Toon posts:

Kabellengte

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heeft de lengte van de de kabel die van je versterker naar je box gaat invloed op iets ?

Ik wou mij een Cambridge SoundWorks® MegaWorks® THX® 5.1 550 aanschaffen, maar na wat meten merk ik dat ik met 5m kabel er niet kom
en nu dat ik alles goed heb gemeten kom ik uit op een 8m50(met een beetje reserve), mag ik dat doen, of heb ik dan een bepaald verleis van kwaliteit ?

alvast bedankt

Wouter

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59

momania

iPhone 30! Bam!

Verlies van kwaliteit, zal wel meevallen als je knappe kabels gebruikt.
Misschien hoor je een kleine vertraging extra op je achterste speakers (ik neem aan dat het om die gaat), maar die zal te verwaarlozen zijn,

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Een kabel zou zelfs minimaal 3,5 meter moeten zijn om zijn eigenschappen te krijgen. Geen man overboord dus.

Music Addicted

Verwijderd

Zolang je de kabels niet onnodig gaat verlengen en het overige deel gaat oprollen tot spoelen - is er geen probleem bij die korte lengte.

Vertraging? Ja als de linkerbox kabel 1cm is en de ander via Duitsland gaat misschien (maar vér voordat dát probleem de kop opsteekt heb je al zoveel verlies op die kabel dat het volume zo laag is geworden dat je oren het niet eens kunnen waarnemen...(en door de onbalans en hoge belasting om toch wat te horen de versterker opgeblazen))

Verwijderd

Topicstarter
dus...

ik moet mij geen enkele zorgen maken,
maar Momania, met knappe kabels? wat bedoel je daarmee ?geen merken he, maar eigenschappen! moet dat speciaal geissoleert zijn ?

Thx allemaal voor de snelle reply

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Boekster schreef op 17 May 2003 @ 00:54:
Een kabel zou zelfs minimaal 3,5 meter moeten zijn om zijn eigenschappen te krijgen. Geen man overboord dus.
Leg dit even uit? Een perfecte kabel zou lijkt mij toch juist op geen kabel (versterker direct aan speaker, wat ook wel gedaan wordt met monoblokken) moeten lijken?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Precies, beste kabel is geen kabel.

Met zo'n setje kan je gewoon bij de Gamma zwart/rood dropveter kopen, je merkt het verschil niet.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• aatos
  • Laatst online: 25-08-2024
Dr. Strangelove schreef op 17 mei 2003 @ 19:06:
Precies, beste kabel is geen kabel.

Met zo'n setje kan je gewoon bij de Gamma zwart/rood dropveter kopen, je merkt het verschil niet.
Ik zit al op een fantastische audiofiele uitleg over het nut van een minimumlengte van speakerkabel te wachten ;)

Verwijderd

'K heb hier zelf m'n speakers nog een tijdje met een gewone electriciteitssnoer aangesloten gehad: nauwelijks kwaliteitsverschil (Sony TA-1066 + 2x 60W sony + 2x 200W noname). Gewoon ff een audiokabel kopen dus, merk je niks van met dat spul. Natuurlijk wel 8,5 meter kopen en niet een stuk eraan solderen, want dat is WEL goed te horen.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik merk hier met m'x 2x25W grundig setje duidelijk verschil in volume tussen rechts (5m) en links (13m)...zou gelijke lengtes gebruiken en het overtollige netjes ergens wegstoppen (NIET opgerold).

• Boekster

Boekster

Naimoholic

aatos schreef op 17 May 2003 @ 18:54:
[...]

Leg dit even uit? Een perfecte kabel zou lijkt mij toch juist op geen kabel (versterker direct aan speaker, wat ook wel gedaan wordt met monoblokken) moeten lijken?
Tuurlijk is de perfecte kabel geen kabel. Maar zolang je er toch een kabel aan doet is 3,5 meter de minamale lengte, aangezien een kabel dan z'n eigenschappen krijgt. Dus als je wil dat je kabel iets doet moet hij 3,5 meter zijn :) .

Music Addicted

Verwijderd

Welke eigenschappen zijn dit dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 20:02:
Welke eigenschappen zijn dit dan?
Weerstand :)
momania schreef op 17 May 2003 @ 00:53:
Misschien hoor je een kleine vertraging extra op je achterste speakers (ik neem aan dat het om die gaat), maar die zal te verwaarlozen zijn,
:D Hahaha, die is goed. Als je even gaat beredeneren hoe lang het signaal erover doet, kom je uit op minder dan 0,0000000001 seconde vertraging. Dat merk je écht niet hoor :o

Iemand heeft dit ooit eens berekend hier, eens kijken of ik het kan vinden..

Edit: Hier:
[rml]insan1ty in "[ Voor de audiofiel] Lengte van je speake"[/rml]
snelheid = 2.998E8m/s
0.000000003335557 seconde vertraging per meter dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 20:18 ]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Boekster schreef op 17 May 2003 @ 19:33:

Tuurlijk is de perfecte kabel geen kabel. Maar zolang je er toch een kabel aan doet is 3,5 meter de minamale lengte, aangezien een kabel dan z'n eigenschappen krijgt. Dus als je wil dat je kabel iets doet moet hij 3,5 meter zijn :) .
Dat is volgens mij bij vrijwel elke kabel onzin. Ik zou wel eens willen weten waar je dat vandaan hebt. Bij de duurdere merken is het zelfs vrijwel altijd zo dat de standaard-lengte tweemaal anderhalf meter is.....omdat veel mensen in die prijsklassen ook monoblokken hebben. Maaruh....waar heb je dat vandaan dan?

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Hmmm tis al weer een tijdje geleden, maar die berekening lijkt de lichtsnelheid voor de snelheid voor elektronen geleiding te gebruiken. Dit lijkt mij niet correct, volgens mij komt dit beter in de buurt:
http://www.staff.ul.ie/caseyv/PH4607SS1/ClassicalTheory.pdf
Dus volgens mij zit er zo'n factor 1000 scheef in deze berekening(die van insanity), niet dat het de conclusies van het verhaal al te veel aantast (de onderligende fysica klopt echter alleen niet echt)

edit: Ik zie dat in de originele thread ook al wat commentaar op de lichtsnelheid gekomen was...

