Na het lezen van een artikel hieronder zit ik nu toch te twijfelen. Op mijn processor (p4, 2,4ghz) zit natuurlijk een heatsink en daarop nog eens een cooler die de lucht tegen de heatsink aan blaast. gemiddeld zit ie rond de 35 graden. Aan de achterkant van m'n kast zit een coolermaster casefan die de warme lucht naar buiten blaast. Daaronder is er nog ruimte en wil ik nog een coolermaster case fan zetten ook om de warme lucht naar buiten te blazen. Zo wordt de warme lucht dus meer naar buiten geblazen. Heeft dit ook werkelijk zin, hoeveel graden zal het ongeveer schelen, iemand in een andere topic zei dat je je complete systeem kan vernaggelen.....
Met het plaatsen van een fan kan je na mijn weten niet je systeem verkloten, tenzij je echt 2 linker handen heb
gewoon voorzichtig zijn.
Over de kwestie of het helpt, tja, dat ligt aan je systeem en je huidige temperaturen, als je een pentium II 300 heb zal het weinig uitmaken
Gewoon proberen
gewoon voorzichtig zijn.
Over de kwestie of het helpt, tja, dat ligt aan je systeem en je huidige temperaturen, als je een pentium II 300 heb zal het weinig uitmaken
Gewoon proberen
Verwijderd
Het best is om nog een fan aan de onder voorkant te plaatsen die koele lucht naar binnen blaast,zo krijg je een goede airflow en zal de temperatuur zeker dalen.
Als het goed is werkt je voeding ook al als een soort outtakefan dus als je aan de voorkant geen plaats hebt voor een fan zou je ook die coolermaster aan de achterkant kunnen omdraaien en zorgen dat deze dus koele lucht naar binnen blaast.
Gewoon proberen en kijken wat de temperatuur doet,je spullen zullen er heus niet stuk van gaan.
Als het goed is werkt je voeding ook al als een soort outtakefan dus als je aan de voorkant geen plaats hebt voor een fan zou je ook die coolermaster aan de achterkant kunnen omdraaien en zorgen dat deze dus koele lucht naar binnen blaast.
Gewoon proberen en kijken wat de temperatuur doet,je spullen zullen er heus niet stuk van gaan.
Als je je case gaat modden en je haalt (NATUURLIJK!!) je hardware eruit, kan er niks misgaan. Alleen een paar krassen op je case als het tegenzit. 
Zie het maar zo: hoe meer fans, hoe meer airflow, hoe koeler je kast maar hoe meer Decibels het produceerd.
Zie het maar zo: hoe meer fans, hoe meer airflow, hoe koeler je kast maar hoe meer Decibels het produceerd.
Use the Search Luke...
Verwijderd
Ik heb nou 2 casefans, met de kast gesloten. Ze blazen nou naar buiten, is het niet zo dat als ik ze nu allebij om zou draaien dat er een te grote druk in de kast komt te staan waardoor die ontploft? (of gewoon ploftVerwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 13:07:
Het best is om nog een fan aan de onder voorkant te plaatsen die koele lucht naar binnen blaast,zo krijg je een goede airflow en zal de temperatuur zeker dalen.
En nee, eentje naar binnen en eentje naar buiten laten blazen als ze onder elkaar zitten werkt niet
hardware eruit halen, waar is dat voor nodig dan, m'n casefan die achterop ga plaatsen kan ik zonder problemen bij, de schroefjes kan ik van de buitenkant erin draaien, voor de rest, gewoon kabeltje op mbo aansluiten, hoeft toch niet alle hardware voor uit??
Verwijderd
als het gat nog niet in de case is en je gaat die met een wipzaag eruit cutten haal ik toch mn hardware eruit hoor
voor je het weet zaag je een stuk uit je mobo
voor je het weet zaag je een stuk uit je mobo
Tsja, als je processor gemiddeld op 35 graden zit, waarom wil je dan een extra fan bijzetten?
Verwijderd
mijn cpu zit met fan gemiddeld op 50 graden, dus zo slecht heb jij het nog niet hoor...(kan zijn omdat je intel pentium hebt, ik heb AMD...)
Als je die fans omdraait zal je temp gewoon stijgen meer niet. Dat komt omdat de warme lucht alleen maar omhoog kan en niet omlaag dus creer je overdruk. De warme lucht gaat door de case circuleren (oidVerwijderd schreef op 18 May 2003 @ 20:07:
[...]
Ik heb nou 2 casefans, met de kast gesloten. Ze blazen nou naar buiten, is het niet zo dat als ik ze nu allebij om zou draaien dat er een te grote druk in de kast komt te staan waardoor die ontploft? (of gewoon ploft)
En nee, eentje naar binnen en eentje naar buiten laten blazen als ze onder elkaar zitten werkt niet
Maar een casefan is bij lange *kuch* na niet krachtig genoeg om je case te laten (ont)ploffen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Bij 35 graden zou ik er geen casefan bijzetten. Levert je alleen maar extra lawaai op. En ik weet niet hoe met jou zit, maar ik hou wel van een beetje stilte. Anders moet de muziek ook zo hard als je je computer aan hebt.
Maar het kan in geen geval gevaarlijk zijn. Zolang je maar gewoon het stekkertje inplugt waar het hoort, je geen draden gaat doorknippen en je vingers niet in de draaiende fan houdt.
Maar het kan in geen geval gevaarlijk zijn. Zolang je maar gewoon het stekkertje inplugt waar het hoort, je geen draden gaat doorknippen en je vingers niet in de draaiende fan houdt.
Ceci n'est pas une signature!
Eigenlijk moet je deze airflow krijgen voor goede koeling:

Dit is de manier om je case te koelen.

