[html /css] tekst vertikaal uitlijnen (justify)

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik zou toch denken dat ik vast niet de eerste ben die dit wil doen, maar kon gek genoeg geen antwoord op m'n vraag met de search vinden. Wat ik wil is de vertikale equivalent van align="justify"
Weet iemand hoe dit moet? (als het kan)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Hmm nooit over nagedacht eigenlijk.. misschien iets in de trend van line-height:100% ? :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Bij line-height:100% krijg je een line-height van 100% maal de hoogte van de typeface, oftewel hetzelfde als line-height:1em; :)

Ik ben bang dat het onmogelijk is... Ik kan me in ieder geval niet voorstellen hoe je het met enkel CSS op zou moeten lossen.

that is, met javascript erbij wordt 't eenvoudig natuurlijk

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ik begrijp eigenlijk niet hoe het zich dan moet gaan gedragen...

Bedoel je dat of je nou 3 of 20 regels tekst hebt; de laatste komt altijd onderaan en de rest verdeeld zich over de beschikbare ruimte?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
3 regels:       7 regels:
xxxxxxxx        xxxxxxxx
                xxxxxxxx
                xxxxxxxx
xxxxxxxx        xxxxxxxx
                xxxxxxxx
                xxxxxxxx
xxxxxxxx        xxxxxxxx

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Hmm, niet echt de netste oplossing, maar elke regel in een tabelcel gooien en dan *foei eidi dit mag volgens w3c ook niet meen ik * de table height op 100% en elke tekst verticaal in het midden zetten?

Om dat nou handmatig te gaan doen ja, dat is vrij ziekelijk, dan wil je je tekst niet blijven updaten, maar als je met javascript/php het aantal regels (adhv de breedte van de blz. en de hoeveelheid tekst) zou kunnen uitlezen en dan elke regel neerdroppen met een cel eromheen. Tis maar wat je wilt...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het kan ook met javascript+css als je geen doorlopende tekst hebt.
Niet aan te raden...

formule: hoogte v/d ruimte - (font-size * aantal regels) / aantal regels = line-height.

[ Voor 14% gewijzigd door Blaise op 17-05-2003 21:21 ]

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 19:28:
Ik begrijp eigenlijk niet hoe het zich dan moet gaan gedragen...

Bedoel je dat of je nou 3 of 20 regels tekst hebt; de laatste komt altijd onderaan en de rest verdeeld zich over de beschikbare ruimte?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
3 regels:       7 regels:
xxxxxxxx        xxxxxxxx
                xxxxxxxx
                xxxxxxxx
xxxxxxxx        xxxxxxxx
                xxxxxxxx
                xxxxxxxx
xxxxxxxx        xxxxxxxx
idd ;)

de andere suggesties worden me een beetje te omslachtig. Ik heb onder elkaar een aantal kleine plaatjes met daar rechts van wat tekst. Ik leek me voor het hoog wat rustiger als ik dat per row vertikaal kon uitlijnen. Maar om daar nou heel veel omslachtige (trage) code voor te gaan maken, dat gaat me weer een beetje te ver.
Het verbaast me wel een beetje dat zoiets niet mbv css kan....zo gek is het toch niet om dat te doen? (naja...zal misschien ook wel. ben geen designer en moet me daar ook eigenlijk helemaal niet mee bezig houden :X )

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Over het algemeen betekent dergelijke css ook dat de line-height dan per pagina of per onderdeel (paragraaf) kan verschillen, en dat is nou niet bepaald bevorderlijk voor een "strak" vormgegeven pagina :)

Eerlijk gezegd zou ik er vanaf zien :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ik zou het ook niet doen, ik kan me geen situatie voorstellen waarbij het er mooier en/of leesbaarder op wordt...

Zelfs verticaal geschreven talen (Japans) heb ik volgens mij nog nooit verticaal gejustified gezien.

Verwijderd

/me == liev

http://www.rikkertkoppes.com/tests/fillup.htm

dat was wel effe leuk om te doen :P

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Goed opgelost door mophor, maar ik sluit me toch aan bij drm & Blues - het gaat volledig in tegen het hele idee van een baseline voor je tekst.
Pagina: 1