mandrake 9 internet (telenet)

Pagina: 1
Acties:

• FReNsJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
ik heb dus onlangs mandrake 9 geinstalled (eerste linux ooit voor me...dus als ge iets uitlegt aub zorgvuldig doen) maar ik kan niet op internet
zo in het begin als hij zo alles aan het opstarten is komt er bij

eth0 failed

nu tzal daar wel aan liggen, maar heeft er iemand ene idee hoe ik dit oplos ?? (ik heb zo al in windows ipconfig /release gedaan en dan gingt nog ni ze)
ik heb multiboot winxp / mandrake en telenet via netwerkkaartje
ik denk dat hier geen drivers voor zijn geînstaleerd, maar zou niet weten hoe

kaartje : Realtek RTL 8139/810X family Fast Ethernet NIC

thx in advance for helping

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:42

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kun je de uitvoer van 'ifconfig' en 'ifconfig -a' posten? Je kunt het proberen met 'modprobe ne2k-pci' en vervolgens 'ifup eth0'. Zou je ook de uitvoer daarvan kunnen plaatsen? Wat staat er in /etc/network/interfaces (als Mandrake dat bestand heeft, dat weet ik niet zeker)?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

voor mandrake is de eerste oplossing, /usr/sbin/drakconnect die geeft dan een wizard voor je netwerk installatie,
maar /sbin/ifconfig is de tool om netwerk in te stellen.
man ifconfig geeft een beknopte handleiding, en op http://tldp.org/HOWTO/HOWTO-INDEX/howtos.html staat een uitgebreiderde handleiding voor netwerk configuratie.

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
als jullie zo /xx/xxx/xxx moet ik dan naar dat adres gaan op de drive waar ik linux geînstalleerd heb ? of moet ik dat ook gewoon in de konsole intypen... (ja sry ma kben überlinuxn00b)

Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?

Verwijderd

héhé, pandora (telenet) gebruikt DHCP, heb je dat ingesteld?
Of zit je achter een routertje ofzo?
Indien je achter een windows Internet Connection Sharing zit, heb je ook DHCP nodig, als je dat in drakconfig even insteld, zal eht al heel wat helpen denkk'.
Ik kan me niet voorstellen dat mandrake je netwerkkaart niet zou herkennen....

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
ik zit gewoon rechtstreeks op het utp kabeltje aangesloten hoor...
maar kga straks die dingen die hierboven staan eens uitprobere eh

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
[root@localhost root]# ifconfig
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:140 (140.0 b) TX bytes:140 (140.0 b)

[root@localhost root]# ifconfig -a
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:C0:DF:0C:18:D9
BROADCAST NOTRAILERS MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b)
Interrupt:11 Base address:0xa000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:2 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:140 (140.0 b) TX bytes:140 (140.0 b)

[root@localhost root]#
[root@localhost root]# modprobe ne2k-pci
/lib/modules/2.4.19-16mdk/kernel/drivers/net/ne2k-pci.o.gz: init_module: No such device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg
modprobe: insmod /lib/modules/2.4.19-16mdk/kernel/drivers/net/ne2k-pci.o.gz failed
modprobe: insmod ne2k-pci failed
[root@localhost root]# ifup eth0
Determining IP information for eth0... failed.
[root@localhost root]#

en eigenlijk, ik geraak niet goed naar die mappen, hoe navigeer ik het beste tussen de harde schijven enzo ? want ik kon enkel door te gaan zien in de "save as" van openoffice kijken of die bestanden (of mappen wsl) er waren, en die van etc/netword/interfaces zag ik niet...

dus kunnen jullie is een keer uitleggen hoe dat gaat, ik doe /mnt/dev/hda6 ofzo, maar dan moet ik kiezen met wat ik het zou moeten openen ???

Verwijderd

FReNsJ schreef op 18 mei 2003 @ 16:28:
als jullie zo /xx/xxx/xxx moet ik dan naar dat adres gaan op de drive waar ik linux geînstalleerd heb ? of moet ik dat ook gewoon in de konsole intypen... (ja sry ma kben überlinuxn00b)
/xx/xxx/xxx heb je eigenlijk niet nodig. je kan beter gewoon konsole openen, dan su intypen en dan de commando's zoals
route
ifconfig
drakconf

maar ook even voor extra onduidelijkheid 8)7 als je in linux zit maakt de drivelocatie niet echt uit, de mounts wel. elk linux systeem heeft een directory structuur die begint met /
ongeacht hoe de partities er aan gekoppeld zijn.

