Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL - LCD] Potmeter Vereist?

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Hoi :)

Ik heb uit een oude fax een leuk schermpje gesloopt met controller. Hij heeft 14 pinnen en ik weet hoe de pins genummerd zijn. Ik wil hem aansluiten op me pc via het bekende schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.heatseekerz.net/images/readers/Wiebbe/LCD/lcd2014schema.gif

En via deze mooie guide kan dat nog eens gemakkelijk ook, ik ben namelijk niet zo'n prof. In ieder geval is mijn vraag of ik die potmeters niet kan vervangen voor weerstanden van dezelfde waardes (100Ohm en 10 kOhm)? Want die meters zijn niet zo makkelijk te krijgen in de buurt en ik heb geen geduld om lang te wachten erop :P. Is dit mogelijk en waar dienen die dingen eigenlijk voor? Als ik dat zo zie denk ik voor de stroomtoevoer maar het vreemde is dat hij aan meerdere pinnen aangesloten staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Josh op 17-05-2003 12:01 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

als ik het goed heb begrepen zijn die potmeters bedoelt om het contrast van het scherm, en de felheid van de backlight te regelen.

en als je dus weerstanden plaatst in plaats van potmeters, dan krijg je een te licht/donker scherm waarop niets is te lezen.

en hoezo zijn potmeters moeilijk te verkrijgen. als een winkel weerstanden verkoopt, verkopen ze vast ook wel potmeters.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Mjah, je kunt potmeters altijd vervangen door vaste weerstanden, maar als je die 100 en 10k aanhoud, bedenk dan wel dat dit de instelling is met de potmeter helemaal dicht..
En da's misschien niet de optimale instelling voor jouw lcd :)

Maar elke willekeurige elektronicawinkel heeft die dingen gewoon op voorraad.. En anders kun je nog altijd instelpotmeters pakken.. Zijn nog een stukje goedkoper en kleiner.. En eigenlijk ook nog handiger, want het is eenmalig instellen op de goede waarde en dan gewoon zo laten :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Maar kijk, ik heb geen electronicaboer in de buurt :(. Die is laatst over gegaan in een groothandel. Als ik electronica hebben moet, moet ik waarschijnlijk in Schiedam zijn. (iemand die daar een EL shop weet voor de luie tweaker? :P) Ik heb hier op de laan een winkel die tv's en stereo's verkoopt en maakt. Die hebben we weerstanden maar de man vertelde dat hij potmeters niet veel gebruikte en hij had er maar een beperkt, niet in mijn maten. Ik kon ze wel bestellen maar wil graag me LCD vandaag maken! Ook heb ik geen backlight dus die kan ik dan best weg laten. Maar om welke gaat het dan? Moet ik die van 100 of 10 kOhm halen?

Verwijderd

GsJosh schreef op 17 May 2003 @ 12:48:
Maar kijk, ik heb geen electronicaboer in de buurt :(. Die is laatst over gegaan in een groothandel. Als ik electronica hebben moet, moet ik waarschijnlijk in Schiedam zijn. (iemand die daar een EL shop weet voor de luie tweaker? :P) Ik heb hier op de laan een winkel die tv's en stereo's verkoopt en maakt. Die hebben we weerstanden maar de man vertelde dat hij potmeters niet veel gebruikte en hij had er maar een beperkt, niet in mijn maten. Ik kon ze wel bestellen maar wil graag me LCD vandaag maken! Ook heb ik geen backlight dus die kan ik dan best weg laten. Maar om welke gaat het dan? Moet ik die van 100 of 10 kOhm halen?
Je moet de 10 halen voor de contrastregeling, ik zou deze NIET vervangen door een weerstand, omdat als je hem op 10 hebt staat mischien niet goed te zien is wat er op je lcd staat.

mischien als je mij lief aankijkt dat ik nog wel een 10 potmeter wil opsturen ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Mjah, als je het persee wilt zonder potmeter, koop dan een paar verschillende weerstanden binnen de range 0-100 ohm en 0-10k. Dan kun je in ieder geval je contrast nog even een beetje instellen!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik hoef die van 100 ohm niet want ik heb geen backlight! Maar misschien dat ik wel ergens een 10k ohm versieren kan. En iets eronder of erboven kan ook best. Als het hele feest DAN nog niet door kan gaan haal ik wel een lading weerstanden. Op welk aantal ohm zal me schermpje een beetje normaal contrast geven? En welke weerstanden zal ik dan halen?

