Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] psu mod gone bad?

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
titel zegt het al, het gaat dus over een psu mod

K heb de standaard pokkeherrie fan vervangen door een Papst :) , maar die wil om de een of andere reden niet draaien (ja hij doet het wel)
Nou dacht ik het ligt aan het soldeer tin, misschien dat dit niet geleid: velleman 60/40 rosin core.
Of het ligt aan de fan, het enigste dat ik daar van weet is dat ie 0.11 A trekt. Die Papst trekt 75mA en 0.9 watt, misschien dus dat die Papst teveel Ampere trekt ?

btw. het gaat om een Codegen 350 watt voeding

iemand een idee waar het aan kan liggen ?

Gabriël AM5

Verwijderd

ik denk dat je de + en - omgedraait hebt. daarom draait ie niet [denk ik]

• born2tweak
  • Laatst online: 29-11 19:26
Je voeding werkt wel gewoon? Je hebt met het solderen nix beschadigd ofzow? dan zou ik idd nog ff de + en - controleren. Verder vind ik wel dat die fan wel veel stroom trekt. Is die codegen temp gestuurd? het kan nl. zijn dat je temp sensor niet zoveel amp. aan kan. probeer er eens een andere fan op aan te sluiten, check dus ff of een andere fan het nog wel doet.

• jvvv
  • Laatst online: 04-11 05:50
probeer eens deze fan aan een molex te hangen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
nope niet temp gestuurd en ja de voeding doet het gewoon dus er is niets beschadigd. En heb ook al de draadjes omgedraaid geprobeert.
Wat het denk ik is is het volgende, er zitten 3 draadjes op die Papst (wit rood blauw) en 2 op die psu fan (zwart rood) (alletwee van onder naar boven draadjes opgenoemd).
Komt er dus op neer dat wit gelijk is aan zwart en rood aan rood (dacht ik) zou het misschien kunnen zijn dat ik toch die blauwe moest hebben ?

Gabriël AM5

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
jvvv schreef op 16 mei 2003 @ 22:04:
probeer eens deze fan aan een molex te hangen.
daar heb ik em dus vanaf geknipt, die doet het dus wel ;)

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 16-05-2003 22:13 ]

Gabriël AM5

• born2tweak
Je zou het ff snel kunnen proberen. Om veilig te zijn zou je ff 5v. kunnen gebruiken om het te testen. kan imho niet zo veel fout gaan. Dat zou wel één van de redenen kunnen zijn. ik zou zeggen, probeer het en laat het ons weten... :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
sorry nog een verkeerde post :(

[ Voor 87% gewijzigd door sapphire op 16-05-2003 22:13 ]

Gabriël AM5

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Lijkt mij dat blauw gelijk staat aan zwart. Volgens mij is wit rpm :?

Alles is terug te redeneren naar 4

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
dubbel post :(

Gabriël AM5

• born2tweak
sapphire schreef op 16 mei 2003 @ 22:10:
[...]

daar had ik em vanaf geknipt, dus die doet het wel ;)
klein vraagje... waarom quote je jezelf? ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
ja sorry, die pc van me pa doet nu f kut, dus moet ik steeds vernieuwe doen zodat . Dus raak ik een beetje boos en druk ik bv. edit ipv quote :( sorry

Gabriël AM5

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

sapphire schreef op 16 May 2003 @ 22:07:
nope niet temp gestuurd en ja de voeding doet het gewoon dus er is niets beschadigd. En heb ook al de draadjes omgedraaid geprobeert.
Wat het denk ik is is het volgende, er zitten 3 draadjes op die Papst (wit rood blauw) en 2 op die psu fan (zwart rood) (alletwee van onder naar boven draadjes opgenoemd).
Komt er dus op neer dat wit gelijk is aan zwart en rood aan rood (dacht ik) zou het misschien kunnen zijn dat ik toch die blauwe moest hebben ?
wit = rpm draad :+ ;)

🖥️ | 🚗

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
En even de search gebruiken voortaan :p Hoe een papst aansluiten?

Alles is terug te redeneren naar 4

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:55
't kan dat je de aansluiting op je PSU printplaat hebt gemold...
had ik ook in me oude Aldi-pc, wilde de fan in PSU vervangen door een stilleren, alleen zat die stekker van fan vrij vast aan printplaat, dus ik redelijk hard trekken, los gekregen, andere fan erin, en aanzetten... nix

dus dan maar aan molex, en hij deed 't weer..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
ja, zal volgende keer ff beter zoeken (tja net nieuwe soldeerbout, over enthousiast om em uit te proberen :), maar jullie hadden gelijk, wit =rpm.
Da fan doet het nu, me eerste psu mod is dus toch nog een suc6, bedankt voor de hulp !!!!!

Gabriël AM5

Verwijderd

verleng die witte draad naar je mobo zodat je ook de snelheid kan monitoren (indien aanwezig op mobo).

De Papst is trouwens lichter...: Oude fan: 110ma / Papst: 75mA

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
das toch niet zo heel erg, zal hogstens een beetje warmer worden

Gabriël AM5

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 12:54

NEn

Zekersteweten

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 22:33:
verleng die witte draad naar je mobo zodat je ook de snelheid kan monitoren (indien aanwezig op mobo).

De Papst is trouwens lichter...: Oude fan: 110ma / Papst: 75mA
Kun je alleen die witte draad doorverbinden, en zo de snelheid meten, ook als je geen stroom van je mobo trekt? is wel 'n interessant imho

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Verwijderd

Ja dat kan, mits je mobo een vrije RPM sensor aansluiting heeft.

Ground is namelijk altijd doorverbonden in een PC en de 12V die de fan zou moeten krijgen is hetzelfde als diegene die het mobo krijgt. De enige die mist is de RPM, vandaar dat je kunt volstaan met alleen de RPM draad naar het mobo (bijv. op de case of fan2 aansluiting).

Sommige voedingen (zoals Enermax) hebben dit ook standaard - net zoals het A7N8X mobo standaard er een connector voor heeft (PowerFan vlak boven AGP slot).

Je kunt niet 2 RPM draadjes aan elkaar knopen om op 1 aansluiting te krijgen, je zult dus een aansluiting vrij moeten hebben om gebruik te kunnen maken van deze feature.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 04:13 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Zoekvraagje :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.