[cooling] Coolermaster op P3

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-02 17:57
Toen ik gister probeerde een ander koel-lichaampje (grotere) op mn board te plaatsen is het klemmetje waarmee deze vastegezet hoorde te worden gebroken, klote plastic.
Ben vandaag even naar mycom geweest maar uiteraard hebben zij geen koelers meer voor P3-bordjes. Gozer achter de balie kon me wel een Coolermaster meegeven voor AMD-procs welke waarschijnlijk wel zou passen.

Nou goed, na een beetje doorduwen (kweet ut, zou niet mogen :7) zit ie erop. Zit goed strak tegen mn processor aan, en het fannetje draait netjes en lekker stil.
Nu zit ik in mn bios naar de CPU temp te kijken, en deze loopt op tot 73gr. :S
Dit is volgens mij veeeel te hoog aangezien dit een cooler is welke tot AMD 2600+ kan koelen

Mn systeem;
Asus CUV4XM-101 Mobo
P3 733Mhz
512 SDRAM
Coolermaster CP5-7JD1B OL

Met mn vorige koeler, degene die er standaard opzat met een mini lichaampje, hing de temp rond de 30, terwijl hij op mn proc werd geduwd met het veertje uit een wasknijper.

Iemand enig idee waarom mn temp volgens mn bios nu zo hoog oploopt? Koellichaam zit goed strak tegen mn proc, en draait rond de 2700RPM

[ Voor 1% gewijzigd door frickY op 16-05-2003 22:17 . Reden: typfout ]

Verwijderd

nou, k weet wel zeker dat een AMD cooler niet goed gaat passen op een P3... waarom worden die dingen anders voor socketA en Socket370 gemaakt...

waarschijnlijk zit je coller er schuin op zodat er maar een klein deel van je core aangeraakt wordt en daardoor ook maar een klein beetje van de warmte overgebracht wordt, zoeken dus naar een echt cooler voor Socket370 :)

edit > voel even aan je heatsink, als die ook 70graden is kan je em nie meer aanraken en dan weet je dat ie er wel goed op zit, is die koud > iig nie warm genoeg dat je het een beetje goed kan voelen dan zit die er verkeerd op...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 22:25 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 22:24:
nou, k weet wel zeker dat een AMD cooler niet goed gaat passen op een P3... waarom worden die dingen anders voor socketA en Socket370 gemaakt...
Ik zou niet weten waarom niet? Socket 370 en socket A hebben dezelfde vorm.. Grootte is gelijk aan de buitenkant, en de bevestigingsclips zijn ook hetzelfde..

Topicstarter: Kijk inderdaad eens of de koeler niet 180 graden gedraaid zit. Dan raakt de koeler de core namelijk net niet door de opstaande rand van het socket..

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 21:05

scorpionv

This space for rent

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 22:24:

waarschijnlijk zit je coller er schuin op zodat er maar een klein deel van je core aangeraakt wordt en daardoor ook maar een klein beetje van de warmte overgebracht wordt, zoeken dus naar een echt cooler voor Socket370 :)

edit > voel even aan je heatsink, als die ook 70graden is kan je em nie meer aanraken en dan weet je dat ie er wel goed op zit, is die koud > iig nie warm genoeg dat je het een beetje goed kan voelen dan zit die er verkeerd op...
Past prima hoor, ik heb hier al een hele reeks van socket-A koelers op socket 7 of socket 370 gehad. Het enige verschil met de originele socket 7/370 koelers is dat de socket-A koeler wat harder klemt.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• frickY
Heatsink voelt lekker koel aan, daar klopt dus idd iets niet :S

Hij zit er wel goed op. Paste er maar op 1 manier op. Was nog een heel gedoe om m erop te krijgen. Eigenlijk past ie ook net niet en zit mn power-connector iets in de weg.. dus waarschijnlijk drukt die hem dan opzij.
Zal hem er proberen af te halen en nog eens erop te zetten.

Speedfan geeft als temp overigens 33 gr. Als ik reset in in mn bios kijk hangt dit echter nog steeds rond de 70gr. Hoe komt speedfan in hemelsnaam op 33?

Ik draai nu op 533 Mhz anders boot ie nie eens meer }:O

Verwijderd

kijk als je me er opnieuw opzet eens naar je koelprut... daar kan je aan zien als die er verkeerd op heb gezeten, als er een mooie vierkante afdruk van je vore in zit dan zat ie goed, zoniet dan weet je dat het verkeerd zat :)

• frickY
Hij zat dus idd verkeerd.

Tis eigenlijk n AMD cooler en paste niet helemaal op mn mobo. De powerconnector zat net 2mm te dichtbij. Heb nu n deel van die stekker weggesneden & geveild en nu zit de cooler beter tegen mn core aangedrukt. Door al dit geklungel is alleen wel dat witte goedje wat zo mooi in t midden n wit vierkantje vormde weg.

Wat was dit witte prutje precies op de plek waar de core zit? Doodgewone koelpasta?

Mn pc staat nu ong 2uur idle en temp blijft rond de 40 gr hangen (standaard config, niet overgeclocked ofzo). Ik vind die vrij hoog, en meen ook te herrinneren dat deze altijd rond de 30 was. Ik neem maar even aan dat dit komt omdat dat witte goedje mist.

Kan ik hier zelf gewoon wat koelpasta op smeren?

Verwijderd

Ja, je kan hier zelf koelpasta opsmeren, wel eerst de overtollige koelpasta helemaal afnemen, aan heatsink kant, en cpu kant, en dan een kleine druppel koelpasta doen op het midden van de core.
Doordat de heatsink tegen de core aandrukt, moet dit druppeltje vanzelf gaan spreiden !

• frickY
En wat is de beste manier om die restjes van mn cpu te krijgen? Gewoon een watje/wattestaafje?

De core van mn cpu lijkt op een stalen (oid) plaatje welke op mn cpu is geplakt. Klopt dit, of is dit een onderdeel van mn vorige heatsink?

Kdraai momenteel zonder koelpasta tussen heatsink en CPU, en blijf rond de 40 graden hangen. Of ik nou mn pc 2uur idle draai of een half uurtje Splinter Cell speel (en dan snel resetten en in bios kijke :+)

Speedfan geeft overigens veel lagere temps dan mn bios. Komt dit omdat mn OS (WinXP) iets doet waardoor mn temp meteen 10 graden zakt, of doet mn bios/speedfan iets fout?

Kdraai nog met n Award Bios uit maart 2000 (Rev 1003 meen ik). Misschien tijd om die eens te updaten?

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 23-05-2003 14:13 ]

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Heb hier een Pentium-3 1133, met een Thermaltake Volcano 9 (wat eigenlijk ook een AMD-koeler is) er op.

Draait als een zonnetje, vaak maar 7 graden boven de kamertemp... Ligt er wel aan hoe hard de fan draait natuurlijk...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Pagina: 1