edit:

Wieeeh! KingOfDOS heb me geholpen. Hij heb ff het schema aangepast! Ook ff voor de andere tweakers met mijn probleem:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/got/lcd-schema-max-4x20-no-backlite.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Josh op 17-05-2003 13:54 ]

Verwijderd

voor de mensen die te lui zijn om die potmeter weg te denken :P

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik weet een electronica zaak in rotterdam
van Embden Zwartjanstraat xxx(weet nummer niet)
dit is vanuit vlaardingen te befietsen

daar haal ik meestal mijn spullen
en die potmeters hebben ze daar zeker

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
woei, heel erg bedankt Virus!

deze? :) :X dat is pas een url zeg!! :| urltje

Dat is voor mij echt niet te fietsen hoor, 12 kilometer, regenachtige zaterdag als ik om 3 uur moet werken :/

[ Voor 121% gewijzigd door Josh op 17-05-2003 14:16 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

jep

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

GsJosh schreef op 17 May 2003 @ 13:50:
Ik hoef die van 100 ohm niet want ik heb geen backlight! Maar misschien dat ik wel ergens een 10k ohm versieren kan. En iets eronder of erboven kan ook best. Als het hele feest DAN nog niet door kan gaan haal ik wel een lading weerstanden. Op welk aantal ohm zal me schermpje een beetje normaal contrast geven? En welke weerstanden zal ik dan halen?

edit:

Wieeeh! KingOfDOS heb me geholpen. Hij heb ff het schema aangepast! Ook ff voor de andere tweakers met mijn probleem:

[afbeelding]
Je kan die andere ook wel weg doen, pin 3 op de ground aansluiten en je contrast staat prima.... immers deze stel je maar één maal in...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 20:42 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
kan ik die ECHT weglaten? Niet dat door jou dalijk mijn LCD opgeblazen is? :?

Verwijderd

GsJosh schreef op 17 May 2003 @ 21:15:
kan ik die ECHT weglaten? Niet dat door jou dalijk mijn LCD opgeblazen is? :?
Als je er GROUND op zet zal je dus nooit een lcd opblazen, en ja het kan echt :-) Maar ik kan jouw soldeerskills niet dus garantie tot aan de deur >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 05:11 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Zou iemand dit kunnen bevestigen?? Of weet je echt waar je het over hebt mail.eve? :)

edit:
Ja ik heb ff logish nagedacht, het kan wel maar dan is mijn contrast waarschijnlijk veel te hoog! Kan ik toch ook bijvoorbeeld een batterij aansluiten? Contrast te laag = 2 batterijen... Niet dan?

edit:
Nou dat werkt dus niet :( pin 3 los evenals pin 3 op ground geeft wat uitslag op het LCD maar verre van normaal. Ten tweede wordt de controller ernstig warm. Wachten op die potmeter dus en hopen dat ik het ding niet gesloopt heb ;(

[ Voor 86% gewijzigd door Josh op 18-05-2003 21:15 ]

Verwijderd

Ten tweede wordt de controller ernstig warm
Dat gaat niet goed. Of je pin 3 nou wel of niet aansluit, de controller hoort nooit warm te worden.

Verwijderd

GsJosh schreef op 18 May 2003 @ 19:29:
Zou iemand dit kunnen bevestigen?? Of weet je echt waar je het over hebt mail.eve? :)

edit:
Ja ik heb ff logish nagedacht, het kan wel maar dan is mijn contrast waarschijnlijk veel te hoog! Kan ik toch ook bijvoorbeeld een batterij aansluiten? Contrast te laag = 2 batterijen... Niet dan?

edit:
Nou dat werkt dus niet :( pin 3 los evenals pin 3 op ground geeft wat uitslag op het LCD maar verre van normaal. Ten tweede wordt de controller ernstig warm. Wachten op die potmeter dus en hopen dat ik het ding niet gesloopt heb ;(
Dat heeft dus helemaal niets met die pin 3 te maken hoor... en ik denk dat ik wel weet waar ik over praat, kijk maar eens hier www.modwarehouse.com .