[ Voor 18% gewijzigd door edm op 17-05-2003 22:11 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

momania schreef op 17 mei 2003 @ 00:53:
Zoiets doms heb ik nog nooit gehoord. Enig idee hoe snel electriciteit via kabels gaat ?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

edm schreef op 17 mei 2003 @ 22:07:
Hmmm tis al weer een tijdje geleden, maar die berekening lijkt de lichtsnelheid voor de snelheid voor elektronen geleiding te gebruiken. Dit lijkt mij niet correct, volgens mij komt dit beter in de buurt:
http://www.staff.ul.ie/caseyv/PH4607SS1/ClassicalTheory.pdf
Dus volgens mij zit er zo'n factor 1000 scheef in deze berekening(die van insanity), niet dat het de conclusies van het verhaal al te veel aantast (de onderligende fysica klopt echter alleen niet echt)
Er zijn kabels (Nordost) die de lichtsnelheid naderen (de Valhalla tot meer dan 96% volgens eigen zeggen), maar dat lijkt me niet bij alle kabels het geval inderdaad. Maar geluid is dusdanig "langzaam" dat het toch niet boeit, zoals je zelf al zegt. Ook al zou het 1% van de lichtsnelheid zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door zimbab op 17-05-2003 22:15 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

zimbab schreef op 17 mei 2003 @ 21:33:
[...]

Dat is volgens mij bij vrijwel elke kabel onzin. Ik zou wel eens willen weten waar je dat vandaan hebt. Bij de duurdere merken is het zelfs vrijwel altijd zo dat de standaard-lengte tweemaal anderhalf meter is.....omdat veel mensen in die prijsklassen ook monoblokken hebben. Maaruh....waar heb je dat vandaan dan?
Snijders, is ook een Naim filosofie. Bovendien schijnt het natuurkundig bewezen te zijn. Degene die het me verteld heeft schrijft ook wel meer 'natuurkundige' stukjes op de site van Snijders zelf. Ik weet niet of hij het gesturdeerd heeft, maar ik neem hem redelijk serieus.

Music Addicted

Verwijderd

Je zult nooit, maar dan ook nooit het verschil van lengte van een kabel kunnen horen als het aankomt op vertraging.
Je hoort echter wel verschil, maar dat is uitsluitend de weerstand v/d kabel.

Als je over vertraging van kabels begint neem ik aan dat bij jouw luidsprekers het verschijnsel groupdelay niet bestaat? Toch wel, O, ja dan laat die kabels maar zitten.

Maar als je het dan toch wel zo goed mogenlijk wil doen, zorg dan dat de kabels niet al te lang worden (ivm de weerstand) en zorg voor een goede akoestiek enz.
Daar kan je Hier wel wat over vinden ;).

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Snijders, is ook een Naim filosofie. Bovendien schijnt het natuurkundig bewezen te zijn. Degene die het me verteld heeft schrijft ook wel meer 'natuurkundige' stukjes op de site van Snijders zelf. Ik weet niet of hij het gesturdeerd heeft, maar ik neem hem redelijk serieus.
Bedoel je hier nou mee te zeggen dat zolang je kabels korter dan 3.5 meter gebruikt het niet uitmaakt wat je gebruikt omdat ze toch geen invloed hebben? Ik begrijp het niet...

Enne: Hifiverkopers serieus nemen is hetzelfde als autoverkopers serieus nemen... vertrouw liever op je eigen oren.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-05-2003 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
conclusie: - maakt niet uit hoelang de kabel is zolang: - geen stukken solderen
- niet oprollen
- beste ne kabel nemen die
voor audio bestemd is

Correct ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 00:20:
conclusie: - maakt niet uit hoelang de kabel is zolang: - geen stukken solderen
- niet oprollen
- beste ne kabel nemen die
voor audio bestemd is

Correct ?
Even iets anders, Ik heb overal 230volt kabels op 8) maar 1 moest laatst verlengt worden en daar zit een kroonsteentje tussen. Zou dat veel schelen (logitec z-680 speakerset)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Kroonsteentje is prima, gewoon flink hard aandraaien zodat 'ie goed contact maakt. Als je er 10 achter elkaar zet zou je mischien wat kwaliteitsverschillen moeten horen maar normaalgesproken echt niet hoor.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Dr. Strangelove schreef op 17 mei 2003 @ 23:27:
[...]

Bedoel je hier nou mee te zeggen dat zolang je kabels korter dan 3.5 meter gebruikt het niet uitmaakt wat je gebruikt omdat ze toch geen invloed hebben? Ik begrijp het niet...

Enne: Hifiverkopers serieus nemen is hetzelfde als autoverkopers serieus nemen... vertrouw liever op je eigen oren.
Nee, dat niet, maar als je een bepaalde eigenschap van kabels wilt bereiken, dan zouden ze 3,5 meter moeten zijn. Dan pas presteert hij optimaal.
En het is onzin dat alle verkopers hetzelfde zijn. Het is makkelijk om dat gewoon te roepen, maar in mijn geval had hij wel gewlijk in voorspellingen. De 803 zou minder klinken, en dat deed hij ook. Dan kun je wel roepen dat hij je dingen aansmeert, maar anders had hij me echt wel naar de 803 gejaagd.

Music Addicted

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Sjezus, wat een hoop gel*l over speaker kabeltjes... ;) >:)

We hebben hier duidelijk niet over high-end apparatuur... en gelet op het feit dat er ook nog een computer is die geluid produceert:
Het maakt dus geen zak uit. Het zal zelfs niets uitmaken of je nu gewoon stroomsnoer zal gebruiken. Het kwaliteitsverschil is hier dus te verwaarlozen (nogmaals: we hebben het nog steeds niet over high-end spul).
Ook zul je geen ruimte hebben die groot genoeg is om wel effect te hebben...

Het feit dat bijv. de ene kabel 3 meter is en de ander 15 meter maakt volgens mij ook niets of maar heel weinig uit. Je zult hooguit op een verschil uitkomen van <0,000001 promille. Das voor het menselijke oor niet te horen. Ook hier zal het verschil in weerstand nauwelijks effect hebben.
Zou je wel verschil horen dan moet je het zoeken of in je versterker of in de box zelf.

En ja, het klopt dat de electronen in een electriciteitskabel lichtsnelheid benaderen.
Vandaar dat er weing verschillen zullen optreden, zeker bij low-end/low-budget apparatuur.

In jouw geval maakt het dus m.i. niets uit... en zal een kabeltje van Gamma, Praxis ofzo ruimschoots voldoen.

We have just one world, but we live in different ones...

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Boekster schreef op 18 mei 2003 @ 01:11:
[...]

