Toon posts:

Brander eertse 10 nummers goed dan met ruis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Yamaha 6/4/16 scsi brander.
Ik brand met Nero onder win XP.

De brander is al een paar maanden niet gebruikt geweest, nu heb ik een muziek cd gebrand (van omgezette mp3 file's naar wav).
Het probleem is nu dat de circa eerste 10 nummers goed zijn en dan komt er ruis in de volgende nummers voor.

Heb ik een probleem met de software of met de brander?
Kan het zo zijn dat de brander (laser) vuil is en zo ja hoe maak ik die dan schoon als dat al kan.

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je de brander al eens schoongemaakt :? dit kan je doen met een cleanCD, of even blazen ;)

welke versie van Nero heb je, en weet je zeker dat er geen ruis in de nummer zit, maar dat deze wordt veroorzaakt door de brander :)

Verwijderd

Topicstarter
AMD_er schreef op 18 May 2003 @ 17:27:
Heb je de brander al eens schoongemaakt :? dit kan je doen met een cleanCD, of even blazen ;)

welke versie van Nero heb je, en weet je zeker dat er geen ruis in de nummer zit, maar dat deze wordt veroorzaakt door de brander :)
Nee de brander heb ik nog nooit schoongemaakt (ik ga eens kijken of dat kan)
Je zou zeggen als de brander vuil is dan moeten de eerste nummers toch ook niet goed zijn!
Ik gebruik Nero 5564 want andere Nero versies geven veel problemen.
De nummers spelen op mijn computer wel goed af

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen mijn cd met een reinigings cd schoongemaakt.
en weer een nieuwe muziek cd op 1x speed gebrand.
En wat blijkt weer de eerste 10 nummers goed en de andere 4 met ruis door de muziek heen.
Ik heb overrigens de cd twee maal gebrand en de nummers in andere volgorde laten branden het licht niet aan de nummers.
maar aan de eerste tien gaan goed en de rest niet.

Is er soms iets met een geheugen probleem, dat de pc vanaf circa nummer tien de muziek data niet meer snel genoeg kan aanvoeren naar de brander.

Ik gebruik nog steeds win XP met nero

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 10:11
Als je op 1x brand lijkt me dat hij constant die snelheid aanhoud. Dus data aanvoer lijkt me het probleem niet. Ik denk meer dat hij aan het einde van zen leven zit of warm loopt ?

[ Voor 24% gewijzigd door The_wave op 18-05-2003 21:45 ]

Verwijderd

Je zou idd haast denken dat er kleine gaps zitten tussen het ene blocks dat in een keer doorgestuurd kan worden en het volgende. Voor zover ik weet hebben al die buffer underrun technieken het voordeel dat je geen coaster krijgt, maar die beschouwing geldt strikt genomen natuurlij kalleen voor data CDs.... Bij een audio CD wordt geen gebruik gemaakt van de ruimte voor foutcorrectie, en dus zou het best het geval kunnen zijn dat inderdaad je buffer aan het einde leeg loopt. Met 512 MB zou ik echter geen probleem verwachten. Speel onder Nero 's met je instellingen (File - Preferences) en verhoog daar je cache en je UltraBuffer eens? Probeer hem trouwens ook eens te verlagen om te kijken of de ruis dan eerder begint? Nou ja, we horen het wel als dat wat resultaat (hetzij positief of negatief) oplevert!

Succes!!

:) :Y) (8>

Nog een mogelijkheid: het is ook bekend dat je beter geen 1x kunt selecteren met een 12x writer (ja, ik wete dat je een 6x hebt) omdat dan het vermogen van je laser te groot wordt ten opzichte van de hoeveelheid te bleken dye. Gevolg: overbleking en weggevallen 'contrast' tussen nulletjes en eentjes zogezegd :)

Probeer eens op 6x te branden? Of 4x?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 21:54 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 19:29

Mentalist

[avdD]

Probeer eens andere cd-r's (ook als je altijd hetzelfde merk hebt gebruikt, soms veranderen cd cd's van 1 merk ook opeens). Als dat niet helpt zie ik er zelf eigenlijk ook niet veel in.

Kun je data-cd's wel goed branden?

Toch denk ik wel dat je brander tegen het eind van z'n leven zou kunnen lopen als een ander merk schijfjes niet helpt. Gelukkig kost een 2dehands scsi brandertje haast niks meer tegenwoordig :) (zag pas zelfs nog een 2x scsi brander op een pc-discount voor 8 Euro...).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 21:52:
Je zou idd haast denken dat er kleine gaps zitten tussen het ene blocks dat in een keer doorgestuurd kan worden en het volgende. Voor zover ik weet hebben al die buffer underrun technieken het voordeel dat je geen coaster krijgt, maar die beschouwing geldt strikt genomen natuurlij kalleen voor data CDs.... Bij een audio CD wordt geen gebruik gemaakt van de ruimte voor foutcorrectie, en dus zou het best het geval kunnen zijn dat inderdaad je buffer aan het einde leeg loopt.
Ik dacht dat de buffer underrun technieken gebasseerd waren op een zeer nauwkeurige laser die de plek kan vinden waar hij voor het laatst heeft gebrand, en daar weer verder gaat na een buffer underrun. Er blijft wel een klein beetje ruimte over, maar dit valt nog binnen de norm, kijk hier voor een leuke illustratie.

