Toon posts:

[ruis] line-out ruist

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn line-out van mijn onboard sound van de epox 8rda+ ruist tegenwoordig.

Het ligt volgens mij niet aan m'n speakers omdat deze niet ruizen op de line-in. (ik dacht eerst namelijk aan interventie van die speakers). Ook als ik de koptelefoon aansluit op de line out is er ruis maar dan iets minder.

Dit ruizen heb ik meteen als ik de pc opstart. Het rare is dat ie met booten wanneer er een piep komt van de post , 1 sec stopt met ruizen en dan vrolijk verder gaat en niet over gaat.

Ook heb ik in de bios gekeken, maar daar zie ik ook niet iets waar ik dit probleem mee kan oplossen.

Mijn vraag is dan ook of iemand dit ooit heeft gehad en/of misschien een oplossing zou weten voor dit probleem?

Verwijderd

kabel/fanplaatsing? onnodige in/outputs staan uitgeschakeld? afgeschermde cdrom-kabels?
Schakel eens wat apperatuur uit om te kijken welke voor de ruisinjectie zorgt.

Die 1ne seconden komt omdat dan de geluidszooi geinitialiseerd wordt en alle in/outputs uitgeschakeld worden (heb ik ook met elke audiozooi die ik ooit gehad heb).

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dus dat mijn line-in niet ruist en mijn line-out wel.

Ik heb wel in mn kast 3 x Titan 120 MM Aluminium fans aangesloten op een fanbus van Vantec, misschien dat dat de boosdoener is. Zal dat iig wel even proberen.

Wel heb ik alle kabels uit de pc (Achterkant) getrokken die zouden kunnen storen, maar nog steeds erg irritant geluid.

Als mensen nog andere tips hebben zijn ze van harte welkom, ga het zo ff proberen :)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 17:28:
Het rare is dus dat mijn line-in niet ruist en mijn line-out wel.
Dat is juist logisch je line in geeft geen output dus ook geen ruis .
De naam zegt het al 8)7

• Graaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-03-2024

Graaf

blup

Nah..
op mijn epox bord kan ik m'n Line-In omzetten naar rear left & right uitgang.

Verwijderd

Topicstarter
Zow daar ben ik weer, maar heb nog steeds hetzelfde probleem.

Heb mijn oude Geluidskaart ingebouwd en alleswerkt naar behoren zonder ruis, maar als ik de speakers dan weer op de line-out aansluit van mijn epox 8rda+ dan krijg ik ruis. (live zit er dan uit)

Mijn nieuwe bevindingen zijn dus:

- Speakers zijn goed, want op de live doen ze het en
als ze uitstaan hebben ze ook geen ruis.

- Fanbus uit (zonder spanning) levert ook geen reductie van de totale ruis.

- Ook met alles los geeft ie ruis

- De Line-in geeft geen ruis, dit werkt dus flex.

- Wel is het zo dat ik het eerst een paar dagen niet had en nu alleen maar (3 weken lang al)

Wie heeft er nog meer tips of is gewoon mn epox onboard sound naar de ****** :(

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

mute je speaker-in en je line-in

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
JvS schreef op 28 mei 2003 @ 23:28:
mute je speaker-in en je line-in
Nog iets concreter: Mute alles wat je niet nodig hebt ;)

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:34
Misschien een beetje offtopic, maar als je muziek luistert en je gebruikt een equilizer dan krijg je toch ook ruis ? als je bepaalde tonen (ik meen hoge) beter eruit laten komen dan gaan je speakers ook ruisen. toch ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook alles wat ik niet nodig heb al gemute.

Echter wat ik vergeten te vertellen ben is wanneer ik mijn pc opstart dat ik meteen al ruis heb, voordat windows dus is opgestart. Bij mijn live is dat niet het geval. Zelf denk ik dat het misschien komt doordat de VGA kaart net onder de onboard sound zit, dat dat misschien interventie veroorzaakt. De Live zit wat PCI sloten lager.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
STIMPPYYY schreef op 28 May 2003 @ 23:41:
Misschien een beetje offtopic, maar als je muziek luistert en je gebruikt een equilizer dan krijg je toch ook ruis ? als je bepaalde tonen (ik meen hoge) beter eruit laten komen dan gaan je speakers ook ruisen. toch ?
Ja en nee... Door de hoge tonen te boosten hoor je de ruis beter. Meeste equalizers (elcheapo shit uitgezonderd) voegen niet veel ruis toe in principe. Doordat je de hoge tonen versterkt, versterk je de ruis mee, en dus verneem je het als een ruistoevoeging.

Vroeger werd het omgekeerde gedaan bij LP's. Hoge tonen (te sterk) opnemen, en bij het afspelen verzwakken (tesamen met de ruis), de RIAA curve.

Hetzelfde principe werd ook gebruikt bij cassettebandjes, de verschillende Dolby systemen (B/C)

TS heeft al ruis vanuit de source, de geluidskaart dus.

3 opties:
1. Windows ergens fucked up
2. Brakkke (defecte) geluidskaart
3. Elcheapo geluidskaart met een brakke mic input bv, die niet gedempt is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 13:17:
Ik heb ook alles wat ik niet nodig heb al gemute.

Echter wat ik vergeten te vertellen ben is wanneer ik mijn pc opstart dat ik meteen al ruis heb, voordat windows dus is opgestart. Bij mijn live is dat niet het geval. Zelf denk ik dat het misschien komt doordat de VGA kaart net onder de onboard sound zit, dat dat misschien interventie veroorzaakt. De Live zit wat PCI sloten lager.
De ruis komt dus meteen als de pc opgestart wordt :( Geen Windows instellingen dus

• Terabit
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-04-2025

Terabit

EOS 400D

ff vraagje: gebruik je meerdere stopcontacten voor al je computer apparatuur? Het kan voorkomen dat je ruis krijgt door verschillende weerstanden, bij verschillende stopcontacten.
ikzelf had ook last van ruis, dat kwam omdat ik mijn radio op mijn geluidskaart had aangesloten, de radio was verbonden met een coax-tvkabel(voor betere ontvangst), verschil in weerstand is dan groot, en ik kreeg ruis.
Pagina: 1