Nee, dat niet, maar als je een bepaalde eigenschap van kabels wilt bereiken, dan zouden ze 3,5 meter moeten zijn. Dan pas presteert hij optimaal.
En het is onzin dat alle verkopers hetzelfde zijn. Het is makkelijk om dat gewoon te roepen, maar in mijn geval had hij wel gewlijk in voorspellingen. De 803 zou minder klinken, en dat deed hij ook. Dan kun je wel roepen dat hij je dingen aansmeert, maar anders had hij me echt wel naar de 803 gejaagd.
Er zijn inderdaad zat goede verkopers die ook snappen dat mensen dingen aansmeren alleen op de korte termijn voordelig is, maar dat die mensen niet meer terug komen als ze er achter zijn en ook slechte verhalen over je vertellen. Die verkopers zullen je dus ook gewoon naar alle inzicht helpen. Vriend van mij wilde (lang geleden) zijn speakers (Mission) inruilen voor nieuwe (Tannoy). De plaatselijke hifi-boer waar hij naar toe ging zei gewoon eerlijk "moet je niet doen....zit te weinig verschil tussen". En bij dat soort verkopers kom ik nou graag terug en dat soort service is op den lange duur voor hun eigen business voordelig.......ook al heeft ie op de korte duur niks aan hem verdient. Maar goed....dat verhaal van die kabel's van 3,5 meter geloof ik niet meteen....zal eens kijken of ik ergens wat daar over kan vinden. Lijkt me wel heeeeel erg sterk, want je hoeft geen natuurkundig wonder te zijn om te begrijpen dat een kabel niet aan lengte doet. Met andere woorden...je moet ook rekening houden met materiaal, constructiemethode, dikte etc. etc. Je kan dus naar mijn mening niet zeggen dat een kabel pas bij 3,5 de juiste eigenschappen krijgt........zal verschillen per kabel. En Boekster.......ik vind het ronduit belachelijk dat jij het wel gelooft (sorry dat ik het zeg). Want het nut van netkabels daar geloof je dan niet in, maar zo'n bizar verhaal (of het nou klopt of niet, het blijft bizar) geloof je dan weer wel. Ik begin me ook af te vragen wat voor een invloed die verkoper wel niet op jou heeft.....hij NAIM-freak --> jij NAIM-freak, hij zegt 803 niet goed --> jij vindt 803 niet goed, hij bizar verhaal --> jij gelooft hem. Sorry dat ik het allemaal zo stel, maar ik vind het gewoon een beetje typisch.

En wat Nulnulnix zegt ben ik het mee eens.

Oh ja...en Tox: Dat was inderdaad wel correct. Ik zou gewoon naar de Gamma ofzo gaan en dan zo'n rol speakerkabel halen. Neem voor de zekerheid een redelijke dikte om de weerstand zoveel mogelijk te beperken....kost nauwelijks iets extra, dusssss. Kijk wel uit dat het past in de klemmen van die speakertjes he, dus niet met 6mm2 aan komen kakken, want dat trekken de klemmetjes niet als het goed is. 1,5 tot 2,5 mm2 is goed zat.

[ Voor 25% gewijzigd door zimbab op 18-05-2003 01:57 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
ik heb mijn 2 achter speakers gewoon met 2 kabels van 10 meter vervangen (links achter zit zelfs nog een verleng stuk aan). Ik heb helemaal geen vertraging of geluidsverlies. Dus het lijkt me dat het gewoon kan. Btw voorste zijn 3.5 m lange kabels :)

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Een goede verkoper probeert je ook niet te overtuigen dat je wat duurders moet nemen... dat kost teveel moeite en levert teveel risico op. In plaats daarvan praat hij met jij mee, dat verkoopt nl. veel makkelijker en heeft als bonus dat hij op jou overkomt als iemand die niet uit zijn nek lult en 'met je meedenkt'. Als je twijfelt tussen twee componenten zal je altijd naar de duurdere gestuurd worden. En als je aangeeft dat eventueel wel geinteresseerd bent in een duurder model, dan zal hij de inschatting maken of dat voor hem een koop vandaag van het goedkopere model of heel misschien over een maand of drie de koop van het duurdere model betekent, dan stuurt een slimme verkoper je naar het goedkope ding, omdat dat zekerheid is. Daar is niks mis mee, dat hoort zo, zo verdienen ze geld net als jij en ik. Als je zelf maar zorgt dat je weet waar je over praat, dat je weet wat je wil en dat je weet hoeveel je uit wil geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-05-2003 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
low budget zou ik niet zeggen (300€) toch een ferme prijs voor een subwooferke

maar toch bedankt allemaal !

ahja, wat is een kroonsteentje ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 11:08:
low budget zou ik niet zeggen (300€) toch een ferme prijs voor een subwooferke

maar toch bedankt allemaal !

ahja, wat is een kroonsteentje ?
Zo'n plastic dingetje met metaal erin, waar je aan beide kanten een kabel inschroeft, welke dan vervolgens verbonden worden :)
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 00:34:
[...]

Even iets anders, Ik heb overal 230volt kabels op 8) maar 1 moest laatst verlengt worden en daar zit een kroonsteentje tussen. Zou dat veel schelen (logitec z-680 speakerset)
Bij een Z-680 merk je dat echt niet :)

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Kroonsteentje:

Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/hcc/R.J.Heijink/images/kroonsteentje.jpg

Dit is een hele strip.

[ Voor 13% gewijzigd door zimbab op 18-05-2003 12:54 ]

• Boekster

Boekster

Naimoholic

zimbab schreef op 18 May 2003 @ 01:39:
[...]

Er zijn inderdaad zat goede verkopers die ook snappen dat mensen dingen aansmeren alleen op de korte termijn voordelig is, maar dat die mensen niet meer terug komen als ze er achter zijn en ook slechte verhalen over je vertellen. Die verkopers zullen je dus ook gewoon naar alle inzicht helpen. Vriend van mij wilde (lang geleden) zijn speakers (Mission) inruilen voor nieuwe (Tannoy). De plaatselijke hifi-boer waar hij naar toe ging zei gewoon eerlijk "moet je niet doen....zit te weinig verschil tussen". En bij dat soort verkopers kom ik nou graag terug en dat soort service is op den lange duur voor hun eigen business voordelig.......ook al heeft ie op de korte duur niks aan hem verdient. Maar goed....dat verhaal van die kabel's van 3,5 meter geloof ik niet meteen....zal eens kijken of ik ergens wat daar over kan vinden. Lijkt me wel heeeeel erg sterk, want je hoeft geen natuurkundig wonder te zijn om te begrijpen dat een kabel niet aan lengte doet. Met andere woorden...je moet ook rekening houden met materiaal, constructiemethode, dikte etc. etc. Je kan dus naar mijn mening niet zeggen dat een kabel pas bij 3,5 de juiste eigenschappen krijgt........zal verschillen per kabel. En Boekster.......ik vind het ronduit belachelijk dat jij het wel gelooft (sorry dat ik het zeg). Want het nut van netkabels daar geloof je dan niet in, maar zo'n bizar verhaal (of het nou klopt of niet, het blijft bizar) geloof je dan weer wel. Ik begin me ook af te vragen wat voor een invloed die verkoper wel niet op jou heeft.....hij NAIM-freak --> jij NAIM-freak, hij zegt 803 niet goed --> jij vindt 803 niet goed, hij bizar verhaal --> jij gelooft hem. Sorry dat ik het allemaal zo stel, maar ik vind het gewoon een beetje typisch.

