[VPN] Snelheid via router

Pagina: 1
Acties:

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Gisteren heb ik een PPTP server opgezet. Alles werkt leuk en aardig, maar...

Wanneer ik vanaf mijn computer via internet een verbinding maak met de PPTP server en de server ping over de PPTP tunnel is de ping rond de 260ms. Verder is de snelheid zeker niet optimaal en is 5KB/s een echt maximum.

Een download vanaf de server, en een ping naar de server, dus zonder de tunnel, gaat wel fatsoenlijk snel. (30ms en 150KB/s)

Nu heb ik net even geprobeerd mijn actiontec routertje tussen mn internetverbinding uit te halen en direct een PPTP verbinding te maken. Tot mijn verbazing was de ping over de tunnel nu wel 30ms en waren ook de downloads een fatsoenlijke snelheid.

Iemand enig idee hoe dit komt ? Is dit de schuld van NAT ?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:26
Wat voor een CPU draait je router op?

Ik had een tijd terug een p100 als server en het was gewoon te erg merkbaar in netwerk throughput met iptables aan of uit...

wacht niet goed gelezen, dat actiontec is een los hardware routertje..
Staat er misschien ergens hard een flowrate limit ingesteld in de router?

[ Voor 44% gewijzigd door Jelmer op 18-05-2003 15:32 ]

• real-doc
  • Niet online
Het is een heel erg simpel routertje, zo'n 50 euro ding. Maar pings en downloads gaan wel goed, dus aan de flowrate kan het niet liggen.

Misschien dat het ding moeite heeft GRE te NAT'en of iets dergelijks, maar dat is ook wel erg onwaarschijnlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door real-doc op 18-05-2003 16:35 . Reden: Typo ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:26
De router is dus niet het end-point van de tunnel?

En wat gebeurd er als je vanuit het netwerk zelf een pptp verbinding opzet, is ie dan wel snel? - ja dus.. (zeg je inderect zelf in je start post)

Zou je eens kunnen vertellen hoe de opstelling precies is? (en ook wat voor een itnernet verbindingen er gebruikt worden)

[ Voor 38% gewijzigd door Jelmer op 18-05-2003 17:56 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• real-doc
  • Niet online
Wanneer de client door de router(via NAT) naar de VPN connect is de verbinding langzaam, connect ie zonder de router ertussen(dus met een internet IP) is de verbinding snel.
Pagina: 1