Tweakerz, ik heb dringend jullie hulp nodig.
Mijn LCD wil niet werken en GsJosh weet niet waarom. Ik heb dit schema gebruikt om mijn 14 pins powertip PC-1602P LCD aan te sluiten:
Ik heb alle connecties 3 maal nagekeken maar ik heb geen fout kunnen ontdekken. Echter, wanneer ik mijn LCD aansluit met mijn potmeter helemaal de ene kant op dan wordt hij gelukkig niet meer zo heet als voorheen (de pot beid teveel weerstand). Dan geeft het LCD niets weer (Smartie LCD geeft trouwens wel een foutmelding: (DLPORTIA.SYS device driver not loaded. Port I/O will have no effect). Ik heb de pinnummering opgezocht door te googelen en er kwam deze PDF uit waaraan je kan zien hoe de pins genummerd zijn:
http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2220.pdf . Nu ontdekte ik vandaag pas dat onder dat LCD in een tabelletje de poortnamen staan. En deze eerste 3 komen totaal niet overeen met die op het schema (zie plaatje). Nu dacht ik, wel dat zal niet zo'n probleem zijn, ze zijn gewoon anders genaamt.
Maar nog steeds doet mijn LCD het niet en volgens mij heeft hij al de geest gegeven van het testen (hij wordt namelijk soms erg warm, de controller). Echter ik geef niet op en nu heb ik mij een ding bedacht:
Het voltage dat normaal over pin 15 en 16 komt te staan staat er nu extra op het LCD. Want ik heb door KingOfDOS mijn schema aan laten passen en een potmeter van 100 ohm en pin 15 en 16 laten verwijderen. Kan dit het probleem zijn wat ik heb? En zo ja, waarom doet mijn LCD het dan niet als ik mijn potmeter (die van 10k) helemaal dicht draai? Ook niet als ik hem even wat hoger zet of iets dergelijks? Ik heb alles geprobeerd.
Nu stuitte ik vandaag op iets in de algemene PDF van de serie die powertip maakt:
http://www.bravoelectro.com/assets/multimedia/2002.pdf Nu staat daar, op de tweede pagina een klein schematjes onder 'power supply requiremnts' met weer die 3 eerste pins van de LCD die niet overeenkwamen met die van het aansluitschema (you know). En hier stond hoe de voltages erop moesten!! Mijn geval is de tweede en dat schema was voor mij nog enigzins te ontcijferen. Echter kwam ik tot de conclusie dat bij mijn LCD de draden op pin 1 en pin 2 omgedraaid moeten worden. Oftewel, op pin 1 staat bij mij niet de ground, nee, er staat 5 volt op en op pin 2 hoort die ground te staan. Heb ik hierin gelijk?
Het is niet allemaal rozengeur want ik ontdekte nog iets. In dat officiele schema stond een -5 volt aangegeven. De potmeter zou moeten staan tussen de 5+ en de 5-. Maar daar wist ik helemaal niets van. Is het nou zo dat ik dus een 5- moet zoeken (witte draad naar mijn moederbord) en dan op die manier aansluiten? En moet ik inderdaad + en - omdraaien van wat ik het nu heb? Please ik wil het zo graag weten, dat mijn LCD'tje kan werken