En wat Nulnulnix zegt ben ik het mee eens.

Oh ja...en Tox: Dat was inderdaad wel correct. Ik zou gewoon naar de Gamma ofzo gaan en dan zo'n rol speakerkabel halen. Neem voor de zekerheid een redelijke dikte om de weerstand zoveel mogelijk te beperken....kost nauwelijks iets extra, dusssss. Kijk wel uit dat het past in de klemmen van die speakertjes he, dus niet met 6mm2 aan komen kakken, want dat trekken de klemmetjes niet als het goed is. 1,5 tot 2,5 mm2 is goed zat.
Dat Naim-Freak heeft niks met de verkoper te maken. Het spreekt me gewoon aan, het geluid bevalt. Ik had voordat de verkoper er zelf over begon al wat van het merk gehoord, door hele saaie speakers. En zelfs dat klonk nog wel goed. Dat het op de B&W's echt fantastisch klinkt (naar mijn mening) heeft geen zak met die verkoer te maken. Dat hij het toevallig uit thuis heeft staan maakt niet uit.

En wat Dr. Strangelove zegt klopt ook niet helemaal Want ik was oprecht geinteresseerd in de 803. Toe ik dat zei had vertelde hij gelijk dat ze me hoogstwaarschijnlijk niet zouden bevallen, omdat ze gewoon anders zouden klinken dan wat ik zocht. Bovendien wist hij ook dat ik nog even moest sparen, dus dat maakt ook niet uit.

En wat de kabels van 3,5 meter betreft: Het is wat ik heb gehoord, niet wat ik heb waargenomen. Sommige dingen neem je aan. Je kunt ook alles wat in boeken staat nog een keer gaan testen.

Music Addicted

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
En wat Dr. Strangelove zegt klopt ook niet helemaal Want ik was oprecht geinteresseerd in de 803. Toe ik dat zei had vertelde hij gelijk dat ze me hoogstwaarschijnlijk niet zouden bevallen, omdat ze gewoon anders zouden klinken dan wat ik zocht. Bovendien wist hij ook dat ik nog even moest sparen, dus dat maakt ook niet uit.
Ik bedoelde het ook meer in het algemeen. Hifiverkopers hebben als job om hifi te verkopen, en om te zorgen dat ze zoveel mogelijk daarvan verkopen. Natuurlijk willen ze een tevreden klant, omdat een tevreden klant vaker terugkomt dan een ontevreden klant. Maar vergeet nooit dat het ze om de bottomline gaat, dus laat je nooit in een richting duwen zonder te weten WAAR je heen geduwd wordt.

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik ga over het algemeen niet zonder vooronderzoek dingen kopen, dus dat zit wel goed. Budgetstellig is wl belangrijk, en daar laat ik me ook niet overheen duwen. Over het algemeen weet ik wat ik wil. In dit geval had ik gewoon een aantal merken en een budget. De speakers stonden al zo goed als vast. Ik wilde alleen nog horen of z'n grotere broer het geld waard was. In mijn geval dus absoluut niet.

Music Addicted

Verwijderd

Boekster schreef op 18 mei 2003 @ 14:56:
Ik had voordat de verkoper er zelf over begon al wat van het merk gehoord, door hele saaie speakers. En zelfs dat klonk nog wel goed. Dat het op de B&W's echt fantastisch klinkt (naar mijn mening) heeft geen zak met die verkoper te maken.
:D Jij noemt neutralere speakers 'saai', en B&W normaal :o Die's wel leuk..

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ja, ik vond de Naim Allae echt saai. Ik weet donders goed dat de Allae neutraler is dan de 804. Ik vind het alleen irritant om naar te luisteren, omdat het droog en saai over komt. En jij mag in mij post aanwijzen waar ik B&W als normaal beschrijf.

Music Addicted

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op 18 mei 2003 @ 15:07:
[...]

Ik bedoelde het ook meer in het algemeen. Hifiverkopers hebben als job om hifi te verkopen, en om te zorgen dat ze zoveel mogelijk daarvan verkopen. Natuurlijk willen ze een tevreden klant, omdat een tevreden klant vaker terugkomt dan een ontevreden klant. Maar vergeet nooit dat het ze om de bottomline gaat, dus laat je nooit in een richting duwen zonder te weten WAAR je heen geduwd wordt.
Dit geld gelukkig niet voor elke zaak.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 18:41:
[...]

Dit geld gelukkig niet voor elke zaak.
moah, ze willen allemaal overleven, maar ze zullen weldegelijk tips hebben maar ook zeker met je meepraten. Verkopen en aansmeren doen ze niet, maar echtwaar, het blijven vaak wel verkopers (ik ben het ook geweest ;)).
Nulnulnix schreef op 18 mei 2003 @ 01:30:
Sjezus, wat een hoop gel*l over speaker kabeltjes... ;) >:)

We hebben hier duidelijk niet over high-end apparatuur... en gelet op het feit dat er ook nog een computer is die geluid produceert:
Het maakt dus geen zak uit. Het zal zelfs niets uitmaken of je nu gewoon stroomsnoer zal gebruiken. Het kwaliteitsverschil is hier dus te verwaarlozen (nogmaals: we hebben het nog steeds niet over high-end spul).
Ook zul je geen ruimte hebben die groot genoeg is om wel effect te hebben...

Het feit dat bijv. de ene kabel 3 meter is en de ander 15 meter maakt volgens mij ook niets of maar heel weinig uit. Je zult hooguit op een verschil uitkomen van <0,000001 promille. Das voor het menselijke oor niet te horen. Ook hier zal het verschil in weerstand nauwelijks effect hebben.
Zou je wel verschil horen dan moet je het zoeken of in je versterker of in de box zelf.

