Toon posts:

Brand uren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede morgen/middag/avond,

Ik heb een week stage gelopen bij een computer winkel en daar heb ik allerlei vragen gestelt over het overklokken nog veel meer... Maar nu heb ik me laten wijsmaken dat als ik ga overklokken dat me CPU brand uren sneller op zou gaan?!,

Is dit waar of is dit gewoon compleete kwats... en zoja als het waar is hoeveel brand uren zitten er dan wel niet op ?....

Bvd..

Verwijderd

Zolang je cpu goed gekoeld is kan er weinig gebeuren ;) gewoon blaat

Je hoeft btw. niet te groeten in je posts.. dat doen tweakers automatisch al :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 22:58 ]

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25
je kan beter spreken in jaren.

bijvoorbeeld onovergeclocked zou die 15 jaar doen en overgeclocked 9 jaar.
tegen die tijd ben je alweer zoveel upgrades verder

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

gewoon simpel gezegd, als je de CPU op een hogere snelheid zet maakt hij meer hitte, die negatief voor de levensduur is!

Wat wel bekend is dat boven de 50 graden celsius de levensduur echt omlaag gaat en boven de 60 de levens duur SERIOUS omlaag gaat.

Dus als je overklokt, blijf onder de 50 graden! En met dat bedoel ik dus de onbelaste temperatuur ( als je processor uit zijn neus zit te vreten dus )

[ Voor 20% gewijzigd door swampy op 17-05-2003 22:59 . Reden: BLAAT removed ]

There is no place like ::1

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 16:26
Onder normale omstandigheden moet een processor tussen de 8 en 12 jaar mee kunnen...
Door te overklokken (met name de warmte, maar ook wel door de verhoogde elektronmigratie) reduceer je inderdaad de leeftijd...
Maar so what, dan gaat ie toch maar 4-6 jaar mee ?? :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:05

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Het is geen complete "kwats". Als je een processor harder laat lopen dan waarvoor hij bedoeld is, dan wordt hij warmer en warmer. Deze hitte zou de levensduur van je processor verkorten. Maar het is net van UltraBright zegt: als je die verhitting tegengaat kun je dat afsnoepen van die levensduur tegengaan.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
een overclockte proc die goed is gekoeld gaat waarschijnlijk langer mee dan een niet overclockte slecht gekoelde cpu.

Brand-uren heeft dus alles met temp te maken niet met een maximaal aantal kloktikken, dus niet dat na 1 biljard kloktikken ermee ophoudt ofzo.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Dat is vaag mijn cpu is zonder overgeklokt al precies 50 graden!!! dan moet ik dus snel ff een andere fan erbij gooien???... maarja bedankt voor de informatie ;D

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Yep Dux

Als je natuurlijk betere koeling op de CPU plaatst is het verlies in jaren natuurlijk weer verminderd.

Dus als je gaat overklokken, altijd een goede koeling erop zetten! De standaard koeling op je processor is misschien niet sterk genoeg!

• DUX

DUX

Ligt aan het merk CPU.

AMD draait op hogere temps dan Intel. Voor AMD is 50 graden celcius normaal dacht ik...

@Tenkootje weer:
Ik draai mijn AMD 2400+ op 55 graden, en er is niks aan de hand. Ik was eerst in het bezit van een AMD Athlon 800 en die werd 68 graden en zelfs die bleef goed lopen. (Reden was een slecht geventileerde kast van de HCC beurs voor een (zo bleek) iets te vriendelijk prijsje ;) )

[ Voor 57% gewijzigd door DUX op 17-05-2003 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah ik heb AMD atlhon XP 2400+ dus 50 graden is normaal? kan iemand dit bevestigen plz?

Verwijderd

dus als ik m underclock kan ik weer heel wat jaartjes vooruit ? :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

De AMD's zijn inderdaad wat warmer...kunnen ze trouwens ook aan.

