Toon posts:

Beeldscherm doet raar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb een vraagje over een compaq v500. Hij doet nl niet helemaal gezond. Af en toe, en de laatste tijd steeds vaker geeft hij een rare tik(alsof kortsluiting maakt), een sschhikk. en dan valt het beeldscherm heeeel kort uit. weet iemand een oplossing?

alvast bedankt

Jan van veldhuize

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ouderdom? Stof? Misschien een keer een nieuwe en dan 17" (v500 is 15" als Compaq een beetje consequent is) heb je al voor minder dan 200 euro. En als je iets meer neerlegt heb je zelfs een 19" Iiyama...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 20:13
Kijk eens of de stekker wel goed vast zit. Of misschien raak je die stekker aan waardoor ie echt een soort kortsluiting maakt.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ja stekker zit er gewoon goed in, en een nieuw scherm is wel wat over dreven voor een 3 jaar oud scherm. Vooral als je geen cent meer hebt:-)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als ie dit vaker doet dan is ie gewoon aan het kapot gaan denk ik

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04-2025

Tiberium

/w Flux-Capacitor

ik heb precies hetzelfde gehad met mijn oude monitor. Toen ik hem van 3 hoog van de studentenflat afgegooid had, was het opgelost, kon ik een nieuwe kopen.

MAW je monitor gaat binnenkort dood. Alvast gecondoleerd.

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• MrBaaco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2023
Ms kun je hem openmaken en uitzuigen ofzo... Maar ook bij deze alvast my condoleances!

Greetz MrBaaco

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:04
kijk of er in de power steker wat troep zit, wil ook nog wel us helpen om die te stofzuigen...
ik sluit me aan bij Tiberium en MrBaaco met hun condoleances ;) :P

Even niets...

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23
Dit probleem heb ik dus ook.
Het is net of je elke keer deguas in drukt.
Bij is het probleem dat mijn monitor te weinig stroom krijgt.
Als ik mijn tweede systeem uit zet doet alles het weer normaal.

Dus heb op het zelfde stopcontact iets meer aan gesloten zet deze dan uit (uit en niet in standby).
Als dit het probleem verhelpt, dan is het waarschijnlijk zo dat je monitor te weinig stroom krijgt.

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 08:24
Dan heb ik slecht nieuws voor je, de voeding van je monitor is kapot aan het gaan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 13:41:
... en dan valt het beeldscherm heeeel kort uit.
Zoals je 't hier beschrijft, is 't een probleem in 't HV(hoogspannings)-gedeelte van de monitor.

Die 'tik' die je hoort is een discharge. Maar ik kan zo niet opmaken of 't nu in de buurt van de flyback trafo is (dus op de printplaat) of dat 't bij de beeldbuis is (dus bij die 'zuignap' achter op de beeldbuis).

Zo'n flyback trafo kan welliswaar gemakkelijk spanningen tot 15kV opwekken, maar 't ampèrage is erg laag. Zodra je een discharge hebt gehad, moet de flyback trafo dus weer even extra moeite doen de spanning weer op pijl te krijgen. Daarom is je beeld even weg. (vaak nog met een zeer korte witte flits ook).
weet iemand een oplossing?
Ja.

1. Ga naar iemand die wel thuis is in hoogspannings-elektronica als je echt aan de monitor gaat sleutelen.

Nadat aan 1. is voldaan:

2. Kijk eens of die 'zuignap' achterop de monitor(kijk dus uit, op de beeldbuis bevat nog steeds een fikse lading..) goed zit bevestigd, en controleer of de omgeving schoon is (hoogspanning weet gemakkelijker een uitweg te vinden in een stoffige omgeving)

3. Kijk of 't hoogspanningsdraad tussen de flyback en de beeldbuis beschadigd zijn en/of te dicht langs geaarde delen lopen.

4. Controleer de flyback trafo en de omgeving. Desnoods met de kap van de monitor, en de monitor aan, om te kijken waar de discharges zich voordoen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Zuig hem eens helemaal schoon en als je het aan druft dan zou ik alle contacten van de hoogspannings travo opnieuw solderen en je kan weer een hele tijd met je monitor toe, is mijn ervaring. Let wel op dat je geen schok krijgt als je bezig gaat en vergewis jezelf er goed van waar je mee bezig bent. Eigen risico natuurlijk. 8)

Meh ...

Pagina: 1