En ja, het klopt dat de electronen in een electriciteitskabel lichtsnelheid benaderen.
Vandaar dat er weing verschillen zullen optreden, zeker bij low-end/low-budget apparatuur.

In jouw geval maakt het dus m.i. niets uit... en zal een kabeltje van Gamma, Praxis ofzo ruimschoots voldoen.
Mag ik?

** AMEN **

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
merci allemaal
kweet genoeg
Thx

greetz,
Tox

Verwijderd

Boekster schreef op 18 May 2003 @ 18:13:
Ja, ik vond de Naim Allae echt saai. Ik weet donders goed dat de Allae neutraler is dan de 804. Ik vind het alleen irritant om naar te luisteren, omdat het droog en saai over komt. En jij mag in mij post aanwijzen waar ik B&W als normaal beschrijf.
Neem het alsjeblieft niet zo serieus op. Maar ik vind toch wel dat je het een beetje zo beschrijft dat de neutrale speaker saai is, en dat het met de B&W klonk zoals het hoort. En aangezien het soms een punt van felle discusse is, reageerde ik er op.
Maar getuige het 'droog en saai' van de neutrale speaker kan je toch wel zeggen dat je zo'n typische - door velen negatief bedoeld - B&W-aanhanger bent.
Maar begrijp me niet verkeerd, het is je goed recht!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 19:12 ]

Verwijderd

momania schreef op 17 May 2003 @ 00:53:
flinkaantalduizendenkilometersperseconde/s en dan die paar meter k denk dat dat nogal mee gaat vallen :)

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Volgens mij heb je helemaal geen vertraging. Heb je toch ook niet als je het licht aan doet. De electronen gaan weliswaar maar met een paar centimeter per uur, maar het is net als een slang met kogeltjes. Druk je aan de ene kant valt de kogel aan de andere kant er meteen uit.

Maar ontopic: Ik heb zelf ook een kabel van 8+ meter, en zolang je maar goed kabel gebruikt (ik heb bijv. 4mm) is het geen probleem. Gebruik je echt dun kabel verlies je beetje bas lijkt het wel.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

JayVee schreef op 18 mei 2003 @ 20:53:
Volgens mij heb je helemaal geen vertraging. Heb je toch ook niet als je het licht aan doet. De electronen gaan weliswaar maar met een paar centimeter per uur, maar het is net als een slang met kogeltjes. Druk je aan de ene kant valt de kogel aan de andere kant er meteen uit.

Maar ontopic: Ik heb zelf ook een kabel van 8+ meter, en zolang je maar goed kabel gebruikt (ik heb bijv. 4mm) is het geen probleem. Gebruik je echt dun kabel verlies je beetje bas lijkt het wel.
voorkant hier 2* 7 meter van de Hull koper en 2* 5 meter clearwater, vertrouw me ik merk er totaal niets van

naar de achterkant liggen wat goedkopere kabels, 2*10m maar ook daarvan merk je niets :)

Verwijderd

Topicstarter
als jij al 10m gebruikt en je merkt niks, dan zit ik met mijn 8.5m goe :)

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 20:55:
[...]
voorkant hier 2* 7 meter van de Hull koper en 2* 5 meter clearwater, vertrouw me ik merk er totaal niets van
Oh, ik wil je best vertrouwen. Ik merk er wel iets van. Had dus eerst cheapo kabel, en vooral bij die van meer dan 8m hoorde ik beetje meer bas toen ik de dikke kabel had liggen.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Neem het alsjeblieft niet zo serieus op. Maar ik vind toch wel dat je het een beetje zo beschrijft dat de neutrale speaker saai is, en dat het met de B&W klonk zoals het hoort. En aangezien het soms een punt van felle discusse is, reageerde ik er op.
Maar getuige het 'droog en saai' van de neutrale speaker kan je toch wel zeggen dat je zo'n typische - door velen negatief bedoeld - B&W-aanhanger bent.
Maar begrijp me niet verkeerd, het is je goed recht!
Ik begrijp wel hoe je het bedoelt, maar ik houd er absoluut niet van als mensen mijn woorden verdraaien, want i kheb nooit gezegd dat B&W 'normaal' is. Ik weet ook wel dat de neutralere speakers vaak droog klinken, en het bevalt me gewoon niet. B&W staat bekend als wat 'populairder afgesteld' en zelfs dat vind ik bij de N800 serie wel meevallen. Maar er zijn ongetwijfeld nog wel mooiere speakers te krijgen, voor mij en ook voor anderen. Echt een enorm B&W aanhanger ben ik niet, maar ik zal ook niet ontkennen dat ze gewoon goede speakers maken, voor die een groot aantal mensen aanspreekt. Het zla ongetwijfeld wel komen omdat ze 'populair afgesteld zijn', maar wat is er in principe slimmer dan dat ? ;)

Maargoed, het is op zich een vrij nutteloze discussie die we nu voeren, want het blijft een smaakkwestie. En bovendien hoort hij al helemaal niet thuis in dit topic :) .

Music Addicted

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JayVee schreef op 18 May 2003 @ 22:07:
[...]

Oh, ik wil je best vertrouwen. Ik merk er wel iets van. Had dus eerst cheapo kabel, en vooral bij die van meer dan 8m hoorde ik beetje meer bas toen ik de dikke kabel had liggen.
da's echt de grootste onzin die er is, als jij al meer bas hoort, dan moet het al helemaal makkelijk te meten zijn, en er is geen kabel die bij een meting meer bas laat horen hoor.

Puur subjectief dus. Een verbetering willen horen, want echt niet dat een stuk kabel meer of minder bas laat horen.

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Waarom heb ik dan een kabel van ruim 30 euro de meter liggen? Levert toch echt wel een verbetering op tov wat ik had liggen. Kost wat, heb je wat. Dat een kabel meer bas doorgeeft klopt natuurlijk niet, wel kan het zijn dat je bas wat strakker wordt door een goede kabel en daardoor beter klinkt.

Verwijderd

JvS schreef op 18 May 2003 @ 23:10:
[...]

da's echt de grootste onzin die er is, als jij al meer bas hoort, dan moet het al helemaal makkelijk te meten zijn, en er is geen kabel die bij een meting meer bas laat horen hoor.

Puur subjectief dus. Een verbetering willen horen, want echt niet dat een stuk kabel meer of minder bas laat horen.
Dan geef ik je toch het advies om eens op een echt goede set in een ruimte met een goede accoustique om bijvoorbeeld eens naar een Kimber 4PR en de 8PR te luisteren. Dit zijn op zich identieke kabels, maar waar de 4PR 4 kabelstrengen heeft voor de + en de - heeft de 8PR er 8 stuks. Materiaal en dikte van elke string zijn volkomen identiek.