Het heet worden kan te maken hebben dat je te veel voltage door je lcd laat gaan (backlight). wat zijn de maximale voltages en wat is de mA waarde?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Bedankt dan mail.eve, sorry dat ik je onderschatte. Ik wil het ding nou eenmaal niet kapot hebben. In ieder geval moet ik dalijk naar school maar ik zal vanmiddag even opzoeken in een paar datasheets wat de waardes horen te zijn. Die backlight zou normaal inderdaad ook wat voltage moeten slurpen. Alleen heb ik nu die potmeter en backlight weggelaten. Die heb ik namelijk niet. Naja, ik kom vanmiddag met een update.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Tweakerz, ik heb dringend jullie hulp nodig.

Mijn LCD wil niet werken en GsJosh weet niet waarom. Ik heb dit schema gebruikt om mijn 14 pins powertip PC-1602P LCD aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/got/lcd-schema-max-4x20-no-backlite.jpg

Ik heb alle connecties 3 maal nagekeken maar ik heb geen fout kunnen ontdekken. Echter, wanneer ik mijn LCD aansluit met mijn potmeter helemaal de ene kant op dan wordt hij gelukkig niet meer zo heet als voorheen (de pot beid teveel weerstand). Dan geeft het LCD niets weer (Smartie LCD geeft trouwens wel een foutmelding: (DLPORTIA.SYS device driver not loaded. Port I/O will have no effect). Ik heb de pinnummering opgezocht door te googelen en er kwam deze PDF uit waaraan je kan zien hoe de pins genummerd zijn: http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2220.pdf . Nu ontdekte ik vandaag pas dat onder dat LCD in een tabelletje de poortnamen staan. En deze eerste 3 komen totaal niet overeen met die op het schema (zie plaatje). Nu dacht ik, wel dat zal niet zo'n probleem zijn, ze zijn gewoon anders genaamt.

Maar nog steeds doet mijn LCD het niet en volgens mij heeft hij al de geest gegeven van het testen (hij wordt namelijk soms erg warm, de controller). Echter ik geef niet op en nu heb ik mij een ding bedacht:
Het voltage dat normaal over pin 15 en 16 komt te staan staat er nu extra op het LCD. Want ik heb door KingOfDOS mijn schema aan laten passen en een potmeter van 100 ohm en pin 15 en 16 laten verwijderen. Kan dit het probleem zijn wat ik heb? En zo ja, waarom doet mijn LCD het dan niet als ik mijn potmeter (die van 10k) helemaal dicht draai? Ook niet als ik hem even wat hoger zet of iets dergelijks? Ik heb alles geprobeerd.

Nu stuitte ik vandaag op iets in de algemene PDF van de serie die powertip maakt:
http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2002.pdf Nu staat daar, op de tweede pagina een klein schematjes onder 'power supply requiremnts' met weer die 3 eerste pins van de LCD die niet overeenkwamen met die van het aansluitschema (you know). En hier stond hoe de voltages erop moesten!! Mijn geval is de tweede en dat schema was voor mij nog enigzins te ontcijferen. Echter kwam ik tot de conclusie dat bij mijn LCD de draden op pin 1 en pin 2 omgedraaid moeten worden. Oftewel, op pin 1 staat bij mij niet de ground, nee, er staat 5 volt op en op pin 2 hoort die ground te staan. Heb ik hierin gelijk?

Het is niet allemaal rozengeur want ik ontdekte nog iets. In dat officiele schema stond een -5 volt aangegeven. De potmeter zou moeten staan tussen de 5+ en de 5-. Maar daar wist ik helemaal niets van. Is het nou zo dat ik dus een 5- moet zoeken (witte draad naar mijn moederbord) en dan op die manier aansluiten? En moet ik inderdaad + en - omdraaien van wat ik het nu heb? Please ik wil het zo graag weten, dat mijn LCD'tje kan werken :>

Verwijderd

GsJosh schreef op 19 May 2003 @ 19:43:
Tweakerz, ik heb dringend jullie hulp nodig.