40 graden schijnt toch wel het minimum voor een AMD te zijn ( met standaard koeling ) terwijl een P4 rond de 36/35 zou hangen.

standaard al op 50 is ook op zich te overleven voor een AMD....natuurlijk, hoe kouder..hoe beter ( ..maar niet onder de -200 graden graag )

Maarz moeten mensen niet eerst de FUQ ( Frequenty Unawnsered Questions ) lezen voordat ze over dit vragen gaan stellen?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Underclocken? Kan.....maar...ik denk zelf dat behalve als je het als je de pc voor 40 jaar will behouden, je echt niet hoeft te underclocken.

Je koopt toch niet een snelle processor om hem express langzaam te laten gaan zodat over 400 jaar hij nog steeds draait!

Verwijderd

swampy schreef op 17 May 2003 @ 22:58:
gewoon simpel gezegd, als je de CPU op een hogere snelheid zet maakt hij meer hitte, die negatief voor de levensduur is!

Wat wel bekend is dat boven de 50 graden celsius de levensduur echt omlaag gaat en boven de 60 de levens duur SERIOUS omlaag gaat.

Dus als je overklokt, blijf onder de 50 graden! En met dat bedoel ik dus de onbelaste temperatuur ( als je processor uit zijn neus zit te vreten dus )
die van mij is maar euh, 70° :)

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

@Virus3000

De snellere AMD's en P4's kunnen best warm worden..dus over de 60 graden. Maar ook hier, hoe beter de koeling hoe langer de CPU het uithoudt!

...misschien efkes kijken of je de kast niet beter kan ventileren...of een betere koeler er op?

Verwijderd

swampy schreef op 17 May 2003 @ 23:06:

40 graden schijnt toch wel het minimum voor een AMD te zijn ( met standaard koeling ) terwijl een P4 rond de 36/35 zou hangen.

standaard al op 50 is ook op zich te overleven voor een AMD....natuurlijk, hoe kouder..hoe beter ( ..maar niet onder de -200 graden graag )

Maarz moeten mensen niet eerst de FUQ ( Frequenty Unawnsered Questions ) lezen voordat ze over dit vragen gaan stellen?
De laatste tijd verstoken de p4's ook veel watts, kijk maar eens naar de 2.4ghz bijvoorbeeld...of de 3ghz intEl verstookt de laatste tijd niet veel minder watts hoor :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:16
Universal Creations schreef op 17 mei 2003 @ 23:00:
een overclockte proc die goed is gekoeld gaat waarschijnlijk langer mee dan een niet overclockte slecht gekoelde cpu.

Brand-uren heeft dus alles met temp te maken niet met een maximaal aantal kloktikken, dus niet dat na 1 biljard kloktikken ermee ophoudt ofzo.
Hij moet natuurlijk niet te goed gekoeld worden. Door bv die prommy gekoelde systemen zet de cpu uit en krimt hij weer in door het hitte verschil. :o
Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 23:03:
jah ik heb AMD atlhon XP 2400+ dus 50 graden is normaal? kan iemand dit bevestigen plz?
Als dat stressed is, is het normaal. Als dat idle is is het iets aan de hoge kant maar het kan er makkelijk mee door :).
swampy schreef op 17 mei 2003 @ 23:06:

P4 hebben gewoon lompere koeling dan AMD. Een P4 3Ghz zet iets van 100W af en een AMD 3000+ 70W.

tvw

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 18:41
swampy schreef op 17 mei 2003 @ 22:58:

En als ik nu met een prometia koeling kit de cpu altijd rond de *-35* koel,
gaat me cpu dan langer mee ?

Of ben ik dan te veel aan het nadenken ? :P

Verwijderd

ShotGun schreef op 17 May 2003 @ 23:11:

[...]

P4 hebben gewoon lompere koeling dan AMD. Een P4 3Ghz zet iets van 100W af en een AMD 3000+ 70W.
Lompere koeling :Z maar natuurlijk |:(

Verwijderd

Weezer-DC schreef op 17 May 2003 @ 23:14:
[...]

