Toon posts:

koeling op ti4800se

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraag over passieve koeling van het geheugen, ik heb zelf de ti4800se van asus (type 9480) een heel goede kaart, maar met 1 nadeel er zit een goede koeler op de processor, maar niet op het geheugen (en bij de meeste andere merken zit dat bij de 4800 juist wel :?, ECHT weer asus om dat niet te doen, beetje lullig vind ik het eerlijk gezegd, maar goed... dat is niet de vraag.

er zit trouwens 3.6ns geheugen op va infinion

ik heb nu bij alternate van deze koelers gezien voor €1.50 p stuk
Afbeeldingslocatie: http://www5.alternate.nl/prodpic/200x200/j/jzz-20.jpg

heeft het een beetje zin deze aan te schaffen? of is het niet zo van belang om het geheugen te koelen???

er zitten trouwens speciale stikkers op zodat je ze simpel kan bevestigen, zou dat denk je makkelijk weer te verwijderen zijn? want stel dat je een probleem in de toekomst hebt, en die koelers zitten erop, krijg je dalijk weer het verhaal van JAAAAAA maar je zal wel lekker hebben zitten klokken.

Verwijderd

Zaag gewoon een oude sink in stukken en lijm die met van die thermaltape(of andere thermal/paste combo's) op je geheugen. Verwijderen zal niet gemakkelijk gaan. Ik denk dat je altijd nog restje zult blijven zien als je ze al heel eraf krijgt.
Ik zou bijna willen zeggen, void your warranty :+

Verwijderd

Topicstarter
hmmm je brengt me wel op een idee :P , ik heb nog een hoop van die P200 koelers liggen, en een tas van die dx4-100(ja de oude 486) koelers liggen, die zou ik wel kunnen aanpassen.

maar waarmee? bedoel dan hoe kun je die het beste zagen? gewoon ijzerzaagie ofzo?

en waar is die speciale tape te koop?

aan de andere kant het is natuurlijk wel lekker makkelijk om ze zo te kopen, noem het maar heerlijke gemakzucht *lol* :*)

maar het heeft dus wel zin, om dat geheugen te koelen?

Verwijderd

ik zou eerst willen weten hoe heet je geheugen wordt; gewoon, thermometer tegenaan houden tijdens 3dMark 2003 ofzo

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het al in 4 loops gehad met 3dmark03, op 300core/600mem (standaard 275core/550mem), en dat lieptie zonder problemen door en zonder artifacts, maar ja waar hetm ij omgaat is natuurlijk, oftie dat volhoudt zonder koeling, ik heb helaas geen temp meter, en om er nu speciaal een te kopen.

maar wat ik nu wil weten, of het zin heeft, al zal het alleen al zijn om iets meer zekerheid te hebben dat de geheugen modules het volhouden, op lange termijn.

waarom ik dit vraag, omdat ik ook wel is ergens gelezen heb, dat het soms ook negatiever kan werken, om koelers op je mem te stoppen,vandaar.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
lijkt mij wel nut hebben om heatsinks op je memory te doen. volgens creeer je dan een groter en efficienter oppervlak, waardoor de warmte beter kan worden afgevoerd aan de omgeving.

misschien zoiets van OC-shop.nl?
Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/coolermaster-RMA-koper.jpg

kheb ze ook op een msi ti4200 van me neefje gezet en daarnaast ook nog een 80mm fan op 5V, zodat de airflow de warmteafgifte helemaal optimaliseert...

edit:
langs de weg, wilde per se wat kleinere/lagere blokjes hebben omdat ik op de core dit heb neergezet... :P

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0208/80Ab-2.gif

ik weet, had beter een groot koelblok kunnen verzagen tot een laag ding en een veel groter oppervlak kunnen bereiken, maar had er ff geen zin an, aangezien me eigen pc nog wat werkzaamheden vereist... :D

[ Voor 30% gewijzigd door NewbieNeo op 17-05-2003 14:07 ]

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 19:22
Je hoeft je geheugen niet te koelen, anders zou er wel koeling opzitten. Als je gaat overklokken kunnen heatsinks wel zorgen voor die paar MHz meer, dan zou je het kunnen overwegen.
Als je nagaat dat geheugen (dat een stuk sneller loopt) op reference kaarten van 9700 (pro) van Ati ook niet gekoeld hoeft te worden dan lijkt me dat je je Geforce ook niet hoeft te koelen.

• NewbieNeo
de geheugen chips worden anders nog best heet hoor brouwerpower...
en dan te bedenken dat bij de ti4200 er ook mem chips op de achterkant zitten, die helemaal geen lucht stroom krijgen van de fan die aan de voorkant zit, lijkt me additionele heatsinks icm. een fan ernaast toch wel nuttig..

Verwijderd

op mijn ti4200, 128 mb ddr van asus zitten volgens mij geen geheugenblokjes aan de achterkant hoor. Ookal zaten ze er, vlak boven mijn videokaart zit een chassis fan die de warme lucht naar buiten slurpt, mooi meegenomen dus!

Verwijderd

Topicstarter
klopt dat niet bij alle geforce kaarten op allebij de kanten geheugen zit, maar bij sommige dus wel, bij mij ook (zitten van die vierkante 3.6ns geheugen blokjes op, in totaal 8, 4 aan de ene kant, en 4 aan de andere....

Ik ga dus wel klokken ja :9 alle beetjes helpen 8)

maar dan ga ik dus effies van die ramsinks halen, die van coolermaster zien er wel goed uit, nog suggesties? want ze zijn er in 2 varianten, koper en alluminium? maakt het nog veel uit?? want die alluminium zijn natuurlijk goedkoper

• NewbieNeo
lol, als je visie "alle kleine beetjes helpen" is, dan weet je dat koper beter warmte geleidt dan aluminium..
voor 't geldt hoef je 't ook niet te doen, scheelt 3 euro; drink je in de kroeg tog een keer 2 biertjes minder... :P

qua suggesties zou ik zeggen, zet er zowiezo een fan naast voor goede airflow, want anders lijkt mij 't effect vrij miniem, aangezien de opgewarmde lucht bij de heatsinks niet wegkan..
80mm fan op 5 of 7V is volgens mij al meer dan genoeg..

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/fredjuhh/hpbimg/diverse/WCbovenkant.jpg
dees heb ik er op zitten, van termaltake, zijn alu blokjes en koel ik 2 ic'tjes tegelijkertijd mee. totaal 4 blokjes op me gf4 ti 4200 128mb

Verwijderd

Topicstarter
hmmm dat laatste ziet er wel gelikt uit :)

wat koeling betreft via fans, in me chieftec zitten er nu totaal 5, dus er loopt aardig wat wind langs 8) , meer als voldoende op dit moment.

maar dat wordt maandag even langs dordrecht karren, effies die koelertjes halen, lekker simpel, en goedkoop.
Pagina: 1