Toon posts:

Alles is opgeblazen, wie weet waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dankzij een verkeerd gekozen titel ( sorry ), probeer ik het hierbij nog een keer.

Ik hoop dat iemand een verklaring voor het volgende heeft. Ik heb 1 stekker met een overspannings- beveiliging erin. Die voed een contactdoos. De contactdoos voed een 2e contactdoos en een 3e contactdoos.

Hierop is het volgende aangesloten:

1 Server met 400 Watt
1 PC met 400 Watt
1 Creative 5100 speakerset ( geloof ook 400 Watt )
1 Printer
2 Monitoren
Hubje, routertje.

Gisteren mijn kamer opgeruimd, hoofdstekker er uitgetrokken, later er weer ingedaan. POEF, grote vonk uit de stekker. Vervolgens wil de server niet meer aan, na doormeten is de voeding hiervan helemaal stuk ( zekering is niet doorgebrand ).

Mijn eigen PC begint wel met opstarten, maar zodra XP met het logo wil komen doet ie een reboot. Hier is dus ook iets defect, maar ik heb nog niet uitgevonden wat.

Het hoofd- stopcontact is er eentje zonder aarde. Toch vraag ik me af hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren. De zekering van het huis is ook niet geploft. Heeft iemand enig idee? Ook wat er met mijn PC aan de hand kan zijn?

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Kan terugslag zijn geweest van een van de monitoren

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik ook niet, die monitoren stonden uit toen ik de stekker er instak, de PC's ook, maar die staan volgens mij half stand-by ( brand i.e.g. een dom ledje in ook al staan ze uit ). Er staan wel een hoop adaptors op, maar toch is het dramatische effect een beetje te groot.

Een terugslag had die overspannings- beveiliging toch op moeten vangen? Daarbij is dus 1 voeding compleet verwoest, en nog vreemder is dat op mijn eigen PC een hardware apparaat niet meer juist functioneerd ( terwijl de voeding hier nog wel goed is ).

Enig idee hoe ik dit soort grappen in de toekomst kan voorkomen?

I.e.g. bedankt voor de reactie!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Piekspanning misschien?
Dat gebeurd wel eens vaker. En een overspannings beveiliging zonder aarde helpt totaal niets (omdat hij de spanning niet via de aarde kan afvoeren).

Verwijderd

Ik heb ooit geleerd: Geen stekkercontactdoos in een andere stekkercontactdoos douwen (vanwege te hoog stroomverbruik). Maar voor de rest kan ik het ook niet verklaren, want met te hoog stroomverbruik heeft dit weinig te maken, dan was ook wel de stop gesprongen en had je er wel eerder last van gehad (op een moment dat je apperatuur wel aanstond)

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 18 May 2003 @ 11:29:
Piekspanning misschien?
Dat gebeurd wel eens vaker. En een overspannings beveiliging zonder aarde helpt totaal niets (omdat hij de spanning niet via de aarde kan afvoeren).
Piekspanning? Wat is dat precies ( was nooit zo goed in natuurkunde enzo ), hoe heeft dat op kunnen treden? En... belangrijkste, hoe zorg ik er voor dat dat noooooit meer gebeurd?

Ik ben nu van plan om een UPS te kopen, hopelijk dat die dan in het vervolg gewoon naar de hel gaat en dan de rest heel laat.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n stopcontact met overspanningsbeveiliging + ontstoorder, zou de pieken eruit moeten halen zou ik denken, maar als ik mijn stereo erop aansluit, hoor ik harde knallen uit mijn speakers als mijn koelkast aan- of afslaat, terwijl ik die niet of nauwelijks hoor als mijn stereo niet via de beveiligde + ontstoorde stekkerdoos gaat. Bij mij is hij WEL netjes geaard.

Ik weet niet of deze info veel helpt, maar kennelijk kunnen die beveiligde dingen soms juist grotere pieken in de spanning veroorzaken... ik vraag me ook af hoe dat werkt, misschien weet iemand het?

Edit: hij is ook niet overbelast bij mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 11:36 ]

• zeeuw32
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-03 20:51

zeeuw32

Luctor et Emergo

Zat die overspanningsbeveiliging op stopcontact zonder randaarde ???
Als dat zo is dan kan je net zo goed een "gewoon" verdeelblok gebruiken, de overspanning wordt nl. naar "aarde" (randaarde) afgevoerd..... Staat BTW met koeieletters in gebruiksaanwijzingen van die dingen, in de winkel zeggen ze dit helaas niet altijd....

• robbertb
  • Niet online

robbertb

winter

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 11:27:
Dat snap ik ook niet, die monitoren stonden uit toen ik de stekker er instak, de PC's ook, maar die staan volgens mij half stand-by ( brand i.e.g. een dom ledje in ook al staan ze uit ). Er staan wel een hoop adaptors op, maar toch is het dramatische effect een beetje te groot.

