Toon posts:

[Tweeters] goede geluids kwaliteit met Titanium of zijde?

Pagina: 1
Acties:
  • 667 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat eens te denken aan wat nou "beter" zou klinken.. je ziet bijvoorbeeld in de car audio veel titanium tweeters maar ook wel zijde..
Het lijkt mij dat de zijde tweeter wat minder schel zouden klinken als de titanium versies. En misschien ook wat warmer!

Is dit gewoon een kwestie van smaak of zijn er wel degelijk kwaliteits verschillen?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb zijde tweeters in mn home-speakers en ze klinken zeker niet schel, ik heb namelijk in mn luistersessie de JBL van mn verlanglijstje geschreven omdat dat geluid me totaal niet aanstond, schel op hogere volumes.

Dus toen ging ik naar een speaker met zijden tweeters erin luisteren, en wat een verschil!
Ik wist gelijk dat dat mn sound was.

qua kwaliteit is er misschien verschil, omdat de titanium (zegt t al een ijzer soort) langer mee zal gaan, dan een zijden tweeter, omdat ie van stof gemaakt is, en dus eerder vergaat, voorderest zou ik het niet weten :?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
Ik heb ook titanium tweeters, idd, in de JBL's.

Dan denk ik, de reactie van DarkEye gelezen te hebben, dat er behoorlijke verschillen zijn. Ik heb de TIK serie, maar welke heb je geluisterd? De tweeters van me zijn eerlijk laten het goed horen, met name life opnames zijn super!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik weet niet precies welke het waren maar ik vond alle JBLs stuk voor stuk met titanium tweeter te schel tov de Infinity Primus 300 die ik nu heb, daar zitten zijden tweeters in en die klinken een stuk rustiger.

Verwijderd

Ik denk niet dat je per defenitie metaal of textiel domes moet veroordelen, ik denk dat er van beide wel types te vinden zijn die hele andere en eveneens hele overeenkomende eigenschappen kunnen hebben.

Uiteraard zijn er wel typische dingen aan textiel of metaal, zo heeft metaal vaak een hoger rendement en staat ook wel bekend iets scherper te klinken (zover ik weet). Nu vraag ik me ook een beetje af wat nu nog meer die typische eigenschappen zijn, maar ik denk niet dat je per defenitie één van de twee moet veroordelen op basis van het luisteren naar 1 (merk?) speaker, er zijn ook zat ontwerpen die als goed teboek staan en ook een metaal dome hebben ;)

Luisteren (voor zover mogelijk) is de enige objectieve manier om hier achter te komen (voor jezelf ofterwijl, naar je eigen smaak).

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Behringer Truth B2031 nearfield studiomonitoren hebben titanium tweeters, en het geluid van deze monitoren is behoorlijk schel. Er zitten zelfs switches op de monitoren om de highpass filter in te stellen, en zelfs op het laagste niveau klinken ze nog schel in vergelijking met bijvoorbeeld Tannoy Reveal Active monitoren. Verder kan het geluid van stevige tweaters (dus met een harde coating zoals titanium) vrij direct zijn, dus weinig detail.

Ik weet niet hoe de vergelijking zou kunnen zijn met autospeakers t.o.v. studiomonitoren, maar ik denk dat zijde toch wel de mooiste klank geeft. Voor studiomonitoren gaat dat in ieder geval op.

Verwijderd

Dr. RiPsaw schreef op 17 May 2003 @ 19:52:
Er zitten zelfs switches op de monitoren om de highpass filter in te stellen, en zelfs op het laagste niveau klinken ze nog schel in vergelijking met bijvoorbeeld Tannoy Reveal Active monitoren.
Die switsches zitten er waarschijnlijk om een andere reden op, als jij in een erg klank dode ruimte er naar luisterd kan het zijn dat er wat meer behoefte is naar wat hoog terwijl als je in een erg reflecterende ruimte zit (veel glas, plafuis etc.) je veel meer hoog hoort door de reflecties, dan kun je hem dimmen.

En sja... ik denk dat het ook wel een beetje smaak is of er veel hoog of wijnig in moet zitten. Overigens wel vreemd voor een studiomonitor, die hoort idd juist natuurgetrouw te zijn.

