zimbab schreef op 19 mei 2003 @ 11:21:
Dan moet je het wat voorzichtiger formuleren, want zie hier jouw quote:
[...]
Oftewel: Het
is onzin (de grootste onzin zelfs).
En ik denk wel dat je het merkt, maar dat je niet meteen zal zeggen "Hé, mijn kabels zijn verwisseld!" Je zal wel merken dat het wat minder makkelijk klinkt denk ik......vooral omdat je al tijden met die betere kabels draait en je systeem nu goed kent op alle muziek.
ik weet zeker dat je dat niet zal hebben als ik jouw kabel verwissel zonder dat jij dat doorhebt. Ik heb een tijdje geleden bij RAF hifi gewerkt en ben er wel mee bezig geweest maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat mensen het alleen maar mooier vinden als ze
weten dat die duurdere kabels er liggen.
Er was ooit een verhaal over een collega die dat soort dingen gelijk hoorde, dus hij sloot een set aan, luisterde ernaar en vond de kabel maar helemaal niets, verving die en hoorde
gelijk "oooh ja, zoooveel beter", dat is iets dat door alle mensen die kabels belangrijk vinden wordt gezegd, dat het echt een
duidelijk verschil is... Maar als je dan komt met "ok, dan gaan we blind wisselen" dan krabbelt iedereen ineens terug en zijn het ineens de details en de diepere klankbeelden die je pas na weken luisteren hoort.
Rijst de vraag: Hoe weet je dan in godsnaam of je wel de goede kabels bij je set hebt gekocht? Want zoveel kabels, zoveel verschillen. Heb je al die kabels een week lang beluisterd? (zou ik wel doen als ik ergens meer dan, zeg, 200 euro aan uit zou geven dat misschien niet eens werkt). Dat heeft volgens mij niemand (op een zeer enkele enkeling na wellicht) dus heb je eigenlijk vrij lukraak een kabel gekocht, omdat iemand anders gezegd heeft dat-ie goed is (recensent, vriend, verkoper, you name it) en die heb je gekocht, een week naar geluisterd en eigenlijk geen verschil gehoord, behalve de bijzonder vage "het is wat minder stroef". Dus heel toevalligerwijs heb je gelijk de goede kabel voor je set gekocht!
Nog zo iets: Recenties, recensenten die een kabel beoordelen, gaan die ook een week lang naar een kabel luisteren? Ik denk het niet, what-hifi gaat voor de kabelcontest rond de 5 euro/meter echt niet elke kabel een week lang op dezelfde set aangesloten houden... Nee, ze testen het door een aantal nummers te beluisteren en dat met elke kabel weer opnieuw, die mensen horen blijkbaar dus wel direct verschil tussen de kabels... Vreemd, want als je dat dan na wil kijken, blijkt het niet te kunnen
Snap je mijn extreme sceptische insteek over kabels? Als je er een beetje logisch over nadenkt, merk je dat het echt allemaal slap gelul in de ruimte is... Moet je nou dit draadje zien, gaan mensen zeggen dat het bij een PC-speakerset (for gods sake!) uitmaakt of je een kwaliteit neemt! Dat is allemaal na-praten, wat iedereen doet en ik doe er niet aan mee.
Ik heb wel een goede luidsprekerkabel omdat ik het een prettig idee vindt, dat dat in elk geval niets fout kan doen en ik het er wel mooi uit vind zien (waarom dure spullen en dan een lelijk 2,5mm2 gamma draadje he?

), maar ik pretendeer echt niet dat die kabels zo extreem verschillen van normaal 'redelijk' speakersnoerd...