BTW: denk niet dat zijn brander BURN-proof technologie oid heeft. :)

Ben het probleem ook eens tegengekomen bij een plextor 48 speed (ja ik stond er ook van te kijken), het vervangen van de brander bleek daarbij de uitkomst te zijn. >:)

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Kleintje81 schreef op 18 mei 2003 @ 22:21:
[...]

Ik dacht dat de buffer underrun technieken gebasseerd waren op een zeer nauwkeurige laser die de plek kan vinden waar hij voor het laatst heeft gebrand, en daar weer verder gaat na een buffer underrun. Er blijft wel een klein beetje ruimte over, maar dit valt nog binnen de norm, kijk hier voor een leuke illustratie.

BTW: denk niet dat zijn brander BURN-proof technologie oid heeft. :)
Nee, inderdaad, z'n brandertje is wel te oud voor iets van burnproof... lol... zeker een duffe bui tijdens het antwoord.

wat betreft de precieze herpositionering van de laser: in theorie moet je er inderdaad niets van horen, maar dat soort plaatjes gaan alleen in die vorm op voor DATA CD's, aangezien daar nog ruimte is voorzien is voor een foutcorrectie. AudioCD-spelers maken voor zover ik het begrijp geen gebruik van foutcorrectie en daar zul je in een extreem geval dus wel artefacten terugvinden. Maar goed, nogmaals, alles in overweging genomen denk ik dat julllie hypothese van een brander op leeftijd best eens aardig zou kunenn kloppen (hoe lang gaat zo'n brander mee? 1000 branduren of zo?)

Verwijderd

Ik dacht dat een brander zo'n 1000 tot 3000 branduren hadden(ergens gelezen ooit)
Misschien moet je eens denken aan een nieuwe. De branders kosten nu geen drol meer, voor ongeveer 50euro heb je er eentje. (zou een lite on nemen dan, betrouwbaar en goedkoop)

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik had dit probleem dus ook en heb echt alles gedaan... schoonmaken hoewel ik zoiets had van,als ie vuil is dan doet ie de eerste 10 ook niet.
Het probleem was bij mij verholpen toen ik de snelheid terug zette naar 20 speed.
Het waren wat goedkopere cd's.
Op de duurdere cd's die gewoon 40 speed branden aan kunnen,kan ik gewoon op 40 speed branden zonder de ruis..neem ik de goedkopere cd dan moet ik stoppen bij 20 speed.

Verwijderd

Topicstarter
Nick39 schreef op 19 May 2003 @ 10:50:
Ik had dit probleem dus ook en heb echt alles gedaan... schoonmaken hoewel ik zoiets had van,als ie vuil is dan doet ie de eerste 10 ook niet.
Het probleem was bij mij verholpen toen ik de snelheid terug zette naar 20 speed.
Het waren wat goedkopere cd's.
Op de duurdere cd's die gewoon 40 speed branden aan kunnen,kan ik gewoon op 40 speed branden zonder de ruis..neem ik de goedkopere cd dan moet ik stoppen bij 20 speed.
Ja dat dacht ik dus ook, waarom de eerste 10 nummers wel goed en daarna muziek met ruis.
Ik heb hem ook schoon gemaakt (met zo'n reinigings CD) maar geen verbetering.
Ik gebruik Platinum CD's 1x to 48 x speed kunnen ze aan.
Ik neem aan dat een SCSI brander geen last heeft van DMA settings (altans daar heb ik voorheen geen last van gehad)

O ja, als ik eventueel een nieuwe brander neem is de LITEON 52/24/52 een goede deze kost hier maar € 55,-

Verwijderd

Ja, da's een uitstekende keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 12:21:
Ja, da's een uitstekende keuze.
Nou ik heb dan toch maar die LITE-ON 52/24/52 gekocht € 55,-

En inderdaad ik heb geen enkele last meer van ruis in mijn muziek.
Sterker nog vroeger kon ik met die Yamahe 6/4/16 maar op 1 x speed muziek branden.
Met de Lite-on doe ik dat zonder ruis gewoon even op 32 x speed.
52 x speed geeft hij niet aan, mischien komt dat door het type cd Platinum 1x tot 48x

Echt tot nu toe absoluut geen spijt en dat zo'n twee keer zo goedkoop als de plextors (ja voor die naam moet je betalen)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 20:53 ]

Pagina: 1