Aantal mails weergeven op zo'n 7-segment display...

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik hier het e.e.a. uitgemest heb kwam ik een leuk 7 segment displaytje tegen, en gezien ik al een tijd een lamp aan mijn LPT poort had hangen welke aanging als ik mail had, leek het mij leuk om ook eens wat anders te proberen.

Ik wil een 7-segment display aansluiten met het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/7-segment.gif
Zoals eerder gezegd wil ik hier op laten zien hoeveel mails er op de server staan. Voorlopig is 1 display genoeg, meer dan 9 tegelijk zullen er over het algemeen niet opstaan, gezien ik ze vaak genoeg binnen haal.

Wie weet welke software ik daar voor nodig heb of wie ziet het zitten om dat te schrijven?

offtopic:
Na meer dan een jaar mij post ge-edit ja, ik schaam me gewoon voor mijn taalgebruik toendertijd.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:04 . Reden: Pffff, hoe erg je kan veranderen in een jaar tijd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omeaart
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
zet je pic ff www.theforumisdown.com
Nu zie je alleen een plaatje van tripod

[ Voor 37% gewijzigd door omeaart op 18-05-2003 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ome aart schreef op 18 May 2003 @ 15:10:
zet je pic ff www.theforumisdown.com
Nu zie je alleen een plaatje van tripod
Fixed. Freewebhosts zijn ook niet alles.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-07 16:10

BJD

Beetje veel vraagtekenz 1 is ook goed.
Waar heb je het schema vandaan?
Ik denk dat je daar de meeste kans hebt om iets te vinden.
Maar ik vrees dat je er niet veel mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Het moet mogelijk zijn om dit voor elkaar te krijgen d.m.v. de parallelle poort aan te sturen, maar je zult er zelf software voor moeten schrijven, ga je daar maar eerst in verdiepen (ik kan me niet voorstellen dat iemand dat 'ff' voor je doet).

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
BJDI schreef op 18 May 2003 @ 16:05:
Beetje veel vraagtekenz 1 is ook goed.
Waar heb je het schema vandaan?
Ik denk dat je daar de meeste kans hebt om iets te vinden.
Maar ik vrees dat je er niet veel mee kan.
Ik denk dat vooral dat multiplexen moeilijk gaat zijn. 8 LED's laten branden dmv de parallele poort is nog wel mogelijk dmv CPUmeter bijvoorbeeld, maar 7*3 leds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

25 Pins d kan trouwens ook serieel zijn.
Nogmaals waar heb je het vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich is dit best eenvoudig te realiseren denk ik.

Heb een redelijke programmeerervaring, met een hoop gezoek kan ik denk ik best zo'n programmaatje schrijven. Al denk ik wel dat er hier mensen rondlopen die dat vast veel beter kunnen doen :)

Ik heb ook een beetje electronica ervaring, als ik zo naar het schema kijk gaat het om een parallelle poort. (pin 18 t/m 25 is ground). Ik weet alleen wel dat een parallelle poort 8 datalijnen heeft, je kunt er meer maken door de andere pinnen van functie te laten veranderen alleen denk ik dat het programmeren dan moeilijker is.

Als je 2 display's hebt in combinatie met een parallelle poort is het eenvoudig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je moet dus met die software 1) de lpt-poort aansturen en 2) met outlook oid communiceren om het aantal mailtjes te tellen. Dat laatste is denk ik het moeilijkste omdat je het stukje software moet implementeren in outlook, wat best moeilijk kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

welnee... het is overbodig om met outlook te communiceren. Je kunt veel simpeler een klein progje in vb schrijven die zelf de (pop) mail server vraagt om te melden hoeveel meeltjes
gewoon user -> pass -> stat en daarna meld de server netjes hoeveel meel er is. Daarna simpele kwestie van
code:
1
2
3
4
dim serverresponse as string
dim mailcount as integer
mailcount = val(serverresonse)
if mailcount >0 then display.value = mailcount

Je moet nog wel ff via dlportio je printerpoort kunnen aanspreken en ff een subje maken om je waarde naar je display te schrijven

[ Voor 15% gewijzigd door Corn op 18-05-2003 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 20:12

star-saber

Ryzen

khoop dat die 7 segment blokjes een geheugen in zich hebben want zodra je de andere zet is de data kwijt.of zijn die com signaal de clock ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

star-saber schreef op 18 May 2003 @ 22:34:
khoop dat die 7 segment blokjes een geheugen in zich hebben want zodra je de andere zet is de data kwijt.of zijn die com signaal de clock ?
waar heb jij het nou weer over? com = common, de - kant van de leds zegmaar. Het geheel werkt doordat een stukje software elke keer 1 led display enabled, waardoor je met minder datalijnen meer leds kunt aansturen. Multiplexen heet zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Laatst online: 10-09 13:59

chromeeh

the Gnome

Hmmmm.... Ik zal m'n schoon pa eens leiV aankijken van de week....
Als tie het wil heeft tie binnen een half uurtje wel een werkend progje :D
Moet dan alleen eerst ff het schema maken.....