En als ik nu met een prometia koeling kit de cpu altijd rond de *-35* koel,
gaat me cpu dan langer mee ?

Of ben ik dan te veel aan het nadenken ? :P
Valt mee een CPU gaat ongeveer 20jaar mee, als ie 40graden of minder is daarboven gaat ie niet langer mee.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Weezer...natuurlijk gaat hij langer mee...maar...hoe lang wil je wachten tot je volgende upgrade en what wil je doen me deze pc wanneer hij ouder wordt?

Oftewel, als je het toch -35 kan krijgen, overclocken maar!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 09:42
Lol@weezer ;)

Ook een vraagje van mijn kant:
Door te overclocken gaat de processor dus wat minder lang mee, ook al ligt dit natuurlijk boven de 'economische' levensduur. Maar hoe zit het met je processor continu 100% laten belasten (denk aan distributed computing), weet iemand hoe goed of slecht dat voor de processor is?

Verwijderd

DeadMetal schreef op 17 mei 2003 @ 23:19:
Lol@weezer ;)

Ook een vraagje van mijn kant:
Door te overclocken gaat de processor dus wat minder lang mee, ook al ligt dit natuurlijk boven de 'economische' levensduur. Maar hoe zit het met je processor continu 100% laten belasten (denk aan distributed computing), weet iemand hoe goed of slecht dat voor de processor is?
Negatief voor je processor, Als je motor contenu hoge toeren draait gaat ie toch ook minder lang mee dan stationair draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 23:29 . Reden: 8)7 typo ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 23:23:
[...]

Negatief voor je processor, Als je motor contenu hoge toeren draait gaat ie toch ook minder lang mee dan stationair draaien.
Een motor elke keer starten is er ook niet goed voor. Een cpu 100% belasten is niet erg zolang de temp maar binnen de perken blijft is het goed

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Hoewel de absolute levensduur van een halfgeleider veel langer is dan wij zo'n ding ooit zullen gebruiken, gaat de performance wel achteruit.
Tenminste; m'n oude videokaart (tnt2 m64) heb ik nadat ik hem een dag of 3 had meteen tot op het randje proberen over te klokken (was toen nog jong en onervaren ;) ) Zo hem ik hem dus lekker 2 volle jaren laten staan en ZEER frequent gebruikt. En de prestaties gingen het laatste jaar echt merkbaar achteruit (op het oog!) Volgens de benchmarks soms zelfs 20%! Toch doet hij het naar mijn weten nu nog steeds, heb tenminste nooit geen negatieve berichten erover ontvangen.

Verwijderd

Die vergelijking met die motor slaat trouwens eigenlijk nergens op. Dat is allemaal mechanisch, de 'slijtage' van een chip ontstaat vooral door electronmigratie en dat kun je hier absoluut niet mee vergelijken.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-02 09:42
Dus de processor slijt net zo hard als bij overclocken, maar deze slijtage is te beperken door een degelijke koeling?

Verwijderd

Universal Creations schreef op 17 May 2003 @ 23:33:
[...]

Een motor elke keer starten is er ook niet goed voor. Een cpu 100% belasten is niet erg zolang de temp maar binnen de perken blijft is het goed
True true maar de processor slijt toch wel dergelijk harder als ie contenu 100% load heeft.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 23:00:
Dat is vaag mijn cpu is zonder overgeklokt al precies 50 graden!!! dan moet ik dus snel ff een andere fan erbij gooien???... maarja bedankt voor de informatie ;D
Als je je processor langer dan 15 jaar wilt gebruiken moet je dat doen ja :p
(heeft niet super veel zin dus)

Ik ben wat dat betreft een echte martelaar voor m'n computer. Mijn amd xp 1700+ draait nu op de snelheid van een 2800+, met verhoogd voltage(1,8v ipv 1,65) en 55 graden. Hij staat 24/7 aan, en altijd onder full load(distributed computing). Kan me slijtage iets schelen? Totaal niets.
Over 1 á 2 jaar(max) heb ik toch weer een andere processor. Stel dat ie het maar 5 jaar zou uithouden, tegen die tijd is ie compleet verouderd.

