukt ;) :P

PS: 1 probleem, als het lukt zul je nooit weten welk knopje het nou eigenlijk was.

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• -W0kk3L-
MUHAHAAHHAHAA, dit is humor.... ik heb de BIOS niet op de manier van MrDirk kunnen vinden, maar op een of andere manier sprong hij wel naar full screen!! :))) Nu de juiste key nog vinden :D

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
hahaha, gaaf ;) Het mooiste is dat je ook serieus nu niet weet welk knopje je moet hebben! :P :P

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• -W0kk3L-
klopt, en ik ben er ook achter dat die wisseling volgens mij alleen werkt voordat het systeem boot.... dus da's nog kort om te proberen ook... Maar ik weet nu iig dat het werkt. Nu nog uitvinden hoe :)

• -W0kk3L-
Gevonden..... Functietoest + T :)
Pagina: 1