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49

Reptile209

- gers -

BJDI schreef op 18 mei 2003 @ 20:15:
25 Pins d kan trouwens ook serieel zijn.
Nogmaals waar heb je het vandaan?
Nee, dit moet wel parallel zijn. Pin 18-25 is de ground aansluiting voor data pins 2-9. Dat heeft een serieele aansluiting compleet anders zitten. :Y)

@TS: voor je programma heb je dus twee delen nodig:
* op-mail-controleer-ding. Hieronder een telnet-sessie die je dus na kan doen (cursief is servertekst):
<verbinden met POP3-server, poort 110>
+OK Cubic Circle's v1.31 1998/05/13 POP3 ready <126f0000e4f4c73e@ictlx034>
user woei
+OK woei selected
pass w00t
+OK Congratulations!
stat
+OK 2 8173
quit
+OK Was it as good for you, as it was for me? (clean as a baby)

Connection to host lost.
Voor wie dit nog nooit geprobeerd heeft, ik heb dus 2 emails staan, samen 8173 octets (bytes) groot.
* cijfer-aanstuur-ding. Dat wordt het betere parallelle poort proggen, en hopen dat windows dat slikt :).

Ik zou best wat voor je in elkaar willen fröbelen, maar het test wat lastig zonder dat apparaatje erbij he... het POP3-deel is iig te simpel voor woorden met bijv. Delphi of een willekeurige andere taal met een TCP/IP component. Of VB dat kan, weet ik niet...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

VB kan dat gerust wel, ik weet alleen niet hoe je een tuh-cuh-puh/ie-puh verbinding opent met vb. De parralelle poort aansturen moet het doen zijn, je moet alleen iets bedenken om snel genoeg de characters te scannen (de twee displays zijn nooit tegelijk aan, maar flikkeren onafhankelijk aan en uit) zonder dat het te zien is. Dit is eventueel op te lossen door elkotjes over alle aansluitingen te solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
Cornholio2001 schreef op 18 mei 2003 @ 23:24:
VB kan dat gerust wel, ik weet alleen niet hoe je een tuh-cuh-puh/ie-puh verbinding opent met vb. De parralelle poort aansturen moet het doen zijn, je moet alleen iets bedenken om snel genoeg de characters te scannen (de twee displays zijn nooit tegelijk aan, maar flikkeren onafhankelijk aan en uit) zonder dat het te zien is. Dit is eventueel op te lossen door elkotjes over alle aansluitingen te solderen
Ik kan wel de lpt poort aansturen vanuit VB, met behulp van dlportio, ik heb het getest ik kan 8 ledjes schakelen. Ik wil best wel helpen, kan er eindelijk weer eens wat gevonden worden voor het 7segmenten display, ik houdt dit topic ff in de gaten en instaleer weer ff VB

Ik kan alleen de databits aan sturen 1 t/m 9 dus.

[ Voor 4% gewijzigd door fleppuhstein op 18-05-2003 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Laatst online: 09:57

RammY

Dát!

chromeeh schreef op 18 mei 2003 @ 22:51:
Hmmmm.... Ik zal m'n schoon pa eens leiV aankijken van de week....
Als tie het wil heeft tie binnen een half uurtje wel een werkend progje :D
Moet dan alleen eerst ff het schema maken.....
offtopic:
Schoonpa zegt ie :D
nie eens getrouwd :P

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Cornholio2001 schreef op 18 May 2003 @ 22:40:
[...]

waar heb jij het nou weer over? com = common, de - kant van de leds zegmaar. Het geheel werkt doordat een stukje software elke keer 1 led display enabled, waardoor je met minder datalijnen meer leds kunt aansturen. Multiplexen heet zoiets.
multiplexen zie ik ja maar ben je niet bang dat zodra je een ander display aanstuurt dat die andere uitgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NEE, als je het snel doet niet. LED`s hebben een bepaalde dooftijd.
Hoe dacht je dat een lichtkrant werkte? die leds worden ook per baan gescant.
Het is ff experimenteren met de tijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Laatst online: 10-09 13:59

chromeeh

the Gnome

RammY schreef op 19 May 2003 @ 00:04:
[...]
offtopic:
Schoonpa zegt ie :D
nie eens getrouwd :P
LOL de pa van m'n vriendin klinkt zo krom :P