Een terugslag had die overspannings- beveiliging toch op moeten vangen? Daarbij is dus 1 voeding compleet verwoest, en nog vreemder is dat op mijn eigen PC een hardware apparaat niet meer juist functioneerd ( terwijl de voeding hier nog wel goed is ).

Enig idee hoe ik dit soort grappen in de toekomst kan voorkomen?

I.e.g. bedankt voor de reactie!
hmm ok dat wist ik niet, dat ze uit stonden :) Dan was het geen terugslag lijkt me.. maar niet aarden is ook niet erg verstandig.. dan staat er 80V ofzo op je kastje :)
Zowiezo niet zo verstandig om veel apparatuur met 1 schakelaartje aan te schakelen.

Verwijderd

De volgende keer lijkt mij het slim dat je voordat je die hele groep van stekkerdozen 1 een keer aansluit, alle stekkers loshaalt en dan 1 voor 1 weer aansluit...

Want het gebeurde toch precies toen je die ene stekker waar alles op aangsloten was aansloot?

toch vreemd dat al je rommel naar de klote is ipv dat er gewoon een stopje uitspringt... :|

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 11:33:
[...]

Piekspanning? Wat is dat precies ( was nooit zo goed in natuurkunde enzo ), hoe heeft dat op kunnen treden? En... belangrijkste, hoe zorg ik er voor dat dat noooooit meer gebeurd?

Ik ben nu van plan om een UPS te kopen, hopelijk dat die dan in het vervolg gewoon naar de hel gaat en dan de rest heel laat.
Piekspannign krijg je als er niet ineens 230 maar bijv 260 volt uit je stopcontact komt (en dit komt door vanalles en nog wat).

Beste manier is gewoon je bak te aarden, dan kan er een stuk minder gebeuren.
Je kunt ontstoorders en stroomfilters kopen, maar dit kan duur uitvallen.

Verwijderd

Wellicht een fasesluiting naar aarde.
Aangezien je de apparatuur voedt vanuit een niet geaarde wcd, komt alles wat een geaarde stekker heeft onder spanning te staan!

Dit houdt in dat alles wat geaard hoort te zijn, zoals de metalen delen van je pc, hd, massa van je moederbord, enz. op 230VAC heeft gestaan.

En dat is niet zo best voor je zeer gevoelige elecronica.

Oplossing: Alles (behalve de vermoedelijke defecte voeding) voeden vanuit een geaarde wcd en kijken wat er nog heel is.
Wellicht dat je het BIOS van beide pc's moet resetten om het weer aan de praat te krijgen, als dat nog lukt.

Lijkt er op dat er een ATX voeding de geest gegeven heeft. Zelfs 1 defect ontstoor/filter condensatortje aan de primaire kant van je voeding kan deze ellende veroorzaken als er niet vanuit een geaarde wcd gevoedt word.

Voed nooit uit een ongeaarde WCD!! (WCD=wandcontactdoos=stopcontact)

Ik hoop voor je dat de schade meevalt. Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Zo hee, bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Het gebeurde i.d.d. toen ik de hoofdstekker er weer instak. Een grote vonk uit dat ding. Dat zag er al niet al te best uit. Het is overigens een overspannings- beveiliger met een Kema- keurmerk, maar er staat niet eens op hoeveel watt hij maximaal mag trekken. Is dat niet een beetje raar? Dat zo'n ding niet helpt met een ongeaard stopcontact wist ik niet. Ik heb nu de aarddraad aan mijn CV buis verbonden. Hopelijk dat dit het in de toekomst voorkomt.

Zou een UPS ertussen nog helpen?

Ben alleen blij dat ik op dat moment m'n kast niet vast had als ik het zo hoor!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 11:49 ]

• bramfm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04-2025
Terw_Dan schreef op 18 mei 2003 @ 11:41:

Beste manier is gewoon je bak te aarden, dan kan er een stuk minder gebeuren.
Je kunt ontstoorders en stroomfilters kopen, maar dit kan duur uitvallen.
Ik wou dat het waar was dat piekspanningen voorkomen kunnen worden door aarding. Het enige wat helpt is een UPS, of door een 1:1 trafo met groot blikpakket. Pieken worden door de traagheid van dit blikpakket uitgefilterd. Langdurige overspanningen kunnen alleen door en UPS worden opgevangen (tot op zekere hoogte).

