Toon posts:

Zelfbouw Active Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.593 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eens vaker gehoord dat het verstandiger is om een zelfbouw sub te maken in plaats van er eentje te kopen. Aangezien ik wel een active subwoofer wil bouwen vraag ik aan jullie wat ik nu precies allemaal nodig heb en wat dit mag gaan kosten. Ik zoek eentje die zeer laag en hard kan voor ongeveer 400-500 euro. Rond de 12 inch zou dus goed zijn. Heeft iemand sites waarop staat hoe alles in zijn werk gaat en welke mogelijkheden er zijn. Ik zat te denken aan een peerles, is dit iets en hebben zij een site. Heb wel even gegoogled maar nog niks goeds gevonden. Graag wat advies op dit gebied want ik ben echt van plan er zelf eentje te bouwen. Mijn front speakers Zijn 2 keer IQ diamond 180 watt (vergelijkbaar met enkele floorstanders van phonar).

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

Ik denk dat de bekendste zelfbouwsub hier op GoT toch wel die van tbusquet is. Peerless Sub af! & discussie over home-cinema sets

Verwijderd

Als ik dit lees denk ik maar 1 ding... Adire Shiva :)

Ik heb hem nog nooit mogen horen, maar als ik de verhalen op dit forum mag geloven is dit de ultime subwoofer voor HT (super laag en hard dus) en een budget wat jij aangeeft.

Ik weet niet wat de driver kost, en een passief membraan er bij zou helemaal vet zijn, en wat je kwijt bent voor een beetje amp, maar voor 500 euro moet dat wel lukken.

Ik geloof dat er laatst een thread over geopend was en als je ff zoekt op "adire shiva" (zowel op dit forum en google) is er denk ik zat te vinden.

offtopic:
/me hoopt ook ooit nog eens zo'n ding te bouwen, al zou het alleen zijn om hem eens te horen...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:38

Indoubt

Always be indoubt until sure

Als je een beetje handig bent is het inderdaad veel verstandige om een sub zelf te maken. De meeste subs zijn wat dat betreft overpriced voor wat ze leveren. Zowel qua diepgang als qua (echt) vermogen zijn zelfbouw subs in het voordeel tenzij je echt flink centen gaat neerleggen

Kijk hier maar eens naar:
Adire shiva circa 160 €, Detonation 300 (300w RMS) 319€ Dan hou je nog wat over voor MDF om een flinke kast te maken

Heb je ook nog budget voor een hutje op de hei? Je buren gaan dit niet leuk vinden

Verwijderd

Topicstarter
Woon in de bossen:) Buren wonen op grote afstand, gelukkig maar. Ow ja en mijn linker buurvrouw is 95 en is doof>:) Ja die adire shiva is idd goed zeg. Weet iemand wat ik van hout nodig heb en wat van dempings materiaal en waar ik deze het beste kan halen? Mischien zijn er complete houte constructies gemaakt voor die adire shiva?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 14:45 ]

Verwijderd

mhh.
Een beetje basspeaker (niet de box maar de speaker zelf) van bijvoorbeeld Volt kost al gauw 200 tot 400 Euro.
Alleen is dat dan 200 watt sinus of zo ;)

Maar www.zelfbouwluidsprekers.nl is wel een aardig beginpunt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 14:57:
mhh.
Een beetje basspeaker (niet de box maar de speaker zelf) van bijvoorbeeld Volt kost al gauw 200 tot 400 Euro.
Alleen is dat dan 200 watt sinus of zo ;)

Maar www.zelfbouwluidsprekers.nl is wel een aardig beginpunt.
Daarom is deze denk ik dan ook niet zo populair?
De Adire Shiva heeft zich ruimschoots bewezen als een SPL kannon voor een goede prijs. Ik zou zekerweten voor de Adire gaan, maar dat ben ik maar...

Wellicht dat als je heel goed zoekt er wel iets bestaat dat al in elkaar zit voor die adire, maar waarom niet lekker zelf bouwen? Is veel leuker en goedkoper en je leert ook nog wat meer er over :)

Er zijn zat bestaande ontwerpen die je kunt nabouwen qua afmetingen, inhoud en poortafstemming (of beter, een passief membraan >:) ), het is helemaal niet zo moeilijk, je moet alleen geen 2 linker handen hebben en een beetje gereedschap hebben/kunnen lenen.

Aan de binnenkant kun je noppenschuim plakken voor demping van staande golven en een lichte volume vergroting te creeeren voor de woofer.

Je hebt dan nog die sub amp nodig, dan heb je iig geen aansluit terminal meer nodig.
Wat je globaal nodig hebt voor de bouw van een kast: Hout/MDF, lijm, kit (lucht dicht maken), schroeven, basreflexpoort (indien geen passief membraan of gesloten systeem) en lijmklemmen zijn ook heel handig.

hoop dat je weer wat wijzer bent :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moet je eens proberen:
[search=zelfbouw subwoofer], echt heel gek, maar dan vindt je echt heel veel topics! :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.