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
en hoe ga ik dan naar een soort van "verkenner" ?
/mnt/ of .... ?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36
Zit je in KDE? Start dan eens konqueror op en type in de adresbalk een '/' en druk op enter. in Konsole kun je dat ook doen door 'cd /' te gebruiken. Met 'ls -l' kun je dan de bestanden bekijken. Als je een beetje bekend bent met MS-DOS, heb je misschien ook wel wat aan: http://linuxrefresher.com/compare.htm

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Even naast alle andere hulpvaardige opmerkingen, om te checken als het je gelukt is drakconnect te gebruiken; er moet in de file /etc/modules.conf de volgende regel instaan:
alias eth0 8139too
dit kan je zien door in de konsole het volgende te doen:
su
(root-password)
less /etc/modules.conf

Als er wat anders in staat, kan je dat eruit halen; open daarvoor de file in een tekst editor, bijvoorbeeld vi
vi /etc/modules.conf
wandel met de cursor naar die regel, ga door
i
te toetsen van command mode naar insert mode, en plaats een hekje aan het begin van de regel waar eth0 instaat maar geen 8139too, zodat het er zo gaat uitzien:
#alias eth0 anderedriver

Je kunt, nog altijd als root, ook zonder te rebooten de verkeerde module unloaden (het kan namelijk zijn dat mdk de verkeerde module denkt te moeten gebruiken)
rmmod anderedriver
en dan de juiste module laden:
modprobe 8139too
vervolgens je netwerk starten met deze module voor eth0:
ifconfig eth0 8139too up
of zo, bekijk de manpage met
konqueror man:/ifconfig

En verder staat er een hele hoop over hoe je vi gebruikt etcetc (ook een hoop om op gang te komen met konsole) op mijn website (zie sig).

Verwijderd

zoek eens naar ifup-eth0 (in je /proc/sysconfig ofzo dir...weet ik niet zeker), en als daar bootproto DHCP instaat is't goed...anders moet je dat daar zetten....
zoeken:

# find / -iname ifup-eth0 -xdev

en dan krijg je een bestandje, kijk eens wat daar instaat, en anders pas je het aan zodat bootproto DHCP wordt....'k denk echt wel dat dat je enige probleem is, want Mandrake heb'k nog nooit een driver verkeerd weten inschatten....

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
mja als ik dat intyp in de console dan zoekt gij wel even, maar er komt geen resultaat, ik heb wel enkele bestanden doorzocht ivm eth0 maar er stond overal bootproto dhcp in...

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
mja... kvind dus niet echt een oplossing... als er nog iemand ene mogelijke heeft gelieve die dan te posten (duuh :p) want als het tegen woensdag niet ogelost is formateer ik gewoon en begin ik met een nieuwe install om te hopen dat ik dan wel op internet kan...
want ook tools zoals drakconfig enzo die werkt blijkbar niet denk ik (als ik het in console typ geefthij niets of een error (wete het niet meer goed...)

[ Voor 23% gewijzigd door FReNsJ op 19-05-2003 21:48 ]

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
pff kben nu wel hopeloos aan het worden... heb geformateerd, mandrake opnieuw geinstalleerd, en nu heb ik JUIST hetzelfde probleem :?

edit: had te snel op enter gedrukt blijkbaar |:(

[ Voor 43% gewijzigd door FReNsJ op 21-05-2003 17:00 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

FReNsJ schreef op 21 May 2003 @ 16:59:
pff kben nu wel hopeloos aan het worden... heb geformateerd, mandrake opnieuw geinstalleerd, en nu heb ik JUIST hetzelfde probleem :?

edit: had te snel op enter gedrukt blijkbaar |:(
Ik ben blij dat je iig doorzet, deed ik ook in het begin, en ook gewoon blijven doen he!

Wat jouw oplossing is, is gewoon wat BASIS handleidingen doorlezen over linux.
Dan nog eens de post van aRTee doorlezen en het gaat echt werken.

:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
mja ik zal dat dan maar eens proberen ;) thx vo de morele steun ennieweejs :p

Verwijderd

heb je mandrake gedownload of gekocht??

als je het gekocht heb krijg je er 2 mooie boekjes bij, heb ik erg veel aan gehad :)

Verwijderd

http://www.seagate.cc:808...ok/linux-faq.html#N40001E ??
ik kan moeilijk geloven dat Mandrake een foute drivermodule laadt, sorry voor m'n hardnekkigheid :D

wat zegt
tail /var/log/messages
nadat je
/etc/init.d/network restart
gedaan hebt?

ofwel, heb je een aparte linux pc en windows PC?
Als je dan de netwerkkabel uit je windows PC haalt, en direct in je linux pc duwt, krijg je geen IP lease(iets ivm MAC adressen en maximum 2 uur wachten). Je moet daarvoor eerst je IP releasen. Ik weet niet of dit van toepassing is, maar draai eens ipconfig /release voor je je windows PC af het net haalt, en probeer dan nog eens?

• FReNsJ

FReNsJ

leeta semowa

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 May 2003 @ 18:40:...
ofwel, heb je een aparte linux pc en windows PC?
Als je dan de netwerkkabel uit je windows PC haalt, en direct in je linux pc duwt, krijg je geen IP lease(iets ivm MAC adressen en maximum 2 uur wachten). Je moet daarvoor eerst je IP releasen. Ik weet niet of dit van toepassing is, maar draai eens ipconfig /release voor je je windows PC af het net haalt, en probeer dan nog eens?
dit heb ik inderdaad wel al gedaan, het is gewoon dezelfde pc, daarmee dat het ook zo lastig is , nu moet ik iedere keer als ik iets wil opzoeken voor in linux iets te doen (eender wa eh :)) rebooten in windows, ff zoeke, afprinten... als het nu een aparte pc was vond ik dit helemaaal niet zo erg :) (ik zou ook wel op internet willen kunnen eh, ma gewoon dan was het IETS minder dringend ;-))

Pagina: 1