Toch heeft de 4PR de neiging om 'slanker' de klinken (dus het lijkt alsof er minder laag is) en de 8 PR heeft dit weer niet. Waaraan dit ligt, weerstand zal het wel niet zijn, Skin-effect vermoedelijk evenmin, inductie lijkt mij ook onwaarschijnlijk, verschil in dempingsfactor bij de hoge en lage frequenties zouden m.i. wel eens mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Niet dat je met enige metingen een steek verder komt om de geluidskwaliteit van een kabel vast te stellen, de 'natuurkundige-formule' voor hoe iets zou moeten klinken is namenlijk nog niet ontrafeld. Ik lach mij altijd kriek over mensen die beweren dat er geen verschil in geluidskwaliteit van LS-kabels zou zijn omdat zij één of andere vage kennis kennen die natuurkunde gestudeerd zou hebben en deze met metingen heeft BEWEZEN dat er geen verschil zou zijn.

Ik vraag mij dan ('k overigens zelf TN gestuurd, maar dat terzijde) altijd af wat zij dan wel gemeten zouden hebben, temeer omdat er qua bovengenoemde factoren een hoop verschil is tussen de diverse kabels en deze factoren bij dezelfde kabel zelfs per frequentie anders zijn (door o.a. het Skin-effect, zal de EL'ers en de Telematica-kenners onder ons wel bekend zijn).

Je hoort in een blindtest het verschil, dus als je de factoren meet die voor deze verschillen in geluidskwaliteit kenmerkend zijn zult meten, meet je inderdaad het verschil. Het probleem is echter, dat wij niet weten wat wij hiervoor moeten meten. Je gaat toch ook niet beweren dat twee computers absoluut even snel moeten zijn omdat een meting aangaf dat zij allebei precies 20,00 kilogram wogen 8)7

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Mag ik nu dan even: AMEN!

Er zijn hier (en niet alleen hier) altijd mensen die denken dat zij 1 of andere autoriteit zijn op het gebied van electronica en alle dingen die er om heen zitten. Mensen die denken dat ze sluitend antwoord hebben op dingen en dat ze alle factoren in hun overweging hebben meegenomen. Tevens denken zij inderdaad dat er geen dingen bestaan die we nog niet kennen, de bekende arrogante houding van de moderne mens dat met de huidige wetenschap alles te verklaren valt terwijl we er iedere keer weer achter komen hoe weinig we eigenlijk weten. In een ander draadje had ik ook al zoiets gezegd:
Laat je maar eens een goede demostratie geven. De meesten hier zeggen dat het volgens hun geen verschil kan maken en dan komen ze met argumenten die volgens hen sluitend zijn en alle mogelijke variabelen in zich hebben (ze wanen zich naar mijn mening ook als een van de groten der aarde wat betreft electronica), maar echt goed hebben ze nog nooit naar het verschil geluisterd. En dat bijvoorbeeld Black Gate condensatoren wel verschil maken willen ze dan weer wel meteen geloven terwijl dat in principe ook gewoon gewikkeld metaal is met een isolator. Wil je iets informatiefs over kables lezen dan is dit wel leuk.
Wat ik ook altijd erg leuk vind is dat die mensen ook absoluut niet hun eigen oren vertrouwen. "Je wilt het horen om je aankoop te rechtvaardigen" hoor je dan. Misschien willen zij het niet horen om geen geld uit te hoeven geven en dan ook nog eens op iemand te lijken die met beide benen op de grond staat. Waarom je oren niet een beetje vertrouwen? We kennen ook allemaal optisch bedrog, maar onze ogen vertrouwen we wel.

Edit:

We kunnen natuurlijk niet zeggen dat een dikkere kabel voor meer bas zorgt, maar er is wel bekend dat er kabels zijn die er guller mee zijn dan andere. En om nou te gaan zeggen dat het allemaal tussen onze oren zit is een beetje laatdunkend. Bovendien zijn er heel veel mensen die wetenschappelijk met deze fenomenen bezig zijn en die nu dus blijkbaar 'onzinnig' werk zitten te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door zimbab op 19-05-2003 07:02 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik geloof best dat jullie een duurdere kabel mooier vinden klinken, maar ik weet ook dat 95% van de mensen die dat beweert dat niet durft te testen met een blinde test. (of andere argumenten geeft om onder zo'n test uit te komen).
zimbab schreef op 19 mei 2003 @ 06:56:
Edit:

We kunnen natuurlijk niet zeggen dat een dikkere kabel voor meer bas zorgt, maar er is wel bekend dat er kabels zijn die er guller mee zijn dan andere. En om nou te gaan zeggen dat het allemaal tussen onze oren zit is een beetje laatdunkend. Bovendien zijn er heel veel mensen die wetenschappelijk met deze fenomenen bezig zijn en die nu dus blijkbaar 'onzinnig' werk zitten te doen.
Zou je me kunnen uitleggen waarom dat verschil nooit zo meetbaar is? Dus een veranderende karakistiek he? Dat heb ik nog nooit ergens gezien.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Ik bedoelde meer van: We kunnen niet zeggen een dikke kabel=meer bass.

En het probleem met een blinde test is dat het te kort duurt. Als je van de een naar de ander switcht dan is het vaak wel erg lastig ja omdat de verschillen gewoonweg niet groot zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn! Je hebt meer tijd en muziek nodig om duidelijk een kabel aan te kunnen wijzen. Maar dan moet het wel een redelijk verschil zijn he. Mensen zijn ook gevoelger voor een achteruigang in geluidskwaliteit dan een vooruitgang. Moet je maar eens een x aantal weken met een goede kabel gaan draaien en dan terug gaan.

[ Voor 81% gewijzigd door zimbab op 19-05-2003 08:05 ]

• Dr. Strangelove

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik heb voor mezelf laatst een blinde test gedaan met het display van mijn CD speler aan/uit. Uit zou het beter klinken. Het lukte me twee van de drie keer, toen ben ik gestopt :)
Ik geloof best dat jullie een duurdere kabel mooier vinden klinken, maar ik weet ook dat 95% van de mensen die dat beweert dat niet durft te testen met een blinde test. (of andere argumenten geeft om onder zo'n test uit te komen).
Ben ik deels zeker met je eens. Ik zou voor een aantal componenten in mijn set idd geen blinde test willen doen. Maar ik durf dan ook eerlijk toe te geven dat ik sommige componenten niet alleen voor het geluid heb gekocht, maar voor een (klein) deel ook om de bouwkwaliteit en de looks. Als ik twijfel bij het geluid, of als ik het niet hoor, reken dan maar dat ik looks en kwaliteit, evenals b.v. support en upgradebility laat meetellen. Maar dat zijn allemaal dingen die in een luistertest niet naar voren komen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jullie moeten je gewoon niet zo beledigd voelen als gesteld wordt dat je het misschien wel mooier vindt klinken omdat je verwacht dat het beter gaat klinken (je beinvloed het resultaat dus). Als de verschillen (Meer bas!!) zo groot zijn, hoor je ze echt wel direct en als ze zo klein zijn, dan ben je subjectief bezig en komt er veel en veel meer psychologie bij kijken dan echt verschil :o.