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

Effe een vraag over dat VB. Dat is toch gewoon VISUAL BASIC 6 he? Of moet ik nog iets anders erbij hebben om ermee te kunnen werken. Ik heb alleen gewerkt met de LPT poort in QBasic, maar nu wil ik ook eens wat doen met VB. Heb ik dan alleen de VB cd nodig? Of ook nog dingen zoals drivers/componenten en hoe heet het allemaal.... (dat je DLPortIO nodig hebt dat weet ik al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Cornholio2001 schreef op 18 May 2003 @ 22:30:
welnee... het is overbodig om met outlook te communiceren. Je kunt veel simpeler een klein progje in vb schrijven die zelf de (pop) mail server vraagt om te melden hoeveel meeltjes
gewoon user -> pass -> stat en daarna meld de server netjes hoeveel meel er is. Daarna simpele kwestie van
code:
1
2
3
4
dim serverresponse as string
dim mailcount as integer
mailcount = val(serverresonse)
if mailcount >0 then display.value = mailcount

Je moet nog wel ff via dlportio je printerpoort kunnen aanspreken en ff een subje maken om je waarde naar je display te schrijven
Ja, maar hiermee controleer je dus alleen hoeveel mailtjes er op de mailSERVER staan :) , en hij wil weergeven hoeveel mailtjes er in zijn Outlook-mailbox staan (als ik het goed begrijp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij wil toch weten hoeveel Nieuwe mailtjes hij heeft? Nou dat werkt ook zo, want zodra je met outlook je mail ophaalt wordt deze van de pop server verwijderd! Dus op je pop server staan dan alleen je nieuwe berichten. (zoniet, kan je dit instellen in Outlook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber

star-saber

Ryzen

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 10:52:
NEE, als je het snel doet niet. LED`s hebben een bepaalde dooftijd.
Hoe dacht je dat een lichtkrant werkte? die leds worden ook per baan gescant.
Het is ff experimenteren met de tijden
dat kan natuurlijk prima maar hou er wel rekening mee dat je constant bezig bent met aansturen.niet echt recource effectief lijkt mij.en kan je systeem vertragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pastasaus schreef op 19 mei 2003 @ 16:08:
[...]

Ja, maar hiermee controleer je dus alleen hoeveel mailtjes er op de mailSERVER staan :) , en hij wil weergeven hoeveel mailtjes er in zijn Outlook-mailbox staan (als ik het goed begrijp)
Nee het gaat me er meer om hoeveel er op de server staan.
Sorry voor de late reactie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En het kan ook wel 1 display zijn denk ik, als ik mn mail vaak ophaal moet dat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Nog maar een keer dan:
atmoz schreef op 19 May 2003 @ 13:30:
Effe een vraag over dat VB. Dat is toch gewoon VISUAL BASIC 6 he? Of moet ik nog iets anders erbij hebben om ermee te kunnen werken. Ik heb alleen gewerkt met de LPT poort in QBasic, maar nu wil ik ook eens wat doen met VB. Heb ik dan alleen de VB cd nodig? Of ook nog dingen zoals drivers/componenten en hoe heet het allemaal.... (dat je DLPortIO nodig hebt dat weet ik al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op 20 May 2003 @ 10:21:
Nog maar een keer dan:

[...]
Kan je misschien ook vertellen waar het op slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
atmoz schreef op 20 mei 2003 @ 10:21:
Nog maar een keer dan:

[...]
VB = Visual basic, je moet werken mbv de dll file die bij de dlportio wordt geinstaleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig om VB een beetje te doorgronden, echter zal het nog wel even duren voordat ik de poorten onder XP kan benaderen.

<Hier stond een screenshot>

Zoals je hierboven kon zien is het vrij makkelijk te realiseren. Met Conrad LeC is het dan ook niet echt moeilijk.

offtopic:
Na meer dan een jaar mij post ge-edit ja, ik schaam me gewoon voor mijn taalgebruik toendertijd.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:49

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 21:28:
Ja ik zou wel willen, maar dan moet ik eerst honderd boeken doorlezen!
Hier een screendump hoe ik een simpel countdowntjuh gemaakt heb met conrad lec:
[afbeelding]
Ja, en om auto te mogen rijden, moet je eerst je rijbewijs halen :+. Kom nou, een klein beetje moeite voor je eigenste geile gadget mag toch wel gevraagd worden?
Zo simpel als het aanklikken van een standaardapp van Conrad zal het iig wel niet worden... helaas :Y)

Atmoz: je hebt dus een VB installatie CD nodig + bijbehorende licentie :o. In de meegeleverde handleiding staat dan of je alle benodigde componenten voor je project hebt, of dat je die op www.google.nl moet zoeken... :P

Tip: programmeer.pagina.nl heeft een hele VB sectie.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 08:08:
[...]

Nee het gaat me er meer om hoeveel er op de server staan.
Sorry voor de late reactie :(
Oh op die manier :) dan is het idd al een stuk makkelijker qua programmeren.

Dit topic bracht me op een idee, ik heb nog een half uitelkaar gehaalde RC-auto, en ik dacht, als je nou een soort schema maakt als hierboven, dan kan je dus ipv 7segment displays ook een relais eraan hangen. Met die relais kan je dan de knopjes in de afstandbediening besturen en zo kan je met je pc die RC auto besturen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Wat wel makkelijk is bij 7 segmenten displays is ervoor een IC4511 te plaatsen.
Dit is een BCD naar 7-segmenten omzetter. Dwz dat je 4 ingangen binair aanstuurt en de IC zorgt voor een 7-segmenten signaal op de 7 uitgangen van de IC.