Verwijderd

Je ziet meestal voor robuuste spullen die op hoog vermogen moeten werken vaker metalen domes zitten. op het gewone huiskamer spul wat veel minder hard hoeft te gaan vind je veel vaker textiel terug.
als je een goede titanium, of wat ik heb aluminium, speaker hebt kan deze makkelijk op tegen een textiel van mindere kwaliteit. Het detail in tweeters met metalen dome is niet lager dan die van textiel, en of een speaker schel klinkt is maar net hoe netjes deze gebouwd is (freq tabel) als een speaker pieken rond de 1kHz heeft klinkt hij als snel schel maar dat heeft niet direct iets met het materiaal te maken

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Het heeft inderdaad alles te maken met de manier van produceren......men is nog niet achter het 'juiste' materiaal. Zo heb je hele goede softdometweeters (o.a. Dynaudio Esotar2, de nieuwe ringradiators van oa Vifa en Scan Speak), Aluminiumtweeters (o.a. B&W), Titanium (o.a. Focal), Berrylium (ook Focal o.a.), Diamant (Thiel& partner), folie (ESL's) enzovoorts. Zijn allemaal toptweeters van en dus er niet een eenduidig 'goed' materiaal aan te wijzen.

[ Voor 11% gewijzigd door zimbab op 17-05-2003 21:42 ]

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 20:13:
Je ziet meestal voor robuuste spullen die op hoog vermogen moeten werken vaker metalen domes zitten. op het gewone huiskamer spul wat veel minder hard hoeft te gaan vind je veel vaker textiel terug.
als je een goede titanium, of wat ik heb aluminium, speaker hebt kan deze makkelijk op tegen een textiel van mindere kwaliteit. Het detail in tweeters met metalen dome is niet lager dan die van textiel, en of een speaker schel klinkt is maar net hoe netjes deze gebouwd is (freq tabel) als een speaker pieken rond de 1kHz heeft klinkt hij als snel schel maar dat heeft niet direct iets met het materiaal te maken
Het materiaal is wel degelijk van invloed op de klank. Metalen leveren voor klankvoortbrenging andere golfkarakteristieken (vnl. frequentie vs. amplitude) op dan zachtere materialen. Zelfs verschillende metalen geven nog verschil in klank (voorbeeld: veel saxofoons hebben een mondstuk/hals van een koperlegering, maar er bestaan bijvoorbeeld ook mondstukken van massief zilver; de klank wordt anders doordat de luchttrillingen die ontstaan andere golfkarakteristieken hebben dan bij de koperlegering).
Behringer zal z'n amplifier en filters wel aanpassen op het gebruik van de ferro-fluid dome, maar het uiteindelijke klankbeeld wordt toch wel iets anders.
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 20:00:
[...]
Die switsches zitten er waarschijnlijk om een andere reden op, als jij in een erg klank dode ruimte er naar luisterd kan het zijn dat er wat meer behoefte is naar wat hoog terwijl als je in een erg reflecterende ruimte zit (veel glas, plafuis etc.) je veel meer hoog hoort door de reflecties, dan kun je hem dimmen.

En sja... ik denk dat het ook wel een beetje smaak is of er veel hoog of wijnig in moet zitten. Overigens wel vreemd voor een studiomonitor, die hoort idd juist natuurgetrouw te zijn.
Dat bedoel ik dus ook; je kunt die highpassfilter-instellingen juist gebruiken om de monitor aan te passen aan de omgeving. In sommige reviews kwam echter naar voren dat zelfs de instelling met de minst hoge klank nog schel is.
Er zit trouwens wel vaker verschil tussen diverse monitoren kwa natuurgetrouwheid. Er zijn monitoren die het klankbeeld soms toch een beetje bijkleuren, of juist in bepaalde frequentiegebieden gaten hebben zitten. Maar dat hangt ook een beetje af van de prijsklasse. De Behringer Truth monitoren vallen in een lage prijsklasse, en daar ben ik het persoonlijk wel mee eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Okej tanx allemaal ik kan me wel vinden in de meningen van sommige van jullie. En tjah kweenie maar blijf toch nog een beetje de voorkeur hebben voor zijde tweeters... al hangt het wel af hoe je alles af filterd. maarjah!
Pagina: 1