Dit is de manier om je case te koelen.
Verwijderd
Ja, maar wat als je voor onder geen ruimte hebt? Nou...ik heb wel ruimte, maar dan moet ik mijn kast aan de voorkant open slopen om de opening zichtbaar te krijgen...(of is het zo dat dat niet nodig is, en ook gewoon als het dicht is lucht erin geblazen kan worden en dat het alleen nodig is bij de lucht uiblazers? bwvs)
Als je onder intake hebt is altijd beter, zo als dat plaatje hierboven is echt gewoon de enigste en beste manier
Misschien je harde schijven koelen? Alleen voor je cpu er eentje bijhangen lijkt me nogal nutteloos, aangezien hij toch maar 35° is..
Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus
Wanneer je onder geen gemaakte ruimte hebt voor een extra casefan wordt die manier lastig inderdaadVerwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 22:06:
Ja, maar wat als je voor onder geen ruimte hebt? Nou...ik heb wel ruimte, maar dan moet ik mijn kast aan de voorkant open slopen om de opening zichtbaar te krijgen...(of is het zo dat dat niet nodig is, en ook gewoon als het dicht is lucht erin geblazen kan worden en dat het alleen nodig is bij de lucht uiblazers? bwvs)
mijn resultaten bij chieftec kast incl power supply (Stressed case/mobo-temps)
1x outtake fan van coolermaster: 28 graden
2x outtake fan (coolermaster + papst 19dB): 25 graden
2x outtake fan + intake fan papst): kamertemp (17 - 20 graden)
Volgens mij is het het efficiëntste om 1x outtake + 1x intake te hebben, waarbij de outtake iets sterker mag zijn dan de intake.
1x outtake fan van coolermaster: 28 graden
2x outtake fan (coolermaster + papst 19dB): 25 graden
2x outtake fan + intake fan papst): kamertemp (17 - 20 graden)
Volgens mij is het het efficiëntste om 1x outtake + 1x intake te hebben, waarbij de outtake iets sterker mag zijn dan de intake.
Verwijderd
Mijn Celeron 300@300 wordt heet, oplossing: die ouwe kast modden met een intake-fan en de koelvin van de Celeron300 is perfect koud.Over de kwestie of het helpt, tja, dat ligt aan je systeem en je huidige temperaturen, als je een pentium II 300 heb zal het weinig uitmaken
In de DOC FAQ staan overigens ook duidelijke plaatjes over hoe wel/niet je airflow in de kast te regelen:

De plaatjes 1 en 2 zijn dus fout, en 3 en 4 zijn goed.
Het beste is om voorin (onderin) aan te zuigen met 1 of meerdere fans, en om achterin (bovenin) af te zuigen. Dit vanwege de warmteontwikkeling van de proc (meeste hitte) die vaak linksboven (van de zijkant gezien dan) in je kast zit

De plaatjes 1 en 2 zijn dus fout, en 3 en 4 zijn goed.
Het beste is om voorin (onderin) aan te zuigen met 1 of meerdere fans, en om achterin (bovenin) af te zuigen. Dit vanwege de warmteontwikkeling van de proc (meeste hitte) die vaak linksboven (van de zijkant gezien dan) in je kast zit
Verwijderd
Kijk, in mijn kast zit voorin een lege vierkante plek, groot genoeg om een kooler te plaatsen, maar is het dan niet zo dat er een opening in de kast voorin moet zitten? Want nou is het nog gesloten...
Of maakt dat bij naar binnen blazen niet uit?
Of maakt dat bij naar binnen blazen niet uit?
Verwijderd
Dat zal voor het naar binnen blazen van de lucht natuurlijk wel iets uitmaken maar niet heel veel. De lucht zal nu naar binnen worden gezogen langs diverse plaatsen aan de voorkant.
Bijvoorbeeld langs de floppydisk, aan/uit knop of CDrom spelers. De afdekking aan de voorkant zal ook niet luchtdicht afsluiten waardoor de lucht tussen de kieren door kan stromen. Maar eerlijk is eerlijk een groot gat aan de voorkant precies voor de ventilator zal meer lucht doorlaten door de betere aanvoer van lucht.
Bijvoorbeeld langs de floppydisk, aan/uit knop of CDrom spelers. De afdekking aan de voorkant zal ook niet luchtdicht afsluiten waardoor de lucht tussen de kieren door kan stromen. Maar eerlijk is eerlijk een groot gat aan de voorkant precies voor de ventilator zal meer lucht doorlaten door de betere aanvoer van lucht.
Verwijderd
Precies..gewoon proberen. Dit is wel HEEEL erg basic. Een topic hiervoor is dan ook compleet zinloos. Daarbij vind ik ook dat je zelf wel wat meer kan doen. Verder had je vast wel kunnen bedenken dat het niet kan om een heel systeem ermee te verklotenIcey schreef op 18 mei 2003 @ 13:03:
Met het plaatsen van een fan kan je na mijn weten niet je systeem verkloten, tenzij je echt 2 linker handen heb![]()
gewoon voorzichtig zijn.
Over de kwestie of het helpt, tja, dat ligt aan je systeem en je huidige temperaturen, als je een pentium II 300 heb zal het weinig uitmaken![]()
Gewoon proberen
Dicht om bovengenoemde redenen helaas..
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()