Continu belasten van een processor verandert niets aan de levensduur.
MAAR regelmatig aan/uit zetten van je computer stoort wel, volgens berekeningen verkort de levensduur van je pc met 1 dag per keer dat je je pc aan/uit zet.
Dat komt door :
- piekstromen als je je pc aanzet
- pc-hardware zet uit als je pc aangezet wordt
- pc-hardware krimpt als je je pc uitzet
- dus krimp/uitzet/krimp/uitzet en na lange tijd kaput...
Sinds wanneer heeft een processor branduren?
Zodra hij brand is het over hoor, dat duurt geen uren
Het is geen kaars!!!
Tomshardware CPU-zonder-cooler Movies Rulez
Hitte is maar een oorzaak van het verkorten van de levensduur van een processor. De andere en veel belangrijke is de elektronmigratie. Deze vermindert de levensduur het meest. Als je > 2V door je processor jaagt, wat overclockers doorgaans doen, zal zijn levensduur drastig verminderen, ongeacht dat de processor op -35 graden (ik noem maar wat) draait.
Een processor van een gemiddelde computergebruiker (met stock HSF AMD processor, geen kastkoeling en slechte airflow) die op 65 graden draait, zal veel langer leven dan een processor van een overclocker die zijn processor meer dan 2V geeft, ondanks die Prometeia.
> 2V is niet een vaste regel, Pentium 233 MMX draait lekker met 2,8V en 3,3 V (dual voltage). Wel het percentage overspanning, hoe meer spanning, hoe meer stroom (Wet van Ohm). Hoe meer stroom hoe meer hitte, zelfs met extreme koeling zal nooit alles in je CPU-core koud zijn. De 0,13 micron "baantjes" in je CPU moeten warmte afgeven aan de behuizing van je cpu-core en die moet doorgeven aan de koelpasta en die geeft het nog door aan de koelvin,... Dus het interne in de CPU-core zal nog altijd warm zijn, terwijl de rest wel koud is, krimpen/uitzetten is niet gezond (zie, koud glas breekt als je ze in heet water doet...)
Helaas heeft niet iedereen dat budget. Daarnaast is het zowiezo slimmer om goed om te gaan met je processor, als is het omdat je hem eventueel nog kunt verkopen, of gewoon bewaren als reserve-processor, of..., of...
Celeron 300A is niet meer waard dan €15 alsof je daar veel aan hebt om te verkopen? Maar ik bewaar wel graag mijn hardware, het is leuk om Linux-routers (pentium 166MMX) van te maken...
Maak je daar maar niet te druk over gewoon de temp in de gaten houden. Zelf vind ik een temp van 65graden ook nog wel te accepteren. Maar dat is je vaak je eigen mening. Amd's lopen goed tot de 80gradne bij 90 hoort hij dood te gaan.
Bij mij moet alles onder 60°C zijn, mijn AMD Thunderbird 800MHz draait rustig op 41°C, bij een kast-temperatuur van 27°C.
Hoewel de absolute levensduur van een halfgeleider veel langer is dan wij zo'n ding ooit zullen gebruiken, gaat de performance wel achteruit.
Tenminste; m'n oude videokaart (tnt2 m64) heb ik nadat ik hem een dag of 3 had meteen tot op het randje proberen over te klokken (was toen nog jong en onervaren ) Zo hem ik hem dus lekker 2 volle jaren laten staan en ZEER frequent gebruikt. En de prestaties gingen het laatste jaar echt merkbaar achteruit (op het oog!) Volgens de benchmarks soms zelfs 20%! Toch doet hij het naar mijn weten nu nog steeds, heb tenminste nooit geen negatieve berichten erover ontvangen.
Nog nooit meegemaakt (performanceverlies door tweaken/overclocking). Wel meegemaakt door virussen, spyware, onnodige proggies. Draai eens een goede up to date virusscanner, daarna eens checken door AdWare, dan nog onnodig proggies deïnstalleren,...
Iemand ooit gehoord van de badkuip theorie??
In de eerste "levens"maanden relatief veel kans op uitval, daarna een x aantal maanden/jaren nihil en daarna loopt het weer sterk op?? Dit is onafhankelijk van het feit of hij wel of niet gebruikt word. Electronica veroudert niet door "normaal gebruik" dus, maar net als de mens door de tijd
Schijnt technisch bewezen te zijn en het lijkt mij dus, dat als er geen extreme condities (zowel koud als warm) voordoen, de levensduur al bepaald is bij het bakken??
Gehoord tijdens LAME (LAbo MEchanica), dat zijn lessen over kwaliteit (ISO-900x-dinges), productie in industrie,...
Begin veel uitval door productiefouten, daarna is het stuk hardware bewezen dat het werk en zal ook blijven werken. Na een lange tijd gaat je stuk hardware kapot omdat het voorzien is om x aantal jaren mee te gaan, dus terug veel uitval.
[
Voor 118% gewijzigd door
Verwijderd op 19-05-2003 00:08
]