Verwijderd

als je alles via een hoofstekker in één keer aan zet.... dan krijg je een giga-inductie spanning van alle trafo's van de PC's die aangesloten zijn. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Zoals al vermeld: 1 voor 1 aanzetten is de remedie.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 13:31:
als je alles via een hoofstekker in één keer aan zet.... dan krijg je een giga-inductie spanning van alle trafo's van de PC's die aangesloten zijn. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Zoals al vermeld: 1 voor 1 aanzetten is de remedie.
Wow, dat klinkt als wat het probleem zou kunnen zijn. Voortaan doe ik alles dus echt 1 voor 1 weer aan. Ben ik nou de enige die dit heeft? Ik dacht dat een stopcontact altijd 2000 Watt kon leveren, maar ik zou wel weer niet goed opgelet hebben :)
bramfm schreef op 18 May 2003 @ 13:11:
[...]

Ik wou dat het waar was dat piekspanningen voorkomen kunnen worden door aarding. Het enige wat helpt is een UPS, of door een 1:1 trafo met groot blikpakket. Pieken worden door de traagheid van dit blikpakket uitgefilterd. Langdurige overspanningen kunnen alleen door en UPS worden opgevangen (tot op zekere hoogte).
Mooi, dan komt er dus snel een UPS. Die dingen zijn niet eens zo gek duur, helemaal niet als je ziet dat ik nu al zeker €500 schade aan apparatuur heb. Als zo'n ding het ook maar een keer kan voorkomen ben ik tevreden. Ik zal hem voor de zekerheid maar op mijn eigen gemaakte aarde doen die op de CV is aangesloten.

Verwijderd

mmmm Genoeg tips hierboven voor je geloof ik, maar wat ik niet zo gauw zie staan is, blijf niet zoveel van die contact dozen aan elkaar rijgen ... dan vraag je om moeilijkheden en verder is alles idd waarschijnlijk opgeblazen door een inductie spanning opgewekt door alle trafo's in de apparatuur en als laatst z.s.m geaarde wandcontactdozen gaan gebruiken.

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:47

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 16:44:
Mooi, dan komt er dus snel een UPS. Die dingen zijn niet eens zo gek duur, helemaal niet als je ziet dat ik nu al zeker €500 schade aan apparatuur heb. Als zo'n ding het ook maar een keer kan voorkomen ben ik tevreden. Ik zal hem voor de zekerheid maar op mijn eigen gemaakte aarde doen die op de CV is aangesloten.
NEE!! never ever nooit je pc aarden aan je CV... das levensgevaarlijk!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Giblet schreef op 18 May 2003 @ 17:05:
[...]

daar zijn de meningen schijnbaar ook nogal over verdeeld... jij zegt het is levensgevaarlijk, terwijl de electricien van de buurman het zonder pardon doet..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Aaaaaaaaaargh, net alles weer een beetje in orde, vandaag op de zwarte markt alle onderdeeltjes vervangen, servertje draait weer, PC ook weer half. Kom een half uur later weer boven, zet de PC aan ( server draaide nog ) en POEF, alles uit, alles op zwart.

Gelukkig, PC op een ander stopcontact, PC werkt, Server werkt ook nog ( tenminste, ze gaan weer aan ).

Nu is het voor mij dus echt afgelopen, heb de server en mijn PC ( tik nu op de PC van m'n vriendin ) helemaal losgekoppeld, router, geluidset, alles helemaal los. Ik heb in dit pesthuis alleen geen geaarde stopcontacten in de buurt, moet ik echt heel ver doortrekken.

Ik hoor dat via de CV levensgevaarlijk is... wil daar dus graag meer over horen. Lijkt mij voorlopig de enige oplossing, of ik moet echt gigantisch ver doortrekken ( alleen de wasmachine is volgens mij geaard ).

Er komt vanaf morgen ook meteen een UPS, daar komt dan alles achter te hangen. De subwoofer zet ik dan appart op een stopcontact.

Ik hoorde van mijn buurman nog dat het ook gekomen kon zijn doordat mijn Internet modem beneden op een ander stopcontact stond. Ik kon daar zelf moeilijk iets bij verzinnen, maar zou met de + en - te maken hebben en hoe je de stekker om in het stopcontact steekt. Vanaf dat moment volgde ik hem niet meer.

Dit is dus wel een baalweekend. Je zou haast gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis met 120 groepen en alles geaard :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 18:22:

A ........

Nu is het voor mij dus echt afgelopen, heb de server en mijn PC ( tik nu op de PC van m'n vriendin ) helemaal losgekoppeld, router, geluidset, alles helemaal los. Ik heb in dit pesthuis alleen geen geaarde stopcontacten in de buurt, moet ik echt heel ver doortrekken.

B ........
Ik hoor dat via de CV levensgevaarlijk is... wil daar dus graag meer over horen. Lijkt mij voorlopig de enige oplossing, of ik moet echt gigantisch ver doortrekken ( alleen de wasmachine is volgens mij geaard ).