Bij het gebruik van 2x 7-segmenten displays heb je dan ipv 14 ingangen er maar 8 :)
Scheelt weer een hoop solderen ;)

Ik denk dat je aan 2 displays voldoende hebt, of heb je wel eens meer dan 99 mails op je mailserver staan? ;)

En je hebt ook 8 uitgangen op de parallelle poort.
Dus bij datapins 2 tm 9, zet je op 2 tm 5 binair de tientallen emails en op datapins 6 tm 9 zet je binair de eenheden van het aantal emails.
Bij geen nieuwe mail staan de displays ook niet aan...

Als dit zo kan dan wordt het ook makkelijk solderen... :D
en ook wel een mooie oplossing

[ Voor 43% gewijzigd door Jack op 21-05-2003 20:25 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

voor de code om mail te bekijken (in delphi, ik weet niet of je er wat aan hebt):

Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  idPOP31.Password:= Edit3.Text;
  idPOP31.UserId:= Edit2.Text;
  idPOP31.Host:= Edit1.Text;
  if (Edit1.Text= '') or (Edit2.Text= '') or (Edit3.Text= '') then
    Showmessage('Je moet wel alle info invullen, anders werkt het niet')
  else
    idPOP31.Connect;
end;

procedure TForm1.IdPOP31Connected(Sender: TObject);
begin
  edit4.text:= IntToStr(idPOP31.RetrieveMailBoxSize);
end;

hoe je een parrallele poort moet aansturen weet ik niet, want dat leer ik niet op school.

[ Voor 17% gewijzigd door eghie op 21-05-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Siris schreef op 21 mei 2003 @ 17:37:
Wat wel makkelijk is bij 7 segmenten displays is ervoor een IC4511 te plaatsen.
Dit is een BCD naar 7-segmenten omzetter. Dwz dat je 4 ingangen binair aanstuurt en de IC zorgt voor een 7-segmenten signaal op de 7 uitgangen van de IC.

Bij het gebruik van 2x 7-segmenten displays heb je dan ipv 14 ingangen er maar 8 :)
Scheelt weer een hoop solderen ;)

Ik denk dat je aan 2 displays voldoende hebt, of heb je wel eens meer dan 99 mails op je mailserver staan? ;)

En je hebt ook 8 uitgangen op de parallelle poort.
Dus bij datapins 2 tm 9, zet je op 2 tm 5 binair de tientallen emails en op datapins 6 tm 9 zet je binair de eenheden van het aantal emails.
Bij geen nieuwe mail staan de displays ook niet aan...

Als dit zo kan dan wordt het ook makkelijk solderen... :D
en ook wel een mooie oplossing
Kan jij eens de pinout ervan opzoeken, dan gaat ik morgen ff mn VB cd's meenemen naar huis, ff instaleren en ff verder op basis van mn LPT control programma, en zoek dan wel ff wat gegevens op over controleren van mail via VB.

Ik zit alleen volgende week een weekje ergens ander, dus kan dan ff niet kijken, maar misschien kom ik morgen avond een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

De pinout van de parallelle printer poort staat op deze pagina:

http://home.infi.net/~allenk/techref/ieee1284.html

en zoals ik al dacht zijn pin 2 tm 9 datapins...

wat ik mij net bedenk is dat we niet moeten vergeten een 50 Ohm weerstand te zetten aan de gezamelijke massa van de 7-segmenten displays... om ervoor te zorgen dat er niet een te grote stroom door de displays loopt en alles weg fikt :)

Ff een snel Paint plaatje van mijn idee (niet alle aansluitingen zijn aanwezig):
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/7-segmentschema.gif

ik zal ook nog wel ff nakijken of we een common cathode of een common anode display moeten gaan gebruiken

[ Voor 68% gewijzigd door Jack op 22-05-2003 05:04 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Siris schreef op 22 May 2003 @ 04:20:
wat ik mij net bedenk is dat we niet moeten vergeten een 1k weerstand te zetten aan de gezamelijke massa van de 7-segmenten displays... om ervoor te zorgen dat er niet een te grote stroom door de displays loopt en alles weg fikt :)
Kijk, daar hebben we wat aan. Ik neem aan dat in het schema van de ts de 0 steeds aan de onderkant uit de displays komt? En dat IC2 gebruikt wordt om maar 1 van de beschikbare nullen open te zetten? Zo ja, kan die 1k dan tussen pin 4 van IC2 en de aarde, of moet 'ie ergens anders?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 16:39:
[...]
Kan je misschien ook vertellen waar het op slaat?
Ja:

Ik had eerder in de topic een aantal vragen gesteld, maar die waren nog niet beantwoord. Dus daarom quote ik de tekst met de vragen erin nog maar een keer. Ik wil namelijk zelf ook aan de slag met VB, maar weet dus niet wat ik er allemaal voor nodig heb. Dalijk schaf ik een pakket/cd/whatever aan, en dan kom ik erachter dat het niet goed is, of dat er nog een aantal dingen ontbreken...