Ik heb ook duurdere kabels, maar ik denk niet dat ik het hoor als iemand die stiekum vervangt door andere.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 19-05-2003 11:07 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Dan moet je het wat voorzichtiger formuleren, want zie hier jouw quote:

Oftewel: Het is onzin (de grootste onzin zelfs).

En ik denk wel dat je het merkt, maar dat je niet meteen zal zeggen "Hé, mijn kabels zijn verwisseld!" Je zal wel merken dat het wat minder makkelijk klinkt denk ik......vooral omdat je al tijden met die betere kabels draait en je systeem nu goed kent op alle muziek.

[ Voor 24% gewijzigd door zimbab op 19-05-2003 11:24 ]

Verwijderd

Boekster schreef op 18 May 2003 @ 23:04:
Ik begrijp wel hoe je het bedoelt, maar ik houd er absoluut niet van als mensen mijn woorden verdraaien, want i kheb nooit gezegd dat B&W 'normaal' is. Ik weet ook wel dat de neutralere speakers vaak droog klinken, en het bevalt me gewoon niet. B&W staat bekend als wat 'populairder afgesteld' en zelfs dat vind ik bij de N800 serie wel meevallen. Maar er zijn ongetwijfeld nog wel mooiere speakers te krijgen, voor mij en ook voor anderen. Echt een enorm B&W aanhanger ben ik niet, maar ik zal ook niet ontkennen dat ze gewoon goede speakers maken, voor die een groot aantal mensen aanspreekt. Het zla ongetwijfeld wel komen omdat ze 'populair afgesteld zijn', maar wat is er in principe slimmer dan dat ? ;)

Maargoed, het is op zich een vrij nutteloze discussie die we nu voeren, want het blijft een smaakkwestie. En bovendien hoort hij al helemaal niet thuis in dit topic :) .
In jouw post kwam mijns inziens echt duidelijk naar voren dat dat je in het speciaal wel aantrok aan die speaker/versterker combo. En neutrale speakers dan 'saai' klinken, vind ik dat ik de conclusie wel kan trekken dat je die B&W's meer normaal vond klinken/zoals het hoort, dan die neutrale speakers. Dit is zeker niet het verdraaien van woorden, dit is het op een bepaalde manier interpreteren van woorden.
Overigens ben ik blij voor je dat je erachter bent gekomen dat je een populaire afstelling fijn vind klinken. Ik ben van mening dat een muziekstuk moet klinken zoals het op de bron staat, niet mooier, en niet slechter. En bij íeder muziekstuk: klassiek of pop, metal of trance.
Ik heb zelf ook - bewust - speakers gekocht die heel neutraal en helder zijn. Gevolg is wel dat je niet meer moet verwachten dat dat er ook daadwerkelijk op de CD staat. Ze zijn genadeloos met slechte opnamen, en dat komt direct naar voren als je een bijv. een amateuristisch opgenomen acoustische versie van 'Money' van Pink Floyd draait. Ik heb deze zelf op een CD staan, en je hoort ieder detail van de slechte opname.
Ik weet ook zeker dat deze opname héél anders klinkt op een set B&W 602-speakertjes (zelfde prijsklasse ong.).

Maar nogmaals: als dat jouw keuze is, het zij zo. Dit soort dingen blijven subjectief :)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

zimbab schreef op 19 mei 2003 @ 11:21:
Dan moet je het wat voorzichtiger formuleren, want zie hier jouw quote:

[...]

Oftewel: Het is onzin (de grootste onzin zelfs).

En ik denk wel dat je het merkt, maar dat je niet meteen zal zeggen "Hé, mijn kabels zijn verwisseld!" Je zal wel merken dat het wat minder makkelijk klinkt denk ik......vooral omdat je al tijden met die betere kabels draait en je systeem nu goed kent op alle muziek.
ik weet zeker dat je dat niet zal hebben als ik jouw kabel verwissel zonder dat jij dat doorhebt. Ik heb een tijdje geleden bij RAF hifi gewerkt en ben er wel mee bezig geweest maar ik ben toch tot de conclusie gekomen dat mensen het alleen maar mooier vinden als ze weten dat die duurdere kabels er liggen.

Er was ooit een verhaal over een collega die dat soort dingen gelijk hoorde, dus hij sloot een set aan, luisterde ernaar en vond de kabel maar helemaal niets, verving die en hoorde gelijk "oooh ja, zoooveel beter", dat is iets dat door alle mensen die kabels belangrijk vinden wordt gezegd, dat het echt een duidelijk verschil is... Maar als je dan komt met "ok, dan gaan we blind wisselen" dan krabbelt iedereen ineens terug en zijn het ineens de details en de diepere klankbeelden die je pas na weken luisteren hoort.

Rijst de vraag: Hoe weet je dan in godsnaam of je wel de goede kabels bij je set hebt gekocht? Want zoveel kabels, zoveel verschillen. Heb je al die kabels een week lang beluisterd? (zou ik wel doen als ik ergens meer dan, zeg, 200 euro aan uit zou geven dat misschien niet eens werkt). Dat heeft volgens mij niemand (op een zeer enkele enkeling na wellicht) dus heb je eigenlijk vrij lukraak een kabel gekocht, omdat iemand anders gezegd heeft dat-ie goed is (recensent, vriend, verkoper, you name it) en die heb je gekocht, een week naar geluisterd en eigenlijk geen verschil gehoord, behalve de bijzonder vage "het is wat minder stroef". Dus heel toevalligerwijs heb je gelijk de goede kabel voor je set gekocht!