C........
Ik hoorde van mijn buurman nog dat het ook gekomen kon zijn doordat mijn Internet modem beneden op een ander stopcontact stond. Ik kon daar zelf moeilijk iets bij verzinnen, maar zou met de + en - te maken hebben en hoe je de stekker om in het stopcontact steekt. Vanaf dat moment volgde ik hem niet meer.

D........
Dit is dus wel een baalweekend. Je zou haast gaan verhuizen naar een nieuwbouwhuis met 120 groepen en alles geaard :(
A: dat hoeft dus maar een keer goed. PVC pijp kost bijna niets, 3 rolletjes koperdraad vd juiste dikte, een koppeldoos en een goed meervoudig stopkontakt. Kost heel veel minder dan E 500.= .. ;)

B: een echte aarde is er voor gemaakt, immers als je ergens op aardt waar je niet van weet of het echt goed is, is het bloedlink. De aardkwaliteit van een goede aarde is bekend (uitzondringen daargelaten), die van de verwarming is er niet op ingericht en dient alleen voor algemene beveiliging. Stel dat er ergens een onderbreking in het systeem zit (bijv kunststof waterleiding.... dan denk je dus dat e een echte aarde hebt als je hem aan een koperen pijp op zolder bijv aardt, mooi niet dus...)

C: de buuurman mag naar het voor leesuurtje van de fabeltjes... ;) Een modem is altijd dubbelgeisoleerd uitgevoerd en heeft geen aarde nodig via de stekker. En wisselspanning heeft geen konstante + en - dus stekker omdraaien.. waar haalt men het vandaan...

D: balen blijft het. Maar het blijft wel gewoon nadenken en ... als je het niet weet vraag je het toch de lokale electricien of andere deskundige... Ook in een nieuwbouw huis kom je wel eens stopkontakten tekort, wel midner vaak, maar ook dan moet je nog steeds je gezond verstand gebruiken...

Verwijderd

De aardkwaliteit van een goede aarde is bekend (uitzondringen daargelaten), die van de verwarming is er niet op ingericht en dient alleen voor algemene beveiliging. Stel dat er ergens een onderbreking in het systeem zit (bijv kunststof waterleiding.... dan denk je dus dat e een echte aarde hebt als je hem aan een koperen pijp op zolder bijv aardt, mooi niet dus...)
Radiatoren zijn verplicht geaard, dat werkt niet alleen via de leiding zelf, maar de radiatoren moeten verplicht op de normale aardleiding zijn aangesloten waar de geaarde groepen ook op zitten. Normaalgesproken is de aarde van een stopcontact direct doorverbonden met de radiatoren, dus zeg maar equivalent. Wel is het zo dat je nooit zeker weet of de radiatoren daadwerkelijk netjes zijn aangesloten, maar ja, ik had ook een keer een wandcontactdoos waar de aardedraad van binnen gewoon los hing... dus daar weet je het ook nooit zeker, hoewel de kans op een betrouwbare aardleiding bij een stopcontact waarschijnlijk groter is dan bij een radiator.

Verwijderd

robbertb schreef op 18 May 2003 @ 11:22:
Kan terugslag zijn geweest van een van de monitoren
monitoren geven geen terug slag
zal eerder spannings piek zien geweest van het hele zooitje bij elkaar
maar dan is die overspannings contact doos toch echt gaar want dan mag dat niet voor komen

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De oorzaak kan ook bij de kapotte voeding liggen.
Veel voedingen gaan automatisch aan zodra je de stekker erin steekt.

Met name cheapo ATX voedinkjes hebben nog wel eens de nare eigenschap om de boel lekker een stroomstoot te geven zodat je daarna alles in de vuilnibak kan gooien. (heb het nu 3x gezien in 2 maanden, werk bij TD).

Bij 2 systemen hiervan was vrijwel alles stuk, op de diskettedrive na
Bij het derde systeem was echt alles stuk, zelfs het toetsenbord en de muis.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 23:53:
[...]
hoewel de kans op een betrouwbare aardleiding bij een stopcontact waarschijnlijk groter is dan bij een radiator.
kijk, om dat soort zaken gaat het nu net als het er op aan komt... vandaar dat er regels zijn... En een los aarddraadje in een geaard stopkontakt hoort natuurlijk gewoon niet ;)

Verwijderd

What happens.

Je heb door de trafo's voedingingen etc. alles wat op je verlengsnoeren zit een hoge inschakelpiek. je dacht hee ik ben slim om dit te voorkomen gebruikte je een verlengsnoer dat daar voor beveiligd is. helaas alleen geen geaard stopcontact. resulterend dat de piek wel degelijk is afgevoerd en je weet zelf wel waarop. ;) . je hebt wel dikke pech want gaat bijna altijd goed. laat het iig. een les wezen.