;)

[ Voor 1% gewijzigd door Atmoz op 22-05-2003 14:45 . Reden: TyPo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

1 Display is denk ik makkerlijker aan te sturen. (met het schema van circuitsonline.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op 22 mei 2003 @ 14:45:
[...]

Ja:

Ik had eerder in de topic een aantal vragen gesteld, maar die waren nog niet beantwoord. Dus daarom quote ik de tekst met de vragen erin nog maar een keer. Ik wil namelijk zelf ook aan de slag met VB, maar weet dus niet wat ik er allemaal voor nodig heb. Dalijk schaf ik een pakket/cd/whatever aan, en dan kom ik erachter dat het niet goed is, of dat er nog een aantal dingen ontbreken...

;)
Ok, slim idee ;)

En ja twee displays zijn wel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 17:07:
En ja twee displays zijn wel genoeg :)
Hier niet :(

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

BJDI schreef op 22 mei 2003 @ 15:12:
1 Display is denk ik makkerlijker aan te sturen. (met het schema van circuitsonline.net)
Welk schema :?
linkje?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

star-saber schreef op 19 May 2003 @ 08:32:
[...]

multiplexen zie ik ja maar ben je niet bang dat zodra je een ander display aanstuurt dat die andere uitgaat?
* Corn had al eens geschreven:
je moet alleen iets bedenken om snel genoeg de characters te scannen (de twee displays zijn nooit tegelijk aan, maar flikkeren onafhankelijk aan en uit) zonder dat het te zien is. Dit is eventueel op te lossen door elkotjes over alle aansluitingen te solderen
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 00:46

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Leuk project!
je moet alleen iets bedenken om snel genoeg de characters te scannen (de twee displays zijn nooit tegelijk aan, maar flikkeren onafhankelijk aan en uit) zonder dat het te zien is. Dit is eventueel op te lossen door elkotjes over alle aansluitingen te solderen
Het kan zo natuurlijk wel, maar het is een een verschrikkelijke beunoplossing.
Beter is om bijvoorbeeld twee schuifregisters te gebruiken (74ls164). Deze laat je een aantal keer per minuut vol lopen. Dat kost een milliseconde ofzo. Eigenlijk hoeft het alleen maar in het begin, en elke keer als het aantal mails op de server verandert. Zo produceer je geen onnodige load. Als je deze methode gebruikt, heb je ook maar vier draadjes nodig: groud, +5v, data en clock. Scheelt solderen. Afhankelijk van de stroom die door de display'tjes moet lopen, kan je er voor kiezen om een externe +5v bron te gebruiken, maar ik denk dat dat niet nodig zal zijn.

Eventueel kan je er nog een reeksje flipflops achter zetten (74ls273), en deze clocken als de data op de schuifregisters ververst is. Zo heb je die ene milliseconde ook niet last van knipperende ledjes :)
Ik blijf dit topic wel volgen!

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Heb gelijk even een schema'tje gemaakt. Als je de 5volt en de massa van de pc gebruikt, gaat het gewoon werken. Afhankelijk van het type 7-segmentsdisplay wat je gebruikt, zul je misschien nog een serieweerstand moeten gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.hupkens/schuif.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dr Nix schreef op 23 mei 2003 @ 17:59:
Heb gelijk even een schema'tje gemaakt. Als je de 5volt en de massa van de pc gebruikt, gaat het gewoon werken. Afhankelijk van het type 7-segmentsdisplay wat je gebruikt, zul je misschien nog een serieweerstand moeten gebruiken.
[afbeelding]
Ja dat schema had ik ook al ergens zien staan, 4 draadjes zijn inderdaad wel makkelijker dan 10 of 20 :9 . Maar nu de software nog :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Dr Nix schreef op 23 May 2003 @ 17:38:
Beter is om bijvoorbeeld twee schuifregisters te gebruiken (74ls164).
Hoe werkt dit register eigenlijk precies? en wat voor ingangssignaal heb je?
Eventueel kan je er nog een reeksje flipflops achter zetten (74ls273), en deze clocken als de data op de schuifregisters ververst is. Zo heb je die ene milliseconde ook niet last van knipperende ledjes :)
Leuk maar extra werk ;) dus lama :P
en extra kosten (ja zon flipflop kost kapitalen :D )

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 25-05-2003 19:40 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al een stuk verder met VB, echter wil het met DLPortIO nog niet helemaal lukken.