Mijn LCD wil niet werken en GsJosh weet niet waarom. Ik heb dit schema gebruikt om mijn 14 pins powertip PC-1602P LCD aan te sluiten:

[afbeelding]

Ik heb alle connecties 3 maal nagekeken maar ik heb geen fout kunnen ontdekken. Echter, wanneer ik mijn LCD aansluit met mijn potmeter helemaal de ene kant op dan wordt hij gelukkig niet meer zo heet als voorheen (de pot beid teveel weerstand). Dan geeft het LCD niets weer (Smartie LCD geeft trouwens wel een foutmelding: (DLPORTIA.SYS device driver not loaded. Port I/O will have no effect). Ik heb de pinnummering opgezocht door te googelen en er kwam deze PDF uit waaraan je kan zien hoe de pins genummerd zijn: http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2220.pdf . Nu ontdekte ik vandaag pas dat onder dat LCD in een tabelletje de poortnamen staan. En deze eerste 3 komen totaal niet overeen met die op het schema (zie plaatje). Nu dacht ik, wel dat zal niet zo'n probleem zijn, ze zijn gewoon anders genaamt.

Maar nog steeds doet mijn LCD het niet en volgens mij heeft hij al de geest gegeven van het testen (hij wordt namelijk soms erg warm, de controller). Echter ik geef niet op en nu heb ik mij een ding bedacht:
Het voltage dat normaal over pin 15 en 16 komt te staan staat er nu extra op het LCD. Want ik heb door KingOfDOS mijn schema aan laten passen en een potmeter van 100 ohm en pin 15 en 16 laten verwijderen. Kan dit het probleem zijn wat ik heb? En zo ja, waarom doet mijn LCD het dan niet als ik mijn potmeter (die van 10k) helemaal dicht draai? Ook niet als ik hem even wat hoger zet of iets dergelijks? Ik heb alles geprobeerd.

Nu stuitte ik vandaag op iets in de algemene PDF van de serie die powertip maakt:
http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2002.pdf Nu staat daar, op de tweede pagina een klein schematjes onder 'power supply requiremnts' met weer die 3 eerste pins van de LCD die niet overeenkwamen met die van het aansluitschema (you know). En hier stond hoe de voltages erop moesten!! Mijn geval is de tweede en dat schema was voor mij nog enigzins te ontcijferen. Echter kwam ik tot de conclusie dat bij mijn LCD de draden op pin 1 en pin 2 omgedraaid moeten worden. Oftewel, op pin 1 staat bij mij niet de ground, nee, er staat 5 volt op en op pin 2 hoort die ground te staan. Heb ik hierin gelijk?

Het is niet allemaal rozengeur want ik ontdekte nog iets. In dat officiele schema stond een -5 volt aangegeven. De potmeter zou moeten staan tussen de 5+ en de 5-. Maar daar wist ik helemaal niets van. Is het nou zo dat ik dus een 5- moet zoeken (witte draad naar mijn moederbord) en dan op die manier aansluiten? En moet ik inderdaad + en - omdraaien van wat ik het nu heb? Please ik wil het zo graag weten, dat mijn LCD'tje kan werken :>
Het is een gewoon normaal schema, echter de pinnen zitten opzij en gaan van:

o14 o13
o12 o11
o10 o9
o8 o7
o6 o5
o4 o3
o2 o1

Hier moet je goed opletten want een foutje zit er zo in.....

Het schema klopt gewoon, mits je wel 5volt gebruikt, wellicht overbodig maar rode en zwarte draad :)

Ff duidelijk maken:

LCD

pin 1 ---> Ground
pin 2----> +5V
pin 3----> Ground
pin 4-----------------------> lpt 14
pin 5----> Gound
pin 6-----------------------> lpt 1
pin 7-----------------------> lpt 2
pin 8-----------------------> lpt 3
pin 9-----------------------> lpt 4
pin 10---------------------> lpt 5
pin 11---------------------> lpt 6
pin 12---------------------> lpt 7
pin 13---------------------> lpt 8
pin 14---------------------> lpt 9

Dan moet ie werken zonder dat hij warm wordt...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 20:29 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Eve, volgens mij snap je me niet. Wat ik probeer te zeggen is dat ik op http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2002.pdf een andere volgorde heb gevonden van + en -. Die is namelijk tegenovergesteld aangegeven als op dat schema van KingOfDOS. Snap je? Wat zou je eerder geloven? Een random schema of een schema speciaal voor mijn LCD? Wil je er nog even goed naar kijken voor me?

edit:
En waarom zeg je dat pin 3 en 5 op ground moeten? want pin 3 moet op de potmeter en pin 5 moet op 14 volgens het algemene schema :? Explain urselfe!