• luie-steffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-12-2023
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 19:30:
[...]

C: de buuurman mag naar het voor leesuurtje van de fabeltjes... ;) Een modem is altijd dubbelgeisoleerd uitgevoerd en heeft geen aarde nodig via de stekker. En wisselspanning heeft geen konstante + en - dus stekker omdraaien.. waar haalt men het vandaan...
Erh?
misschien moet jij dan ook maar eens een LES uurtje extra volgen?
want 230V wisselspanning heeft wel degelijk een N en een L1.
(een nul en een spanningslijn)
en de wisselstroom wisselt met circa 50Herz om de L1
Dit even belachelijk simpel uitgelegd omdat ik ook geen elektricien ben.

simpele test.
duw maar eens een spanningszoek(-schroevendraaiertje) in je stopcontact.
die zal maar op 1 van de 2 polen gaan branden.

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Aarden via de radiator is idd levensgevaarlijk! Degene die bij een piekspanning toevallig een radiator(buis) in huis vast heeft neemt je dat dan namelijk niet in dank af.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als het potentiaal verschil tussen jou en die verwarmingsbuis laag is (dus verwarmingsbuis goed geaard) zul je er niets van voelen. Ik aard zelf ook aan de verwarming, helemaal geen probleem. Die buis is twee meter verderop weer met 6 mm2 verbonden aan aarde in de meterkast. En meten is weten. Leen ergens een ABB profitest of gelijkwaardig apparaat en meet je installatie door.

[ Voor 7% gewijzigd door epias op 19-05-2003 02:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 11:48:
Zo hee, bedankt voor alle reacties! _/-\o_

Het gebeurde i.d.d. toen ik de hoofdstekker er weer instak. Een grote vonk uit dat ding. Dat zag er al niet al te best uit. Het is overigens een overspannings- beveiliger met een Kema- keurmerk, maar er staat niet eens op hoeveel watt hij maximaal mag trekken. Is dat niet een beetje raar? Dat zo'n ding niet helpt met een ongeaard stopcontact wist ik niet. Ik heb nu de aarddraad aan mijn CV buis verbonden. Hopelijk dat dit het in de toekomst voorkomt.

Zou een UPS ertussen nog helpen?

Ben alleen blij dat ik op dat moment m'n kast niet vast had als ik het zo hoor!
Aarden is een must. Zet ook altijd de schakelaar van je stekkerdoos uit voordat je de stekker in de muur steekt. Daarna zet je de schakelaar om. Dan trek je geen vonken en minder kans op doorbranden van allerlei gevoelige onderdelen.

Verwijderd

daar zijn de meningen schijnbaar ook nogal over verdeeld... jij zegt het is levensgevaarlijk, terwijl de electricien van de buurman het zonder pardon doet..
Dat is geen electriciën, maar een beunhaas.

http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ah, kijk, da's klare taal! ik ben overtuigd..

kan ik door drie verdiepingen aardedraad gaan trekken :(

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

axis schreef op 19 May 2003 @ 17:17:
[...]

ah, kijk, da's klare taal! ik ben overtuigd..

kan ik door drie verdiepingen aardedraad gaan trekken :(
me2 ik heb alles al 5 jaar ongeaard lopen maar nu komt er aard op de pc kamer en op mijn eigen kamer. het risico is me te groot.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Je CV is toch geaard op een vast aardpunt (in de meterkast o.i.d.)? Terwijl de randaarde via de aardlek schakelaar loopt?

Als er stroom op de randaarde komt zal de aardlekschakelaar uit slaan en is alle stroom uit het huis weg => geen brand- of electrocutiegevaar meer.

Als er stroom op je CV komt te staan blijft er doodgewoon een stroom lopen tot mogelijk je zekering doorslaat. Maar als de stroom die loopt niet zo groot is (<16A), dan zal die niet doorslaan. Maar als de stroom door blijft lopen en ergens door een te dunne leiding gaat (bijvoorbeeld het spanningskabeltje naar je computer toe), dan gaat die warm worden, vervolgens heet, vervolgens roken, waarna de vlammen eruit slaan, en vlammen worden alleen maar groter als je er niets aan doet :).

Macbook Pro

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 11:32:
Ik heb ooit geleerd: Geen stekkercontactdoos in een andere stekkercontactdoos douwen (vanwege te hoog stroomverbruik). Maar voor de rest kan ik het ook niet verklaren, want met te hoog stroomverbruik heeft dit weinig te maken, dan was ook wel de stop gesprongen en had je er wel eerder last van gehad (op een moment dat je apperatuur wel aanstond)
Klopt ik heb zelfs helemaal geen stekker dozen op me kamer alleen heeel veeel want contact dozen, :D

zo ie zo niet slim om aan 1 stekker doos zoveel hardware tehangen, als er dat wat fout gaat, gebeurt er dit!