Vergelijk het met de Celeron 300A. 5 jaar geleden waren die supergoed te overklokken, >450Mhz was geen uitzondering. Gebruikt iemand ze nog? Nope, oude trage dingen ;)

🖥️ | 🚗

• DUX

DUX

MadMarky schreef op 18 May 2003 @ 01:20:
[...]
Over 1 á 2 jaar(max) heb ik toch weer een andere processor.
Helaas heeft niet iedereen dat budget. Daarnaast is het zowiezo slimmer om goed om te gaan met je processor, als is het omdat je hem eventueel nog kunt verkopen, of gewoon bewaren als reserve-processor, of..., of... :7

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-02 15:15
Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 23:03:
Die van mij draait op 44 Graden normaal (stressed weet ik ff niet) en systemp op 35

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 23:03:
Ingesteld als een 2400+ is m'n 2000+ zo'n 41-48'C
Branduren: je koopt een Pc om te gebruiken, niet om uit te laten staan (en anders maak je er maar een foto van en hang je die boven je bed) - ik denk dat de condensatoren van je mobo er eerder mee ophouden.

Conclusie, overklokken of niet: die keuze doe je zelf zoals een tweaker betaamd.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 04:39 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DUX schreef op 18 May 2003 @ 01:26:
[...]

Helaas heeft niet iedereen dat budget. Daarnaast is het zowiezo slimmer om goed om te gaan met je processor, als is het omdat je hem eventueel nog kunt verkopen, of gewoon bewaren als reserve-processor, of..., of... :7
Eh, de huidige cpu heeft me €60 gekost :p
Doorverkopen gaat sowieso niet meer lukken, hij heeft een zwarte vlek aan de achterkant, ongelukje met uigevallen fan :X

Maargoed, maak van die 1 á 2 jaar eens 3 jaar. Dit is een normale tijd om een nieuwe computer te kopen. Heb je er dan nog wat aan als je processor in zo'n conditie is dat ie nog 10 jaar meegaat?

🖥️ | 🚗

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-02 07:54
Iemand ooit gehoord van de badkuip theorie??

In de eerste "levens"maanden relatief veel kans op uitval, daarna een x aantal maanden/jaren nihil en daarna loopt het weer sterk op?? Dit is onafhankelijk van het feit of hij wel of niet gebruikt word. Electronica veroudert niet door "normaal gebruik" dus, maar net als de mens door de tijd :+

Schijnt technisch bewezen te zijn en het lijkt mij dus, dat als er geen extreme condities (zowel koud als warm) voordoen, de levensduur al bepaald is bij het bakken??

[ Voor 21% gewijzigd door Miglow op 18-05-2003 14:39 ]

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-02 14:36
als je aat overclocken dan weet ej dat dat geld gaat kosten want gegarandeerd maak je wel wat kapot.. dan hoef je echt niet moeilijk te gaan doen over de kortere leeftijd van de proc. na een paar jaar komt er toch wel weer een andere... budget er niet voor?? laat dan het hele overclock gebeuren aan je vorobij gaan...

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 23:43:
Hoewel de absolute levensduur van een halfgeleider veel langer is dan wij zo'n ding ooit zullen gebruiken, gaat de performance wel achteruit.
Tenminste; m'n oude videokaart (tnt2 m64) heb ik nadat ik hem een dag of 3 had meteen tot op het randje proberen over te klokken (was toen nog jong en onervaren ;) ) Zo hem ik hem dus lekker 2 volle jaren laten staan en ZEER frequent gebruikt. En de prestaties gingen het laatste jaar echt merkbaar achteruit (op het oog!) Volgens de benchmarks soms zelfs 20%! Toch doet hij het naar mijn weten nu nog steeds, heb tenminste nooit geen negatieve berichten erover ontvangen.
Misschien eens defragmenteren? ;)

Prestatieverlies is echt onzin AFAIK, laat anders maar eens iets daarover zien (artikel oid).

