Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

(Case onder spanning) Wat lekt er?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Athlon 800 systeempje in een aOpen HQ-08 case met originele 300W voeding. Deze is niet aangesloten op een geaard stopcontact, maar dat gaf geen problemen. Later merkte ik dat er spanning op de schroeven van de case kwam te staan. Ik vermoedde dat het kwam vanwege mijn wireless netwerkkaart (met buitenantenne!), maar wist het niet zeker omdat het me nooit eerder opgevallen was en ik wel vaak aan de achterkant van mijn pc bezig ben. Ja, ik kan me voorstellen dat dat absoluut niet slim is, maar ik kon niet anders.

Nu, na een half jaar intensief gebruik, start m'n pc niet meer op en ik vond via de search dat het kon komen door niet geaarde stopcontacten (als een apparaat stroom lekt). Een paar minuten de stroom er compleet af en hij startte weer normaal op. Ik heb sinds een paar maanden een nieuw tft-scherm en iemand op GoT beweerde dat hij er achter kwam dat zijn monitor stroom lekte (met hetzelfde power-up probleem) en dat aarden voor hem hielp.

Hoe kom ik erachter waar die (lek?)spanning vandaan komt? Zoals ik al beweerde heb ik een half jaar nergens last van gehad en de weersomstandigheden zijn nou niet echt anders te noemen. Zou het op te lossen zijn door een draadje naar de verwarming te trekken? Of begint de voeding het langzaam te begeven?

Ik zit een beetje in tijdnood, en ik wil weten of ik een nieuwe voeding moet kopen voordat de winkels sluiten hier... Heeft iemand een goed advies?

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
kun je niet gewoon alle apparaten uit je pc halen en dan kijken of er nog spanning op stat? Zo ja, is het je mobo of je voeding. Zo niet, dan kun je de kaarten een voor een erin stoppen totdat ie weer stroom gaat 'lekken'. Dan weet je de oorzaak van je pc lek.

[ Voor 5% gewijzigd door frim op 17-05-2003 11:12 ]

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Die 'lekspanning' komt uit je voeding, dit is voor zover ik weet bij alle standaard voedingen zo. Het komt door de opzet van dat ding, de 230 volt netspanning is namelijk verbonden met de massa van je kast (en aarde dus) middels een tweetal condensatoren. Aarden is dus de oplossing.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:03
Je zou het even kunnen testen met een haspel. Als dat werkt en je geen problemen meer ondervindt, dan kun je er aan denken om ff een kabeltje te trekken. Het is eigenlijk het beste om een aardedraad uit het stopcontact te gebruiken, i.v.m. eventuele magnetische velden of lekspanningen op je cv. (heb ik wel eens gehoord)

Verwijderd

Topicstarter
Die 'lekspanning' was er voorheen zeker weten nog niet, en volgens mij dus ook nog niet toen ik die wireless kaart ging gebruiken (98% zeker). Op dit moment heb ik dus geen problemen meer, maar ik wil niet voor een verrassing komen te staan vanmiddag, zodat ik het hele weekend mijn afstudeerverslag op een blaadje moet gaan pennen omdat mijn mobo of voeding naar z'n grootje is... De winkels gaan hier trouwens over 40 minuten dicht (Finland)... Wat als de lekspanning halverwege ergens is ontstaan gedurende een periode waarin ik geen andere kaarten/apparaten heb aangesloten? Is het dan gewoon de voeding? Ik heb de case gestofzuigt...

[ff update] Ik heb geen haspel tot mijn beschikking, maar zoals ik al vermeldde, kan ik niet weten of het probleem inderdaad opgelost is, aangezien de pc het nu gewoon doet... Ik kan inderdaad kijken of een gestript systeem niet lekt, maar ik heb geen schroevedraaier met lichtje of multometer om het te testen (dan maar :+ ?) [/ff update]

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 11:35 ]