Is er toevallig iemand nodig die nog wat praktijk-prog ervaring nodig heeft? _/-\o_

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Ik ben net ff VB aan het instaleren en heb al een basis programma, als iemand mij kan vertellen welke signalen eruit moeten voor welke getallen. Dus bv pin 4 5 en 6 aan voor een 4 op display 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

ik kan het je wel vertellen, maar eerst moet je beslissen welke methode van aansluiten je gebruikt. Ik zou zeggen: op mijn manier.

Daar heb je een routine nodig, die in een keer alle displays van info voorziet. Is vrij simpel, hoeft alleen aangeroepen te worden als de info verandert. Is niet tijd-kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Dr Nix schreef op 09 June 2003 @ 12:13:
ik kan het je wel vertellen, maar eerst moet je beslissen welke methode van aansluiten je gebruikt. Ik zou zeggen: op mijn manier.

Daar heb je een routine nodig, die in een keer alle displays van info voorziet. Is vrij simpel, hoeft alleen aangeroepen te worden als de info verandert. Is niet tijd-kritisch.
Op zich komt het programma op zon manier eruit te zien, in chronologische volgorde:

1e keer gegevens pop server enz erin zetten.

Mail controleren,

aantal mails wegschrijven

Elke 2 minuten mail controleren, indien meer mails , display bijwerken.

Dus welke methode van aansluiten gebruiken we ? ff plaatje graag, dan kan ik die verwerken onder info.
En wat moet er in de ic's worden gedaan voor welk getal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Dit schema van Dr Nix lijkt me een beter schema.

Dus dit plaatje
http://gathering.tweakers...message/17868427#17868427

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Siris schreef op 10 June 2003 @ 10:37:
Dit schema van Dr Nix lijkt me een beter schema.

Dus dit plaatje
http://gathering.tweakers...message/17868427#17868427
En werkt dat op pulsen ofzo ? Electro is niet mn sterkste kant, een schema solderen gaat wel, maar bedenken niet. Dus ik moet wel meer info hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik die 74164N gewoon bij de lokale electroboer kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Daar moet je denk ik niet van uitgaan. Licht er maar net aan of hij veel verschillende dingen op voorraad heeft, of niet. Het is niet meteen het meest exotisch IC, maar ook niet het meest gebruikte IC. Hij kan/wil hem in ieder geval wel voor je bestellen.

Maar er is natuulijk maar 1 manier om er achter te komen: vraag het hem zelf (evt. bellen).

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op 11 June 2003 @ 19:55:
Daar moet je denk ik niet van uitgaan. Licht er maar net aan of hij veel verschillende dingen op voorraad heeft, of niet. Het is niet meteen het meest exotisch IC, maar ook niet het meest gebruikte IC. Hij kan/wil hem in ieder geval wel voor je bestellen.

Maar er is natuulijk maar 1 manier om er achter te komen: vraag het hem zelf (evt. bellen).
Zal ik morgen gelijk even doen ;) Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, hij had ze niet op voorraad. Echter zal hij ze wel proberen te bestellen.

Ik zal nog even verder zoeken waar ik het IC verder nog kan vinden ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Heeft maxim het niet, dan kan je hem als sample aanvragen( in 4dagenb heb je hem dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Laatst online: 23:59

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Zou je daar ook iets voor kunnen proggen dat ie bv de CPU snelheid aangeeft. :9 (Realtime ergens uit vissen bijvoorbeeld WCPUID.) Of de temperatuur van je CPU. :9

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
AxzZzel schreef op 14 June 2003 @ 22:33:
Zou je daar ook iets voor kunnen proggen dat ie bv de CPU snelheid aangeeft. :9 (Realtime ergens uit vissen bijvoorbeeld WCPUID.) Of de temperatuur van je CPU. :9
Alles kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJD

BJD

Zou je zelf een progje voor moetten schrijven.
Dan is alles mogenlijk.
Mischien een progje voor die lcd`s waar je een aantal dingen mee kan?
Trouwens cyberwouter kan je ff posten hoe duur die sjips waren?
Ik heb hier ook 2 van die displays liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Voor de mensen die erin geinterreseerd zijn: Ik heb net geprobeerd een 4-cijferig led-display rechtstreeks aan de paralelle poort te hangen (segmentlijntjes aan de data-lijnen van de paralelle poort, commons aan de controllijnen) en ik ben wat met VB aan het kloten geweest. Conclusie:

- Het kan op zich wel, ik heb nu stabiel '1234' op mijn LCD staan.
- Geen externe voeding of veel chips nodig, yay :)

Edoch:
- Als ik de prioriteit van mijn proggie op 'normal' laat staan doet het programma het alleen goed als de compu wat idle-tijd over heeft, als ik IE opstart bijvoorbeeld zie je het display knipperen.
- Als ik de prioriteit op 'high' zet is het knipperen een stuk minder, maar word de computer een stuk trager.

