stabiliteit verchil tussen nforce2 AMD en Intel moederborden

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik ben van plan om een nieuwe pc samen te stellen en wil overstappen naar Intel.
Om de eenvoudige reden dat ik vaak video bewerk en Intel het zeer goed doet tegenover de huidige 3200+. staat ongeveer gelijk aan 2,8 ghz die even betaalbaar is. Maar nu lees ik erg veel over het nieuwe Nforce2 chipset dat uiterst stabiel is en heel goed presteerd. De moederborden zijn vaak erg mooi uitgevoert wat je bij intel moederborden niet ziet. kan intel op tegen nforce2 qua stabiliteit?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Definieer stabiel? Als jij daar onder verstaat dat het zaakje fatsoenlijk werkt zónder hick-ups, vastlopers en BSOD's dan komt daar meer bij kijken dan alleen het moederbord; een wokkietokkie DIMM kan al roet in het eten gooien in een systeem verder bestaande uit top-notch onderdelen of wat dacht je van drivers, deze kunnen erg veel ellende veroorzaken om maar wat voorbeelden aan te halen. Stabiliteit valt of staat niet alleen bij het mobo maar een fatsoenlijk nForce2 mobo zal net zo min als een Intel based bord een bron van ellende vormen als je dat bedoeld :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

tja het is wat je wilt, wat mpeg encoding betreft zijn de intels nog steeds de beste, al is het verschil mondjesmaat.

wat stabiliteit betreft, zoals net gezegd, hangt het natuurlijk niet alleen van je processor en bordje af, slecht geheugen is ook een dooddoener.

maar nforce2 borden zijn wel goede borden, maar ook daar zitten wat mindere tussen natuurlijk, geld voor zowel intel als AMD, bespaar ten alle tijden niet op je geheugen en je bord, mijn advies.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Naast wokkietokkie geheugen kan een systeem ook instabiel worden door:
1) slechte/ontoereikende voeding
2) slechte CPU koeler
3) slecht gemonteerde CPU koeler
4) chipset bugs
5) slechte moederbordonderdelen (condensatoren!)
6) BIOS bugs
7) slechte drivers
[norml]8)[/] slechte applicaties
9) slecht OS
10) onwetendheid van de gebruiker

Of je nou een Intel CPU of een AMD CPU neemt heeft daar praktisch nul komma nul invloed op. Een CPU doet het of doet het niet, sim-pel :) De bovenstaande zaken hebben vele malen meer invloed op de stabiliteit ;)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

BalusC schreef op 17 mei 2003 @ 21:20:
Naast wokkietokkie geheugen kan een systeem ook instabiel worden door:
1) slechte/ontoereikende voeding
2) slechte CPU koeler
3) slecht gemonteerde CPU koeler
4) chipset bugs
5) slechte moederbordonderdelen (condensatoren!)
6) BIOS bugs
7) slechte drivers
[norml]8)[/] slechte applicaties
9) slecht OS
10) onwetendheid van de gebruiker
11) Powersurges/peaks in stroomnet (koop een UPS)
12) Slechte koeling op videokaart
13) Brakke videokaart
14) Rotte HD
15) Brakke (IDE) kabels
16) Slechte systeem assemblage
17) Conflicten
18) Kapotte fans
19) Realplayer >:)
20) Pech
Of je nou een Intel CPU of een AMD CPU neemt heeft daar praktisch nul komma nul invloed op.
Correctie : gewoon nul komma nul, niet praktisch :P
Een CPU doet het of doet het niet, sim-pel :)
Oh, ik heb genoeg Athlon cpu's gezien waar een hoekje van was afgebroken, doet het nog wel. Wel een beetje instabiel, of kan bepaalde taken niet meer uitvoeren (JPEG/MPEG decoding is een paar keer voorbijgekomen).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik spreek het feit niet tegen dat er méér dan duizend-en-een oorzaken te bedenken zijn met betrekking tot instabiliteit ;)

En wat betreft Athlons met afgebrokkelde CPU core .. Daar heb je wel gelijk in, maar zo'n CPU is imho gewoon stuk en dat is weer te wijten aan de oorzaken 3) en/of 10) ;)

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
Ik denk dat je alleen uit kan gaan van persoonlijke ervaringen en dan kom je al snel aan bij meningen. ik heb een asus nforce2 chipset en ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden maar er zit een klein bugje in dat als je meer dan 2 usb apparaten aansluit, er een !-teken komt bij moederboardbronnen.

Om een vergelijking te maken tussen de intel en nforce. Met mijn oude BX mobo van intel dus had ik nooit crashes en met mijn huidige nforce2 ook niet :) HD en OS spelen een erg belangrijke rol.

Verwijderd

no offence topicstarter maar je vraag is idd non existent

er _is_ geen stabiliteits verschil tussen verschillende platforms, die onstaat hoogstens tussen verschillende uitvoeringen (8>

idd kan instabiliteit liggen aan voeding geheugen enz, staat perfect hierboven
wat je neemt hangst af van je beurs, en wat je wilt...
je athlon gebaseerd op de t'bred /barton cores is een aflopend platform
nu inmiddels aardig uitgekristalliseerd, vandaar de extra's, d's heel vaak bij producten die aardig aan het eind van hun cyclus lopen, zo waren de laatste s370 boards ook erg compleet om ze nog aantrekkelijk te maken tussen die nieuwe p4 planken

bovendien schakelt AMD mijns inziens minder vaak over van socket, en intel vrij vaak (van socket , v core, fsb en memory support)
natuurlijk kon je via slot naar socket kaartjes en bios upgrades veel levend houden maar om nou te zeggen dat intel daar veel moeite voor doet , nou nee
ik vind/ vond AMD's oplossing vaak prettiger, iig als end user maar da's persoonlijk

vette kans dat je nu moderne intel boards straks ook tegen limitaties oploopt

de nforce borden geven je de kans om met supergoedkope cpu'tjes (amd xp 1700 etc) op de snelheid van xp 2600-2800 te komen,
vast ook niet toevallig dat dit lukt met deze laatste producten van amd, want zij weten zelf ook wel dat dit volop gebeurt...

dit kan ook met intel p4 1.6's vaak die komen soms ook erg hoog, maar ze zijn vaak nog vrij prijzig, itt tot de low end athlons

maar met een AMD platform heb je dan wel een board dat eigenlijk haast niet verder upgradeable is,
wat niet zo'n probleem is vind ik, want het houdt met socket A toch op bij xp3200 hoogstwaarschijnlijk

heb je meer geld , dan kun je voor de intel oplossingen gaan

in low en mid end is amd nog steeds erg sterk
wil je per se het snelste van het snelste kies dan intel,
hoewel ik denk dat je er niet veel van merkt, maar ik weet niet
of dat belangrijk is voor je ;)

of dat je het zelf moet betalen >:)
en of je wilt overklokken of daar principieel tegen bent :P

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ok het is me duidelijk ik ga een intel mobo, waarschijnlijk asus p4c800 deluxe.
met een I875p chipset :p .
bedankt jongens!

[ Voor 8% gewijzigd door Dnc1n op 17-05-2003 23:22 ]

Pagina: 1