[ Voor 18% gewijzigd door Josh op 19-05-2003 20:39 ]

Verwijderd

GsJosh schreef op 19 mei 2003 @ 20:38:
Eve, volgens mij snap je me niet. Wat ik probeer te zeggen is dat ik op http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2002.pdf een andere volgorde heb gevonden van + en -. Die is namelijk tegenovergesteld aangegeven als op dat schema van KingOfDOS. Snap je? Wat zou je eerder geloven? Een random schema of een schema speciaal voor mijn LCD? Wil je er nog even goed naar kijken voor me?

edit:
En waarom zeg je dat pin 3 en 5 op ground moeten? want pin 3 moet op de potmeter en pin 5 moet op 14 volgens het algemene schema :? Explain urselfe!
Kun je me even de juiste benaming van die powertip geven?

En pin 3 op ground voor contrast (stel je maar eenmalig met een potmeter in) dus zet hem gelijk goed... pin 5 wordt niet gebruikt want er wordt niets uit het lcd gelezen dus overbodig om deze ook aan te sluiten...

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
PC-1602P (misschien handiger als we via msn contact hebben)

Verwijderd

GsJosh schreef op 19 mei 2003 @ 21:12:
PC-1602P (misschien handiger als we via msn contact hebben)
Hier heb je nog een mooiere how to in het hollands:

http://www.modwarehouse.c...ring/character/index.html

Ik ben even aan het kijken.... hang on...

msn modwarehouse@hotmail.com maar is op dit moment niet online

Ik zie geen verschil hoor, op pin 1 ground en pin 2 +5

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2003 21:19 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik maak wel even een screenshot voor je.

het eerste deel (boven de streep) is dus van http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2220.pdf
Het tweede deel van http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2002.pdf op de 2e pagina
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/look23231.jpg

[ Voor 95% gewijzigd door Josh op 19-05-2003 21:47 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

je moet dus inderdaad even opletten hoe de pin nummers genummerd zijn.
eenzelfde controller is geen garantie voor een goede nummering.

de ene fabrikant kan dus een andere pin volgorde gebruiken dan de ander.
hoewel het bij deze character display toch meestal wel hetzelfde is.

[ Voor 30% gewijzigd door job op 20-05-2003 00:39 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
is dit een bevesteging van mijn theorie? Ik heb het dus omgedraaid die pin 1 en 2. Hij wordt niet zo warm meer maar het LCD heeft allerlei rare dingen, ofdat ik hem in de printerpoort doe of niet hij geeft hetzelfde aan. Hij laat blokjes oplichten en soms verwisselen een paar pixels maar dat is dan ook alles. Heb ik hem stukgemaakt?

edit:
hij doet nu niets meer als ik hem aansluit :? HELP!

[ Voor 10% gewijzigd door Josh op 20-05-2003 07:59 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

GsJosh schreef op 20 mei 2003 @ 07:42:
is dit een bevesteging van mijn theorie? Ik heb het dus omgedraaid die pin 1 en 2. Hij wordt niet zo warm meer maar het LCD heeft allerlei rare dingen, ofdat ik hem in de printerpoort doe of niet hij geeft hetzelfde aan. Hij laat blokjes oplichten en soms verwisselen een paar pixels maar dat is dan ook alles. Heb ik hem stukgemaakt?

edit:
Oke, ergens is dit toch wel een beetje stom van je, nietwaar?

* Bob Popcorn zou hetzelfde gedaan hebben maargoed :9

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

GsJosh schreef op 20 May 2003 @ 07:42:

edit:
Die datasheets die jij hierboven zet zijn toch niet voor dit LCD? Of zie ik nu iets over het hoofd, want ik zie geen enkele verschil met de pinsetting???
Pagina: 1