De problemen zouden op te lossen zijn als ik een preciezere timer zou hebben (de standaard VB-timer heeft een resolutie van max. 64 milliseconden, da's te weinig)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Waarschijnlijk omdat je nu afhankelijk bent van de spanning van de lpt poort, terwijl het spanningen zijn om eenen en nullen aan te duiden, en dus niet constant is. JE moet met een specifiek onderdeeltje iets amken weet het ff niet meer. Maar ik heb thuis iets met 8 leds gemaakt, die kan ik met een oud proggie aansturen. Dus op basis van dat programma wil ik werken, het is weel een tijdje gelden. Maar ik weet nog dat ik mn progje in een loop kon zetten, maar toch de rest van de pc goed kon gebruiken. Ik maak morgenavond wel wat foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand niet gwoon even een programmatje schrijven waarmeej je da ding aanstuurd en waar iedereen zn eigen mailgegevens kan invullen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Fleppuhstein: Dat boeit niet. De paralelle poort is electrisch gezien prima voor het aansturen van LEDs (hoewel sommige poorten een vrij hoge interne weerstand hebben, krijg je niet echt heel erg oplichtende displays van, gaat in de meeste desktops wel goed), het probleem is dat ik alle 4 7-segments-displays om de beurten aanstuur. Doordat dit heel snel gaat zie je er niets van. Dit kan echter alleen goed gaan als je alle 7-segments-dingen snel genoeg achter elkaar aanstuurt. Daar zijn 2 methoden voor:

- Interrupted. Je laat een timer om de zoveel milliseconden een stukkie programma schoppen wat het volgende character aanstuurt. Ik heb echter zo 1-2-3 geen timer kunne vinden die je in kan stellen op een tijdsduur van <64ms.
- Polled. 'Is het al zo laat? Nee, ga dan maar wat anders doen' Zo werkt het nu, nadeel is dat het 'anders doen' op een belast systeem best lang kan duren, waardoor je het display soms eventjes met 1 character aan en de rest uit ziet staan.

Als mensen geinterreseerd zijn kan ik de source wel ff afmaken en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom maken jullie niet gewoon gebruik van een gecombineerd schuifregister/bcd decoder? Is maar 1 chip, 4 draadjes en je kunt maximaal 64 display's aansturen. Geen geklooi met timers van < 64ms, een schuifregister hoef je maar 1 keer te klokken na een verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, da's inderdaad het andere alternatief maar dat had ik hier niet liggen. Daarvan weet je idd zeker dat het werkt. Dan zou ik zelf niet eens zozeer van een schuifregister met geintegreerde BCD-decoder gebruiken, maar alleen een stel schuifregisters die rechtstreeks aan een zooi displays hangen, dan heb je het voordeel dat je ook nog es je eigen characters kan gaan definieeren. Ik heb het alleen ff op deze manier geprobeerd om te kijken of het kon (en of ik nog in VB kon proggen, na zo lang Linux + C gewend te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Hmm ik keek gisteren ff in de la van mn bureau op mn werk zag daar mn toshiba tooltje om error codes uit te lezen. Wat blijkt dat is precies het schema wat we zoeken, op de lpt, pin 2 t/m 9. 5 volt via de ps2. En er zitten twee 7 segmenten displays op. en twee chips, voor elk segemnten display 1, chipnummer ff kwijt maar die kunnen aan de hand van een binaere input het omzetten naar getallen tot de F. Ik zal maandag eens ff een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

fleppuhstein schreef op 21 June 2003 @ 15:31:
......verhaal....... Ik zal maandag eens ff een foto maken.
en het is inmiddels al dinsdag...
zijn de fotos al klaar? :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 08 June 2003 @ 22:15:
Ik ben net ff VB aan het instaleren en heb al een basis programma, als iemand mij kan vertellen welke signalen eruit moeten voor welke getallen. Dus bv pin 4 5 en 6 aan voor een 4 op display 1
Afbeeldingslocatie: http://rotzooi.lakwijk.com/segmenten.gif

Als je dus een 4 wilt hebben, moeten pins (segmenten) 1, 2, 5 en 7 aan.

=edit=
Oeps, 2 pagina's |:( 7(8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2003 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Siris schreef op 24 juni 2003 @ 17:55:
[...]

en het is inmiddels al dinsdag...
zijn de fotos al klaar? :)
Ennuh:

Afbeeldingslocatie: http://213.10.155.8/temp/92.jpg

Net ff geprobeerd met een programma om pin 2 t/m 9 omhoog te zetten en.. het werkt nu alleen een nieuw progje maken, maar dat gaat erg stroef merk ik, tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cool, weet je ook wat voor chip dr op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 25 juni 2003 @ 23:03:
Cool, weet je ook wat voor chip dr op zit?
ff oplezen:
P0118AB
DM9368N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

fleppuhstein schreef op 26 June 2003 @ 19:19:
[...]

ff oplezen:
P0118AB
DM9368N
Partname: DM9368N
Description: 7-Segment Decoder/Driver/Latch with Constant Current Source Outputs
Manufacturer: Fairchild Semiconductor
Package: MDIP
Pins: 16
Datasheet: PDF (71.9K).
Click here to download de datasheet

:)

The DM9368 is a 7-segment decoder driver designed to
drive 7-segment common cathode LED displays. The
DM9368 drives any common cathode LED display rated at
a nominal 20 mA at 1.7V per segment without need for current
limiting resistors.
This device accepts a 4-bit binary code and produces output
drive to the appropriate segments of the 7-segment display
.
It has a hexadecimal decode format which produces
numeric codes “0” thru “9” and alpha codes “A” through “F”
using upper and lower case fonts.