• DUX

DUX

MadMarky schreef op 18 May 2003 @ 14:01:
Maargoed, maak van die 1 á 2 jaar eens 3 jaar. Dit is een normale tijd om een nieuwe computer te kopen.
De belastingdienst gaat uit van 5 jaar, meen ik.

Verwijderd

een normale proc heeft een levensduur van ongeveer 10jaar (dan moet hij wel 10jaar aan staan, niet achter elkaar natuurlijk, dus (8*356+2*366)*24 zoveel uren heb je ongeveer, te lui om uit te rekenen).
Zodra je gaat oc'n gaat zijn levensduur achteruit.
Maar bv veel mensen clocken een xp1700+ over. Gaat die dood? Who cares ding is 60euro en tegen de tijd dat hij dood is koop je zo een nieuwe proc voor bijna geen geld. Wat kost een xp2400 nog? bijna niks.

Maak je daar maar niet te druk over gewoon de temp in de gaten houden. Zelf vind ik een temp van 65graden ook nog wel te accepteren. Maar dat is je vaak je eigen mening. Amd's lopen goed tot de 80gradne bij 90 hoort hij dood te gaan.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DUX schreef op 18 mei 2003 @ 19:14:
[...]

De belastingdienst gaat uit van 5 jaar, meen ik.
En de belastingdienst gaat uit van de gemiddelde thuisgebruiker. Tweakers zijn over het algemeen veeleisend, en spelen vaak games.
Ik moet er niet aan denken dat ik nu nog met een PII 300 en een i740 graphics kaartje zou moeten werken :X

Een computer van 3 jaar oud, is nu vaak een gemiddelde PIII met geforce2(mx) kaart. Ik ken veel mensen die nu zo'n systeem gaan upgraden/een nieuwe pc kopen.

🖥️ | 🚗

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:22

justifire

Shut up and squat !!

Sinds wanneer heeft een processor branduren?
Zodra hij brand is het over hoor, dat duurt geen uren :)
Het is geen kaars!!!

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Verwijderd

Hitte is maar een oorzaak van het verkorten van de levensduur van een processor. De andere en veel belangrijke is de elektronmigratie. Deze vermindert de levensduur het meest. Als je > 2V door je processor jaagt, wat overclockers doorgaans doen, zal zijn levensduur drastig verminderen, ongeacht dat de processor op -35 graden (ik noem maar wat) draait.

Een processor van een gemiddelde computergebruiker (met stock HSF AMD processor, geen kastkoeling en slechte airflow) die op 65 graden draait, zal veel langer leven dan een processor van een overclocker die zijn processor meer dan 2V geeft, ondanks die Prometeia.

Verwijderd

Continu belasten van een processor verandert niets aan de levensduur.

MAAR regelmatig aan/uit zetten van je computer stoort wel, volgens berekeningen verkort de levensduur van je pc met 1 dag per keer dat je je pc aan/uit zet.

Dat komt door :
- piekstromen als je je pc aanzet
- pc-hardware zet uit als je pc aangezet wordt
- pc-hardware krimpt als je je pc uitzet
- dus krimp/uitzet/krimp/uitzet en na lange tijd kaput...
Sinds wanneer heeft een processor branduren?
Zodra hij brand is het over hoor, dat duurt geen uren
Het is geen kaars!!!
Tomshardware CPU-zonder-cooler Movies Rulez
Hitte is maar een oorzaak van het verkorten van de levensduur van een processor. De andere en veel belangrijke is de elektronmigratie. Deze vermindert de levensduur het meest. Als je > 2V door je processor jaagt, wat overclockers doorgaans doen, zal zijn levensduur drastig verminderen, ongeacht dat de processor op -35 graden (ik noem maar wat) draait.