Nog zo iets: Recenties, recensenten die een kabel beoordelen, gaan die ook een week lang naar een kabel luisteren? Ik denk het niet, what-hifi gaat voor de kabelcontest rond de 5 euro/meter echt niet elke kabel een week lang op dezelfde set aangesloten houden... Nee, ze testen het door een aantal nummers te beluisteren en dat met elke kabel weer opnieuw, die mensen horen blijkbaar dus wel direct verschil tussen de kabels... Vreemd, want als je dat dan na wil kijken, blijkt het niet te kunnen :?

Snap je mijn extreme sceptische insteek over kabels? Als je er een beetje logisch over nadenkt, merk je dat het echt allemaal slap gelul in de ruimte is... Moet je nou dit draadje zien, gaan mensen zeggen dat het bij een PC-speakerset (for gods sake!) uitmaakt of je een kwaliteit neemt! Dat is allemaal na-praten, wat iedereen doet en ik doe er niet aan mee.

Ik heb wel een goede luidsprekerkabel omdat ik het een prettig idee vindt, dat dat in elk geval niets fout kan doen en ik het er wel mooi uit vind zien (waarom dure spullen en dan een lelijk 2,5mm2 gamma draadje he? ;)), maar ik pretendeer echt niet dat die kabels zo extreem verschillen van normaal 'redelijk' speakersnoerd...

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

JvS schreef op 19 May 2003 @ 16:46:
maar ik pretendeer echt niet dat die kabels zo extreem verschillen van normaal 'redelijk' speakersnoerd..
Juist....en dat pretendeer ik ook niet. Het is niet een extreem verschil (dat heb ik ook nooit gezegd), maar het is het puntje op de i. Het zijn de Bridgestones onder je Porsche etc. Daarom zeg ik ook dat je bij kabels langer de tijd nodig hebt om te kijken welke je prettig vindt, omdat ze niet enorm verschillend zijn, maar de verschillen zijn er wel. Bovendien kan je sowieso moeilijk van 'beter' spreken omdat je niet eens weet hoe het origineel geklonken heeft. Maar dat probleem heb je ook bij CD-spelers en versterkers en speakers. Maar ik ga binnenkort wel weer eens kijken of ik wat verschil kan bemerken tussen gammasnoer en de mijne (heb niet zo hele dure, dus zal wel lastig worden) aangezien ik nu ook onthullendere speakers heb, maar ik heb het effect al eens gemerkt! Niet zozeer van de ene naar een net iets betere, maar wel van een redelijke naar een gammasnoer.....achteruitgang ben je gevoeliger voor....dan lijkt er iets niet te kloppen.
JvS schreef op 19 May 2003 @ 16:46:

Snap je mijn extreme sceptische insteek over kabels? Als je er een beetje logisch over nadenkt, merk je dat het echt allemaal slap gelul in de ruimte is... Moet je nou dit draadje zien, gaan mensen zeggen dat het bij een PC-speakerset (for gods sake!) uitmaakt of je een kwaliteit neemt! Dat is allemaal na-praten, wat iedereen doet en ik doe er niet aan mee.
De meesten zeggen gewoon dat het niet boeit. De discussie die er gaande is heeft vrij weinig met de TS te maken...die heeft zijn antwoord al.

[ Voor 24% gewijzigd door zimbab op 19-05-2003 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
TS ?

• Dirk J
  • Laatst online: 22-07 22:22
Topic Starter
[/behulpzaam]

Verder er gewoon voor zorgen dat al je kabels evenlang zijn, hebben ze allemaal dezelfde weerstand, zou je geen volumeverschil moeten horen.

Einde topic.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

De topicstarter (moest ook nog ff nadenken).

Leuk, een ouderwetse kabel discussie :Y). Ik vind het altijd zo grappig dat iedereen het heeft over dat stukje snoer van 3 meter dat naar de luidspreker loopt. Dat moet dan altijd minimaal 4 mm2 zijn enzo, terwijl daarna nog 30 moel flinterdun gewikkeld spoeldraad komt :P.
Maar om te zeggen dat er helemaal geen verschil is tussen luidsprekerkabels gaat te ver, maar het is absoluut meetbaar. Het hele idee dat het niet meetbaar zou zijn vind ik zoiezo heel raar. Ik bedoel je kan gewoon de spanning die op de versterkerklemmen staat en die op de speakerklemmen staat en dat vergelijken? Het gaat er uiteraard ook om wat eraanhangt (en dan met name het wisselfilter). Na ja, eniewees, je kan wel verschillen krijgen door een combinatie van een bepaalde capaciteit/inductiviteit van de kabel en het wisselfilter. Maar om dat te voorkomen is makkelijk, en een goede kabel maken is echt niet duur. Om het over "interlinks" nog maar niet te hebben. De hele sfeer van zwarte magie die eromheen hangt is echt onterecht, het is gewoon hele basic electrotechniek (dat hele skin effect speelt helemaal geen rol).

Dat een dikke kabel meer laag geeft is trouwens echt niet waar, het is juist andersom. Als je een dunne/lange kabel gebruikt (lees weerstand in serie zetten), dan wordt de Qts verhoogd en dat resulteert in meer output rond de resonantie frequentie van de woofer -> meer laag. Dat wordt ook wel toegepast bij sommige luidsprekers. Zoiezo zijn weerstanden vrij normaal in een wisselfilter en spoelen hebben vaak een veel hogere (DC) weerstand dan de luidspreker kabel. Als je echt zo geinteresseerd bent in een connectie tussen luidsprekerspoel en versterker met zo min mogelijk weerstand, dan moet je een actief systeem nemen zonder dat hele passieve wisselfilter.

Ik heb overigens thuis 2x 12m 2.5mm2 voor het laag liggen en 4x 12m 1.25mm2 voor het midden en hoog. En dat voor een set van zo'n 5000,-. Wat was ook alweer de stelregel, 10% voor bekabeling :o ?

• edm
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

Jag, dan heb je nog heel wat over voor je interlinks (zo even wat nieuw voer voor de discussie aandragen ;))

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

edm schreef op 22 May 2003 @ 09:52:
Jag, dan heb je nog heel wat over voor je interlinks (zo even wat nieuw voer voor de discussie aandragen ;))
Interlinks? Ow, die heb ik al wel genoeg hoor :) :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/GL2_back_GoT.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Amp_rack_back_GoT.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Sony_back_GoT.jpg

Voordat er iemand over begint, die slechte speakerkabels die je uit de speakon pluggen ziet steken (gevolg door een kroonsteentje :P ), die is inmiddels vervangen door een wat meer profi oplossing (gewoon 1 kabels dus :) ).

Verwijderd

Topicstarter
tis hier stilgevallen, dus ik denk dat julie zijn uitgepraat, merci allemaal !!
Pagina: 1