[ Voor 40% gewijzigd door Jack op 26-06-2003 20:41 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook zo'n cijferdisplay gevonden.(2cijferig)
De ledjes kun je afzonderlijk aan zetten door een jumpertje te plaatsen.
Er zijn 2 rijen van 14 pinnenparen voor het plaatsen van jumpertjes. Op elke rij kun je 2 getallen maken. 1-7 voor cijfer1. A-G voor cijfer2.
De ene rij staat standaart aan. De andere gaat aan als je bovenaan een jumpertje zet.
Plaatje maakt meer duidelijk denk ik. :+
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nijenstein/GoT/DISPLAYSETUPklein.JPG
Mijn vraag is nou eigenlijk:
Hoe kan ik met 7 datalijnen van de printerpoort de ledjes afzonderlijk aan en uit zetten? (hoeft maar van 1 rij)
Ikzelf dacht met schakelaartjes die je met die datalijnen open en dicht dan zetten maar bestaan die wel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 26 juni 2003 @ 20:52:
Ik heb zelf ook zo'n cijferdisplay gevonden.(2cijferig)
De ledjes kun je afzonderlijk aan zetten door een jumpertje te plaatsen.
Er zijn 2 rijen van 14 pinnenparen voor het plaatsen van jumpertjes. Op elke rij kun je 2 getallen maken. 1-7 voor cijfer1. A-G voor cijfer2.
De ene rij staat standaart aan. De andere gaat aan als je bovenaan een jumpertje zet.
Plaatje maakt meer duidelijk denk ik. :+
[afbeelding]
Mijn vraag is nou eigenlijk:
Hoe kan ik met 7 datalijnen van de printerpoort de ledjes afzonderlijk aan en uit zetten? (hoeft maar van 1 rij)
Ikzelf dacht met schakelaartjes die je met die datalijnen open en dicht dan zetten maar bestaan die wel? :?
Wat jij hier hebt is uit een oude AT kast daar deed je de standaard snelheids instellen mbv jumpers, en ook voor de turbo, je kan hier niks mee voor dit doeleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet wel waar ik het vandaan heb hoor. :+ Die pc ligt nu in delen op mn kamer.(Oke, had ik er net zo goed bij kunnen zetten. Sorry :) )
Maar als ik van die schakelaartjes vind waar ik het over heb kan ik er wel wat mee.
Schakelaartje dicht => segmentje gaat branden
Schakelaartje open => segmentje gaat uit
Is toch best via printerpoort te doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2003 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 June 2003 @ 22:11:
Ik weet wel waar ik het vandaan heb hoor. :+ Die pc ligt nu in delen op mn kamer.(Oke, had ik er net zo goed bij kunnen zetten. Sorry :) )
Maar als ik van die schakelaartjes vind waar ik het over heb kan ik er wel wat mee.
Schakelaartje dicht => segmentje gaat branden
Schakelaartje open => segmentje gaat uit
Is toch best via printerpoort te doen?
Waarom zou je het met schakelaars doen, sluit gewoon direct die LEDs aan op die 4 bit IC's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik niet weet hoe ik zo'n ding aan moet sluiten en gebruiken. Maar als jullie even zeggen welke ik precies nodig heb en aan moet sluiten, dan wil ik dat best proberen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2003 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTW, als er nog geinteresseerde tweakers in Nijmegen wonen, ik heb zo'n ding voor het (2-cijferig) aantal Mhz uit een ouwe 486 gesloopt, en daar zitten twee MC14495P1 IC's op, dat zijn dus van die dingen die binair > 7-segment display converteren.
Als je de baantjes op het ding volgt zie je gewoon welke draadjes je dan moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 27 June 2003 @ 12:46:
Omdat ik niet weet hoe ik zo'n ding aan moet sluiten en gebruiken. Maar als jullie even zeggen welke ik precies nodig heb en aan moet sluiten, dan wil ik dat best proberen. :)
Gaat niet lukken je hebt meer aansluitingen, dan datapinnen op je lpt poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 28 June 2003 @ 11:56:
[...]

Gaat niet lukken je hebt meer aansluitingen, dan datapinnen op je lpt poort.
:'( :'(
Ik kijk wel of ik misschien nog op een andere manier dat ding kan gebruiken, want het is te leuk om weg te gooien. :P
Toch bedankt.
Pagina: 1