Netwerkprobleem in combinatie met VPN

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 20:55

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Mijn thuisnetwerkje ziet er als volgt uit:

WinXP Pro
desktop -------
\
\internet
hub ------------- ADSL-router-------------bedrijfsnetwerk
/
Win2000/
notebook ------

Mijn notebook kan via een VPN-verbinding in het bedrijsnetwerk komen en maakt dan onderdeel van het domein van het bedrijf uit. Mijn desktopcomputer maakt geen deel uit van dat domein. Op de desktop heb ik admin-rechten op de notebook niet.

De ADSL-router geeft via DHCP het adres 10.0.0.1 aan de notebook, terwijl mijn desktopcomputer vast is ingesteld op 10.0.0.150. De router is vast ingesteld op 10.0.0.138.

Het lukt mij op geen enkele manier om vanaf mijn notebook de desktopcomputer te vinden of omgekeerd. Na het intypen van het IP-adres of de computernaam op de andere computer meldt Windows dat de gezochte computer niet gevonden kan worden.

Vraag: hoe kom ik vanaf de notebook in de shares van de desktop? Het is niet nodig om in het bedrijfsnetwerk te komen. Het enige wat ik nu wil is vanaf de ene computer de andere benaderen. De volgende stap is via DCOM een remote server op de andere computer benaderen, maar dat laat ik nu maar even buiten beschouwing.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
'Use default gateway on remote network'
staat onder Networking|TCP/IP..properties|Advanced

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06
je hebt windows 2000 pro op je laptop draaien zie ik.
Ik ga er van uit dat je inlogt op het domein, het probleem wordt veroorzaakt door dat win2000 geen domeincontroller kan vinden.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- Maak een lokale gebruikersaccountc aan(kan evt met zelfde naam en Wachtwoord als Domein-user)
- Maak een VPN verbinding aan , probeer het dan nog eens (je hebt denk ik wel een split-tunnel vpn nodig, weet ik niet zeker)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 20:55

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
FatalError schreef op 17 May 2003 @ 16:04:
'Use default gateway on remote network'
staat onder Networking|TCP/IP..properties|Advanced
In Windows XP (notebook) kan ik deze optie niet vinden en in Windows 2000 (desktop) heb ik onvoldoende rechten om de netwerkconfiguratie te bekijken, laat staan aan te passen :'(.
brokenp schreef op 17 mei 2003 @ 16:05:
je hebt windows 2000 pro op je laptop draaien zie ik.
Ik ga er van uit dat je inlogt op het domein, het probleem wordt veroorzaakt door dat win2000 geen domeincontroller kan vinden.
Er zijn 2 mogelijkheden:
- Maak een lokale gebruikersaccountc aan(kan evt met zelfde naam en Wachtwoord als Domein-user)
- Maak een VPN verbinding aan , probeer het dan nog eens (je hebt denk ik wel een split-tunnel vpn nodig, weet ik niet zeker)
Op mijn laptop draait inderdaad Win2000 Pro. De laptop logt via een VPN-verbinding probleemloos in op het bedrijfsdomein, dus de domeincontroller is gewoon te vinden. Als ik op mijn notebook kijk wat er allemaal in mijn netwerkomgeving te vinden is, kom ik wereldwijd alle domeinen per land tegen (voor mij is dat in NL001), maar mijn werkgroep thuis zit daar natuurlijk niet tussen. Op mijn desktopcomputer (die dus niet op het domein is aangemeld) kom ik alleen mijn werkgroep thuis tegen.

Zelfs een simpele ping van desktop naar notebook en vice versa levert een timeout op. De ene computer vindt de andere dus niet.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Je moet het op de notebook instellen...
Klik op de properties van de VPN verbinding, daarna Networking|TCP/IP..properties|Advanced.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06
Maar heb je je Latop in het domein hangen, en log je in op je account die in het domein hangt, probeer dan ns een lokale gebruikersaccount aan te maken, die zal niet zoeken naar een domeincontroller.
Waarschijnlijk gaat er dan nog iets mis met je DNS maar je zal je PC wel op ip kunnen benaderen.
Pagina: 1