Toon posts:

Linux server met E-tech modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een linux server maken op een pentium 1 pc. Het probleem is dat voor mijn modem, E-tech adsl usb modem v2, alleen drivers beschikbaar zijn voor Mandrake 9. Iemand een idee hoe ik toch een linux server op dit lichte pc'tje zou kunnen krijgen anders moet ik toch een iets zwaardere computer hiervoor kopen.

specs pc: pentium 1-200 met 48 mB ram

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Probeer eens smoothwall (www.smoothwall.org) of IPCop (www.ipcop.org). Die doen t goed op een pentium 1 en bieden ook USB ondersteuning. Dus pak je fav browser en surf er even heen voor meer info.

Mijn Smoothwall doos was een AMD K5-200/64 MB SDRAM/1.2 GB HDD met een Teles BRI 16.3 ISDN kaartje

[ Voor 21% gewijzigd door Pantagruel op 17-05-2003 17:00 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 16:54:
Ik wil graag een linux server maken op een pentium 1 pc. Het probleem is dat voor mijn modem, E-tech adsl usb modem v2, alleen drivers beschikbaar zijn voor Mandrake 9. Iemand een idee hoe ik toch een linux server op dit lichte pc'tje zou kunnen krijgen anders moet ik toch een iets zwaardere computer hiervoor kopen.

als je drivers hebt voor Mandrake moeten die ook werken met andere distro's naar mijn weten hoor ;)
en een p200 met 48 kan toch ook wel mandrake draaien :?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03

Predator

Suffers from split brain

Je hoeft toch geen X te installeren ?
Mandrake zonder X is maar even zwaar als een andere linux.

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 18-05-2003 17:57 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Mandrake levert een kernel welke niet draait op en 486 (als ik me niet vergis). Op een P200 zou het geen probleem moeten zijn, het makkelijks is dan ook om gewoon mandrake 9 te installeren, en dan zo kaal mogelijk.

De andere opmerking is ook geheel waar: er bestaat niet zoiets als 'een driver alleen voor mandrake'. Drivers zijn kernel-versie-afhankelijk. Als het met mandrake kan, kan het met een andere distro ook. Wat je bv. ook kunt doen is een simpele (2.4) distro installeren welke qua formaat voldoet, en dan alleen de mandrake kernel installeren.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 18:03:
De andere opmerking is ook geheel waar: er bestaat niet zoiets als 'een driver alleen voor mandrake'. Drivers zijn kernel-versie-afhankelijk. Als het met mandrake kan, kan het met een andere distro ook. Wat je bv. ook kunt doen is een simpele (2.4) distro installeren welke qua formaat voldoet, en dan alleen de mandrake kernel installeren.
en waarschijnlijk is het alleen een module, en wordt het nog makkelijk :P

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
Erkens schreef op 18 May 2003 @ 18:52:
en waarschijnlijk is het alleen een module, en wordt het nog makkelijk :P
Niet dus, dit is wel degelijk vervelend.

Inderdaad draait Mandrake 9 niet lekker, of waarschijnlijk zelfs uberhaupt niet op deze computer.

De module is gecompileerd voor kernel version 2.4.19-16mdk, en aangezien het een binary driver is maakt dat uit ja.

Ik kan je inmiddels uit persoonlijke ervaring vertellen dat bij een andere kernel-versie forcen niet een goed idee is (reset-knop enzo 8)7 ).

Wat je dus zou kunnen doen, is de Mandrake-kernel van die CD halen, vervolgens zelf met de 'normale' 2.4.19 kernel-sources modules maken van wat je verder nodig hebt, en die samen laden met de mandrake-kernel en module voor dit modem (e2.o).

Dit zuigt alsnog, want je kunt dan niet makkelijk je kernel upgraden, maar goed, wie weet werkt het dan tenminste, om te beginnen.

En tja: dat is dus de ellende met closed-source software in een open omgeving. Als de driver als source gereleased was, dan kon je 'm zo compileren voor een andere kernel-versie (mits er geen al te grove wijzigingen aan zijn geweest, natuurlijk).

Vergeet ik nog een opmerking: Had dan ook voor 70 euro meer een Ethernet-modem gekocht, dan had je geen eens een Linux router erbij nodig gehad omdat die kastjes zelf al als router, DHCP, en NAT-server kunnen optreden. Alleen aan stroomkosten heb je dat er in een jaartje al wel weer uit - maar ja, daar sta je niet bij stil he als je zo'n ding koopt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 18-05-2003 23:11 ]

Verwijderd

De module is gecompileerd voor kernel version 2.4.19-16mdk, en aangezien het een binary driver is maakt dat uit ja.
daarom zeg ik ook haal de mandrake kernel op. Een kernel compileren in installeren (fail-safe) is geen rocketscience. Het compilen zal wel even duren, maar dat kan je desgewenst ook op een snellere machine doen. Kost je op een hedendaagse PC slechts een paar minuten. Als je iets fout doet --> geen ramp, nieuwe kernel bakken.
Dit zuigt alsnog, want je kunt dan niet makkelijk je kernel upgraden, maar goed, wie weet werkt het dan tenminste, om te beginnen.
Kernel upgraden is iets wat helemaal niet zo vaak nodig is. Daarnaast kun je gewoon met mandrake meelopen voor je kernel-upgrades, je systeem blijft dan echt wel up-to-date genoeg.