• Vurabes
  • Laatst online: 09-02 12:02

Vurabes

Homo Sapiens Informaticus

zeeuw32 schreef op 18 May 2003 @ 11:36:
Zat die overspanningsbeveiliging op stopcontact zonder randaarde ???
Als dat zo is dan kan je net zo goed een "gewoon" verdeelblok gebruiken, de overspanning wordt nl. naar "aarde" (randaarde) afgevoerd..... Staat BTW met koeieletters in gebruiksaanwijzingen van die dingen, in de winkel zeggen ze dit helaas niet altijd....
Ik begrijp op zich best wel dat een overspanningsbeveiliging aarding nodig heeft, maar die van mij heeft geen aarding. Op de plek waar die zou moeten zitten zit gewoon kunststof. Is dat normaal?

On a clear day you can C#

Verwijderd

Ik geloof helemaal niet in overspanningbeveiliging in stekkervorm. Daar heb je naar mijn mening naast een goede aarding een flinke accu voor nodig. De overspanning moet snel opgevangen worden en volgens mij kan dat alleen met een APC.

Geen enkele erkende elektro installateur zal een overspanningbeveiliging in stekkervorm aanbieden voor een pc netwerk om maar eens een voorbeeld te noemen.

De Inmac's, Vikings en andere dozenschuivers willen ons laten geloven dat het werkt.
Ik geloof daar helemaal niks van.

• Vurabes
  • Laatst online: 09-02 12:02

Vurabes

Homo Sapiens Informaticus

Hmm, toch maar eens over nadenken dan. Ik vertrouwde het zoieso al niet helemaal maar het zat gewoon aan mijn stekkerblok vast.

On a clear day you can C#

• Part
  • Laatst online: 01-04 22:56

Part

Helemaal niets.....

Hier wat info overspanning beveiliging die je liever niet zou willen weten:

http://www.tao.com/zero/truth.html

Kennelijk kunnen deze dingen je computer ook slopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.tao.com/zero/poppdmov.gif

Ook leuk:
So if you get a spike in the hot wire,
the MOV conducts and dumps it onto the ground wire
where it travels unimpeded into your electronics.
They didn't tell you this, did they?
http://www.suttondesigns.com/doctext/zs.html

http://svconline.com/ar/a...ectionthe_enemy/index.htm

[ Voor 44% gewijzigd door Part op 19-05-2003 19:33 ]

• Giblet
  • Laatst online: 09:47

Giblet

Dingen

ach... extra draadje trekken vind ik opzich niet zoveel werk (of r moeten al 4 draden door je leiding lopen, maar dat lijkt me stug) zijn wel een aantal manieren voor om t makkelijk te maken, maar volgens mij is iedereen wel van mening dat dat de beste oplossing is

Verwijderd

Ik heb ook veel problemen gehad met uitvallende hardware.
Netwerkkaarten die zomaar de geest gaven, en nog meer van dat soort ongein.

Bij mij was de oplossing een aarde draad trekken direct naar de meterkast.

Sinds ik dit heb gedaan heb ik geen centje last meer van vreemde verschijnselen, en vonken uit stopcontacten.

Dus ik raad je aan goed te aarden, echt het liefst op de aarde in de meterkast om zeker te weten dat je een "schone" aarde hebt, zodoende zal je ook het probleem met aardlussen in je audio een heel stuk kunnen verminderen!!

Verwijderd

luie-steffie schreef op 19 mei 2003 @ 00:38:
[...]

Erh?
misschien moet jij dan ook maar eens een LES uurtje extra volgen?
want 230V wisselspanning heeft wel degelijk een N en een L1.
(een nul en een spanningslijn)
en de wisselstroom wisselt met circa 50Herz om de L1
Dit even belachelijk simpel uitgelegd omdat ik ook geen elektricien ben.

simpele test.
duw maar eens een spanningszoek(-schroevendraaiertje) in je stopcontact.
die zal maar op 1 van de 2 polen gaan branden.
[beetje off-topic]
en daarmee heb je een + en een - , leuk gevonden... en zoals je zegt inderdaad erg simpel uitgelegd. Wel eerlijk.
De wisselspanning van ons net hoort een sinusvormige spanning te zijn, dus een golfvorm, met een frequentie van 50Hz, althans daar wordt naar gestreefd. Dat deze spanning telkens van polariteit wisselt (=wisselspannning... ), maar daarmee heb je geen + en een - stopkontaktpunten, want dan moet je vaak wisselen van stopkontaktpunt om of telkens de plus of telkens de min te pakken te houden...
Dus de nul en de spannningslin zijn geen + en - van het stopkontakt... De plus en min worden normaal alleen bij gelijkspannning gebruikt zoals bi een accu, batterij of een gelijkspanningsvoeding.
[/beetje off-topic]

