synce: Toegang tot je PocketPC PDA onder Linux/BSD

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eindelijk wordt er gewerkt aan software onder Linux/BSD om toegang te krijgen tot je PDA.

Het project heet synce, http://synce.sourceforge.net

Staat nog in de kinderschoenen, maar je kunt al bij je bestanden komen, programma's starten op je PDA, programma's toevoegen aan en verwijderen van je PDA en systeem-info opvragen.

Het project bestaat uit wat command-line tooltjes voor configuratie, verbinding en toegang, en uit software voor zowel Gnome als KDE-3.

Ik ben wel benieuwd wat jullie ervaringen met dit project zijn.
Aangezien het nog niet "af" is, missen er nog dingen en is het niet super stabiel, maar het werkt wel. Ik heb het aan de gang maar er zijn ook nog problemen.

Ik gebruik FreeBSD. Aangezien dit nog niet in de ports-collection zit, ben ik zelf gaan compilen. De command-line tools gingen goed (je moet 4 source tarballs compilen en installeren). Ze zijn nog erg klein, compilen is zo klaar. Onder FreeBSD is kernel ppp vereist, anders werkt het niet, krijg je foutmelding. Je moet beginnen met synce-serial-config. Als het klaagt over ontbrekende bestanden/dirs in /etc/ppp moet je gewoon lege bestanden en dirs maken, ik kreeg gezeik over /etc/ppp/peers en /etc/ppp/options. "mkdir" en "touch" deden goed werk. synce-serial-config maakt het bestand "synce-device" in /etc/ppp/peers/. Als je gaat verbinden krijg je onder FreeBSD gezeik dat de optie "linkname" onbekend is, je kunt deze regel gewoon uit het bestand halen, dan gaat het goed.

Als je eenmaal verbinding hebt kun je met tooltjes als "pls" (ls in directory van je PDA) en "pstatus" (systeem-info) werken. Er zijn nog meer. Probeer "prun calc" maar eens en check je PDA :)

De man-pages zijn erg goed.

Werkt erg goed :)

Maar er is ook software voor de GUI.

Als eerste heb ik de software voor KDE geprobeerd, rapip. Je kunt dan in Konqueror bij de PDA komen met protocol "synce:/", en je hebt een tray-icon. De screenshots zijn veel belovend. Helaas lukte het compilen niet. Bij zowel de tarball als de cvs-versie kwam ik dezelfde problemen tegen: Meldingen van header-files die er niet waren. Dit waren geen header-files van KDE, maar van het project zelf. Misschien heb ik zelf wat fout gedaan.. Ik ben erg benieuwd of andere tweakers meer succes hebben gehad.

Met de Gnome-software kwam ik verder.
Er zijn twee onderdelen: synce-gnomevfs en synce-trayicon.
Beide heb ik ze kunnen compilen. Denk er aan dat je er voor zorgt dat het spul wordt geinstalleerd in dezelfde prefix (--prefix) als je Gnome-installatie, zodat de gnomevfs-module voor synce wordt gevonden door gnomevfs.

synce-gnomevfs werkt. Met Nautilus krijg je toegang tot je pda via "synce:/". Het is vrij traag (is Nautilus op mijn PC ook zonder PDA-gebruik) en valt soms helaas weg. Maar je kunt er mee bij je PDA komen, bestanden van en er naar toe kopieeren. Als je Gnome hebt, is het mooi, KDE-gebruikers hebben waarschijnlijk maar aan Rapip.

trayicon compileerde goed, maar als ik het start, zie ik niks gebeuren. Ik gebruik Gnome-2. Trayicon blijft wel in het geheugen staan.

Tot zover mijn ervaringen met synce :)

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 17-05-2003 17:41 ]