Daarnaast bestaat ook de optie om gewoon Mandrake 9 te installeren op die machine. Als ik de HCL(overigens van 9.1) bekijk:
Processor: an x586-class or above processor is required. This includes Intel Pentium I/II/III/IV, AMD K6/II/III, AMD Duron, AMD Athlon/XP/MP. Multi-processor machines are supported. (*)
Memory: at least 64 MB is required; 128 MB is recommended.
Hard disks: IDE and SCSI hard disks are supported. Most SCSI and RAID controllers are supported.
Hard disk size: At least 100MB is required, 1GB is recommended.
USB and USB 2.0: most USB devices are supported.
CD-ROM and DVD-ROM drives and burners: Most IDE and SCSI models are supported.
Graphic cards: Most ISA, PCI and AGP cards are supported, including 3D hardware acceleration.
Network adapters: Most ISA, PCI and USB network cards are supported. Most modems, RNIS and DSL devices are supported.
Printers: Most Inkjet and Laser printers are supported. Most "WinPrinters" are not supported.
Sound Cards: All SoundBlaster-compatible soundcards are supported.
Laptops: Most laptops are supported.
Misc.: Numerous TV cards, graphics tablets, scanners, webcams, digital cameras and FireWire devices are supported.
Gewoon installeren dus, zo kaal mogelijk. Daarna kun je eventueel nog overbodige zaken verwijderen, maar in principe ben je klaar door gewoon je bootscripts even te doorlopen. Multimedia wil je niet (want server) en X is overbodig (want server). In feite heb je aan de kernel + je driver + iptables + eventueel iproute2 genoeg. En SSH uiteraard :).
En tja: dat is dus de ellende met closed-source software in een open omgeving. Als de driver als source gereleased was, dan kon je 'm zo compileren voor een andere kernel-versie (mits er geen al te grove wijzigingen aan zijn geweest, natuurlijk).
Dat is zonder meer waar. Soms valt het wel mee, je zou een mailtje kunnen wagen richting fabrikant, misschien is het wel helemaal geen closed-source. Daarnaast is het mijn ervaring dat zoeken naar specifieke zaken (bv. de chipset van de modem) vaak toch iets oplevert.

Probeer deze driver eens. Installatie-uitleg:
http://www.xs4all.nl/~pschram/index.html.

Voor zover ik kan vinden, is die e-tech gewoon een alcatel. De link hierboven bevat de (sources van de) driver voor die alcatel.
Vergeet ik nog een opmerking: Had dan ook voor 70 euro meer een Ethernet-modem gekocht, dan had je geen eens een Linux router erbij nodig gehad omdat die kastjes zelf al als router, DHCP, en NAT-server kunnen optreden. Alleen aan stroomkosten heb je dat er in een jaartje al wel weer uit - maar ja, daar sta je niet bij stil he als je zo'n ding koopt ;)
Klopt. Ik begrijp die mensen niet die zo'n USB modem kopen. Maar da's off-topic.
//edit
Daarnaast wil je _toch_ een linux servertje. Voor een nerd is dat een spelcomputer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 23:41 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:23
Hezik, je zegt het feitelijk zelf al (alleen heb ik de 'bold' tags wat verplaatst):
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 23:36:
Processor: an x586-class or above processor is required. This includes Intel Pentium I/II/III/IV, AMD K6/II/III, AMD Duron, AMD Athlon/XP/MP. Multi-processor machines are supported. (*)
Memory: at least 64 MB is required; 128 MB is recommended.
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 16:54:
Dat gaat dus niet werken; de installer start waarschijnlijk al niet, omdat hij geen ramdisk kan aanmaken die groot genoeg is. Maar goed, wie weet kan het toch, YMMV.
Kernel upgraden is iets wat helemaal niet zo vaak nodig is.
Kernel 2.4.19 bevat nog de ptrace security hole (local root exploit). Zou me verbazen als dat in de standaard Mandrake-kernel zoals die meegeleverd was al gepatched is; maar wie weet. Dat zou wel een vrij goede reden zijn om te upgraden, maar voor de rest heb je gelijk: meestal pleur je zo'n ding in de meterkast en kijk je er nooit meer naar (daarom draai je er tenslotte Linux op: zodat het werkt en je er geen omkijken naar hebt - right? O-) )
Daarnaast kun je gewoon met mandrake meelopen voor je kernel-upgrades, je systeem blijft dan echt wel up-to-date genoeg.
Nope, dan heb je hetzelfde probleem als ik had: op een andere kernel-versie (ook van de mandrake-kernel) zul je die module moeten 'forcen', met 90% kans dat daardoor de PC crasht en verder niet. Je zou geluk kunnen hebben natuurlijk, maar vanzelfsprekend is dat niet; tenzij die drivers ook worden bijgehouden door E-tech natuurlijk :)
Daarnaast bestaat ook de optie om gewoon Mandrake 9 te installeren op die machine.
Niet dus, zie boven (te weinig mem, daarnaast: Mandrake is gewoon geen server-distro; is niet zo bedoeld, en is daar ook niet goed in, dus ik kan me levendig voorstellen dat de topicstarter hier niets in ziet).
Voor zover ik kan vinden, is die e-tech gewoon een alcatel. De link hierboven bevat de (sources van de) driver voor die alcatel.
Als dat zo is: Whee!! Daar zijn gewoon drivers voor idd :) Dat weet ik verder niet, als dit waar is, dan heeft TS mazzel :)
Daarnaast wil je _toch_ een linux servertje. Voor een nerd is dat een spelcomputer.
Heheh, inderdaad ;)