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RetepV schreef op 19 mei 2003 @ 17:42:
Je CV is toch geaard op een vast aardpunt (in de meterkast o.i.d.)? Terwijl de randaarde via de aardlek schakelaar loopt?
Hoe werkt een aardlekschakelaar. Zoals je ziet werkt het iets anders, gelukkig maar :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Schroef eens de lampen van je plafond, misschien als je geluk hebt kom je daar een aardedraad tegen.

Meestal zijn dat centraaldozen, uit de meterkast gaat het naar zo'n centraaldoos, en van daaruit naar de WCD's.

Jammer voor je, maar dan weet ik waar ik op moet letten, 1 voor 1 de stekkers er in steken.

In de meest simpele 'piekspanningsbeveiligingen' zit een condensator die een kortsluiting is voor hoge frequenties, maar niet voor 50Hz, waar jullie vandaan halen dat die dingen naar aarde afleiden snap ik niet, dan moet bij het geringste rimpeltje de aardlek er al uit springen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Part
  • Laatst online: 01-04 22:56

Part

Helemaal niets.....

waar jullie vandaan halen dat die dingen naar aarde afleiden snap ik niet, dan moet bij het geringste rimpeltje de aardlek er al uit springen.
Ik snap dat ook niet helemaal maar het schijnt toch zo te zijn kijk hier maar eens:
http://www.howstuffworks.com/surge-protector.htm

Of het kan zijn dat deze alleen in de VS verkocht worden.
Er zijn namelijk ook overspanning beveiligingen die niets met de aarde te maken hebben:
http://www.epanorama.net/documents/wiring/surge_ac.html

Overigens wel leuk te lezen hoeveel onzin verhalen er bestaan over aarding zoals:
randaarde via de aardlek
+ en – bij wissel spanning
schone aarde
terugslag ;)

Verwijderd

Resistor schreef op 19 May 2003 @ 22:25:

In de meest simpele 'piekspanningsbeveiligingen' zit een condensator die een kortsluiting is voor hoge frequenties, maar niet voor 50Hz, .
als ie nog in het wisselspanningsdeel zit: blij toe dat die condensator niet voor 50Hz geschikt is... ze kiezen de waarde wel zo laag van die C dat ie voor 50Hz een verwaarloosbare impedantie (=soort weerstand) heeft..
En inderdaad er wordt wat geschreven...
Misschien is het tijd voor: "Electriciteitsleer voor Dummies"... ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 23:42:
[...]
als ie nog in het wisselspanningsdeel zit: blij toe dat die condensator niet voor 50Hz geschikt is... ze kiezen de waarde wel zo laag van die C dat ie voor 50Hz een verwaarloosbare impedantie (=soort weerstand) heeft..
En inderdaad er wordt wat geschreven...
Misschien is het tijd voor: "Electriciteitsleer voor Dummies"... ;)
Hou op daarover, ik studeer(de) electronica (MBO), lekker filterschakelingetjes uitrekenen met condensatoren, spoelen en weerstanden.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:59

Sabbi

je denkt aan mij.

Giblet schreef op 18 May 2003 @ 17:05:

Wij aarden aan de gasleiding :)

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Okay, je PC aansluiten op een geaard stopcontact is dus liev. Kan iemand me dan vertellen waarom een TV geen randaarde aansluiting op zijn stekker heeft en een Monitor van PC wel...

Dus:
  • TV stekker zonder aarde
  • Monitor met aarde

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer allemaal voor de info!, Ik heb nu een SurgeMaster gekocht die de komende klappen op moet vangen. Dat ding heeft een leuk ledje "Earthed" waardoor ik er achter kwam dat ik maar 1 "echt" geaard stopcontact in huis heb, namelijk bij de wasmachine. De rest zijn "look alike" geaard, maar hebben geen aarddraad.

De SurgeMaster hangt nu dus wel aan mijn CV en geeft leuk "Earthed" en "Protected" ( voor zover... ) weer. Ik denk dat als er een keer stroom via de aarde gaat deze stroom veel liever via het stalen, met water gevulde CV systeem naar de aarde loopt dan door mij als ik dat vast heb ( was dat niet de wet van de minste weerstand? ). Hopelijk valt een eventuele schok daarom wel mee.

