Bestaat er een "Windows 2000" Taskmanager voor Windows 98

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:33
Ik ben sinds vandaag weer even terug in de tijd en bezig om een PII-233 met 32 MB en Windows 98 Tweede Editie in te richten. Ik zou nu graag willen zien hoeveel geheugen alle draaiende programma's gebruiken, net zoals je dat in Windows 2000 kunt zien via CTRL+ALT+DELETE -> Task Manager -> Processes. Op deze manier wil ik erachter komen of een aantal "handige" programmaatjes de hoeveelheid geheugen die ze gebruiken wel waard zijn. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.arnaudensandra.nl/images/tweakers/windows_2000_task_manager.jpg

Ik heb al via Google en via de GOT-search gezocht, maar programma's als statbar, winbar, Proces Explorer (van Sysinternals) laten allemaal alleen de totale hoeveelheid vrij/gebruikt geheugen zien.

Ik heb ook al geprobeerd om taskmgr.exe van Windows 2000 onder Windows 98 te draaien, maar dit lukt niet.

Wie weet welk programmaatje dit kan? Bij voorkeur een zelfstandige .exe, zodat er niets geïnstalleerd hoeft te worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Arnaud op 04-04-2004 19:41 . Reden: Plaatje toegevoegd en url aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65371

zoiets als dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
Zoiets ja, maar dan voor mem i.p.v. cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:52

Reptile209

- gers -

't Is even wat meer werk, maar als je de properties van een task opvraagt, heb je daar ook het geheugengebruik bij staan (zowel totaal als data als code).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43
dat zoek je dus niet :)

[ Voor 96% gewijzigd door Brent op 17-05-2003 13:41 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
Reptile209: Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-07 11:21
sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml
(ook voor w98)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
maar programma's als statbar, winbar, Proces Explorer (van Sysinternals) laten allemaal alleen de totale hoeveelheid vrij/gebruikt geheugen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65371

Dat kan wel met Wintop, gewoon: Process: Properties: Memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*klik maar raak voor een knaak*

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/onzin/drivers/wintop.jpg

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81237

waarvoor prik je niet gewoon 32 Mb erbij en zet je er windows 2k op? doet het perfect, mijn HP p1 166MMX @ 233 draait perfect, hij shared een ADSL internet verbinding en draait ook nog 2 mirc vensters (nnscript en de standaard mirc voor de bekendere users)er zit 512 MB dimm in, maar hij gebruikt er nog geen 64 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
VB_Master: Het kan inderdaad wel, via properties. Ik denk ook dat dat was wat Reptile209 bedoelde. Het is een stuk lastiger dan in Windows 2000, maar het werkt.

frank2kill: Het gaat om een oudere Compaq laptop (Armada 1592 DT om precies te zijn). Je komt dan niet zo makkelijk aan extra geheugen. Als jij (of iemand anders) nog een 64 of 128 MB hebt liggen ben ik natuurlijk altijd geïnteresseerd. Ik draai zelf op een oudere laptop (P133MMX met 16+128=144 MB) Windows Server 2003 Standard Edition met ASP.NET en al en dit werkt echt perfect. Nieuwe software op oude hardware kan dus wel degelijk, als je maar genoeg geheugen hebt!

Als iemand nog een betere tip heeft dan WinTop dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:17
misschien offtopic:
Anoniem: 81237 schreef op 17 May 2003 @ 14:00:
waarvoor prik je niet gewoon 32 Mb erbij en zet je er windows 2k op? doet het perfect, mijn HP p1 166MMX @ 233 draait perfect, hij shared een ADSL internet verbinding en draait ook nog 2 mirc vensters (nnscript en de standaard mirc voor de bekendere users)er zit 512 MB dimm in, maar hij gebruikt er nog geen 64 van.
Ik heb dezelfde laptop met 96mb ram, maar dan nog is w2k niet echt vooruit te branden... hij is lang bezig met opstarten en als die dat dan eindelijk gedaan is kan je maar weinig openen... winamp vind ie zowieso niet zo leuk hier, ik draai nu weer op win98 en dat gaat redelijk.

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
Even kort iets over systeemeisen: Je hebt realtime en niet-realtime applicaties. In het algemeen zijn realtime-applicaties afhankelijk van de processor-snelheid en niet-realtime applicaties zijn afhankelijk van de hoeveelheid geheugen. Winamp (maar ook video en games) zijn realtime applicaties, ADSL-sharen en MIRC zijn niet-realtime applicaties.

Ik heb zelf Windows Server 2003 draaien op een PI-133-MMX met 16+128=144 MB. Dit draait perfect als File-server en zelfs IIS6 (Webserver met ASP.NET) draait hier perfect (en snel) op. MediaPlayer 9 start zonder problemen op, maar iedere .wma en .mp3-file hapert tijdens het afspelen. FrontPage 2003 Beta 2 doet wel gewoon wat je ervan verwacht op een acceptabele snelheid.

Natuurlijk heeft ieder OS ook zo zijn eigen eisen aan de hardware, maar ook dan gaat het vaak veel meer om mem dan om cpu. Windows 98 draait redelijk vanaf 16 MB, Windows 2000/XP/2003 vanaf 64. Met 32 MB op Windows 98 heb je dus minder geheugen vrij (16 MB) dan met 96 MB op Windows 2000 (32 MB).

Conclusie: Veel mem zorgt voor het soepel draaien van services en meerdere programma's naast elkaar, Veel mhz zorgt voor het soepel draaien van 1 veeleisende applicatie. Als je dan via de Task Manager of WinTop nog bij kunt houden hoeveel geheugen er onnodig wordt gebruikt en daar wat aan doet kun je nog een boel lol hebben van "antieke" hardware.

Neemt niet weg dat als iemand nog een "128/256 MB EDO gold 60ns non-parity memory" voor een notebook weet ik direct Windows 2000/XP/2003 zou gaan draaien op mijn Compaq Armada 1592DT vanwege de stabiliteit ten opzichte van Windows 98. Hint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnaud
Als afsluiting van dit topic (handig voor de search) wilde ik nog even melden dat er een programma is dat een stuk makkelijker werkt dan wintop, namelijk TaskInfo2003 dat te vinden is via http://www.iarsn.com/

Met dit programma kun je per programma/proces zien hoeveel CPU/MEM/etc er wordt gebruikt, net zoals onder Windows 2000 via de Taskmanager. Als mijn webservertje over een paar dagen weer draait zal ik nog even een screenshot plaatsen.
Pagina: 1