En als je toch eenmaal aan zo'n USB-ding vast zit, dan moet je er maar het beste van maken he!

• Beaves
  • Laatst online: 05-05 16:53

Beaves

Usque ad Finem

Er bestaan ook USB routers, dus waar een USB en een Ethernet poort opzit. O.a. E-tech en Draytek hebben die USB routers.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29

Jaymz

Keep on moving !

NT -> NOS :)

Verwijderd

Drivers voor E-Tech USB ADSL werken alleen op een 2.4.19 kernels. Het op een andere distro laten lopen is een heel geklooi.(Aan eigen hand ondervonden, werkt nog niet) Ik heb trouwens een vermoeden dat de drivers origineel van de Olitec V.3 waren.

Linkjes:
http://sourceforge.net/fo...id=860075&forum_id=155749
https://sourceforge.net/f...id=848181&forum_id=155749
http://forum.zonnet.nl/viewtopic.php?t=1971
http://www.space-ei.nl/se...l-linux-2.4.19-ppp.tar.gz
http://www.olitec.com/adsl-linux.html
Het meeste is in het engels, maar kijk niet verbaast als je op een spaanse of franse site terecht komt.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat er geen source is? Mocht dat inderdaad zo zijn, dan vind ik het om te :r , want Mandrake profiteert zo wel van de opensource wereld, maar wil die modem-driver er niet aan "terug" geven.

EDIT: Volgens mij is er een manier om een kernelmodule te laden onder een andere kernel dan de kernel waarvoor de kernelmodule is gecompileerd door insmod te "dwingen".

[ Voor 32% gewijzigd door SvMp op 19-05-2003 17:16 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

svdmeer schreef op 19 May 2003 @ 17:11:
Weet je zeker dat er geen source is? Mocht dat inderdaad zo zijn, dan vind ik het om te :r , want Mandrake profiteert zo wel van de opensource wereld, maar wil die modem-driver er niet aan "terug" geven.
Als ik me niet heel sterk vergis is die module van E-tech voor Mandrake systemen. Dus niet door Mandrake bv ontwikkeld ;)
EDIT: Volgens mij is er een manier om een kernelmodule te laden onder een andere kernel dan de kernel waarvoor de kernelmodule is gecompileerd door insmod te "dwingen".
Ja: insmod -f.
Op eigen risico gebruiken, want de resultaten varieren nogal (van volledig werkend tot volledige system hangs).

Verwijderd

Topicstarter
in ieder geval al bedankt voor de reacties.

ik heb inderdaad al wel geprobeerd mandrake te installeren maar dat ging niet. verder is het wel handig erbij te vertellen dat ik een dikke linux noob ben dus ff iets compilen zit er nie bij. ik probeer nog wat en anders misschien dan toch maar een iets sneller bakkie regelen

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 03:51:
in ieder geval al bedankt voor de reacties.

ik heb inderdaad al wel geprobeerd mandrake te installeren maar dat ging niet. verder is het wel handig erbij te vertellen dat ik een dikke linux noob ben dus ff iets compilen zit er nie bij. ik probeer nog wat en anders misschien dan toch maar een iets sneller bakkie regelen
Ik denk dat je ook maar eens moet uitzoeken wat een nieuw ethernetmodem kost. Die werken wel goed en op zich is je PC'tje ruim voldoende voor het delen van internet.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Beaves
  • Laatst online: 05-05 16:53

Beaves

Usque ad Finem

Japie_17 schreef op 20 mei 2003 @ 07:01:
[...]
Ik denk dat je ook maar eens moet uitzoeken wat een nieuw ethernetmodem kost. Die werken wel goed en op zich is je PC'tje ruim voldoende voor het delen van internet.
Kan hij beter een router kopen (USB routers bestaan ook, zie post van mij hierboven), dan heb je geen server meer nodig.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Pagina: 1