De module is gecompileerd voor kernel version 2.4.19-16mdk, en aangezien het een binary driver is maakt dat uit ja.
daarom zeg ik ook haal de mandrake kernel op. Een kernel compileren in installeren (fail-safe) is geen rocketscience. Het compilen zal wel even duren, maar dat kan je desgewenst ook op een snellere machine doen. Kost je op een hedendaagse PC slechts een paar minuten. Als je iets fout doet --> geen ramp, nieuwe kernel bakken.
Dit zuigt alsnog, want je kunt dan niet makkelijk je kernel upgraden, maar goed, wie weet werkt het dan tenminste, om te beginnen.
Kernel upgraden is iets wat helemaal niet zo vaak nodig is. Daarnaast kun je gewoon met mandrake meelopen voor je kernel-upgrades, je systeem blijft dan echt wel up-to-date genoeg.
Daarnaast bestaat ook de optie om gewoon Mandrake 9 te installeren op die machine. Als ik de
HCL(overigens van 9.1) bekijk:
Processor: an x586-class or above processor is required. This includes Intel Pentium I/II/III/IV, AMD K6/II/III, AMD Duron, AMD Athlon/XP/MP. Multi-processor machines are supported. (*)
Memory: at least 64 MB is required; 128 MB is recommended.
Hard disks: IDE and SCSI hard disks are supported. Most SCSI and RAID controllers are supported.
Hard disk size: At least 100MB is required, 1GB is recommended.
USB and USB 2.0: most USB devices are supported.
CD-ROM and DVD-ROM drives and burners: Most IDE and SCSI models are supported.
Graphic cards: Most ISA, PCI and AGP cards are supported, including 3D hardware acceleration.
Network adapters: Most ISA, PCI and USB network cards are supported. Most modems, RNIS and DSL devices are supported.
Printers: Most Inkjet and Laser printers are supported. Most "WinPrinters" are not supported.
Sound Cards: All SoundBlaster-compatible soundcards are supported.
Laptops: Most laptops are supported.
Misc.: Numerous TV cards, graphics tablets, scanners, webcams, digital cameras and FireWire devices are supported.
Gewoon installeren dus, zo kaal mogelijk. Daarna kun je eventueel nog overbodige zaken verwijderen, maar in principe ben je klaar door gewoon je bootscripts even te doorlopen. Multimedia wil je niet (want server) en X is overbodig (want server). In feite heb je aan de kernel + je driver + iptables + eventueel iproute2 genoeg. En SSH uiteraard

.
En tja: dat is dus de ellende met closed-source software in een open omgeving. Als de driver als source gereleased was, dan kon je 'm zo compileren voor een andere kernel-versie (mits er geen al te grove wijzigingen aan zijn geweest, natuurlijk).
Dat is zonder meer waar. Soms valt het wel mee, je zou een mailtje kunnen wagen richting fabrikant, misschien is het wel helemaal geen closed-source. Daarnaast is het mijn ervaring dat zoeken naar specifieke zaken (bv. de chipset van de modem) vaak toch iets oplevert.
Probeer
deze driver eens. Installatie-uitleg:
http://www.xs4all.nl/~pschram/index.html.
Voor zover ik kan vinden, is die e-tech gewoon een alcatel. De link hierboven bevat de (sources van de) driver voor die alcatel.
Vergeet ik nog een opmerking:
Had dan ook voor 70 euro meer een Ethernet-modem gekocht, dan had je geen eens een Linux router erbij nodig gehad omdat die kastjes zelf al als router, DHCP, en NAT-server kunnen optreden. Alleen aan stroomkosten heb je dat er in een jaartje al wel weer uit - maar ja, daar sta je niet bij stil he als je zo'n ding koopt

Klopt. Ik begrijp die mensen niet die zo'n USB modem kopen. Maar da's off-topic.
//edit
Daarnaast wil je _toch_ een linux servertje. Voor een nerd is dat een spelcomputer.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 18-05-2003 23:41
]