Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Pin 1 t/m 14 in vreemde volgorde

Pagina: 1
Acties:

• wietse.cc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-12-2023
Hallo,

Ik heb uit een oude laserprinter een LCD gehaald, 1x16, met een HD44780A Chip. Deze zou met de in overvloed te vinden schema's zonder al te veel problemen aan een LPT poort te connecten moeten zijn. Dit is ook niet mijn probleem...

Mijn probleem is wel dat ik niet weet welke pin op het printplaatje pin 1 is, en welke pin 14... Er staat er wel ergens een 1'tje, maar ik wordt er niet veel wijzer van. Misschien dat iemand al iets bij de hand heeft gehad waar ik nu ook tegen aanloop, of dat iemand weet te verklaren welke pin welke is...

Ter verduidelijking de onderstaande plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.ipublications.net:90/GOT/POST/CME/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ipublications.net:90/GOT/POST/CME/2.jpg

Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dat staat toch in de FAQ?
http://gathering.tweakers...ges/513670#lcd_aansluiten

[ Voor 55% gewijzigd door AcouSE op 17-05-2003 21:38 ]

• wietse.cc
Als ze netjes op volgorde zitten wel ja... Voor zo ver ik kon zien. Maar bij mij zitten ze niet echt allemaal netjes op een rij...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dan ga je toch ff meten? D'r zal vast wel een bepaalde volgorde in zitten, dus als je weet waar pin 13 zit ben je al een stuk verder. Ook zou je even in de printer kunnen kijken hoe het e.e.a. daar is aangesloten op de kabel die naar de LCD ging.

• wietse.cc
AcouSE schreef op 17 May 2003 @ 21:44:
Dan ga je toch ff meten? D'r zal vast wel een bepaalde volgorde in zitten, dus als je weet waar pin 13 zit ben je al een stuk verder. Ook zou je even in de printer kunnen kijken hoe het e.e.a. daar is aangesloten op de kabel die naar de LCD ging.
Ik ben bang dat die printer al 2 maanden ergens op een schroothoop ligt... Das dus niet echt makkelijk om daar nog even te kijken. Ook het doormeten zal denk ik een beetje een probleem worden, want mijn apparaatje voor doormeten e.d. heeft de bons gegeven. Net dus... Maar als niemand het weet haal ik maandag wel even een multimeter.

In de hoop dat iemand het wist/weet ;)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 10:19
Weet je nog uit welke printer hij afkomstig is, ik heb wel eens schemas los weten te peuteren als zijnde 'afstudeer project' ;)

• wietse.cc
Icey schreef op 17 May 2003 @ 22:00:
Weet je nog uit welke printer hij afkomstig is, ik heb wel eens schemas los weten te peuteren als zijnde 'afstudeer project' ;)
HP Laserjet 4P... Een ouwe bak...

Verwijderd

Pak het datasheet van de hd44780 en je multi meter en je weet zo welke pin waarheen gaat.

• wietse.cc
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 22:13:
Pak het datasheet van de hd44780 en je multi meter en je weet zo welke pin waarheen gaat.
Iedereen dan in ieder geval bedankt, ik denk dan dat het toch maar eens tijd wordt om een nieuwe multimeter aan te schaffen... Eens kijken waar die pin 13 zit, en het er dan maar op gokken ;)...

(Of iemand moet het toevallig nog weten maar ik heb niet het idee...?)

Bedankt!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Probeer gewoon met de weerstandmeting een pin te zoeken die een weerstand heeft van 0 tot 10 ohm met het frame waar het eigenlijke lcd in vast zit. Die pin is iig al ground. Vergelijk vervolgens hou je dat ene test pennetje op dat punt, en ga je zoeken naar een ander pinnetje waarvan de weerstand heel snel oploopt. Dit is de +5v (is gebufferd met een condensator, en dat is dus op die manier te meten) Kijk daarna nog een keer naar je schema, en je hebt ineens veel minder mogelijkheden. Waarschijnlijk kun je nu wel de volgorde herkennen, het zal echt niet veel afwijken.

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 16:46

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

Heb toevallig laatst dezelfde uit een Canon gesloopt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
module:     hd44780:
1           gnd
2       vcc
3       v5
4       d7
5       d6
6       d5
7       d4
8       rs
9       e
10

Staat dus in 4bit mode ;)

[ Voor 16% gewijzigd door TimmeStein op 18-05-2003 16:31 ]

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Pagina: 1