Een processor van een gemiddelde computergebruiker (met stock HSF AMD processor, geen kastkoeling en slechte airflow) die op 65 graden draait, zal veel langer leven dan een processor van een overclocker die zijn processor meer dan 2V geeft, ondanks die Prometeia.
> 2V is niet een vaste regel, Pentium 233 MMX draait lekker met 2,8V en 3,3 V (dual voltage). Wel het percentage overspanning, hoe meer spanning, hoe meer stroom (Wet van Ohm). Hoe meer stroom hoe meer hitte, zelfs met extreme koeling zal nooit alles in je CPU-core koud zijn. De 0,13 micron "baantjes" in je CPU moeten warmte afgeven aan de behuizing van je cpu-core en die moet doorgeven aan de koelpasta en die geeft het nog door aan de koelvin,... Dus het interne in de CPU-core zal nog altijd warm zijn, terwijl de rest wel koud is, krimpen/uitzetten is niet gezond (zie, koud glas breekt als je ze in heet water doet...)
Helaas heeft niet iedereen dat budget. Daarnaast is het zowiezo slimmer om goed om te gaan met je processor, als is het omdat je hem eventueel nog kunt verkopen, of gewoon bewaren als reserve-processor, of..., of...
Celeron 300A is niet meer waard dan €15 alsof je daar veel aan hebt om te verkopen? Maar ik bewaar wel graag mijn hardware, het is leuk om Linux-routers (pentium 166MMX) van te maken...
Maak je daar maar niet te druk over gewoon de temp in de gaten houden. Zelf vind ik een temp van 65graden ook nog wel te accepteren. Maar dat is je vaak je eigen mening. Amd's lopen goed tot de 80gradne bij 90 hoort hij dood te gaan.
Bij mij moet alles onder 60°C zijn, mijn AMD Thunderbird 800MHz draait rustig op 41°C, bij een kast-temperatuur van 27°C.
Tenminste; m'n oude videokaart (tnt2 m64) heb ik nadat ik hem een dag of 3 had meteen tot op het randje proberen over te klokken (was toen nog jong en onervaren ) Zo hem ik hem dus lekker 2 volle jaren laten staan en ZEER frequent gebruikt. En de prestaties gingen het laatste jaar echt merkbaar achteruit (op het oog!) Volgens de benchmarks soms zelfs 20%! Toch doet hij het naar mijn weten nu nog steeds, heb tenminste nooit geen negatieve berichten erover ontvangen.
Nog nooit meegemaakt (performanceverlies door tweaken/overclocking). Wel meegemaakt door virussen, spyware, onnodige proggies. Draai eens een goede up to date virusscanner, daarna eens checken door AdWare, dan nog onnodig proggies deïnstalleren,...
Iemand ooit gehoord van de badkuip theorie??

In de eerste "levens"maanden relatief veel kans op uitval, daarna een x aantal maanden/jaren nihil en daarna loopt het weer sterk op?? Dit is onafhankelijk van het feit of hij wel of niet gebruikt word. Electronica veroudert niet door "normaal gebruik" dus, maar net als de mens door de tijd

Schijnt technisch bewezen te zijn en het lijkt mij dus, dat als er geen extreme condities (zowel koud als warm) voordoen, de levensduur al bepaald is bij het bakken??
Gehoord tijdens LAME (LAbo MEchanica), dat zijn lessen over kwaliteit (ISO-900x-dinges), productie in industrie,...
Begin veel uitval door productiefouten, daarna is het stuk hardware bewezen dat het werk en zal ook blijven werken. Na een lange tijd gaat je stuk hardware kapot omdat het voorzien is om x aantal jaren mee te gaan, dus terug veel uitval.

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 00:08 ]

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 23:15:
Lompere koeling :Z maar natuurlijk |:(
Idd ja.
Waar meer watts geproduceerd worden, moet ook meer gekoeld worden. Dat intels meer watts produceren is algemeen bekend, en alle energie die een proc gebruikt word omgezet in warmte.
Lompere (betere) koeling hoeft niet te betekenen dat ie groter van omvang of lawaai is ;)

Gregor van Egdom Krekr

Pagina: 1