Ik las ook dat door het netfilter het voltage nog maar op de 115 volt ligt, dus schat de overlevingskansen hoog in. Als ik nog een keer een dipje zie dan zet ik er wel een stevige UPS tussen, voorlopig waren de herstelkosten aan de PC's al duur genoeg ( ben er wel weer iets op vooruit gegaan :P ).

Verwijderd

Resistor schreef op 20 May 2003 @ 09:41:
[...]

Hou op daarover, ik studeer(de) electronica (MBO), lekker filterschakelingetjes uitrekenen met condensatoren, spoelen en weerstanden.
off-topic...
he jammer, begon er net weer een beetje in te komen, de formules met z en i erin beginnen weer op te borrelen..., sinusje hier, cosinusje daar ;) Wordt het soms toch weer te "complex"..... het was voor mij al weer iets langer geleden, maar de essentie raak je nooit kwijt, als het je interesse heeft (ik ben een andere kant uitgegaan en zit nu in de plakkerige moleculen..... ook complex maar zonder impedantie ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 22:06 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 01:07
Sabbi schreef op 20 May 2003 @ 09:48:
[...]

Wij aarden aan de gasleiding :)
Ik hoop dat die smile aangeeft dat het een geintje is, want aarden aan de gas-leiding is nog net ff wat gevaarlijker.
De koppeling met andere stukken leiding gaat namelijk vaak via een koppelstuk wat opgevuld wordt met teflon-tape.
Dat isoleert de 2 delen van elkaar.
Wanneer er een hoge spanning op komt, kan er dus een vonk overspringen.
Nu zit er in de leiding waarschijnlijk niet genoeg zuurstof voor een ontbranding, maar ik neem aan dat het idee wel duidelijk is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 16:58:
mmmm Genoeg tips hierboven voor je geloof ik, maar wat ik niet zo gauw zie staan is, blijf niet zoveel van die contact dozen aan elkaar rijgen ... dan vraag je om moeilijkheden en verder is alles idd waarschijnlijk opgeblazen door een inductie spanning opgewekt door alle trafo's in de apparatuur en als laatst z.s.m geaarde wandcontactdozen gaan gebruiken.
Probleem komt zo te horen doordat de defecte voeding een spanning op de kast/aarde heeft gezet. Heeft niets te maken met te grote belasting (terugslag van een monitor bestaat niet, degen die dat zegt was misschien in de war met een motor met kickstart of zwengel :P), was wel te voorkomen geweest door te aarden.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
axis schreef op 18 May 2003 @ 17:11:
[...]

Dan hoop ik dat hij de CV aardde, en niet _via_ de CV iets anders aardde, dat is namelijk niet gegarandeerd laagohmig.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RetepV schreef op 19 May 2003 @ 17:42:
De randaarde gaat ook buiten de aardlekschakelaar om. De aardlekschakelaar werkt (heel eenvoudig) door het verschil in stroomsterkte tussen de fase-draad en de nul-draad te meten. Is er een verschil, dan is er een lek naar de aarde. Dit zou door je lichaam heen kunnen zijn, dus daar moet de aardlekschakelaar op reageren en snel ook.
Als er stroom op de randaarde komt zal de aardlekschakelaar uit slaan en is alle stroom uit het huis weg => geen brand- of electrocutiegevaar meer.

Als er stroom op je CV komt te staan blijft er doodgewoon een stroom lopen tot mogelijk je zekering doorslaat. Maar als de stroom die loopt niet zo groot is (<16A), dan zal die niet doorslaan. Maar als de stroom door blijft lopen en ergens door een te dunne leiding gaat (bijvoorbeeld het spanningskabeltje naar je computer toe), dan gaat die warm worden, vervolgens heet, vervolgens roken, waarna de vlammen eruit slaan, en vlammen worden alleen maar groter als je er niets aan doet :).
Zie mijn uitleg over de werking van een aardlekschakelaar hierboven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

standaard is de randaarde 30mA, maar zou je nog veiliger willen werken, er zijn wel modules te koop die bij 5 mA al afslaan. Maar dan moet je wel een lage lekstroom hebben van alle apparaten anders vliegt ie er om de haverklap uit. De was machine zit om die reden meestal op een eigen zekering, volledig gescheiden van de rest, zonder aardlek, maar wel met randaarde (weet niet 100% zeker of dat nog wet is).

Verwijderd

mae-t.net schreef op 21 mei 2003 @ 14:52:
[...]

Probleem komt zo te horen doordat de defecte voeding een spanning op de kast/aarde heeft gezet. Heeft niets te maken met te grote belasting (terugslag van een monitor bestaat niet, degen die dat zegt was misschien in de war met een motor met kickstart of zwengel :P), was wel te voorkomen geweest door te aarden.
Kijk, dat zeg ik.
Er ontstaan de wildste verhalen na een simpele vraag ;)
Pagina: 1